Specificaties Socket AM3 met AMD 890GX chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 890GX Extreme3 Review

Excelb-boy 18 mei 2010, laatste update op 19 mei 2010, 8.015 views

ASRock 890GX Extreme3

Pluspunten

• Bang for Buck!
  • USB 3.0 en S-ATA3
  • Aantal PCI-e Sloten
  • Layout

Minpunten

• De hoge NB Heatsink voor sommige mensen

Layout Score: 5
Reden van aanschaf.

Ik doe een ICT opleiding en zit altijd te loeren naar de nieuwste hardware, nu kwam het ineens zo dat ik ook een bijbaan had en dus genoeg geld om mijn oude systeem te vervangen! Ik wilde per se een AMD X6 omdat ik hier veel goed nieuws over had gelezen!
Ik had mezelf de volgende eisen gesteld betreft features van het moederbord:

- USB 3.0
- S-ATA3
- AM3 Socket
- Een betere Layout dan mijn huidige ASUS P5QC moederbord

Via Tweakers.net vraag en aanbod kwam ik een Tweaker tegen die de ASRock 890GX Extreme 3 voor 80 euro te koop aanbood, reden van aanschaf voor mij dus.

Algemene Beoordeling

Het moederbord kwam netjes binnen in een dubbel verpakte doos, hier zat het volgende in:
- 1 x eSata3
- 3 x S-ATA kabel
- 1x Molex naar Sata voedingskabel
- 1x I/O Shield
- 1x Handleiding
- 1x Driver CD (let op, hier zit niet de bios update voor X6 processors op! Deze moet je van de Asrock
site afhalen
- 1x Handleiding over de UCC functie (core unlocking functie)
- 1x Handleiding over InstantBoot (functie om de pc binnen 10 seconden op te starten)
Toen ik het moederbord uitgepakt had viel me de layout al gelijk op; alles zat erg netjes, stevig maar vooral doordacht in elkaar. ASRock heeft bij dit moederbord niet alleen goed nagedacht over het aantal aansluiting maar ook over de plaatsing ervan. Dus voor mij was de layout al een dik pluspunt.

Featureset

Het moederbord is uitgerust met alle nieuwe aansluitingen met o.a. USB 3.0 en S-ATA3. Weer 2 punten op mijn lijst die met een dikke plus kunnen worden afgestreept. Ook beschikt dit bord over 3 PCI-e sloten waarvan er 2 x16 lanes zijn en 1 x8 lane. Echter als je bij de 2de x16 lane een videokaart plaatst loopt deze op x8. Ik zal hooguit 2 PCI-e sloten gebruiken maar het is toch mooi meegenomen. Ook beschikt dit moederbord over een VIA 2020 geluidschip die het mogelijk maakt om HD audio af te spelen in surround, dit samen met een onboard Realtek 7.1 Ch komt er redelijk goed geluid uit! Ik durf zelfs te stellen dat deze onboard chip beter geluid weergeeft dan de onboard chip van mijn ASUS P5QC!

Layout

De layout is zoals ik al zei perfect uitgedacht, misschien dat het enige nadeel hier voor sommigen de hoge Heatsink is van de NB, deze komt een dikke 4 centimeter boven het moederbord uit, dit is voor mij echter geen probleem omdat ik van plan ben de Corsair H50 aan te schaffen.

Op deze foto kun je zowel de 24 pins aansluiting zien als de Case fans die je erop kan aansluiten, deze zijn tegen de rand van het moederbord geplaatst zodat je ze makkelijk kan wegwerken.

Foto van de S-ATA3 aansluitingen, 6 stuks.

Foto van de Socket & NB

Foto van de aansluitingen

Foto van CrossfireX en USB 3.0 label

Totaalplaatje moederbord

Prestaties

Ik klok eigenlijk niet echt over dus de prestaties zijn al heel snel goed voor mijn gebruik. Deze benchmark komt van legitreviews.com

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

Het bord is zeer stabiel te noemen, ik heb al bij veel overklokcompetities gezien dat dit bord garant staat voor stabiliteit. Ook onder Windows 7 x64 was er niks te merken van onstabiliteit.

Overklokbaarheid
Zoals ik al zei klok ik niet echt over dus dit punt is niet echt van belang. Wel staat dit bord bekend om de overklokmogelijkheden die het biedt. Dit is goed te zien in de uitgebreide bios die aanwezig is.

Compatibiliteit

Met de compatibiliteit van dit bord zit het wel goed, toen ik in de QVL keek om mijn geheugen uit te kiezen verbaasde ik me over de keuze die ik had! Ik kan mijn ASUS P5QC QVL herinneren en daar stond misschien een derde in in vergelijking met dit bord. Ook zit het met de Videokaartcompatibiliteit wel goed (tenzij je SLI wilt draaien maar ik verwacht niet dat die mensen dan dit bord uitkiezen) zo kun je tot wel 3 ATi kaarten in CrossfireX draaien! Een zeer dik pluspunt dus! Met het installeren van een AMD Phenom II X6 processor moet er echter wel eventjes opgelet worden! Ook al staat er op de doos dat hij gereed is voor de nieuwe Hexacores van AMD, je zult wel een bios update moeten uitvoeren om deze juist te laten herkennen. Let hier dus op! Het gaat hierbij om bios update 1.40 deze update zorgt ervoor dat de X6 goed herkent wordt.

Er schijnt met de 890GX een compatibiliteitsprobleem te zijn met de Samsung F3 schijven, echter heb ik geen F3 schijf dus ik kan dit niet testen. Wel is er hier in de comments een link geplaatst met een fix voor dit probleem:
Link is te danken aan: Stef42

Ondersteuning van de fabrikant

Hier heb ik zelf nog geen ervaring mee, wel hoor ik hier heel verschillende dingen over. De een zegt dat de Fabrikant ondersteuning zwaar ondermaats is en van de ander hoor ik juist alleen maar lof over de fabrikant ondersteuning. Wat betreft drivers en updates zit het wel goed, zo heeft ASRock binnen de eerste week dat dit moederbord uit was al gelijk een bios update uitgebracht die de UCC (Core unlock functie) stabieler en betrouwbaarder.

Dit is een dik pluspunt, vooral omdat ik het moederbord in nieuwstaat voor 80 euro over heb kunnen kopen.
In de pricewatch is dit moederbord te vinden vanaf een kleine 120 euro, persoonlijk vind ik dit niet veel aangezien hier alle nieuwe aansluitingen op te vinden zijn! Bang for Buck dus.

To Do List:
- Foto's Uploaden van plaatsing van de aansluitingen
- Benchmarks uploaden

Dit is mijn eerste review hier op Tweakers.net. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en eventueel commentaar/verbeterpunten!

Updates
18-05-2010 - Info over processor compatibiliteit toegevoegd
- Info over de onboard geluidskaart toegevoegd
- Foto's van het moederbord toegevoegd

• AMD Phenom II X6 1055T
  • Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G
  • Sapphire HD5850 Toxic Edition
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een ASRock 890GX Extreme3?

Issues met de Spinpoint F3 i.c.m. deze soort moederborden, dus met 890GX chipset komen door een verkeerde handshake. Hier is een fix voor het probleem, van Samsung:

Verder een goede review! :)
Dank voor de link, zal het in de review zetten!
goede revieuw,heb ook zelfde bord mr dn mt quad core amd 3,4 Ghz.
Werkt perfect en ga binnenkort ook hexacore kopen.Heb zelf 8Gb ocz geheugen in en een ati 4870 HD saffire 1gb video kaart.Waarom mr 4gb ram geheugen en dn win 7 x64 je haalt dn eigenlijk niet echt veel snelheid winst.
Verder goede revieuw
Waarom 4GB en geen 64 bit? Als je geen last van de nadelen hebt (geen 16 bits (of lager) software) is er niet echt een reden om geen 64 bits te gebruiken.
En dat is ook een heel goed punt ;-).
Hey ferdienand, dank dat je de review goed hebt bevonden! Ik heb voor voorlopig maar 4GB omdat ik met mijn geld niet helemaal goed uitkwam, ik verwacht begin volgende maand hetzelfde setje van 4GB erbij te halen zodat ik ook 8GB totaal heb.
Wat ga je precies met 8GB doen? In heel veel gevallen is het niet zo zinvol... Kost alleen maar heel veel geld. Werk zelf met 6GB (i7 920 @ 4), maar krijg het zelden vol. In ieder geval nooit met gamen. Alleen met Adobe Premiere wil het nog wel vollopen als ik HD-materiaal ga renderen... Dus denk heel goed na voordat je 100 euro gaat weggooien, omdat je er niets van merkt.
Pics or it didn't happen! :D
Hoe zit het verder met de processor compatibiliteit?
Je krijgt soms gezever met nieuwere proc's.

En hoe is het onboard geluid in vergelijking met andere audio meuk zoals mp3 spelers?

[Reactie gewijzigd door opblaashaas op 18 mei 2010 15:37]

Hey opblaashaas, bedankt voor je reactie! Processor compatibiliteit kan ik enkel testen met de AMD Phenom II X6 1055T omdat dit de enige AMD Processor is die ik in mij nbezit heb, echter goed dat je het opmerkte want ik heb inderdaad een bios update moeten doen om mijn X6 goed te laten herkennen ik zal het gelijk in de review opnemen.
Audio zal ik ook gelijk even testen echter is dit wel een kwestie van smaak: wat ik goed vind klinken vindt een ander misschien weer 3 keer niks!
Ik ga nu de review bijwerken, bedankt voor je input!
Ook beschikt dit moederbord over een ??? waar beschikt dit moederbord ook over?

verder erg netjes :+
Hahahaha, goed opgemerkt. Op de een of andere manier wilt hij niet dat ik een extra zin toevoegd.... gelijk proberen te fixen. Thanks!

edit: Info over het geluid toegevoegd achter de plaats die Paco_NL ontdekte.
Bedankt voor het spotten Paco!

[Reactie gewijzigd door Excelb-boy op 18 mei 2010 19:42]

Er staat bovenaan: gebruikt in combinatie met een Phenom II X6 1055T maar de benchmarks zijn gedaan met een Phenom II X4 910e! Ik neem aan dat je nu de 910e in de MSI gebruikt en de 1055T in dit bord?
De benchmarks zijn niet van mij maar van legitreview, zodra er benchmarks zijn van dit bord in combinatie met de 1055T zal ik die erop zetten. Excuses voor de verwarring.
Nette review, dat maakt de keuzes weer wat makkelijker, al stond ie al wel in mn wenslijst :)

Als tip wil ik je nog meegeven om even voortaan even een lampje aan te doen als je foto's maakt :p
Die tip zou ik graag in ontvangst nemen, truth is dit was al mijn kamerverlichting die aan stond! Kun je nagaan in wat voor hol ik leef. Andere optie is natuurlijk een betere camera aanschaffen met een lens die lichtgevoeliger is :)
Thanks voor de comment!
Hey,

Het bord is goed terecht gekomen zie ik ;)

Nette review!

Standaard zat op het bord BIOS 1.10, draai je nu nog op 1.60?
1.80 gaf bij mij OC-prblemen (icm 1090T).
Hey Ferry, ik heb nu bios versie 1.40 en dat draait perfect, geen bottlenecks en geen onstabiliteit! Ik ben zeer zeer zeer tevreden! Dank voor het aanbod! groet,
Axel
heeft dit moederbord nou 1 of 2 Sata/300 aansluitingen?
Hij heeft er geen, het zijn 6, SATA-600 aansluitingen. Maar dit is gewoon backwards compatible met SATA-300.
Hoe heb je de update naar de X6 1055T supported bios eigenlijk gedaan zonder processor? Of kan dat zonder een CPU in het moederbord te hebben geplugd?
heb je hier al een reactie opgehad,of ben je er zelf al achter?
ik krijg dit bord icm de x6 volgende week binnen, en ben dus ook erg benieuwd.
@Excelb-boy: Je moet effe het linkje openen in je browser, en daarna pas kopieren in je review.
Namelijk als ik nu je link opent, klopt de URL niet meer.
Als je hier links post als reactie wordt schijnbaar een klein gedeelte afgekort, vandaar de gl...iew in de URL.. Waardoor het niet meer klopt.. ;)

[Reactie gewijzigd door Stef42 op 18 mei 2010 22:16]

Fixed! Thanks voor de tip, had het over het hoofd gezien ;)