Sitecom WL-607 Wireless Router 54g Review

rasnaap 19 mei 2010, 1.286 views

Sitecom WL-607 Wireless Router 54g

Pluspunten

• lage prijs, uitgebreide beveiligingsopties

Minpunten

• lage snelheid, onhandige en trage software, vastlopers

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Ik heb deze router sinds ruim een jaar in gebruik en vond het hoog tijd hem te reviewen, alvorens ik hem ga vervangen voor een nieuw exemplaar.

- Features
Qua features is deze router vrij standaard. Hij beschikt over 4 LAN aansluitingen en een WAN poort. Geen mogelijkheid tot het aansluiten van een extra antenne. Hij is geschikt voor 802.11b/g netwerken. Van buiten ziet hij er fraai uit in het wit met felle gekleurde leds. Deze leds zijn echter dermate fel dat je kamer behoorlijk er behoorlijk door oplicht. Qua beveiliging heeft hij een standaard firewall, die helaas niet uitmunt in gebruiksvriendelijkheid. Om fatsoenlijk mee te kunnen werken heb ik deze dan ook uit moeten schakelen en maak ik gebruik van software firewalls. De beveiligingsopties die de router biedt voor het draadloze netwerk zijn wel uitgebreid en functioneren ook goed.

-Prestaties
De snelheid van de router is wat mij het meeste tegenviel. Zonder router heb ik een snel reagerende verbinding en door het plaatsen van deze router is dit toch aanzienlijk vertraagd. Het updaten naar de nieuwste firmware heeft dit een stuk minder gemaakt, maar alsnog is de snelheid (via draad) niet om over nar huis te schijven, met name de connectiesnelheid. Ook via wifi valt dit goed te merken. Her bereik van het draadloze netwerk is ook niet overweldigend. Regelmatig heb ik op mijn slaapkamer, zo'n 10 meter van de router, geen ontvangst en als er wel ontvangst is, is de reactietijd meestal behoorlijk traag

- Betrouwbaarheid
Ook op dit punt viel de router mij tegen. Niet alleen was de originele firmware zeer slecht, ook met deze firmware loopt de router nog regelmatig vast. Het aanpassen van een instelling in het menu resulteert in veel gevallen tot een vastloper van de router en de noodzakelijke reset. Ook is de software op de router vaak moeilijk toegankelijk, laadtijden van een halve minuut zijn geen uitzondering bij het aanspreken van de router.

De software van de router beschikt verder wel over alle noodzakelijke opties om fatsoenlijk het LAN in te stellen en de internetverbinding te delen. Alhoewel niet altijd even gebruikvriendelijk, werken de port forwarding, dmz en dhcp server naar behoren. Ook is er een instelhulp die het voor leken net wat makkelijker maakt de router gereed te zetten.

• Windows XP
  • Windows Vista
  • Windows 7`

Heb jij ook een Sitecom WL-607 Wireless Router 54g?

Hoewel je niet alle functionaliteiten omschrijft is je conclusie volgens mij helder: onbetrouwbaar en niet gebruiksvriendelijk. Volkomen mee eens.
Ik zou de drivers van je wifi dongle maar eens bijwerken.
Dat had ik graag gedaan, alleen zit ik met een kabel aangesloten op de router en is dit dus niet van toepassing.