LG G8s ThinQ Zwart

€ 449,95
Specificaties 6,21" • 2248x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G8s ThinQ Zwart Review

aleitalia 23 augustus 2019, 1.327 views Product geleend

LG G8s ThinQ Zwart

De LG G8s is een toestel met veel uitgesproken voor- en nadelen. LG heeft een aantal keuzes gemaakt die volstrekt onbegrijpelijk vindt. Daar tegenover staan een aantal zaken die het toestel erg sterk maken op bepaalde vlakken.

Pluspunten

• Voelt degelijk
  • Camera's
  • Vingerafdrukscanner
  • 3D gezichtsherkenning
  • Kwaliteit display
  • Batterijduur

Minpunten

• Resolutie display niet op vlaggenschip niveau
  • Air motions werken niet lekker
  • Software / updatebeleid
  • Notch van het formaat landingsbaan
  • 4G bereik minder goed

Notitie vooraf: ik heb deze review geschreven met oog de gemiddelde consument, ik heb geen benchmarks gedaan en beschik niet over apparatuur om zaken als schermkalibratie te meten.
Inhoud van de doos
In de doos van dit toestel vindt men uiteraard de telefoon, oortjes (met 3,5mm plug), een doorzichtig maar kwalitatief goedhoesje, de telefoon, een snellader en een usb A naar C kabel. Vanwege de glazen achterkant doet LG er ook een poetsdoekje bij. Verder zitten er de gebruikelijke boekjes in.
Positief punt aan het hoesje is dat deze aan de voorkant boven de schermranden en aan de achterkant de beschermd met opstaande randen, hierdoor ligt het toestel dus ook mooi plat op tafel.
Design
Het toestel komt op mij nogal anoniem over, de voorkant heeft dankzij de (enorme) notch ergens ook wel wat weg van een iPhone X(s) . De achterkant heeft een voor LG redelijk typisch design. De cameramodule met 3 camera's zit boven de vingerafdrukscanner in een horizontale layout. De vingerafdrukscanner is perfect gepositioneerd. Aan de rechterkant zit de aan/uit knop, deze zit naar mijn mening vrij hoog. Links vindt men de volumeknoppen (op prettige hoogte) en de Google assistent knop. Deze knop is niet aan te passen naar eigen smaak maar op zich werkt het prima als je tijdens het gebruik van het toestel snel iets wil Googelen, of via de assistent je slimme lampen op een andere verdieping aan wil zetten terwijl je naar boven loopt. De knop zelf zit op een goede hoogte, behalve voor een houder in de auto. Als je geen stevige houder hebt kan het toestel wat "topzwaar" worden. De glazen achterkant is een vingerafdruk magneet (vandaar het doekje). De achterkant spiegelt heel erg wat een zilverachtig effect geeft in het licht. Ikzelf vind het mooi maar smaken verschillen. Overigens met de case eromheen wordt dit al heel wat minder.
In de (mega) notch zit de selfiecamera, een infraroodcamera en een dieptesensor. Hierdoor is ook 3D gezichtsherkenning mogelijk, evenals de Air Motions. Ook de speaker zit in de notch, er is geen notificatielampje. Onderop vindt je de USB-C poort, nog een speaker en de 3,5mm poort wat erg fijn is. In de stalen omlijsting vindt je her en der antennelijnen.
Fijne toevoeging is de waterdichtheid met een IP68 rating.
Hardware
Het toestel heeft een scherm van 6.2 inch met een resolutie van 1080 & 2248 pixels, oftewel iets meer dan full HD. Het glas is Gorilla Glass 5 aan de voorkant en Gorilla Glass 6 aan de achterkant. Het scherm is geschikt voor HDR 10 en Dolby Vision. Hierover later meer.

Het toestel heeft 6GB aan RAM en 128GB opslaggeheugen. Dit geheugen is uitbreidbaar met een microSD kaart van maximaal 1tb. Dit gaat dan wel ten kosten van een tweede simkaart omdat het een hybride slot is.

De batterij heeft een capaciteit van 3550mAh en ondersteunt Quick Charge 3.0, de snellader heeft een capaciteit van 18W. Het toestel is ook draadloos op te laden op basis van de QI standaard. Hierover later meer.

De USB-aansluiting is op basis van USB 3.1 en is een USB-C connector die ook USB on the Go ondersteunt.

Het toestel heeft intotaal 6 camera's:

Achter:
12 MP, f/1.8, 27mm (standaard), 1.4µm, PDAF, Optische stabilisatie
12 MP, f/2.6, 49mm (telelens), 1.0µm, PDAF, 2x optische zoom
13 MP, f/2.4, 14mm (ultrawide), 1.0µm

Voor:
8 MP, f/1.9, 26mm (wide), 1.12µm, AF
TOF 3D camera, f/1.4
Infrarood camera, deze wordt alleen gebruikt voor de Air Motions, handpalm ontgrendeling en gezichtsherkenning.

Video wordt opgenomen in:
2160p@30/60fps, 1080p@30/60fps, 1080p@240fps, HDR, 24-bit/192kHz stereo geluidsopname.

De selfiecamera kan:
1080p@30/60fps.

De camera's worden verderop in deze review verder besproken.

Er zit een (hele) snelle vingerafdrukscanner achterop het toestel.

De SOC is de Snapdragon 855, niet de plus maar al met al een redelijk recente chip.
Deze SOC heeft de volgende specificaties:
Octa-core (1x2.84 GHz Kryo 485 & 3x2.42 GHz Kryo 485 & 4x1.78 GHz Kryo 485)
De GPU is de Adreno 640.
Hiermee is het toestel capabel genoeg om de nieuwste games te spelen op Android zonder haperingen en met de beste instellingen.

En last but not least, er zit een quad DAC in het toestel waardoor je audio vele beter zou moeten klinken.
Software
Het toestel draait momenteel op Android 9.0 Pie met de beveiligingsupdate van mei. In mijn reviewperiode heb ik (tot nu toe) geen update gehad nog. Mijn ervaring in het verleden met LG is dat de updates mondjesmaat komen en updates naar een volgende Android versie erg lang op zich laten wachten! De softwarelaag die LG over Android heen gooit (LG UX 8.0) is ook vrij ingrijpend (vergelijkbaar met Samsung en Huawei). De software biedt wel handige en fijne toevoegingen aan Android maar komt helaas ook met een hoop bloatware mee die niet allemaal te verwijderen is. Standaard heeft deze software geen app drawer maar dit kan aangezet worden in de instellingen (wel aan te raden) en daarnaast is het instellingen menu bij LG in onoverzichtelijke tabbladen vormgegeven, ook dit kan aangepast worden. Wat onbegrijpelijk is in de software, is dat als je een app drawer aanzet alle nieuwe apps steeds aan het einde erbij geplaatst worden. Je moet elke keer handmatig sorteren op bijvoorbeeld alfabetische volgorde... volstrekt onlogisch in mijn optiek. Voor de rest kan je veel zaken makkelijk aanpassen zoals thema's, lettertypen, icoontje, kleuren, knoppen en nog veel meer.
De software draait wel soepel, ik heb tot nu toe geen enkele hapering gehad. Alles draait snel en soepel al komt dit waarschijnlijk ook door de SD855.
Scherm
Het scherm is een OLED scherm, dit betekent perfect zwart en een oneindig contrast ratio. Het scherm heeft mooie kleuren en komt scherp over. Ik heb zelf niet echt veel problemen met de lagere resolutie (FHD+), maar dit is niet heel erg flagshipwaardig als je het mij vraagt. Als je met je neus bovenop het scherm zit zijn er wel pixels te onderscheiden, maar je moet je erg je best doen. Fijne toevoeging is dat het scherm zich aanpast aan het omgevingslicht, hetzelfde wat Apple doet met hun TrueTone beeldschermen. Dit werkt perfect, behalve als je je half in de schaduw bevindt. Dan weet het toestel niet wat hij ermee aan moet en zie je het scherm steeds veranderen. Films en series kijken is een verademing op dit toestel, de kleuren spatten van je scherm af zonder dat het overdreven is. HDR10 content ziet er gelikt uit al vind ik het verschil erg minimaal, wellicht doordat ik geen expert ben op dit gebied.

De notch daarentegen is een enorme doorn in het oog, je kan hem verbergen maar dit werkt alleen op het homescreen, je krijgt dan een zwarte balk bovenin. Zoals ook de foto is te zien worden de twee "hoorntjes" die je overhoudt bij elke andere app gewoon weergeven. Hierdoor is aan de linkerkant ruimte voor 2 notificatie icoontjes en rechts probeert LG de batterij, het bereik en het NFC logo te laten zien. Je bent voor je batterijpercentage altijd op het always on display aangewezen of je moet naar beneden swipen. Er zit een hoop apparatuur in de notch maar hij is wel heel erg groot en aanwezig...

Het always on display werkt prima, ook voor je notificaties. Het verbruikt naar mijn mening bijzonder weinig stroom waarvoor hulde. Er zijn voldoende aanpassingsmogelijkheden, je kan er ook voor kiezen om het display op gezette tijden uit te schakelen (bijvoorbeeld 's nachts). Ik mis hierdoor een notificatie-led totaal niet.
Batterij
Op het specsheet lijkt het een vrij kleine batterij, echter in mijn ervaring tot nu toe is de levensduur bijzonder goed. Ik heb dagen gehad met een screen on time van 9 uur of meer zonder een notificatie te krijgen dat de batterij bijna leeg is. Met veel telefoons heb ik na een werkdag toch lichte paniek dat ik het einde van de dag niet haal maar niet met deze telefoon. Ik vermoed dat de combinatie van een OLED scherm met de processor op 7nm en een goede afstelling van LG ervoor heeft gezorgd dat dit toch een batterijtopper is.
Exacte laadtijden heb ik niet gemeten maar van 30% naar 100% doet de telefoon er ongeveer 1,5 uur over. Draadloos laden duurt ongeveer een uur langer van 30 naar 100%.
Al met al is dit zeker een punt waarop het toestel in mijn ogen heel erg goed scoort.
Camera's
Kleine notitie vooraf, ik ben geen fotograaf, ik heb weinig verstand van belichting/contrasten/ruis etc. ik heb foto's met alle drie de camera's inclusief de portretmodus toegevoegd aan deze review.
De LG is erg veelzijdig wat camera's betreft er is een normale stand, een telelens en een ultrawide modus. Ik heb alle foto's in de automatische stand genomen, onder andere omdat de LG met zijn AI Cam zelf de beste instellingen zou moeten herkennen. Mijn indruk is dat de foto's van de LG voor de gewone consument meer de voldoende zijn. De foto's zijn naar mijn mening scherp met voldoende detail. Het is wel zichtbaar dat de telelens en de ultrawide lens in kwaliteit minder zijn dan de hoofdcamera, ze zijn niet slecht maar het kwaliteitsverschil is wel te zien. Bonuspunten voor degenen die de plaats herkennen aan de hand van de foto's ;)

De selfiecamera doet zijn werk, de portretmodus werkt ook aardig zoals je kan zien in de foto's. Verder heb ik hier niet iets op aan te merken, ik maak normaliter geen selfie's en voor mij is deze camera dan ook niet het belangrijkste van een telefoon.

Voor de video's valt eigenlijk hetzelfde te zeggen. Met de hoofdcamera zijn ze voor de meeste consumenten meer dan prima, de telelens maakt ook goede filmpjes maar het kwaliteitsverschil is wel degelijk aanwezig.

Als gewone consument zou ik het toestel om de camera's zeker aanbevelen, het is wellicht niet zo goed als bijvoorbeeld een Huawei P30 pro maar in het dagelijks gebruik zal het elkaar niet veel ontlopen. Al met al heeft LG erg zijn best gedaan op de camera's.

De app is makkelijk in gebruik, switchen tussen de camera's werkt prima met één druk op de knop. Hier scoort LG dan ook punten wat mij betreft.
Performance
Zoals gezegd draait het toestel op de Snapdragon 855. Dit is gewoon een hele capabele chip die voor 90% van de consumenten overpowered is. Normaliter ben ik een gebruiker van midrange telefoons en voor mij is het verschil in power merkbaar als ik heel veel apps tegelijk open heb staan of als ik grafisch zware spellen gebruik. Ik merk wel verschil tussen 4 en 6GB aan RAM. Apps blijven langer in het geheugen waardoor ik bijvoorbeeld met het gebruik van Facebook minder vaak weer van voor af aan moet beginnen. Het toestel heb ik tot nu zonder enige hapering gebruikt, wat ik het toestel ook laat doen hij blijft soepel werken zonder significante warmteontwikkeling. Al met al gewoon prima dus.

Een minpunt wat deze LG om een of andere duistere reden heeft is dat het 4G bereik significant minder is op bepaalde plekken dan met andere toestellen. Zo heb ik met meerdere andere merken bij ons in de stad altijd 4G+ (zelfde provider) behalve met deze LG. Het zit hem niet in de ondersteunde banden dus ik vermoed een softwareissue. Heel erg storend is het vooralsnog niet omdat het een gebied van ongeveer 50m bij 50m betreft maar vreemd is het wel.
Geluid
Dit toestel is overduidelijk gemaakt voor audiofielen. Als je oortjes in het toestel doet klinkt het allemaal "gewoon" goed, als je een vergelijking gaat maken met andere toestellen dan merk je eigenlijk pas echt het verschil. Het geluid klinkt voller bassen klinken dieper, soms klinkt het alsof je er in de studio naast staat. Nadelen zijn er ook, LG heeft DTS:X 3D geluid, dit klinkt niet erg prettig door je oortjes, echter wel weer via een Bluetooth speaker (JBL Charge 3). Je moet dus wel tijd nemen om op zoek te gaan naar de beste instellingen voor jou als persoon, heb je die gevonden dan zit je op audiogebied bij deze telefoon helemaal gebakken.

De speakers van de telefoon zijn stereo, het geluid wat uit de telefoon zelf komt klinkt ook voller en dieper dan bij vergelijkbare modellen van concurrenten. Hoewel het verschil vaak klein is hoor je wel een kwaliteitsverschil. Audio komt echter wel het beste tot zijn recht met een goede (bluetooth) speaker of met kwalitatieve oortjes.
Overige zaken
Het toestel kent drie methoden om met biometrie te ontgrendelen, namelijk de vingerafdrukscanner, gezichtsherkenning en met je handpalm.

De vingerafdrukscanner kan ik kort en krachtig over zijn, die is ontzettend snel en werkt daardoor erg prettig.

De 3D gezichtsherkenning is veiliger dan gezichtsontgrendeling via alleen de selfiecamera. Hij is ook behoorlijk snel en werkt dankzij de infraroodcamera ook goed in het donker. Nadeel is dat deze alleen goed werkt als je toestel min of meer recht voor je gezicht hebt. Als deze op tafel ligt en je hangt er half boven dan werkt deze niet goed.

De handpalmontgrendeling is een beetje een gimmick maar werkt aardig goed. Als het toestel op tafel ligt kan je met je handpalm de telefoon ontgrendelen, dit duurt ongeveer 1 seconde en is dus wel echt langzamer dan de overige opties maar in bepaalde situaties werkt dit erg fijn.

Zoals gebruikelijk bij LG zit er weer double tap to wake maar ook double tap to sleep in. Double tap to sleep zie ik niet bij veel andere merken maar is voor mij altijd een erg prettige functie. In plaats van het toestel op te moeten pakken om op de knop ter drukken...

De ToF sensor voorop maakt ook mogelijk dat je met zogenoemde Air Motions het volume zou kunnen bedienen of apps zou moeten kunnen opstarten. Heel simpel, het werkt als je heel veel geduld hebt maar om op deze manier het volume aan te passen is zo omslachtig dat je playlist al voorbij is eer je het volume hoger of lager hebt gezet. Een druk op de knop is veel makkelijker... Het is erg leuk bedacht van LG maar het werkt voor geen meter, ik gebruik het dan ook totaal niet.
Tot slot
Al met al is het een toestel met een goede allround performance. De camera's zijn uitstekend maar niet de beste in hun klasse. De software heeft wat eigenaardigheden en de notch is niet om aan te zien desondanks is het wel een prima toestel en zeker met de huidige vanafprijs is het geen slechte koop.Dit toestel is misschien wel het meest bedoeld en geschikt voor audioliefhebbers vanwege de Quad DAC wat dit toestel echt doet onderscheiden van de rest. Nu maar hopen dat LG eindelijk iets aan het updatebeleid gaat veranderen want daar moet wel drastisch iets in wijzigen.

Heb jij ook een LG G8s ThinQ Zwart?

Heb jij al eens software update ontvangen?

Zit nog steeds op de mei security update !
Nee nog steeds niet. Ik vermoed dat het mondjesmaat gebeurt bij LG. Op basis van ervaringen met LG in het verleden is er geen touw aan vast te knopen. Ik denk wel dat deze telefoon ooit (halverwege volgend jaar ofzo) nog Android 10 krijgt maar ook dat is niet zeker.

Wil je betrouwbaarheid qua softwareupdates dan zit je bij Nokia, Sony, OnePlus en Samsung het beste (op basis van persoonlijke ervaring in ieder geval)