Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Trust Portable Notebook Speakers Review

rokas 24 mei 2010, 1.075 views

Trust Portable Notebook Speakers

Pluspunten

• Prijs, je krijgt een kusje van je partner

Minpunten

• Geluidsbeeld wat irriteert, natuurlijk geen mooi egaal geluidbeeld maar geen enekele tweaker die dat verwacht voor deze prijs

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 1
Film/gameweergave Score: 3
Geschiedenis geschreven?
Ik heb het gevoel dat ik met deze review mogelijk geschiedenis heb geschreven. Ik vermoed namelik dat bij deze review met een woord/prijsratio van 133, op zijn minst tot het moment van schrijven de hoogste ratio heb bereikt van alle reviews op tweakers.net (dee eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dit niet gemetern heb maar baseer op het regelmatig lezen van productreviews). Niet dat je er wat aan hebt maar je streeft toch altijd naar een koppositie niet?

Doe eens gek
Ach doe eens gek dacht ik, ik schrijf voor jullie eens een review over dit wereldproduct. Want voordat je investeert in dit soort duurzame goederen wil je goed beslagen ten ijs komen. Vandaar dat ik denk dat dit een review is waar menig tweaker reikhalzend naar heeft uitgekeken.

Wat had ik van dit speakersetje verwacht?
Niet veel.

En wat vond er van?
Niet veel ;)

Wat vindt je van de prijs prestatie verhouding?
Gaat net, je krijgt waar je voor betaald.

Even serieus, vertel eens je ervaring
De inhoud valt uiteen in twee primaire onderdelen. De boxjes en een USB adapter waarin zich de versterker bevindt.

De twee boxjes hebben afmetingen van zo'n 120 mm hoog, 50 mm breed en 25 mm diep. Ieder boxje is voorzien van twee luidsprekertjes met een metalen conus. De doorsnede van de luidsprekertjes is 40 mm. Netjes: er zit een transparant glad kunststof klepje aan de voorzijde van het boxje in de "vervoersstand". Dit klepje beschermt de de twee luidsprekertjes voor het grootste gedeelte :( . Want, er zit geen "doek" voor. Je zou anders de luidspreker wel heel makkelijk kunnen "indrukken". Bij gebruik klap/schanier je de tranparant gladde beschermklepjes naar achter. Het klepje vormt samen met een door de fabrikant aangebrachte uitsparing in de luidsprekerkast een schanier. In deze uitgeklapte operationele stand staat het boxje redelijk stevig en maakt een hoek van 70 graden te op zichte van het oppervlak waar de boxjes op geplaatst zijn. In die stand is de diepte die de box nodig heeft, toegenomen van 25 naar 100 mm.

Met vaste hand
Vanuit de boxjes lopen dunne witte snoertjes met een dikte van twee mm, die vanuit de fabriek op vrij korte afstand van de boxjes reeds samengevoegd zijn tot een tweelingsnoer. Zo'n snoer wordt door technici een Y-kabel genoemd naar de vormovereenkomst met de griekse y. De totale lengte van de kabel is helaas beperkt tot zo'n 1000 mm en is dus te kort voor de meeste desktop implementaties waarbij de computerkast onder/naast de tafel staat. Een ander nadeel is dat initieel de afstand tussen Y-splitsing in de kabel en de boxjes zo klein dat je niet met fatsoen de boxjes naast de zeiden van een monitor kan zetten. Maar och, een beetje tweaker scheurt die snoertjes met één geoefende beweging en vaste hand zo uit elkaar zonder ook maar één seconde na te denken wat de financiële consequenties zijn mocht deze simpele actie op een fiasco uitdraaien.

Het snoertje eindigt in een -afwijkende namelijk iets langere- 3,5 mm niet haakse mini jack-plug met in tegenstelling tot de normale mini-jackplug geen drie maar vier aansluitingen. Je kan de boxen dus niet in een standaard mini-jackplug stoppen van bijvoorbeeld een mp3 speler. Door de afwijkende maat en aantal aansluitingen is het ook niet mogelijk, als je dat al zou willen én je een nuttig toepassing voor zou kunnen verzinnen, een hoofdtelefoon rechtstreeks in de USB adapter te steken.

USB adapter
De bijgeleverde USB geluidsadapter heeft nette afmetingen maar toch zijn de afmetingen dusdanig dat hij geen andere USB liefhebber naast zich veelt. De afmetingen van de USB adapter zijn 52x21x12 mm (respectievelijk lengte, breedte en dikte). Deze lengte afmetingen zijn exclusief de standaard USB connector lengte van 13 mm.

Klasse D?
De USB adapter bevat een versterker. In rust blijft de adapter koel en bij het continue ten gehore brengen van geluid stijgt de tempereatuur met enkele graden. Dit is overigens heel weinig en nauwelijks waarneembaar. Hoewel het niet zeker is maar lijkt dit te wijzen op het gebruik van een klasse D versterker.

Geen software installatie
Voor het in gebruik nemen van deze USB adapter speakercombinatie hoeft je geen speciale software te installeren. Een voorwaarde is dat je wel dat je beschikt over Windows XP, Vista of Windows 7. Deze adapter gedraagt zich namelik als een standaard USB audio device. Zoals de verpakking reeds suggereerde het is letterlijk aansluiten, een geluidsafspeler zoals bijvoorbeeld het nog altijd ongekende populaire Winamp starten en tjakka: geluid.

Geluidproductie/druk
De geluidsproductie zal voor een iedere vrouw en vrijwel iedere adolescente man meer dan genoeg zijn. Geen volumeknop. Dat regel je via Windows of de applicatie.

Moemakend geluidsbeeld
Het geluid is, uhhh, redelijk voor zijn prijs. Het is zeker niet vreselijk maar op een of andere manier was het zodanig dat het vervelend/zwaar/moemakend aandeed. Hier wil je dus duidelijk niet de hele dag naar luisteren.

Basweergave
Ondanks dat de box gebaseerd is op het bas-reflex principe, dus met een gaatje/pijpje in de kast, in dit geval aan de achterzijde, mis je een hoop lage tonen om maar te zwijgen over de bas. Dat kan ook natuurlijk niet anders.

Praktijkproef
Het was moeilijk om na een eerste, iewat teleurstellende test, een zo onafhankelijk mogelijke en objectieve praktijkproef uit te voeren. Maar zoals u dat van mij gewend bent heb ik toch op basis van de “standaard werken” een geschreven geluidsimpressie vast te leggen.

Test 1: Also sprach Zarathustra van Richard Strauss. We concentreren ons vooral op de eerste maten waarbij het orgel opent met een lang aanhoudende lage C met een frequente van 32 Hz. Hier merk je duidelijk dat de boxjes de basweergave ontberen. Pas nadat de eerste maten gespeeld waren merkte ik dat de muziek gestart was. Ik heb dus de lage C dus niet waar kunnen nemen.

Test 2: O Freunde, nicht diese Töne! uit Beethoven's negende symfonie. Voor wie de muur in Berlijn nog heeft zien vallen en daarna deze iets gewijzigde uitvoering heeft mogen beluisteren onder leiding van Leonard Bernstein die vanwege deze nieuwe politieke situatie in Duitsland de het woord “Freude” (plezier) wijzigde in “Freiheid” (vrijheid) weet dat dit een zeer bewogen uitvoering is geweest waarbij bij menigeen de rillingen over het lichaam liepen en menig traantje werd weggepinkt. Diezelfde ervaring had ik ook toen ik deze tweede test uitvoerde op deze boxjes. Ik heb natuurlijk speciaal in dit werk van Beethoven gelet op de weergave van de stemmen in het koor met de nadruk op de tenoren. Het was tranentrekkend en de rillingen liepen mij over de rug. Zo belabberd was deze geluidservaring.

Test 3: Floating van het album Moondawn, Klaus Schultze (1976). Deze test beoordeeld het geluidsbeeld vanwege de vele hogere harmonische die geproduceerd worden door het gebruik van de door Klaus Schultze, overigens voor hem voor het eerst op een LP (een voorloper van de CD en later mp3 geluidsbestanden) gebruikte Moog modular synthesizer, die door velen nog wordt gezien als de vader aller synthesizers. Net zoals de titel suggereert voelde ik me een beetje floating. Ik zwom in een onevenredig verdeling van toongebieden en de typische Moog geluidsbeeld met de hogere harmonische kwamen duidelijk niet tot zijn recht. Ik durf in dit geval zelfs te stellen dat ik ze compleet miste.

Na het uitvoeren van deze drie eerste test uit de bekende standaard serie 2 tot de macht 7 test heb ik besloten om vroegtijdig de test af te breken. Mijn oren waren te moe om nog objectief nog de andere test te beoordelen.

Vreemd geluidsbeeld
Tijdens de tests viel het me me op dat er een vreemd geluidbeeld wordt geleverd. Eerst sta je er niet zo bij stil maar later ging het me steeds meer dwars zitten. Na de eerste testdag ben ik nog eens langs de gehele testopstelling gelopen en alles gecontroleerd. Omdat het met dit plug-en-play apparaat niet ingesteld of fout aangesloten kan worden sloeg ik de standaard “uit fase test” dus over. Je kan de boxen immers niet fout aansluiten. Toch bleef het aan mij knagen.

Toen dacht ik ineens, ze... ze.. ze zullen toch niet! ... Ja hoor. Niet te geloven. Ze hebben de boxen in de fabriek uit fase aangesloten! Voor de wat minder geluidsminnende tweaker: hierbij is de + en - van één van de boxen verkeerd aangesloten. Het effect hiervan is dat je geen egaal geluidsbeeld krijft tussen de speakers. Je krijgt het gevoel dat het geluid uit maar twee puntbronnen komt.

Witte ruis test
Een oude truc om te controleren of de boxen goed zijn aangesloten is het luisteren naar (witte) ruis. Deze site stelt dit belangeloos ter beschikking. Druk op de play toets en ga in het midden voor je boxen staan en beweeg je hoofd langzaam heen en weer. Als de boxen verkeerd, dus uit fase, zijn aangelosten dan zijn er plaatsen waarbij je de ruis harder en zachter hoort. Dat zijn de plaatsen waar het geluid zich (enigszins) opheft omdat het daar in tegenfase is. Na deze was het duidelijk, een uit fase gevalletje. Om dat te corrigeren pakt iedere tweaker meteen zijn soldeerbout en kruiskopschroevendraaier en na een paar minuten is deze fabrieksfout gecorrigeerd. Niet dat dit, in dit geval, heel veel ten goede komt aan een evenwichtig geluidsbeeld...

Soldeerbout
Tijd aangebroken dat de ware tweaker zijn mouwen opstroopt. Soldeerbout uit de kast. Boxje opengemaakt met een kleine kruiskopschroeverdraaier, luidesprekerdraad even omgedraaid bij één van de boxjes. Even gekeken of ze, alles is mogelijk voor dit geld, de luideprekers in één box wellicht ook nog uit fase hebben aangesloten, maar dat was goed. Bout uit. Dichtgeschroefd. Nogmaals aan een test onderworpen. Nu een stuk(je) beter. Blijft toch tientjeswerk.

Geen aparte voeding
Overigens, je hebt geen aparte voeding nodig. De verstrerker die in de USB adapter zit haalt zijn voeding uit USB. Kan je gelijk ook uitrekenen hoeveel vermogen geleverd kan worden. Als ik me niet vergis is dat 500 mA bij 5 Volt dus 2,5 Watt input, en je houdt dan aan de uitgang van de versterker zo'n dikke 1 Watt over. En zo voelde het ook aan. Want 1 Watt is nog een flinke hoop herrie.

Zou ik het andere adviseren?
Niet echt. Het is ideaal en veel beter dan ingebouwde laptopspeakers, het is superklein, heeft geen voeding nodig en daar speelt de snoerlengte geen rol.
Voor een desktop: niet doen. Ik ga weer verder zoeken.

Goh, wat een leuk schattig stel boxjes schat!
Je meent het?
Jaha, dat is precies wat ik zoek voor op kantoor!
Weet je wat lieverd, ik gun ze jou.
Verwacht niet te veel van de geluidskwaliteit hoor!
Ooh, geen probleem, de muziek zet ik toch zacht.
Kom eens hier lieverd, wat ben je toch lief.
Kusje.

Op verzoek een illustratie geplaatst om de stof wat natter te maken. Kon niet zo snel een afbeelding van de boxjes vinden maar deze lijkt er een beetje op :9

Heb jij ook een Trust Portable Notebook Speakers?

Leuke review, duidelijk, maar mis een plaatje van de tweaks :)
Met stip de vermakelijkste review die ik ooit heb gelezen! (buigt diep) _/-\o_
Haha, wat een review!
_/-\o_ Lolproduct, is Trust dan de vergroter van de afvalberg, of gaan ze deze toestellen gratis opsturen naar de derde wereld landen ;)

So, don't Trust it :*)
En het modding niveau, zeer belangrijk :+
Meerwaarde tweedehands :O
Hebben de buren er last van O+
Ontploffings gevaar :D
Beveiliging tegen diefstal 8-)
Is ie verzekerd, en betaalbaare premie :O
Heb net 10 stuks van besteld 8)7

Damned |:(
Echt een leuke review, goeie humor