Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

ProtectedVoid 2 maart 2006, 1.180 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• mooi uiterlijk vormgegeven
  • prima contrast en helderheid
  • geen ghosting
  • behoorlijk betaalbaar

Minpunten

• zoemend geluid van de monitor
  • overdreven veel toeters en bellen in de OSD en bijgeleverde software

Ik heb deze gekocht bij MyCom, vanwege de onvoorwaardelijke 8-dagen retour garantie (en omdat de winkel bij mij om de hoek is :) ). Op internet wordt deze monitor overal als zeer goed beoordeeld. Ook al is hij via internet een paar tientjes goedkoper, heb ik toch wat beter vertrouwen in een winkel met een 'gezicht'.

Bij het openmaken van de box valt meteen op dat hij geleverd is met zowel een D-Sub als DVI kabel, heel netjes. De cd met software heb ik wel bekeken, maar de software gebruik ik niet.

Omdat ik nog een oude geforce in mijn bak heb zitten, gebruik ik de DVI ingang niet. Ik weet dus niet welke opties in de OSD bij DVI zijn uitgeschakeld. Er is een groot scala aan mogelijkheden in de OSD, die voor mij echt overbodig zijn. Voor mij was brightness/contrast instelling voldoende geweest, de monitor doet de rest toch zelf. Afgezien van de OSD is de featureset niet te uitgebreid, geen USB hub of verticale stand voor zover ik weet.

Wat betreft de contast en brightness; prima, hij heeft inderdaad iets last van backlight bleeding boven en onder maar dat zie je alleen 's avonds en met het licht uit. Ik heb 'm ingesteld op 70% contrast, 20% brightness.

Ik heb geen pixeldefecten gevonden, maar dat is natuurlijk logisch met zo'n garantie. Ik heb de monitor net, dus ik kan niet beoordelen hoe het na langdurig gebruik is.

Tenslotte zoemt de monitor inderdaad (een zacht zoemend geluid van rond de 200/300 Hz), en dit wordt erger/minder bij aanpassing van de contrast/brightness verhouding. Gelukkig wordt dit geluid ruimschoots overstemd door het lawaai van mijn computer zelf.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

Het zoemende geluid komt van je monitor als de Brightness minder dan 80 is. Hoe lager de Brightness staat, hoe harder het gezoem.

Je kan ook de helderheid wat verminderen door bij Color Control alle waarden wat omlaag te halen. Verder zijn er zat instellingen die het beeld soms kunnen verbeteren.

Het OSD van deze monitor is een must voor elke puzzelaar :P
Ik heb deze monitor sinds 3 dagen als dual monitor set-up op mijn 9800XT.

Vind het een zeer fijne monitor en gamen gaat probleemloos.
Ik heb deze monitor ook, ik kan geen enkel gezoem ontdekken. Zou je even kunnen kijken naar de datum die op de achterkant van de monitor staat?
Dat staat onderaan op die witte sticker. Mijn monitor is van januari 2006.