Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G

Specificaties 8GB GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G Review

doctorcapslock 5 september 2019, laatste update op 5 september 2019, 143 views Product gekocht

Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G

Prima kaart die presteert zoals een RTX 2070 Super dat zou moeten doen; maar er zijn problemen met de fan controller bij lage fan speed setpoints, wat reviewers makkelijk over het hoofd zien omdat het een probleem is dat voorkomt bij idle.

Pluspunten

• Boostclock 2040 MHz (+60 MHz)
  • Fan stop

Minpunten

• Fan controller instabiel

De grafische kaart presteert zoals hij moet doen wanneer dat moet. Als je wilt weten wat de framerates zijn kun je er genoeg informatie over vinden bij reputable reviewers. Ook als de RGB software relevant voor je is; I'm not your guy.

Problemen met de fan controller

Ik wil een probleem belichten die alleen een consument zal ervaren die 'm al een tijdje in z'n bezit heeft; deze grafische kaart heeft een probleem met de fan controller. Gigabyte heeft daar eerder last van gehad met hun vorige RTX-kaarten, maar ze lijken het probleem niet opgelost te hebben, of in ieder geval niet geleerd te hebben van hun fouten.

Ik hoorde een aantal keren dat de fans oscilleerden, dus ik probeerde het vast te leggen met MSI Afterburner. Sure enough, een half uur later ongeveer zag ik het gebeuren:

In deze afbeelding zijn de fan speed setpoint [%] en de fan tachometer [rpm] te zien. De fan speed oscilleert. Dus ik ging verder kijken, en probeerde de fan speed handmatig in te stellen. Bij MSI Afterburner kun je de "Auto" knop uitzetten, en dan staat hij by default op 25%, en toen begonnen de fans te oscilleren en het stopte niet:

Hier is te zien hoe ik langzaam de fan speed setpoint opschroef om te zien waar de fans stoppen met oscilleren, en dat gebeurt pas boven 32%. Als de gpu het een beetje warm krijgt door sporadische boostmomenten krijg je dit gedrag. Ook is te zien dat er veel overshoot is (en undershoot) wanneer de fan speed ingesteld wordt.

Mocht je willen weten hoe het klinkt, hier en video van een gebruiker die er ook last van heeft (gehad), en in de comments is te zien dat ik lang niet de enige ben:

Het oscillatieprobleem is op te lossen door een fan profile in te stellen, maar het is geen geweldige "out of the box experience".

Koeler buiten de problemen om

Tijdens het gamen valt het wel mee met het geluid, dan zit hij meestal op een vaste fan speed boven 35% te blazen bij 100% load, en bijna nooit boven 50%. Mijn computer is zeer stil en ik heb er geen last van met open-back headphones. De temperaturen zien er ook prima uit: maximaal 70 graden @ full load, bij idle rond de 47-50 graden, en bij actief gebruik (maar geen games) schommelt hij tussen 55 en 60 door sporadische boosts.

Heb jij ook een Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Gaming OC 8G?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Disney