Honor 20 Pro Phantom Blue Review

JazzJackTestpanel 30 augustus 2019, laatste update op 30 augustus 2019, 522 views Testpanel

Honor 20 Pro Phantom Blue

Een telefoon met mooi design en indrukwekkende camera. De verhouding tussen kwaliteit en prijs is uitstekend. Ligt lekker in de hand en laad snel op. De positie van de vingerafdruk scanner is beter dan elke telefoon die ik tot nu toe heb gehad. Heeft wat bloatware standaard er op helaas.

Pluspunten

• Camera array is uitstekend
  • Fijne locatie vingerafdruk
  • Snelladen met goede accuduur
  • Fijne vormgeving
  • Veel geheugen
  • 'Holografische' achterzijde

Minpunten

• Paar bloatware applicaties waarvan sommige te verwijderen
  • Geen 3.5mm jack
  • Macro camera wat matig met 2MP

Deze telefoon heb ik ontvangen bij het Honor 20 Pro evenement van tweakers om deze gedurende twee weken te kunnen uitproberen voor deze review. Zelf was ik al eigenaar van een iPhone 7 en een Samsung Galaxy Note 8. De Samsung was mijn werk telefoon en deze heb ik ingeruild voor de Honor 20 Pro en heb de Honor dus naast mijn iPhone gebruikt voor de vergelijking.
Algemeen
Allereerst zal ik een algemene impressie geven van de telefoon. Onderaan in de review ga ik apart in op de camera mogelijkheden. Dit omdat in mijn optiek de camera het sterkste punt is van de telefoon en dit een apart hoofdstuk verdient.
Features
De telefoon heeft een array van 4 cameras achter: groothoek, macro, tele en gewone camera. Aan de voorzijde zit in de hoek een selfie camera. Er zit een vingerafdrukscanner op een prettige plek aan de zijkant van de telefoon welke snel werkt. De telefoon heeft een grote batterij van 4.000 mAh en super charge voor snel op te laden. Het wordt geleverd met een bump cover, oplader en screen protector voor een snelle start na unboxing.

Design en scherm
Allereerst het design van de telefoon. Ik ben zeer gecharmeerd van de 'holografische achterzijde van de telefoon. Het geeft de telefoon een aparte en ietswat luxe uitstraling. Ik heb al meermaals gehad dat mensen de telefoon van mij wilde bekijken enkel en alleen omdat ze de achterkant mooi en/of apart vonden. Aan de voorzijde zit de camera netjes in de hoek weggewerkt en heeft de telefoon een kleine bezel. Dit maakt dat de telefoon een indrukwekkend groot scherm heeft zonder dat de totale vormfactor daar onder lijdt. Het scherm is helaas een LCD, waar een OLED wel mijn voorkeur zou hebben gehad. In principe is het scherm prachtig en heb ik daar niets op aan te merken. Echter kan ik mij voorstellen dat een OLED scherm complementair zou zijn aan de sterke nachtfotografie van het toestel. Met een OLED scherm zou zwart veel zwarter zijn en ik denk dat je dan de zoekfuctie van het scherm in het donker beter zou kunnen benutten. Nu heb ik meestal de camera op het object gericht met schermhelderheid zo laag mogelijk en bekeek ik de foto achteraf met hogere achtergrond verlichting beter. De kleuren van het scherm heb ik niets op aan te merken en lijken in orde zonder al te heftige saturatie of dergelijke. De helderheid van het scherm is op volle kracht voldoende om de telefoon af te kunnen lezen in het zonlicht.
Bouwkwaliteit en betrouwbaarheid
De telefoon ligt zeer lekker in de hand. De randen zijn mooi afgerond en het geheel voel stevig aan. Door de locatie van de vingerafdruk scanner hoef je je niet in allerlei bochten te wringen om je vinger te scannen. Dit werkt fijn voor voornamelijk je duim, en wijsvinger op je rechterhand en voor je linker wijsvinger als je je telefoon links vast heb en met je rechterhand het scherm bediend (alles in aanname dat je rechtshandig bent). De telefoon wordt geleverd met een bump cover welke niet in de weg zit en zelfs bijdraagt aan het gevoel van stevigheid van de telefoon.

De software van de telefoon is ook prima. Het draait android pie (9) met een beveiliging update van 1 maand oud op het moment van schrijven. De telefoon is snel en reageert soepel met alle animaties en dergelijke. Ik ben geen groot smartphone gamer omdat ik dan eerder de Switch (of heel soms nog PS Vita) pak maar de paar spelletjes die ik heb gespeeld (zoals Star Wars Galaxy of Heroes) draaide naar verwachting soepel. In de twee weken gebruik heb ik geen crashes of glitches met de telefoon noch met applicaties ervaren.

Ik heb op een aantal locaties een paar keer gehad dat ik geen bereik had. Dit was in appartementsgebouwen waarbij ik ook met mijn iPhone geen bereik had. Het leek dus dat de telefoon last had van het kooi van faraday effect. Op een locatie had ik eerder met mijn Samsung Galaxy Note 8 wel goed bereik gehad. Het feit dat ik dat nu niet met de Honor had zou ook een moment opname kunnen zijn want over het algemeen heb ik prima vol bereik gehad op andere plekken met de telefoon.
Accuduur en supercharge
De telefoon laad zeer snel op met de supercharge functie en gaat lang mee in gebruik. Waar ik mijn iPhone (oke, met 80% battery health) ongeveer 2-3 keer per dag oplaad hoef ik de Honor maar 1 keer per 2-3 dagen op te laden. Het gebruik van de Honor ligt, doordat het mijn tweede telefoon is, ook ietsjes lager maar wordt wel tijdens deze tijd gebruikt voor Netflix, Spotify en andere internet diensten welke veel van de batterij vragen. De super charge feature is erg nuttig omdat ik soms vergeet om de telefoon op te laden. Even een kwartier-half uur in de lader 's ochtends voor ik naar werk ga doet al wonderen voor de charge. Ik heb geen test gedaan hoelang het ongeveer duurt voor hij volledig opgeladen is vanaf een lage charge maar dit zal ik later nog toevoegen.
Een telefoon met mooi design en indrukwekkende camera. Op het moment van schrijven is de telefoon zo'n 600 euro. Deze prijs lijkt mij redelijk voor alles wat de telefoon bied. Echter wilde ik de telefoon afzetten tegen een soort van broertje: de Huawei P30. Deze heeft voor zo'n 80 euro minder in prijs de volgende voordelen:
  • OLED scherm
  • Dual sim (voor een bepaalde gebruikers groep)
  • Dual LED
  • NFC (wat ik zelf nooit gebruik)
  • IP53 certificering (wat niet te zeggen is dat de Honor niet tegen een beetje water kan)
En de volgende nadelen:
  • Kleinere batterij (3.650mAh vs 4.000mAh -- echter wel Li-Polymer, opvolger Li-Ion)
  • Geen optische zoom
  • Geen optische beeld stabilisatie
  • Helft van het geheugen
  • 2GB minder ram
Al met al al je deze dingen tegen elkaar afweegt dan is de telefoon niet duurder of goedkoper in verhouding tot zijn broertje en bij de keuze tussen deze twee gaat het dan om meer specifieke features waarom de een of andere gekozen zou worden.
Algemene beoordeling inclusief prijs
Een telefoon met mooi design en indrukwekkende camera. De verhouding tussen kwaliteit en prijs is uitstekend. Ligt lekker in de hand en laad snel op. De positie van de vingerafdruk scanner is beter dan elke telefoon die ik tot nu toe heb gehad. Heeft wat bloatware standaard er op helaas maar flink wat hiervan kan worden verwijderd.
Camera

De telefoon heeft vier camera's achterop zitten en 1 frontcam. De hoofd front- en hoofd backcam zijn van erg goeie kwaliteit en geven een scherp beeld. Er is een breedhoek camera aanwezig welke heel handig is om grote objecten op camera te zetten zonder er ver van weg te lopen. Eveneens geld dit voor objecten welke dichtbij je bevinden (bijvoorbeeld een bank in de woonkamer zonder 3 meter er vanaf te lopen). De telecamera heeft 3x optische zoom en kan tot 30 keer digitaal zoomen met ondersteuning van AI technieken maakt dit nog redelijke foto's. De macro camera is iets een gave feature maar valt door de 2MP tegen in kwaliteit. Hierdoor is het vaak ook een overweging om gewoon de hoofdcamera of telecamera te gebruiken en uit te snijden wat het object van interesse is. Desalniettemin heeft de camera wel waarde in specifieke gevallen maar ik had hem graag beter gezien.
Nightshots
De nachtmodus van de Honor 20 Pro is verschrikkelijk goed! De telefoon gebruikt AI om meerder plaatjes bij elkaar te voegen en de lichtgevoeligheid van de camera zelf is ook al erg goed.

Hier volgen twee plaatjes gemaakt door de Honor 20 Pro

Zoals te zien is wordt de kamer gelijkmatig verlicht in de eerste foto. De foto is gemaakt in een donkere kamer en toch wordt er niets onder of over belicht. Zelfs met het directe licht in de tweede foto knalt de foto nog steeds niet uit elkaar. Dit in vergelijking met mijn iPhone 7 met de volgende twee foto's

In de eerst foto heb ik de focus op de lamp gelegd. Hierdoor valt hitman donkerder uit en de muur achter hitman is niet eens meer te zien. In de tweede foto heb ik de focus op de hitman pop gezet en is de lamp bijna volledig wit en is detail erin niet meer te onderscheiden. De Honor doet het vele malen beter.

Ook in scherpte in het donker is het te zien.
iPhone 7

Honor 20 Pro
(3-30x) zoom
De zoom functie van de telefoon is erg sterk. Tegenwoordig heeft niemand bijna meer een gewone camera bij zich (wellicht op vakantie) en is je telefoon dus je standaard camera. Het komt nog wel eens voor dat een object zich dan in de afstand bevind en met een standaard camera en digitale zoom worden je foto's snel lelijk. De 3x optische zoom van deze telefoon is dan een uitkomst (hoewel meer dan 3x standaard ook had gemogen van mij). De telefoon gebruikt interpolatie als een zoomfactor anders dan 1x of 3x wordt gebruikt om de beelden van meerdere camera's te combineren. Dit maakt dat foto's tussen 1x en 6x altijd wel haarscherp zijn. Persoonlijk ben ik geen fan van digitale zoom maar de camera deed het redelijk tot 13x-18x optische zoom in het daglicht. Voorbij de 18x-20x vond ik de plaatjes te grainy worden om nog fatsoenlijk te kunnen gebruiken. Ik heb perongeluk de serie plaatjes van afstand schoten verwijderd maar heb de volgende twee voorbeelden nog wel om te laten zien.

0x zoom:

30x zoom

5x zoom

20x zoom

30x zoom
Portret
De portret modus van de camera is een grappige gimmick (eveneens de AR features van de telefoon. Wegens privacy overwegingen deel ik de gemaakte testfoto's hiervan niet. Ik zal wel zeggen dat het aardig werkt. Dmv filters kun je met de portret modus oneffenheden in het gezicht weghalen en de achtergrond van de foto vervagen. Deze functie heb ik verder nauwelijks gebruikt omdat ik niet veel waarde hecht aan personen foto's maar ik kan mij voorstellen dat het voor mensen die veel op instagram etc zetten wel een handige functie is. Ter voorbeeld de volgende foto die ik van internet heb geplukt:

BRON: https://www.realsimple.co...-face/barely-there-makeup

Voor:

Na:
Macro camera
Zoals eerder gezegd valt de macro camera enigzins tegen. Het vergt wat oefening om de telefoon op de juiste afstand van het object te houden en de kwaliteit van deze camera is niet optimaal. Toch is de camera wel handig in sommige gevallen en zijn, ondanks dat ze niet optimaal zijn, de foto's niet heel slecht.

Als voorbeeld heb ik de volgende foto van een vork in een restaurant. De kleine krasjes en dergelijke zijn goed op de foto te zien en voor het gebied waarop gericht werd is de foto scherp. Echter moet de foto niet op een al te groot formaat worden getoont anders zie je de beperkingen van de 2MP camera. In mijn optiek werkt de foto het best tot een fysiek formaat van 10x10cm

Tot slot
Er zijn heel veel aspecten en diepgangen die je zou kunnen reviewen bij een telefoon zoals benchmark scores, temperatuur tijdens gebruik en andere dingen. Ik heb niet alles behandeld omdat ik mij gefocussed heb op de dingen die er voor mij uitsprongen of belangrijk waren. Heb je toch iets gemist wat je graag zou willen weten van de telefoon dan nodig ik je uit dat aan mij te laten weten en dan zal ik de extra informatie aan je geven en of aan de review toevoegen.

Heb jij ook een Honor 20 Pro Phantom Blue?