1 review

Dell UltraThin S2719DC Zilver

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Dell UltraThin S2719DC Zilver Review

WKullberg 9 september 2019, laatste update op 9 september 2019, 631 views Product gekocht

Dell UltraThin S2719DC Zilver

Prachtig scherm, zowel de beeldkwaliteit als behuizing en voet.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Levendige kleuren
  • Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk
  • USB-C
  • 75Hz en Freesync

Minpunten

• Beperkte aansluitmogelijkheden
  • Geen automatische helderheid
  • 27” 1440p kan goedkoper
  • Geen 144Hz voor fanatiek gamen

Ik heb deze monitor gekocht om een dubieuze reden: mijn oude 22” Phillips monitor vond ik inmiddels erg ouderwets geworden, hij was te lelijk op m’n bureau. Niks mis met de beeldkwaliteit of het schermformaat, hij deed het goed, maar alleen het uiterlijk stond me niet aan. Misschien niet de beste reden, maar de zoektocht begon.

Ik ben enorm lang op zoek geweest naar een geschikte monitor. De voorwaarden: ergens tussen de 24 en 27 inch, minstens 1440p (moet ook met zijn tijd mee) en bovenal: een goed uiterlijk. En dan het liefst voor weinig geld. Extraatjes waar ik naar uit keek: iets meer dan 60FPS en/of Freesync voor een sporadisch spelletje en USB-C aansluiting met opladen. Ik was eerst uitgekomen op het populaire 4K scherm van Phillips en op een businessmodel van Samsung (S24/27H850), welke ik mooi vond, maar niet “jaw-dropping”. Bovendien zaten aan beiden wat haken en ogen; bijvoorbeeld bleek het opladen van een Macbook niet goed te werken met de samsung modellen.
Maar toen kwam ik deze monitor tegen, die ik voorheen niet tegen was gekomen omdat ‘ie buiten m’n budget viel. Maar met wat geluk vond ik dat Dell deze op hun eigen website met flinke korting aanbood, plus studentenkorting er bovenop. Zo had ik ‘m uiteindelijk voor iets meer dan 300 euro.

kleur en helderheid
Ik ben geen professional, ik heb ook geen apparatuur om het te kwantificeren of wat dan ook. Ik heb gelukkig wel wat vergeleken met andere monitoren, en ik vind hiervan de kleuren prachtig. Felle kleuren lijken eruit te springen, maar ook weer niet te veel dat het nep lijkt. Het scherm heeft een matte afwerking en is erg helder, door die combinatie heb ik nog nooit last gehad van zonlicht wat erop schijnt. Zwartweergave is goed, maar niet uitstekend. Ik heb het idee dat zwart nog een heel klein beetje donkergrijs is, het is natuurlijk ook geen oled. Als ik series of films kijk doe ik dat eigenlijk altijd op m’n televisie, dus daar kan ik niet heel erg veel over zeggen. Wel geprobeerd op deze monitor en ik vond het wel erg mooi. Over gamen kan ik niet zo veel zeggen, omdat ik hier niet zo oog voor heb en omdat ik dit er nauwelijks mee heb gedaan. Voor de minder serieuze vrijetijdsgamer is dit scherm gewoon goed, maar wie wat serieuzer is zal denk ik liever 144Hz hebben. Maar een paar keer per week “leuk een potje” kan natuurlijk goed.

Resolutie en formaat
Deze twee punten hangen natuurlijk erg samen. Ik dacht 27” iets te groot te vinden, maar ik vind het nu ik het heb wel erg fijn. In combinatie met de resolutie van 1440p is het perfect. Ik verdeel het beeld vaak in vieren, wat heerlijk werkt. Het ziet er nooit korrelig uit en tekst lezen en verwerken (wat ik best veel ermee doe) is geweldig. Veel makkelijker dan continu alt-tabben op een kleiner scherm. Ik vind 4K eerlijk gezegd een beetje overbodig op 24 of 27” want dan wordt alles te klein. Bovendien zijn de meeste videos/films toch niet in 4K (zelfde geldt ook voor 1440p).

Uiterlijk
Prachtig. De mooiste monitor die ik ooit heb gezien. Hier heb ik ‘m natuurlijk op uitgezocht. Uiterlijk is altijd smaak-afhankelijk, maar deze monitor is gewoon heel goed afgewerkt. De voet is van metaal en voelt erg stevig aan. Ondanks het best kleine oppervlakte wat ‘ie op m’n bureau inneemt staat hij erg stevig. Er zitten hele dunne randen om het scherm heen waardoor je echt in het beeld verdrinkt. En het houdt niet op bij de voorkant; ook de achterkant ziet er goed uit. Bij mij staat deze naar de muur dus ik kijk hier niet tegenaan, maar deze zou ook niet misstaan in een luxe hotel. De achterkant is van goed afgewerkt plastic. Het lijkt metaal maar je hoort en voelt wel het verschil. Door het gat in de voet kan je je kabels strak geleiden en zijn ze bij mij helemaal onzichtbaar. Het is een heel erg dun scherm (vandaar de naam...) wat ook toevoegt aan de moderne look. Ook een pluspunt is dat er geen opzichtige grote grilles zichtbaar zijn. Het geheel geeft een beetje een Apple gevoel (in positieve zin): duur, helemaal doordacht en oog voor elk detail. Hij staat ook goed in combinatie met mijn Macbook Pro, Magic Mouse en Apple toetsenbord.

Functionaliteit
Ik denk dat ‘ie hier wat op verliest, zeker ten opzichte van wat (goedkopere) concurrentie. De verstelbaarheid is beperkt tot kantelen (over horizontale as). Geen hoogteverstelbaarheid of draaibaarheid. Ik heb hier ook na lang gebruik totaal geen last van want voor mij is de hoogte prima en staat ‘ie daarmee goed, maar ik kan me voorstellen dat mensen met een lastige rug/nek hier wat meer willen. Het zou op te lossen zijn met een stapel papieren, want doordat het scherm zo dun is heeft ‘ie geen VESA-mogelijkheden. Ik heb wel iemand gezien die met de twee schroefjes van de originele voet er alsnog een VESA-beugel aan vast wist te knutselen, maar dan is de stevigheid van deze constructie betwistbaar.

De I/O is wat beperkt, maar voor mij (en ik denk eigenlijk vrijwel iedereen) ruim genoeg. Met twee HDMI, DisplayPort (in de fysieke vorm van USB-C, met stroomtoevoer), 3.5mm koptelefoon/speakerport en twee normale USB (één met stroom om telefoon op te laden) ben ik goed voorzien.

Het OSD (on-screen display) en de bediening werken goed. Behoorlijk wat keuzevrijheid en instelbaarheid zonder jezelf te verliezen in menu’s. Je kan twee “shortcuts” kiezen, die je dan met één druk op de knop kan bereiken. Wat ik nog mis is een sensor die zorgt voor automatische helderheid. Ik weet niet hoeveel monitors dit wel hebben, maar het voelt toch een beetje stom om ‘s avonds handmatig de helderheid op 5 te zetten om dan de volgende middag het weer naar 70 terug te moeten zetten.

bottom line
Ik ben echt enorm blij met deze aankoop, en achteraf gezien zou ik er ook wel 500 euro voor over hebben gehad, terwijl ik er net wat meer dan 300 voor heb betaald. Prachtig zowel van binnen als van buiten, met enkele hele kleine tekortkomingen.

Ik vind de groeperingen meestal een beetje stom omdat niemand z’n monitor voor één doel gebruikt, maar voor elke categorie raad ik deze monitor heel erg aan. Als je nou écht 144Hz+ wilt om heel gestroomlijnd mee te gamen, of je van jezelf weet dat je snel last krijgt van je nek en een hele specifieke houding wilt, is deze niet voor jou. Of als je er drie HDMI apparaten en iets met VGA aan wilt hangen.

Heb jij ook een Dell UltraThin S2719DC Zilver?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet