AMD Phenom II X2 550 Boxed Review

Jacub86 17 mei 2010, laatste update op 17 mei 2010, 1.901 views

AMD Phenom II X2 550 Boxed

Pluspunten

• Snelheid
  • Unlockmogelijkheden

Minpunten

• Temperatuur kan wat hoog oplopen.

Algemeen

Nadat ik enkele jaren trouw gebruik heb gemaakt van een AMD athlon x64 3800+ wilde ik iets meer snelheid hebben, zonder daarvoor de hoofdprijs te moeten betalen. In mijn zoektocht naar een waardige opvolger kwam ik uit bij de X2 550BE, maar ik was niet van plan om te gaan overclocken(althans niet voor 24/7 gebruik) dus koos ik er voor om zijn goedkopere broertje, de X2 550 te bestellen. Een tweede reden voor mijn overstap was de wens om een kleinere kast te gaan gebruiken. Met de antec microfusion 350 uit de BBG in het achterhoofd besloot ik voor deze kast te gaan in combinatie met een mATX moederbord.

Unlocken

Met bepaalde combinaties van chipset en northbridge is het mogelijk om cores van phenom X2/X3 processors te unlocken. Het door mij gebruikte moederbord biedt deze mogelijkheid ook. Door in de bios onder Advanced Clock Calibration settings te veranderen kun je er achter komen of je processor ook is te unlocken(hiervoor is wel een bepaalde biosversie nodig). Of ik er gebruik van zal maken weet ik nog niet, maar het is altijd leuk om te weten of het lukt, dus dook ik de bios in.
En zie daar, in plaats van 2 cores heb ik nu beschikking over 4 cores.

Prestaties

Om de prestaties van deze processor te bepalen zal ik gebruik maken van enkele veelgebruikte benchmarks. Ik heb de meeste benchmarks 3x gedraait en de gemiddelde waarde genomen.

SuperPi mod1.5

2 cores
1M: 22.516 secondes (22.386,22.526,22.636)
4M: 123.349 secondes

4 cores
1M: 22.261 secondes (22.152,22.261,22.370)
4M: 122.741 secondes

Winrar 3.80

1292kb/s (1124,1349,1404)

1623kb/s (1555,1581,1735)

Cinebench 11.5

1.80 punten (1.80,1.80,1.80)

3.66 punten (3.65,3.67,3.67)

Aangezien deze processor me redelijk interessant lijkt voor HTPC doeleinden heb ik ook nog even bekeken hoe de beruchte ‘vogelscene’ uit de planet earth serie het doet. Hierbij kwam ik uit op een maximale cpu-belasting van zo’n 40-45%, waarbij geen frames gedropt werden.

Temperatuur

Omdat de temperatuursensor na het unlocken niet werkt, kan ik alleen temperaturen geven van de processor met 2 cores in gebruik. Ik maak gebruik van de stock koeler(fan kleiner dan 80mm) in een antec microfusion 350 behuizing. Aangezien de behuizing erg klein is en ik geen gebruik maak van een after market koeler ging ik er van uit dat de temperaturen vrij aan de hoge kant zouden zijn. Met behulp van Prime95 heb ik 10 minuten op volle load gedraait en daarnaast ook de idle waarden bekeken:

Idle

Klik voor groter

Full load

Klik voor groter

Na een paar minuten was de temperatuur rond de 50-52 graden waarop hij vervolgens redelijk stabiel bleef hangen. Ondanks dat het een behoorlijke stijging in temperatuur is, valt het me alleszins mee voor deze combinatie van kast en koeler.

Ik heb het systeem nog niet zo lang in gebruik, maar wat ik zo op het eerste oog merk is het een goede stap voorruit voor mij. Alle programma’s reageren lekker snel en ook het uitpakken van rarbestanden gaat lekker vlot. Een nadeel dat je zou kunnen ervaren is de temperatuur bij gebruik van de stock koeler. In een HTPC behuizing zoals de microfusion kunnen de temperaturen redelijk oplopen en mocht je deze kast dan ook nog eens in een tv-kastje proppen dan zul je misschien een andere processor(of koeler of kast) moeten nemen. Maar bij gemiddelde belasting zal dit geen noemenswaardige problemen opleveren. Ben je dus op zoek naar een goedkope processor die toch nog wat kracht heeft, dan kan de AMD Phenom X2 550 zomaar eens de juiste keuze zijn.

Heb jij ook een AMD Phenom II X2 550 Boxed?

Mooie review, maar naar mijn weten gebruikt de test SuperPi altijd maar 1 core dus het maakt niet uit of je er 2 of 4 hebt.
Maar als de rest van zijn processen dan op andere cores lopen, ga je dus wel een betere tijd halen, zoals je ziet :)

nette review hoor. Niet al te uitgebreid maar voldoet prima!
Zit erover te twijfelen om nog een cpu als deze te kopen als OC cpu..
Prima review, prettige lengte ook. Sommige reviews zijn wel eens waar wat uitgebreider maar daarbij ook meteen een stuk langer. Daar heb ik niet altijd zin in en dan zijn dit soort reviews prima. Leest lekker weg voor snel wat informatie en ervaringen van andere te lezen. Daarom van mij ook 4 sterren ipv 3.

[Reactie gewijzigd door silentsnake op 17 mei 2010 23:53]

52 graden met een stock cooler in een klein kastje noem ik niet bepaald 'temperatuur kan hoog oplopen', lijkt me een nette temperatuur, zeker voor die opstelling die ook nog eens +-15 graden onder de max temperatuur zit. Ik denk dat je met een grote koeler met een 120 tot 140mm fan op laag rpm misschien 5-10 graden lager zit.
Heey! Ik ben dol op reviews. Ook deze dus!
Ik heb zonet ook de 550 besteld. Ik verwacht er wel wat fatsoenlijks van!

(Toevallig heb ik ook hetzelfde moederbord);)
Kijk even naar de topic bij overclocking and tweaking. Ik heb namelijk dit weekend ook een AMD X2 550 aangeschaft, het zelfde moederbord en geheugen (toeval bestaat). Gebruik ook een stock koeler. Heb alleen wat problemen met de temperatuur, of ik zie dit allemaal verkeerd als beginner.
Arghh! Ik word altijd gek van jaloezie als ik mensen hun dualcore zie unlocken tot volwaardig quadcore ;P Ik had niet deze mazzel met mijn CPU. Maarja, ik had hem vrij vroeg gekocht toen zal er vast wat meer uitval zijn dan op het huidige proces. Proficiat! ;-)