MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi

Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi Review

Enterprise1701 9 september 2019, laatste update op 9 september 2019, 41 views Product gekocht

MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi

Goed bord voor het bedrag, zeker niet het beste, maar wel 1 met genoeg features waarmee je een aantal jaar door kan, vind je de mindere VRM geen probleem dan raad ik dit bord aan, Dit bord heeft zo'n beetje alles wat je nodig heb voor een basic X570 bord

Pluspunten

• Chipset koeling
  • I/O shield ingebouwd
  • USB 3.0 aansluiting is beter geplaatst
  • Genoeg back panels aansluitingen
  • Extra 4-pin connector voor CPU power
  • Strak design
  • ALC1220 Audio chip

Minpunten

• VRM's zijn niet beter dan concurrent
  • PS/2 aansluiting op I/O
  • Bios support is niet geweldig
  • SATA poorten 1 en 2 zijn niet duidelijk te onderscheiden van 3 t/m 6
  • Geen extra M.2 cover voor M.2-2
  • AC wifi maar helaas tot 433 Mbps

Layout Score: 4
Na jaren naar tevredenheid gebruik te hebben gemaakt van mijn Intel I7-3770K en ASUS P8Z77-V deluxe heb ik sinds 11 juli 2019 besloten om mijn PC te upgraden met een nieuwe processor, moederbord, CPU koeler, Geheugen, kast, en een NVMe SSD

Componenten zijn:
  • AMD Ryzen 7 3700X
  • MSI MPG X570 Gaming edge wifi
  • Corsair 32GB DDR4-3200Mhz
  • Cooler Master Mastercase H500P mesh
  • Samsung 970 Evo plus 1TB
  • Scythe Fuma 2
Na het uitgebreid kijken en reviews lezen van het moederbord ben ik uiteindelijk voor de MSI Gaming edge wifi gegaan vanwege de betere featureset voor deze prijs.

Dit bord heeft voor dit bedrag een rijke featureset
  • Meer fan headers
  • Betere USB poorten op de achterkant
  • Chipset koeling, locatie is beter dan bij concurrenten
  • Extra 4 pin cpu power naast de 8-pin EPS aansluiting
  • RGB voor de bling bling, maar ik stel je teleur, zijn enkel een paar ledjes, maar genoeg uitbreiding mogelijkheden voor extra RGB dankzij de extra RGB headers
  • Betere positie USB 3.0 header
Inbouwen

Als je een ruime kast heb, in mijn geval de H500P mesh, heb je genoeg ruimte om dit snel maar veilig te doen, meer ruimte hebben in je kast is makkelijker werken, geeft je wat meer ruimte wanneer nodig, het inbouwen ging erg vlotjes, bord erin plaatsen, geen gedoe meer met het IO shield sinds deze standaard op het bord zit, schroeven erin en klaar.

Ook het inbouwen van de CPU koeler ging met gemak, normaal gebruik je een andere backplate voor je CPU koeler, bij deze was dat niet het nodig en kon gewoon de huidige AM4 backplate gebruiken, dit kan een AM4 iets zijn, maar zou ook kunnen door de Fuma 2

Prestaties en betrouwbaarheid

Prestaties zijn eigenlijk wat je kunt verwachten van elk €200 X570 bord, icm met de gekozen processor natuurlijk, Betrouwbaarheid is ook prima, VRMs zijn wat minder in vergelijking met andere borden, maar in combinatie met een 3700x hoef je je in iedere geval geen zorgen te maken. Weet echter niet hoe dit zit met een 3900x.

Ik geef wel aan dat ik boot issues had na het in gebruik nemen van het moederbord, bios updaten verhielp dit, helaas gebeurd het nog steeds, maar 1x in de 2/3 weken tijd, het CPU debug led blijft dan branden en boot niet verder, helaas zijn hierin meerdere klachten over, niet alleen met de X570 borden maar ook met B450 borden.

Voordelen en nadelen

Voordelen:
  • Chipset koeling, een van de betere, ook is deze koeling onderin geplaatst waardoor deze niet geblokkeerd word door de GPU
  • IO shield die al vast zit aan het moederbord, geen problemen daarmee meer
  • USB 3.0 is beter geplaatst, word zijwaarts aangesloten
  • Genoeg back panel aansluitingen, extra USB poorten zijn mogelijk doormiddel van een PCIe kaartje
  • Extra 4-pin voor CPU power
  • Strak design voor zijn prijs
Nadelen:
  • VRMs van dit bord zijn niet beter dan de concurrent
  • PS/2 op het bord, is erg outdated en naar mijn inzien kansloos, had er dan 2 extra usb poorten in de plaats gezet
  • BIOS support voor dit bord is jammer genoeg niet geweldig, stable AGESA ABB heeft 2 maanden op zich laten wachten
  • SATA poorten 1 en 2 zijn niet te onderscheiden, alle sata poorten hebben namelijk dezelfde kleur zwart, poort 1 en 2 worden namelijk bestuurd door de ASmedia controller, let hier dus goed op bij het aansluiten van je sata apparaten
  • Geen extra M.2 cover voor de 2de M.2 slot, dit had het uiterlijk wat netter gemaakt

Wil je een moederbord die een goed design heeft, genoeg features heeft, en vind je de wat mindere VRMs geen probleem dan is dit moederbord wat voor jou.
Zoals ik dus al noemde, ik weet niet hoe de VRMs tegenover de 3900x staan. daar kan ik verder geen uitspraak over doen

Bedankt voor het lezen van deze review, ik ben zelf geen expert in het maken van een, dus hou hier graag rekening mee, heb geprobeerd de review zo compleet mogelijk te maken, foto's heb ik nog niet niet, maar gaan zeker op korte termijn komen.

Mocht je vragen hebben gerelateerd tot dit moederbord, stel ze gerust

Heb jij ook een MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi?