Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

_Dune_ 28 februari 2006, 2.586 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Design
  • Ruimte
  • 4-in-3 drive case + 12cm Fan

Minpunten

• Zeer kras gevoelig.
  • Prijs is enigszins aan de hoge kant.
  • plaatjes voor 2x 8cm fan aan de achterzijde zijn niet echt netjes afgewerkt.
  • motherboard tray voldoet niet aan de standaard maten waardoor het moederbord te diep in de behuizing komt te liggen, zodat PCI/AGP kaarten niet goed bevestig kunnen worden. (Dit kan verholpen worden door bij Cooler Master GRATIS een nieuwe PCI bracket te bestellen.)

Het design van de CoolerMaster stacker is naar mijn mening goed. Mooi strak design, zonder overdreven toeters en bellen. Persoonlijk vind ik de geheel zwarte uitvoering het mooist. De twee zilveren verticale banen aan de voorzijde komen op die manier ook heel mooi uit. Daarnaast geeft een zwart behuizing ook een mmoi contrast werking met bijvoorbeeld mijn L.I.S. 2 Premium display welke blauwe letters weergeeft.

De ruimte om hardware componenten te plaatsen is er in overvloed er o.a. een tweede voeding te plaatsen, overigens gebruik ik één voeding aangezien dat ruim voldoende is. Het is dan ook een behoorlijk grote behuizing. De hardware is vrij makkelijk te installeren, door bijvoorbeeld een uitneembare "moederbord tray". Er moet daarvoor wel een aantal schroeven los gedraaid worden. Dit had eventueel wel met een klik systeem gemogen.

Tevens zijn de 4-in-3 drive cases erg mooi voor het plaatsen van 4 schijven. Om de temperatuur die de schijven produceren hoef je eigenlijk geen zorgen te maken er is voldoende ruimte tussen de schijven waar de meegeleverde 12cm fan lucht tussen door kan blazen. Aangezien deze cases in rubbertjes hangen worden trillingen die de schijven maken ook direct opgevangen.

Wat wel erg jammer is, is de afwerking op een aantal punten:
- bevestigings punten voor de Cross Flow Fan had beter gekund.
- plaatjes voor 2x 8cm fan in de achterzijde van de behuizing.
- moederbord tray voldoet niet aan de maten, zodat PCI/AGP kaarten niet goed geplaatst kunnen worden. (overigens kan hiervoor een andere back plate bij CoolerMaster besteld worden)
Dit laatste punt heeft mij er ook toe bewogen om een lage score te geven voor Bouwkwaliteit en afwerking, omdat ik dit toch een behoorlijke fout vindt aangezien de maten voor PCI/AGP sleufen bekend zijn. Elke PCI/PCI-e/PCI-x of AGP kaart heeft dezelfde afmeting kwa slot plaat. Natuurlijk heb je ook nog low profile, maar ook hier is een standaard maat voor.

Ik heb 4 Stackers thuis gehad 3 zilveren en 1 zwarte uitvoering. 3 van de 4 hadden wel lelijke afwerkingspunten. De zilveren hadden twee van die deuken in de bovnekant zitten. Op het punt waar binnen in de behuizing de drive case is bevestigd. Ik zeg expres deuken want deukjes kan ik het niet echt noemen. De laatste Stacker die ik ontvangen heb is de zwarte, die ik ook gehouden heb (ik wilde uiteindelijk een zwarte) heeft op de zijpaneel lichte krasjes. Ik heb bijna het idee dat dit door de verpakking is gekomen, waarin de Stacker is geleverd.

Om even uit te leggen waarom ik in totaal 4 CM Stacker thuis heb gehad (dat was begin 2005) Computer Shops of CoolerMaster leken geen zwarte uitvoeringen te kunnen leveren. Ik kreeg steeds een zilveren toe gezonden. Wat mij gelijk op een volgend punt brengt. Dit heeft niet zozeer met de Stacker zelf te maken maar meer met CoolerMaster zelf. De beschikbaarheid van de CM Stacker is over het algemeen schrikbarend.

Over het algemeen is de CM Stacker een heel mooie behuizing, maar het is jammer dat hij met veel kinderziekten en slechte leverbaarheid te kampen heeft.

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Ik heb zelf ook getwijfeld om deze te kopen of de nieuwere Antec P180. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Antec. Zo te lezen heb ik een goede keus gemaakt, ik kan alleen geen 2 rads kwijt (wat wel mn bedoeling was ;) )
Begrijp mij niet verkeerd, ik vindt het een pracht van een behuizing. Op de genoemde punten na is verder alles prima afgewerkt, gecombineerd met het design en de vele koel mogelijkheden is het een heel mooie behuizing. Je kunt er veel hardware in kwijt zonder dat het een chaos wordt.
heb je miss een plaatje met het hele zaakie erin?
Ik zal even kijken of ik een foto kan schieten van mijn eigen kast. Die had ik niet zo bij de hand, vandaar deze plaatjes.
Mag ik vragen wat hier de procedure voor is? Ik heb hier zelf ook last van gehad nl.