Sweex Gaming Muismat XL Review

Tak0 19 mei 2010, laatste update op 19 mei 2010, 2.614 views

Sweex Gaming Muismat XL

Pluspunten

• Grootte
  • Oprolbaarheid

Minpunten

• Precisie
  • Grootte
  • Duurzaamheid (voor mij dan)
  • Hobbeligheid

N.B. Dit is mijn eerste review, dus gaarne opbouwende kritiek.

Review Sweex Gaming Muismat XL

Specificaties:

Onderlaag: Anti-slip
Bovenlaag: Glad.
Afmetingen: 30 x 40 x 0,4 cm.

Inleiding:

Op mijn lootje voor pakjesavond had ik "gamemuismat" gezet. Omdat ik graag game (COD MW2, Unreal Tournament 1999 en AoE 1 (tsja, je moet toch wat..)) leek het me leuk om naast een goeie computer ook een muismat van goeie kwaliteit te hebben. Het maximale bedrag voor het lootje bedroeg rond de 25 euro, en daar kan je toch een puike mat voor kopen als je een beetje rondsnuffelt op het internet. Toen Pakjesavond eenmaal daar was klopte mijn hart vol verwachting toen ik een groot, plat pakje met mijn naam erop zag liggen. Toen mijn cadeautje eindelijk aan de beurt was en ik het papier er vanaf scheurde was ik in eerste instantie erg blij. Mijn Microsoft SideWinder Mouse (die ik overigens iedereen kan aanraden) had eindelijk een maatje waarop hij kon liggen.

Uiterlijk:

Het plaatje op de mat is mooi. Skaten is best mijn ding, dus ik denk dat dat de beslissende factor van mijn lootje-trekker is geweest om deze voor mij te kopen. Ik meen Palais Omnisport De Paris Berci te herkennen, wat ik ook grappig vind. omdat k hier vlakbij eens een keer in een hotel heb gezeten.

Oppervlak:

Het oppervlak van deze mat is met haar 30-bij-40 erg royaal. Als je erg van gooien met je arm houdt tijdens het gamen is dit absoluut jou mat, maar als je een klein bureau hebt waar ook nog een toetsenbord op moet liggen is dit wellicht aan de grote kant. Een voordeel van deze mat is wel dat je hem op kan rollen als hij mee moet naar LAN-partys. Verder voelt het oppervlak eerlijk waar 'hobbelig'. Dit zeg ik bij gebrek aan woorden omdat het natuurlijk niet zo is alsof er een berglandschap op de mat ligt, maar je voelt als je langzaam met je vingers over de mat glijdt een soort van kuiltjes, en daarmee bedoel ik niet de gebruikelijke onregelmatigheden die iedere mat heeft. Om de een of andere reden schuift mijn pijltje horizontaal naar links op mijn beeldscherm zonder dat ik de muis ook maar aanraak. Dit is erg irritant en komt absoluut niet ten goede bij het gamen.

Duurzaamheid:

Hierover kan ik weinig zeggen. Ik heb zo spoedig mogelijk een goede mat gekocht. Erg lang heb ik hem niet gebruikt. Misschien dat het in het totaal 3 dagen is geweest voor ik weer terugging naar mijn oude vertrouwde cheapo Winnie the Pooh mat terugging. Eerlijkwaar, dat ding beviel me zelfs beter. Na een paar dagen heb ik een Razer eXactMat besteld, die me tot op heden wel goed bevalt. Wel weet ik dat deze mat tegen een stootje kan. Mijn broertje van 12 gebruikt hem nu en hij heeft er al meerdere malen ranja overheen gegooid en vervolgens geprobeerd met een brillootje die plakzooi eraf te poetsen.

Prijs:

Tot slot toch nog iets positiefs: de prijs. Op pricewatch staat dat de mat al te verkrijgen is voor iets minder dan 6 schamele eurootjes. Mijn lootje-trekker heeft er meer voor betaald. 15 Euro is teveel voor deze mat.

Verdict:

15 Euro is veel, maar 6 euro ook. Deze mat is het 'gaming' gedeelte niet waard. het 'XL' gedeelte zeker wel. Het is een erg grote mat waar je lekker op kan schuiven, maar qua precisie is hij kwalitatief uitermate teleurstellend. Als je een echte gamingmat wil, raad ik je deze sterk af. Zoek dan rustig verder naar iets wat zijn geld wel waard is. Spaar eventjes verder. 6 Euro mag dan niet veel zijn, maar 20 euro is ook niet veel, en daarvoor krijg je wel een topproduct.

4/10

Overigens was de avond wel erg gezellig.

Tak0

Heb jij ook een Sweex Gaming Muismat XL?

Goeie review ten eerste! Grappige is dat ik deze muismat zelf ook heb gehad en nu zelf OOK een Razer eXactMat heb (Die overigens erg goed bevalt). Ribbeling/Hobbeligheid heb ik dezelfde ervaring mee, en heb zelf dus snel de Razer mat gehaald. Ik heb de Sweex-mat destijds bij een OfficeCentre gehaald voor veelste veel (€12,95). Les geleerd ;)
Bedankt voor je compliment! Onze identieke problemen zeggen genoeg over deze sweex denk ik. :P
Niet alleen 'deze' sweex. Het is gewoon een middelmatig budgetmerk, op z'n best. Muismatten met kuilen zijn inderdaad erg vervelend. Prima review, ik denk niet dat je veel meer kwijt kunt ;)
Weet je wat deze review een stuk beter zou maken? Foto's! :)
Komt eraan, Jeoh, maar m'n camera is naar de eeuwige jachtvelden, dus die laten nog even op zich wachten. Bedankt voor de tip. :P
Grootte staat bij positieve Ún negatieve eigenschappen? Dat is denk ik een foutje. :+
Dat is het niet. Voor mij is de grootte een voordeel. Ik heb namelijk een gigantisch bureau, maar voor kleine bureaus is de mat allicht veel te groot.
Voor een muismat lijkt me dit een uitstekende review :) zonde dat het niet goed werkt dan, een Sidewinder ligt het niet aan lijkt me!
Verdict:

15 Euro is veel, maar 6 euro ook.
maar bij Positieve eigenschappen staat Prijs er wel bij?
...Als je dan toch zo graag een muismat wil hebben is 6 euro niet veel. Ze zijn er immers voor veel meer. Ik suggereer alleen dat het slimmer is om eventjes door te sparen en dan een goeie te kopen.