Garmin Forerunner 945 Triathlon bundel Zwart (Blauw)

Specificaties Android, iOS compatibel en 50g - Bekijk alle specificaties

Garmin Forerunner 945 Triathlon bundel Zwart (Blauw) Review

erredobble 4 september 2019, laatste update op 11 februari 2021, 1.561 views Product gekocht

Garmin Forerunner 945 Triathlon bundel Zwart (Blauw)

Komend van de fenix 3 een heerlijk licht horloge. Vele features en mooie batterij duur. Zoveel features en zoveel data...een waar genot. wel regelmatig ineens een battery drain

Pluspunten

• laag gewicht
  • feature full
  • batterij duur
  • snelle gps fix

Minpunten

• Battery drain met regelmaat
  • handleiding

Na meerdere jaren genoten te hebben van de fenix 3 vond ik het toch maar eens tijd voor een upgrade. De Forerunner 945 was net uit en het horloge met de meeste features. Vandaar deze gekocht en meteen maar de triathlon bundel gehaald (ook door een prijsvoordeel bij de retailer). De extra hartslag meters heb ik nog niet gebruikt.

Wat viel mij op:
- ongelooflijk hoeveel sensoren en features in zo'n klein horloge passen
- wat is dit horloge heerlijk licht in vergelijk met de fenix 3 (zeker met metalen band)
- de kast lijkt veel minder gevoelig voor beschadigingen (fenix 3 direct krasjes op de kast)
- De verpakking is behoorlijk krap voor het horloge en de hartslag banden. Dat had best iets groter gemogen
- deze versie heeft een blauw randje en knopje. Dat was mij bij bestelling niet opgevallen en nergens had ik het teruggelezen. Past natuurlijk prima bij het blauwe bandje maar beperkt wel enigszins het gebruik met andere bandjes. Hierdoor is het echt een sporthorloge en niet net als de fenix lijn ook te gebruiken als fraai business horloge.

Wat bevalt aan het horloge:
- de snelle GPS fix als je gaat sporten (fenix 3 legde ik altijd eerst even in het kozijn)
- nieuwe sensoren en hierdoor nieuwe features.
- (verbeterde) slaap tracking, fitheid scores en body batterij waardoor je keihard geconfronteerd wordt met de effecten van bijvoorbeeld een avondje doorzakken ;-)

Wat is vreemd tot nu toe aan het horloge:
- ik gebruik veel de workout functies zodat ik reminders krijg als ik een training te hard loop. Bij de fenix 3 kreeg ik deze continue als ik gemiddeld te hard ging. Bij de forerunner 945 ben ik er nog steeds niet achter hoe het nu werkt met de notificaties. Lijkt erop dat het horloge elke kilometer de snelheid tot 3 keer laat zien in een notificatie. Daarna blijft het stil ook al loop ik gemiddeld te hard. Dat is wel storend en moet ik nog beter gaan uitzoeken.
- hartslag meting doe ik tot nu toe (anderhalve maand) via de pols. Tijdens training heb ik aantal keer gehad dat de hartslag onverklaarbaar ineens piekte. Ik hoop dat ze dit met updates eruit krijgen want ik verwacht dat het een bug is. De hartslagband ga ik binnenkort dan ook maar eens gebruiken om de verschillen te kunnen checken.
- ik heb het horloge voor een hele goede prijs via een internationale retailer gekocht. Nadeel bleek dat ik een noord Amerikaanse versie heb gekregen met dito map. Deze is dus niet te switchen. Via freemaps kun je wel landen inladen dus uiteindelijk niet zo'n probleem maar toch iets om goed op te letten vooraf. Retailer had het helaas niet in de info staan en hield mij aan het lijntje wat betreft de maps en mogelijkheden. Terugsturen werd ineens een kostbaar geintje.

Update:
Ondertussen gebruik ik de forerunner 945 geruime tijd en zijn we bij firmware 5.0 aanbeland. Zoals ook bij de vorige Fenix 3 merk je dat er een paar firmware updates overheen gaan wil het allemaal soepeler gaan werken. Waar ik eerst wat ontevreden was over de batterij duur ben ik dat nu wel. Het is ongelofelijk dat je eens in de twee weken moet opladen met 4 keer sporten per week. De meegeleverde hartslag band gebruik ik wel altijd bij het sporten simpelweg omdat de pols hartslagmeter minder secuur is. Daardoor schiet je sneller en langduriger in het rood als je bv een workout hebt gemaakt op hartslag en dat is simpelweg erg vervelend.
Wat ik wel heb meegemaakt als negatief punt is dat het horloge wel eens de link met mijn mobiel verloor en het tijden kostte om die dan opnieuw te koppelen. Leek volledig at rondom ook wanneer het dan weer lukte om te koppelen. Dit nu gelukkig al een tijdje niet meer gehad.
Ander nadeel is dat er een battery drain is met de grote kaarten sinds een paar maanden. Aangezien ik een noord amerikaanse versie heb kan ik die kaarten simpelweg uitzetten en dan is er geen drain meer. Maar als ik een europese versie had gehad met hetzelfde issue dan had dat zeker grote irritatie gegeven.
De notificaties bij workouts is nu ook stabiel en voorspelbaar na een paar updates dus dat is verholpen. Op snelheid een workout doen, geeft het horloge bv elke kilometer standaard een snelheids indicatie piepje en als je te langzaam gaat doet hij dat tot 3 keer ofzo voordat hij geen signaal meer afgeeft omdat je continue te hard of te zacht gaat. Ga je dan weer in de juiste zone dan geef thet horloge wel weer signalen als je uit de zone loopt.

Al met al heb ik deze forerunner 945 naar 5 sterren aangepast. De grootste bugs/rare dingen zijn eruit en er volgen nog steeds telkens updates met nieuwe functionaliteiten. Een regelrechte aanrader.
De andere review van iemand die 1 ster geeft is echt zonde voor het gemiddelde. Dat iemand een slechte ervaring heeft (terwijl die toch ook gewoon de aankoop terug kon sturen na 1 dag) geeft een totaal verkeerd beeld.

Update: Met enige regelmaat heb ik toch weer een battery drain. Het uitzetten van de N America map heeft dus niet meer het gewenste effect. Lijkt erop dat het vooral voorkomt als ik bluetooth verbinding met telefoon uit heb gezet maar zeker is dat niet. Aangezien er regelmatig op het garmin forum items over staan is het raar dat dit er nog steeds niet uit gepatcht is. Vandaar toch de sterren naar 4 gezet...

Heb jij ook een Garmin Forerunner 945 Triathlon bundel Zwart (Blauw)?