Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

Specificaties WiFi-ax • 4G • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack) Review

pclinde 23 september 2019, 2.737 views Product geleend

Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)

De RT-AX92U is een one of a kind: Mesh met WiFi 6. Officieel gezien is dit de eerste set in zijn categorie die te koop is. Episch als je al een nieuwe Samsung Galaxy of iPhone 11 hebt. Niet? Dan ben je alvast krachtig voorbereid op wat komen gaat.

Pluspunten

• 802.11ax- WiFi 6 proof!
  • Mesh/WiFi 6 + AiMesh.
  • Dekkingsgebied.
  • Volwaardige routers/satellieten met vier LAN-poorten en twee USB-poorten.
  • WiFi 4 en 5 prestaties zijn dik op orde.
  • LAN-poortaggregatie + backhaul/failover.
  • Uitgebreide software- UI samen met een app.

Minpunten

• Met het antenne ontwerp kun je niet een specifieke richting richten.

Review: Asus RT-AX92U (AX6100)

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpak avontuur
- In de praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Asus RT-AX92U (AX6100) productpagina

Vrij recentelijk schreef ik een review over de Asus RT-AX88U, een 802.11ax router (WiFi 6) met behoorlijke specificaties en zeker geen teleurstellende prestaties. Vandaag staat de ASUS RT-AX92U op het menu, ook wel bekend als de Asus AiMesh AX6100 WiFi kit. Dit betreft een 2-pack met twee satellieten.

Langzamerhand begint WiFi 6 (802.11ax) zich uit te faseren, officieel is WiFi 6 sinds week 38/2019 officieel gelanceerd. Nieuwere high-end toestellen van Samsung zijn daar een voorbeeld van. De nieuwe iPhone 11, iPhone 11 Pro en iPhone 11 Pro Max zijn uitgerust met WiFi 6, wat wel degelijk een verschil moet gaan maken als het om hogere snelheden gaat, mits je een WiFi 6 router- mesh kit hebt. De RT-AX92U is ‘officieel’ gezien de eerste WiFi 6 mesh kit, daarmee is Asus er al redelijk op tijd bij. Meer informatie in het opvolgende hoofdstuk. De adviesprijs van de ‘duo kit’ zit net rond de 400 euro. Asus geeft de RT-AX92U satellieten 3 jaar productgarantie mee. Ik wil Asus bedanken voor het beschikbaar maken van de Asus RT-AX92U (AX6100).

Een overzicht van de specificaties:

De RT-AX92U is een tri-band mesh router kit met WiFi 6, daarmee zijn er drie frequentiebanden te vinden op de router(s): een 2.4GHz frequentieband met een maximale theoretische doorvoersnelheid van 300 Mbps, een 5.0GHz frequentieband met een maximale theoretische doorvoersnelheid van 867Mbps en nog een tweede 5GHz frequentieband met maar liefst een maximale doorvoersnelheid van 4800Mbps. Dit opgeteld maak de RT-AX92U een AX6000 router. Indien er geen gebruikt gemaakt wordt van .AX/WiFi 6 neemt de snelheid van de tweede 5.0GHz frequentieband af naar 867Mbps.

Intern zit een dual-core 1.8GHz BCM4906 (Broadcom) processor samen met 512MB RAM en 256MB flashgeheugen. Overigens fungeert de tweede 5.0GHz frequentieband als backhaul. Wat de backhaul interessant maakt is de 4x4 MU-MIMO overdracht, het biedt daarmee vier streams (gegevensstromen). Hiermee zijn de wachttijden die ondersteuning bieden minder lang aan het wachten, waardoor zaken zoals snelheid ook geoptimaliseerd worden. Voordeel is ook dat de routers sneller hun clients kunnen aanspreken. De router heeft een snellere verkeersregelaar (spreekwoordelijk), wat je netwerk optimaliseert. Vooral met de opkomst van smart homes die meer vragen van het draadloze netwerk is MU-MIMO en WiFi 6 een mooie uitkomst. In de volgende alinea’s nog een eigen beschrijving over mesh in de theorie en praktijk.

Bij mesh gaat het niet meer enkel om verzenden en ontvangen, maar om verzenden, ontvangen en terug communiceren. Dit maakt het een slim netwerk. Het vertrouwde beeld van de router als centraal punt begint dus langzamerhand te verschuiven. Bij een mesh netwerk is er sprake van een cross-over spinnenweb verbinding. De satellieten (antennes) binnen een mesh netwerk communiceren onderling, ieder onderdeel, of iedere uitbreiding (satelliet) kan het mesh netwerk vergroten. Valt er bij één van de satellieten de verbinding weg, door bijvoorbeeld een stoorzender, dan is een andere satelliet instaat om de verbinding staande te houden. Vaak zal een storing bij één van de satellieten onopgemerkt aan je voorbij gaan. Het mesh netwerk is intelligent genoeg om de verbinding van de satelliet automatisch te herstellen. Sommige gebruikers zullen het wegvallen van een satelliet wel opmerken, afhankelijk van je omgeving en de variabelen. Een langzamere verbinding zou bijvoorbeeld kunnen opdoen als de dichtstbijzijnde satelliet wegvalt, dan moet de verbinding een grotere afstand overbruggen wat gelijkstaat aan mogelijk snelheidsverlies. Het grootste voordeel is wel dat je gewoon kunt blijven genieten van je draadloze netwerkverbinding.

Veel mesh systemen maken gebruik van één centrale router, bij sommige sets is er ook sprake van meerdere routers. De router stuurt de verbinding naar de aanwezige satellieten, waarna deze het WiFi signaal weer doorsturen tot het bij de client aankomt. Een satelliet is vrijwel een ‘semi-router’ dankzij het zendvermogen. Een groot voordeel is het grotere dekkingsgebied, een stabiele verbinding en het uitbreiden van je netwerk. Heb je bijvoorbeeld een zwakke verbinding in de tuin, dan is het plaatsen van een extra satelliet in de schuur een mogelijke oplossing. Tevens is het een ideale oplossing om langs ‘dode netwerkpunten’ heen te werken. Een mesh netwerk maakt het leuk om te experimenten. Je kunt namelijk goed spelen met de positie van de router, satellieten en de richting van de satellieten, als deze verstelbaar zijn, ook dan kan een mesh netwerk nog meer potentie bieden. Als laatste is het plaatsen van een mesh netwerk zeer eenvoudig, het vereist weinig kennis en geeft veelal direct uit verpakking goede prestaties.

De verpakking heeft veel weg van de eerder geteste Asus RT-AX88U, in het zwart met veel features op de voorzijde. Het mag direct duidelijk zijn dat het een AX-router is, maar dan wel een AiMesh (Mesh kit). Achterop de verpakking vinden we verdere specificaties. In de verpakking zelf zitten twee power adapters, ieder één voor een satelliet. Verder zitten er diverse boekjes en leaflets bij en een enkele ethernet (netwerkkabel).

Eerder in de alinea had ik het over AiMesh. Dit is het koosnaampje van Asus voor zijn mesh netwerkapparatuur, echter gaat AiMesh wat verder. Heb je een oudere router van Asus staan, dan kan het zomaar dat deze later ondersteuning heeft gekregen voor AiMesh. De router is daarmee een kansrijke toevoeging om je netwerk nog wat verder uit te breiden, in plaats van dat deze staat stof te happen. AiMesh is een mooie brug tussen het functioneel maken van bestaande netwerkapparaten.

De RT-AX92U heeft een herkenbaar ontwerp dat zich leent van de redelijk bekende Rapture routers van Asus. Een hoekig ontwerp met scherpe lijnen en letterlijk een goud randje. Bovenop vinden we het Asus logo met een ventilatierooster. Onderop de router is dit ook terug te vinden voor de warmteafdracht.

Op de voorzijde van het ontwerp vinden we diverse LED-indicators die in het wit oplichten wanneer ingeschakeld. Deze kun je uitschakelen via de Web UI/app mocht je het storend vinden. Het licht is naar mijn mening niet heel storend. Draaien we de satellieten om, dan zien we een verzameling aan aansluitingen en knopjes, bestaande uit een WAN-poort, vier LAN-poorten, de poweringang en een power- en resetknop. Iedere satelliet is met deze poorten uitgerust. Er is nog meer. Namelijk een USB 2.0 en USB 3.0 poort samen met een WPS-knop. Deze bevinden zich op de zijkant van de router zelf, waardoor deze poorten wat toegankelijker zijn.

De antennes zelf zijn al bevestigd op het ontwerp. Het zijn er vier in totaal die omhoog (staand) gepositioneerd kunnen worden, het is dus niet mogelijk om deze naar een specifieke richting te laten wijzen. Het ontwerp is zo gemaakt dat je een satelliet ook aan de muur kunt monteren. Hier had Asus best wel een setje schroeven en plugs voor mogen meeleveren. De RT-AX92U maakt ook onderdeel uit van de nieuwe StarWars film

De setup vereiste weinig inspanning, wat positief is. Het modem uitschakelen, de router(s) installeren en vervolgens de Asus Router app installeren. Je kunt de installatie ook via een browser realiseren, echter heb ik dit keer gekozen voor de applicatie. Wanneer alles netjes staat schakel je het modem in gevolgd door één van de routers, welke dit van de twee is maakt niet uit. De app herkent de RT-AX92U, met de snelle internet installatie ben je binnen no-time door de setup, het toewijzen van een SSID samen met een wachtwoord, gevolgd door de inloggegevens. Nu is het een paar seconde wachten, pak ‘m beet 20 seconde, waarna je het netwerk kunt selecteren in je WiFi lijst.

De app en volledige software hebben veel overeenkomsten, iets wat te verwachten is. De app heeft bijzonder veel mogelijkheden, waar je vaak ziet dat het een kort gewiekte versie is, dit valt dus niet tegen. Eenmaal de software bezocht via een browser, zien we toch veel specifieke features die minder gebruiksvriendelijk zijn via de app, daar is port forwarding er één van. De startpagina bestaat uit real-time verkeer, je kunt naar rechts swipen voor diverse features, om snel inzicht te krijgen. Zo is er ook een optie om het CPU en RAM gebruik te zien, wat met meerdere client tegelijkertijd vrij snel oploopt.

Onderin bevinden zich vier vaste knoppen met nog een optie voor meer instellingen. Apparaten die verbonden zijn met de RT-AX92U zijn direct inzichtelijk en te beheren. Dit gaat tot in de diepte van profielinstellingen, direct on-the-fly aanpassingen verrichten en het volledig blokkeren op mac-adres. Via het familie menu kun je diverse apparaten groeperen voor één gezinslid. Voor grotere gezinnen kan het beheren is het groeperen en beheren van meerdere apparaten onder profielen een handige feature zijn. Vooral wanneer er kinderen onderdeel zijn van het huishouden. Je kunt op tijd en gebruik bepaalde restricties instellen, ook de maximale download en upload snelheid kan beheerd worden, tevens is het blokkeren van ‘specifieke’ websites ook een optie.

In de app vinden we een ruime hoeveelheid aan kenmerken, die ieder verantwoordelijk zijn voor hun eigen taak. Plug-ins zijn ook te vinden in de app, deze zijn wel allemaal gefixeerd op Asus apparatuur. Ook vinden we een tabje voor derde partij plug-ins, op het moment van schrijven is dit nog vrij summier. Het zou een aanwinst zijn als er meer ondersteuning komt voor derde partij plug-ins, echter ben ik bang dat het aanbod vrij beperkt blijft, vaak wil men het wel ondersteunen, maar is de haalbaarheid om diverse samenwerkingen aan te gaan lastiger in de praktijk.

Het toevoegen van een tweede satelliet gaat middels de app. Op het startscherm is een plusteken (+) zichtbaar. Druk je hierop dan krijg je de optie om de tweede RT-AX92U te koppelen. Dit kan overigens ook een apparaat zijn met AiMesh ondersteuning. De beschikbare apparaten worden weergeven, waarna het configureren is en een positie toewijzen. Op het startscherm zijn nu twee apparaten zichtbaar met AiMesh, wat overeenkomt met de twee gekoppelde RT-AX92U router(s).

Bandbreedtebeperking: de naam zegt het eigenlijk al, direct de bandbreedte beheren, wellicht een fijne optie wanneer je wat extra nodig hebt, terwijl iemand anders in het huishouden de verbinding knijpt, wegdrukken die handel! Je kunt overzichtelijk krijgen in de app wat je aan CPU en RAM real-time gebruikt. Op de langere termijn kun je via tabellen inzichtelijk krijgen welke apparaten het meeste van de bandbreedte wegslurpen. Hier kun je ook restricties op instellen, mocht je wat ruimte in de verbinding willen creëren. Netwerkdiagnose geeft je een idee van de verbinding, een simpel overzicht dat je vertelt of alles up en running is. De DNS kun je vanuit de app automatisch instellen of op een fixed IP, mocht je een zakelijk pakket hebben. Het updaten van de firmware is via de app geen enkel probleem, dit is een betrouwbare manier, via de software kun je precies hetzelfde doen.

Ouderlijk toezicht heb ik al grotendeels besproken. Mocht je het niet op apparaat/gezinslid niveau willen instellen, dan kun je nog altijd globale instellingen voor iedereen inprogrammeren. Volledig het WiFi uit tussen 0:00 en 6:00, het kan! Ik vermoed echt nog dat er in de toekomst een wetgeving komt voor draadloze straling, misschien zelfs een stralingsheffing. De RT-AX92U bespaart op deze moment extra stroom, lekker bewust. WiFi deel je snel met vrienden via een berichtje, appje en het inscannen van een QR-code.

Samba server is onderdeel van de app. Vandaag de dag maak ik veel gebruik van mijn NAS samen met Windows instellingen. Om nog duurzamer te denken en doen kun je de WiFi ECO-modus inschakelen, wel wat trager, maar ook zuiniger!

Prestaties
Ik heb één van de RT-AX92U’s geplaatst in de woonkamer en de ander boven op mijn computerkamer, hiermee is zowel de beneden- en bovenverdieping gedekt. Dit zijn trouwens mijn vaste posities voor iedere netwerktest. Ik heb nog geen AX (WiFi 6) testapparatuur- apparaten. In de nabije toekomst gaat dit zeker volgen. Metingen zijn uitgevoerd middels WiFi 4 en 5.

De RT-AX92U presteert fors met zijn 5.0GHz frequentieband, oftewel de 5.0GHz draadloze verbinding. Mesh en zijn grotere dekkingsgebied laat vooral zijn voordeel zien. Onlangs testte ik een AC-2900 Rapture router van Asus, waar ik ook te spreken was over de 5.0GHz draadloze verbinding. Toch valt het op dat de RT-AX92U beter presteert als het om dekkingsgebied gaat. Posities zoals de badkuip (Dumpert filmpjes en Tweakers.net bekijken) gaat prima. Waar ik soms met de AC-2900 Rapture hier nog wel eens wat problemen mee ondervond. De Deco M4 (een goedkopere WiFi 5 oplossing van TP-Link) die voor zijn prijs veel goed doet, kan bijvoorbeeld hier niet mee concurreren als het om de gegarandeerde dekking gaat op deze posities, althans bij mijn binnenshuis en op basis van mijn ervaringen. Dit wil niet zeggen dat de Deco M4 niet deugt. Voor de prijs is het namelijk een epische mesh oplossing.

De 2.4GHz frequentieband is prima. Deze heeft aan maximale theoretische doorvoersnelheid van 300Mbps waar ik redelijk naar toewerk. De 2.4GHz frequentieband mag naar mijn mening een beetje vergeten worden. Met de toekomst van .AC (vooral .AX) is dit RT-AX92U beestje gemaakt voor sneller geweld. Het hoppen tussen de satellieten gaat onopgemerkt en wat technische eigenschappen die deze satellieten hebben, waar ik in de conclusie nog op terugkom maakt deze RT-AX92U een kleine krachtpatser. Dekking, stabiliteit en snelheid? Gegarandeerd!

Wat kan ik dan nog voor zinnigs zeggen over de RT-AX92U mesh duo pack in deze conclusie? We hebben kennisgemaakt met zijn adviesprijs van 400 euro, de specificaties, de inhoud van de verpakking, de bijhorende app, waar ook nog een Web UI versie van is en zijn prestaties. Voor de conclusie heb ik nog wat laatste woorden overgehouden.

Ik ben redelijk enthousiast over wat er te vinden is op zo’n RT-AX92U satelliet. Namelijk vier LAN-poorten en een USB 2.0 en 3.0 poort. Veelal zijn mesh oplossingen uitgerust met één of twee LAN-poorten, wat de RT-AX92U net even wat volwaardiger maakt. Tevens is er ondersteuning voor WAN en LAN-poortaggregatie met backhaul- failover. Met de RT-AX92U heb je een solide WiFi 5 netwerk dat toekomstig gericht is voor WiFi 6. Overigens is WiFi 6 net officieel en is je nieuwe iPhone 11 of Samsung Galaxy al een volwaardig WiFi 6 partner. Lees je dit en denk je: “ik heb een WiFi 6 router en WiFi 6 apparatuur”. Dan ben ik er benieuwd naar je bevindingen.

De RT-AX92U is op het moment van schrijven de snelste mesh set (middels het testen via WiFi 4/5) die ik persoonlijk ervaren heb. Dekkingsgebied is prima, echter is hier ook: de positie is bepalend. Met de vaste antennes op de router kun je niet heel bewust richten op een specifieke positie, dit vind ik persoonlijk jammer. Een SMA-antenne verbinding had in mijn optiek een betere keuze geweest. Je kunt dan het signaal horizontaal of verticaal uitzenden. Staat de satelliet/router bijvoorbeeld bij een muur (waar vaak een stopcontact zit), dan kun je altijd nog wat met de antennes spelen om te finetunen, dit kan met de RT-AX92U dus niet. Wat dan wel belangrijk is om te vermelden: ikzelf heb geen belemmering ondervonden dat dit direct invloed had op de prestaties. De RT-AX92U presteert als het om WiFi 5 gaat goed.

De meegeleverde app gebruik ik persoonlijk met plezier. Er zijn veel extra’s in te vinden, die het beheren via de Web UI overbodig maakt. Dit heb ik destijds ook zo ervaren met mijn Ubiquiti Amplifi set, vooral na de velen firmware en software updates. Ik heb tijdens het testen de Web UI wel doorgenomen, wel is het enkel gebleven bij beheer middels de Asus Router app.

Dit brengt mij bij de laatste alinea van deze conclusie. Hoewel ik nog niet helemaal up-to-date ben als het om WiFi 6 apparatuur gaat, is Asus dit zeker wel met zijn RT-AX92U. De eerste .AX/WiFi 6 set die daadwerkelijk beschikbaar is, net als Asus eerste was met de Asus RT-AX88U WiFi 6 router. Concurrentie ligt op de loer. Er zijn namelijk veel WiFi 6 routers- mesh sets aangekondigd door concurrerende fabrikanten. Wel zijn deze op het moment van schrijven nog slecht tot niet beschikbaar. Hetzelfde geldt voor WiFi 6 in apparatuur. De nieuwe iPhone 11 en sommige laptops- computer(s) met Intel chips volgen spoedig. De RT-AX92U is in zijn huidige staat op WiFi 4 en 5 enorm krachtig. Tevens is er veel potentie omdat de satellieten/routers volwaardig uitgerust zijn met LAN- en USB-poorten. Kortom: je bent gereed voor Mesh c.q. WiFi 6 geweld met nu al epische prestaties op je huidige WiFi 4 en 5 netwerk.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX92U/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX92U/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX92U/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Asus-RT-AX92U/low4.JPG

Heb jij ook een Asus AiMesh AX6100 WiFi System (RT-AX92U 2 Pack)?

Ahhh okay, sponsored review dus. Zou goed zijn als dat wat duidelijker was want die komen altijd heel wat beter uit de bus als reviews als iemand zelf betaald heeft.

Als de reviewer het product zelf niet zou kopen denk ik dat je conclusies uit een review altijd met wat argwaan moet bekijken. Niet dat het eens slechte review is! Maar vertellen dat je hem van Asus te leen hebt gekregen om er 'reclame' voor te maken op tweakers lijkt me iets voor de eerste alinea.

Alle sites met een ruggegraat doen dat... dingen als:

(Full disclosure: Subaru invited me to attend the 2019 Goodwood Revival on its dime. It paid for my flights, put me up in two very nice hotels, fed me, provided all the booze I could want and helicoptered me to and from all three days of the Revival.)
Nu heb ik mogelijk wat minder ruggengraat versus zulke websites. Ondanks dat, maak ik gebruik van hetgeen dat Tweakers te bieden heeft. :D
Nice, wat een geweldige review weer! _O_
Thanks! Leuk om de peer weer in actie te zien. :D
Op zich niet verkeerd, al vind ik het uiterlijk te opzichtig voor in de woonkamer. Mooie review, gozer. :)
Kreeg je deze te leen om te reviewen van de fabrikant/importeur/tweakers? Indien zo, zou je hem met je eigen geld kopen?
Leen via ASUS. :) Op het moment? Nee. Omdat ik geen apparatuur heb voor WiFi 6. :D
Heb je ze ook getest in een 'wired' backhaul opstelling? Dus in plaats van de 2e 5GHz (ax) radio te gebruiken, de routers verbinden met met een ethernet kabel??

Zelf heb ik momenteel een Asus RT-AX88U (WIFI6) als hoofdrouter en een paar weken geleden heb ik een enkele RT-AX92U gekocht om als mesh node aan te sluiten (bekabeld).

Uiteindelijk was ik er niet tevreden over en heb de router geretourneerd. Op mijn RT-AX88U heb ik WIFI6 ingeschakeld staan maar de RT-AX92U wilde als mesh node niet in WIF6 mode gaan opereren. In deze setup was alleen de 5GHz-1 radio (ac) actief en de 5GHz-2 radio (ax) was hidden en deze kon ik dus niet gebruiken.

Die 2e 5GHz is in een wireless configuratie gereservererd als backhaul, helaas wordt ie niet 'vrijgegeven' als je de routers aansluit met een ethernet kabel. Dat was mijn ervaring met de router.

Ik heb er met Asus contact over gehad en dit is blijkbaar iets bekends. Inmiddels is er een paar dagen geleden een firmware update gereleased voor dit model, misschien is dit verbeterd.

[Reactie gewijzigd door intrepid2007 op 30 september 2019 22:36]

Ja, dit is wel zuur.

Vandaag 2x RT-AX92U gekocht en aangesloten.
De ene staat als Wireless router mode / AiMesh Router mode (Default) geconfigureerd met 160mhz aan op de 5Ghz-2 verbinding.
De andere wil ik als media bridge inzetten maar dan bij het kiezen van een netwerk laat hij die specifieke wifi verbinding niet zien...

Ook als ik de 160mhz uit zet op de 5Ghz-2 verbinding komt hij niet zichtbaar in de lijst wanneer je een media bridge wilt maken. Ook wanneer je de wifi verbinding handmatig intypt bij het maken van de media bridge verbind deze niet. Hier had ASUSwel wat duidelijker over mogen zijn..... (Beide routers draaien op de laatste firmware)

Edit: Maar een case aangemaakt bij ASUS hierover, ik wil graag die 802.11ax verbinding gebruiken voor de media bridge modus...

Edit 2: Opgelost! Ik heb nu de bridge modus router als AiMesh modus ingesteld en op de lan aansluitingen mijn pc/server/nas aangesloten. Nu gaat er gewoon steady 1Gbps data transfer (limiet van de lan poorten) van de ene RT-AX92U naar de andere RT-AX92U :)

[Reactie gewijzigd door dylan111111 op 2 oktober 2019 00:25]

Bedankt voor je edits. Het is dat ik je post niet kan modereren, maar dikke aanwinst. :D

En tot zover tevreden?
Ik ben er zeer tevreden over!
Ik zal binnen kort ook een review plaatsen met wat meer technische informatie, testen, aspecten en mogelijkheden van dit apparaat.

Ik heb een aantal configuraties/opstellingen getest met de wifi en bekabeld. Dit is het resultaat van een 2.1Gb .img file over de volgende route: Nas-01 --> RT-AX92U 2 --> RT-AX92U 1 --> Laptop0 bekabeld.
https://imgur.com/a/5jmg5bF Het resultaat is zeker niet slecht als je bedenkt dat hij door een betonnen vloer heen moet. :>

Op deze manier heb ik nog een aantal opstellingen getest en zullen te vinden zijn in mijn review :)
Ben benieuwd! Stuur mij gerust een DM wanneer je live bent. :D
Het betreft een leenmodel, de router(s) zijn ondertussen weer terug naar Asus. Heeft de nieuwe FW impact gehad? Nog kunnen testen?
Zijn de antennes los te schroeven en mogelijk in de toekomst te vervangen door chinese wel beweegbare exemplaren?
Je zou ze los kunnen maken op de clips, echter is het hier niet voor gemaakt. :)
Ik mis in de metingen of je nog met de hoofd router of de satelliet verbonden was en hoe je die onderling had aangesloten via utp of WiFi backhaul (of ik lees er overheen).

Is het een router, blijven de functies als qos en gebruikstijden ook nog actief in AP mode?

Ook had Netgear volgens mij ook al een wifi6 uitgebracht?

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 1 oktober 2019 22:51]

Nee, daar lees je niet overheen. Mogelijk dat ik dit in de toekomst aanpak (andere reviews).

AP-Mode heb ik niet getest. Ik heb de set écht als volwaardige router set gebruikt. Met een prijs- en segment zoals deze lijkt mij het toch wel bedoeld als volledige router. :D

Netgear heeft inderdaad ook onlangs een WiFi 6 router uitgebracht. Fabrikanten zoals TP-Link en AVM/Fritz volgen ook snel.
De orbi ligt ook in het hogere segment, maar ik zet hem wel als AP in. De ziggo modem is de terminator. Reden is voornamelijk de indeling in het huis en dat de ziggo modem op dat punt zijn werk goed doet.
Echter, bij de Orbi in AP mode vallen heel veel functies uit die ook goed hadden kunnen werken op een AP, zoals tijdstippen waarop bepaalde apparaten verbinding mogen maken, qos, etc. Dat vind ik eigenlijk wel zonde.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech