Sony KD-65AG8 Zwart

Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Sony KD-65AG8 Zwart Review

SalsaGids 12 september 2019, laatste update op 12 september 2019, 2.191 views Product gekocht

Sony KD-65AG8 Zwart

Niet normaal zo mooi. Je ziet alleen maar een scherm, geen logo, geen speakers (en toch goed geluid), ideaal voor minimalistische interieurs.

Pluspunten

• Cleane uitstraling
  • super beeld
  • goed geluid

Minpunten

• ophangen aan de muur moet met 2 personen
  • bas weergave niet extreem sterk, wel te doen

Waarom deze?
Ik ben geen fan van losse soundbars of aansluiten aan de stereo, dus het moest een zo clean mogelijk scherm worden met goede audio. Als Linux/Android gebruiker moest het sowieso Android worden, want laptop en telefoon zijn ook Android. Dat beperkt de keuze zo'n beetje tot die Philips met die B&W speakers onder het scherm en deze Sony waar de speakers het scherm gebruiken als conus. Ik ben een paar keer bij electronicawinkels wezen kijken of het 55 of 65" moest worden, en aangezien ik destijds vrij snel spijt had van slechts 28", en omdat 65" gewoon overweldigend groot is, viel mijn keuze op 65". Klein probleempje was de prijs van ~3499 euro, dus had ik het hokje "[x] willen" aangevinkt in de PriceWatch en er verder niet meer naar gekeken.
Waarom nu dan wel?
Ik moet bekennen dat mijn vorige TV een 28" Philips 100Hz breedbeeld van 25 jaar oud was. Een beeldbuis dus die maar niet kapot ging. Ik was destijds een van de eersten met een breedbeeld TV en heb nog minstens 10 jaar tegen zwarte balken links en rechts aangekeken. Dit is de reden dat ik geen haast maakte met de aanschaf van een 4k televisie omdat er toch nog nauwelijks in 4k wordt uitgezonden. Maar nu Ziggo 4k aan het uitrollen is en er in ons dorp misschien zelfs glasvezel wordt aangelegd bij voldoende belangstelling, vond ik het onderhand tijd worden.

Afgelopen zondag bij de F1 keken mijn dochter en een nichtje met mij mee en de opmerkingen over de prehistorische TV en onleesbare balk met de volgorde van de rijders waren echt de druppel. Toen ik maandag op Tweakers de prijs checkte was die tot mijn verrassing slechts 2699 euro, en bij een andere shop 2799 met 300 cashback. Dat is gewoon 1000 euro korting! Ik heb hem meteen besteld. Ik zie nu trouwens dat de lage prijzen weer verdwenen zijn, dus stel een limiet in en laat je waarschuwen bij de prijs die jij voor ogen hebt.
De levering
Dinsdag al werd de TV geleverd door 2 mannen, wat ook nodig was gezien de afmetingen. Zij pakten voor mij de TV uit en legden hem plat op de salontafel, en maakten een foto van het onbeschadigde scherm. Verder deden ze niets, dus zat ik daarna in mijn eentje met een niet hanteerbare TV en een muurbeugel.
Hoogtebepaling
Volgens de handleiding moest de TV met het midden op ooghoogte hangen, wat bij mij 95cm is. Andere websites zeggen zelfs dat 1/3 boven je ogen, en 2/3 onder je ogen moet komen, maar dan hangt hij nog lager. Uiteindelijk besloten om het midden idd op 95 cm te hangen. De beugel Vogel Wall 3305 kan 80 kg hebben en ziet er idd erg robuust uit. De TV is 20,3 kg maar onhandelbaar groot. met 2 personen is het even hannessen om hem op te hangen in de beugel en de geveerde blokkeerblokjes te laten happen. Op dat moment besef je waarom de vervoerders een foto van de onbeschadigd afgeleverde TV maakten. Een goede reden om van de voren een foto te maken van het serienummer en de kabels voor stroom en HDMI er alvast in te steken. Dan hoeft hij nooit meer los. Dat van het serienummer was ik vergeten maar op de doos zit dezelfde sticker.
Eerste keer aanzetten
Zonder de handleiding gelezen te hebben (ik ben per slot van rekening een man) zette ik de TV aan en loodste de software mij door de installatie. Supersmooth. Voordat ik er erg in had zat ik op Youtube de aflevering van Harry's Garage te kijken waarin hij met de Lamborghini Urus door een weiland rijdt. Alsof ik zelf in dat weiland stond zo werd ik erin getrokken. Mijn kijkafstand tot het scherm in Al Bundy-houding is trouwens 2,90 m, en 65" is dan erg mooi. Je zit niet meer naar een postzegel te kijken, maar krijgt echt het bioscoop gevoel. Voor wie nog twijfelt tussen 55 en 65", altijd gaan voor 65".

Voor het geluid en de zwartwaarden keek ik naar The Danish National Symphony Orchestra met 2 nummers van Ennio Morricone, erg goed geluid zonder soundbar, wat ik ook al in de winkel had gehoord. Er zit veel zwart in het beeld en dat ziet er ook super uit.
Het geluid
Ik heb net een berg Youtubes bekeken van nummers die ik op verschillende plaatsen al gehoord heb. Het geluid is super helder, maar als ik er een opmerking over mag maken dan is het dat de bas niet overdreven aanwezig is. Hij zit er zeker bij, maar het is niet de bas die je spijkerjasje doet trillen. Ik luister veel latin muziek, en hoor alle instrumenten terug, ook de bas, maar heb het ooit sterker gehoord. Op mijn PC heb ik wel een subwoofer en daar is het net even vetter.

Hecht je veel waarde aan bas, ga dan zeker proefluisteren. De midden en hoge tonen zijn wel super helder, dus een subwoofer zou al genoeg zijn als je een voller geluid wilt. Ik kijk het nog even aan. Ik testte hier met een nummer van Mon Laferte en Juanes wat een mooie verzameling instrumenten gebruikt.
Voice commands en casting
Ik was het met de pijltjes aanwijzen van letters bij het zoeken snel zat, en besloot de voice commands te testen. "OK Youtube Ennio Morricone" werd feilloos herkend, en ook andere zoektermen werden bij de eerste poging herkend. Bijzonder indrukwekkend, ik zat eerst te denken aan een keyboard erbij, maar dat is niet nodig.

Wat ook werkt is Chromecast op je Chromebook installeren en dan dat laptop toetsenbord gebruiken om iets op te zoeken en het dan te 'casten' naar de TV. Ook vanaf je telefoon kun je eigen foto's en videos casten naar de TV. Dat is de kracht van het Android ecosysteem. Ik weet zeker dat ik de komende tijd nog veel meer ga ontdekken.
Na 25 jaar 28" TV waarbij ik de laatste tijd vaker naar mijn 30" computerscherm Youtubes keek, is 65" echt een openbaring. Ik ben er van overtuigd dat ook niet-OLED schermen een vergelijkbare ervaring zullen geven bij dezelfde afmetingen, je moet jezelf even overtuigen van het nut van OLED versus LED. Ik kan deze TV van harte aanraden, ik ben er super blij mee..

Heb jij ook een Sony KD-65AG8 Zwart?

Hem even vlak op de salontafel leggen is wel lef hebben. De dozen zijn zo ontworpen dat je de beugel kan monteren terwijl de tv nog in de doos staat.

Een LED de dag van vandaag kan wel iets hebben, maar voor een OLED is het niet ideaal om deze even vlak te leggen.

Verder wel een mooie televisie. Veel plezier ermee!
Ik heb hem voorzichtig van de tafel af laten glijden en vertikaal tussen de tafel en 2 zitjes gezet, zo kon ik ook de houders bevestigen.
Ik had ook het idee dat iets wat ontworpen is om vertikaal te hangen je niet te lang plat moet laten liggen.
Grappige review. Als je 25 jaar naar een vissenkom hebt zitten staren is iedere LCD of OLED een gigantische upgrade. Geinig dat die mannen uitpakken, een foto maken en hem dan smeren...
De afmetingen zeker, maar nu ik er al een week naar kijk valt echt op hoe diep zwart het beeld is als er zwarte stukken in de uitzending zitten. Ik heb veel reviews van TVs bekeken en ook diverse keren in de winkel gekeken, het moest sowieso OLED worden. En daar heb ik geen spijt van.

Ik heb nu ook een nieuw Ziggo kastje gehad wat 4K tv doorgeeft, wel 10 euro duurder abonnement.