Specificaties 10,3MP, Full HD filmen, 30x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix HS10 Zwart Review

tommyNL 20 mei 2010, laatste update op 20 mei 2010, 6.213 views

Fujifilm FinePix HS10 Zwart

Pluspunten

• Goede foto kwaliteit
  • Full HD film
  • 10fps continious shoot
  • 30x optische zoom
  • manual focus (+ uitvergroting)
  • 3" scherm
  • tilt scherm

Minpunten

• maximaal 7 continious shots
  • film modus volledig automatisch
  • batterij duur
  • opstart tijd

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Features
Het heeft een hele hoop aan toeters en bellen die je allemaal op internet kan vinden maar sommige wil ik toch even toelichten.

HD film: Dit is een van de redenen dat ik deze camera heb gekocht, de mogelijkheid voor Full HD film. Ik ben zeer tevreden over de video kwaliteit. De audio kwaliteit is goed voor dit soort kleine microfoons maar minder t.o.v. een goede losse microfoon. Het zoomen tijdens het filmen gaat niet echt vloeiend maar de focus is goed. Helaas gebeurt in de video modus alles automatisch, handig voor een point en shoot maar jammer als je meer wilt bereiken.
Daarnaast heeft het ook de mogelijkheid om highspeed film op te nemen maar dat is meer een geintje dan iets wat je veel gaat gebruiken.

Continious shoot op 10fps(of 3fps,5fps) is ook een leuke feature maar dit limiteert zich tot 7 frames. Ik had graag en volledige continious shoot gezien tot je je SD kaart vol hebt.

De macro of super macro stand van deze camera is geweldig, je kan er met je lens er boven op zitten(1 cm) en nog steeds scherp foto's maken.

In de playback mode kan je naast het bekijken van je foto's en video's een hand vol handige dingen doen. Je kan video's knippen en aan elkaar plakken zodat je op je camera al snel een leuk videootje kan samenstellen. Je kan je foto's bijsnijden en rode ogen weg halen en ook de witbalans veranderen.

De 30x handmatige zoom is een zeer handige feature. Je zit binnen een fractie van een seconde op
iemands neus terwijl een gemotoriseerde zoom daar langer over doet en minder precies zal zijn. met 30x optische zoom kom je zeer ver terwijl de kwaliteit er niet op achteruit gaat.
Als je handmatig focust word het midden van je beeld vergroot zodat je beter kan focussen, ook blijft en nog een rand omheen zodat je ook de rest van de foto kan zien(zie foto)

Handmatig kan je zeer veel instellen. Dit is meer voor de meer eisende gebruiker maar wel de moeite waard om te leren want je kan je foto's er goed mee verbeteren.

Ergonomie
Hij valt goed in mijn grote handen(t.o.v. de sony HX1 die te klein is). Hij is met 1 hand te bedienen maar dat gaat niet makkelijk. Zeer goed met 2 handen goed hanteerbaar, er zit links ook een goede grip om de camera vast te houden (beetje DSLR feeling).
Links zit er ook een collectie aan knoppen zodat je erg snel een hand vol belangrijke dingen kan instellen(ISO,focus,apature,witbalans, 1x auto focus).
De handmatige zoon heeft een rubberen rand zodat je goed grip hebt. Het 3” scherm is kantelbaar, 90 graden omhoog en 45 graden omlaag zodat je zowel high en low shots kan nemen en nog steeds op je scherm kan kijken. Het scherm is lekker stevig gemonteerd dus je hoeft niet bang te zijn dat een stootje het scherm kapot maakt.

Batterijduur
De camera gaat redelijk met de batterijen mee maar dingen zoals constant focus uit te zetten want die vreten energie. Ook begint hij redelijk vroeg te zeggen dat de batterij leeg word terwijl je dan nog lang door kan gaan. Er zit een energie-saving modus op die het toestel uit zet na 2 min. zeer handig als je hem aan laat staan.
Je kan wel een soort adapter kopen die dan in de batterij plaats gaat en via een poortje aan de zeikant kan de stroom kabel er in.

Uitbreidings mogenlijkheden
Er zit een standaard hot-shoe op voor een flitser maar dat is dan ook zga het enigste wat je er op kan zetten. Helaas geen externe microfoon voor video opnames.

Snelheid
Hij start in 4 seconde op klaar om te schieten(dit mocht wel korter zijn). De auto focus is snel en accuraat. Ik hoorde van sommige reviews dat de foto's vaag zouden zijn maar overgroot deel is scherp en de meeste vage foto's kwamen door.
Na een continious shoot sta je helaas wel even een lange tijd te wachten, hij moet dan de foto's uit zijn geheugen op de SD kaart zetten en hoe trager je SD hoe langer dit duurt. Meestal ben je wel +- 10 seconde kwijt en dat is jammer als je juist actie foto's aan het maken bent.

En natuurlijk het belangrijkste, de beeldkwaliteit
De fotokwaliteit van dit fototoestel is goed tot zeer goed. Hij focust goed maar zeer af en toe moet dit handmatig gedaan worden. Lens verbuigingen chromatische aberratie is zeer klein(ik kan het niet zien). Lichtbleeding is wel te zien als je bijvoorbeeld een gloeilamp fotografeert achter tralies De ruis in foto's is storend boven ISO 800 maar daar hoef je niet boven te fotograferen tenzij je echt 's nachts snelle foto's wilt maken. Voor echt een goede review van fotokwaliteit zie: http://www.pbase.com/middlehill/fujifilm_finepix_hs10_review

conclusie
Al met al is dit een zeer goede camera voor mensen die point en shoot foto's willen maken en voor de meer eisende fotograaf. Natuurlijk minder dan een DSLR maar dat is een andere prijsklasse en een andere groep gebruikers als je deze features ook wilt.

PS, verbeteringen of commentaar op review erg welkom. Ik beantwoord ook vragen indien je iets wilt weten maar google eerst :P

• 32GB SD card, ebay
  • mini-tripod
  • 180cm velbon tripod
  • Windows 7

Heb jij ook een Fujifilm FinePix HS10 Zwart?

Mooi review; voor ik de camera kocht had ik er wel wat aan; inmiddels heb ik dit moois zelf aangeschaft en wil ik toch wat opmerkingen maken.

videokwaliteit is uitmuntend; zeker als ik het vergelijk met mijn eerdere digitale JVC camera; alleen al het feit dat je met je fotocamera ook een zeer goede filmcamera in handen hebt met eenzelfde zoom bereik maakt deze HS10 zeer bijzonder.

fotokwaliteit is voor een compact fantastisch; hij stelt zeer snel scherp en zit er maar zelden naast; zeker als ik het vergelijk met mijn eerdere Sony a700 met Sigma 17-70mm objectief. Zowel in het ultra telebereik (720mm) als in het super groothoek (24mm) is ie razendsnel scherp te zetten; iets wat ik op 300mm bij de a700 node moest missen.

wat mogelijkheden betreft in vergelijking met de a700 kan ik maar een ding zeggen: als je de HS10 in handen hebt gehad raak je je Sony a700 nooit meer aan. Dat zegt genoeg dunkt mij over de ongelofelijke mogelijkhden.

Ik stop maar met deze reactie, want het gaat nu teveel op een (nieuw) review lijken en het was eigenlijk alleen de bedoeling te reageren op het eerdere review.
Maak eens op de hoogste resolutie een foto buiten, uitgezoomd en dan helemaal ingezoomd.
ok...draaiknop op 'Adv.' image size op M4:3, druk op 'Menu', muisknop naar rechts en scroll naar 'Motion Remover'....
wat wil je met de laatste foto aantonen? Van mij mag die er wel af.
Ik heb ook net een HS10 gekocht en ben er tot op heden tevreden mee. Wat de batterijstatus betreft ben je niet de enige die er "last" van heeft. Ik kreeg de (bijna) leeg melding al na een foto of 30, terwijl er net verse volgeladen 2700mA batterijen in waren gezedaan. Nog steeds (een week later) kan ik er foto's mee maken en de teller staat op een 300 en heb een kort HD filmpje gemaakt en de hele boel (1GB aan data) overgezet via USB naar de PC.
Afijn volgens de verscheidene fora's moet je er maar niet op letten, daar fuji niet zo sterk lijkt met het meten van de echte waarde. Kwestie van reserve batterijen meenemen en doorschieten tot ie niets meer doet (is wel gokken als je net een filmpje of de foto van je leven probeerd te maken en hij valt uit, maar okee)..
Voor de rest kan ik nog niet vinden of ie iets van een spotmeting kan doen, want soms krijg ik hem met manual focus niet scherp op een object, terwijl je tijdens autofocus hem in een flits wel scherp ziet, maar dan alsnog ook faalt...Afijn ik heb hem nog te kort en weet nog lang niet alles van deze camera ;)
Eindelijk een review en een goede ook :) Mijn dank ervoor! Ik vroeg me alleen af hoe jou ervaringen zijn met binnenshuis fotograferen als het een beetje schemerig begint te worden. Ook las het licht binnen aangaat en je niet gaat flitsen, hoe zien de foto's er dan uit? Ik ben lang op zoek geweest naar een camera en ik heb veel goede reacties gehoord hierover, maar wilde het toch even hier checken. Ik hecht veel waarde aan mede tweakers :D
Kijk even op de site van Fuji. Er is net een nieuwe firmware uit (v1.02) die het probleem van de batterij-indicator oplost.
Quote Idefix:
"Voor de rest kan ik nog niet vinden of ie iets van een spotmeting kan doen, want soms krijg ik hem met manual focus niet scherp op een object, terwijl je tijdens autofocus hem in een flits wel scherp ziet, maar dan alsnog ook faalt...Afijn ik heb hem nog te kort en weet nog lang niet alles van deze camera " einde quote.

Das ook mijn probleem. Het rare vind ik idd dat hij in die miliseconde wel een scherpstelling krijgt geregeld maar deze niet kan vasthouden. Volgens de verkoper is dit normaal. Maar mijn vraag blijft staan hoe het hier nou mee zit... Doen wij iets verkeerds of trekt de camera het niet?
D'r zit een "Panorama" functie op deze camera. Wat doet dat?
met de panorama functie kun je ongeveer 300 graden draaien. Van dit maakt hij een pic en of movie zonder dat je de foto's moet "uitlijnen"