Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys WRT320N Review

FireStarter 17 mei 2010, laatste update op 17 mei 2010, 10.370 views

Linksys WRT320N

Pluspunten

• Mooie interface
  • Gebruikersvriendelijk te configureren.

Minpunten

• Werkt niet met kabelinternet abonnementen
  • Snelheid dropt naar 1MB/sec
  • Slechte firmware support

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
De tijd is voorbij dat je wireless router staat te nixen. Nu kabelabonnementen van 120Mbit worden aangeboden worden veel wireless routers vervangen. Dus ook de mijne, ik heb 120Mbit van Ziggo is was toe aan een Wireless N router.
Ik ga je nu laten zien dat deze router op moment totaal word afgeraden door mij en dit zal ik ondersteunen door reacties van de supportdesk.
De hoge snelheid wil je natuurlijk benutten, ik kijk af en toe wel een op usenet dus ik download er soms vlug op los. Als je begint haal ik mooi de snelheid van 12,5MB per sec wired / 4 MB per sec wireless. Maar nu komt het, zodra je begint te downloaden belast je de router zo erg dat je na 30/45min nog maar de volgende snelheden haalt: 2,3MB per sec wired / 0,95 MB wireless.

Je ontkomt er niet aan als je snel wilt blijven downloaden dan zal je je router 3 a 4 keer per dag moeten resetten.

Ik heb al alles geprobeerd , firmware updaten, herladen ect het wil allemaal niets uitmaken. Dus dan denk je ik ga contact opnemen met de supportdesk van Linksys. Daarin heb ik mijn verhaal verteld en zij zeggen:
Het probleem wat u aan ons door heeft gegeven is een bekend probleem bij kabelinternet providers (bij glasvezel providers doet zich dit niet voor). Momenteel wordt onderzocht wat de oorzaak van de gedraging is om hierop vervolgens een passende oplossing te maken. Onze excuses voor het ongemak.
Hier geeft Linksys dus toe dat mensen met een kabelprovider de router beter niet kunnen gebruiken, iig niet op dit moment want het is bekend dat je snelheid zakt na minder dan een uur.

Verder vraag ik een passende oplossing omdat ik nu mijn router dagelijks 3 a 4 keer reset. Daarop krijg ik het volgende antwoord:
Momenteel is er niets dat wij als technisch support voor u kunnen doen, dan de onderzoeksresultaten afwachten.
Indien men de presales / voorverkoop telefoonlijn belt worden consumenten met een kabelverbinding hierop al gewezen en de WRT160NL geadviseerd, echter heeft deze een maximale doorvoer van 93Mbit bedraad.

Er is geen sprake van misleiding door Linksys, gezien de WRT320N bij glasvezelverbindingen wel correct werkt en een maximale doorvoer van 130Mbit bereikt, echter is er blijkbaar een verschil in het signaal dat afgegeven wordt bij een glasvezelmodem en een kabelmodem, dit dient onderzocht te worden en in praktijk veelvuldig geverifieerd te worden door de technische engineers alvorens er een firmware update gemaakt kan worden.

Het aantal gebruikers met glasverzel ten opzicht van kabelinternet is hedendaags steeds minder groot, gezien ADSL niet de snelheid kan bereiken van kabel en kabel op haar beurt niet de snelheden kan bereiken van glasvezel verbindingen (aldus uitspraken van diversen glasvezel aanbiedrs zal deze eind 2010 200Mbit upload en download gelijktijdig zijn).

Ik kan of een ander type router kopen van Linksys die WEL werkt met kabelinternet a 210,- of ik moet maar afwachten tot Linksys het probleem oplost. Tot die tijd moet ik maar doorgaan zoals ik nu doe.

Daarom raad ik iedereen met kabelinternet af deze router te kopen, iig totaan de volgende firmware. De laatste is helaas al 9 maanden oud dus het is maar de vraag of support er nog komt.

Heb jij ook een Linksys WRT320N?

Is Linksys heel onredelijk? Volgens mij geven ze aan dat het probleem bestaat en dat er aan een oplossing wordt gewerkt. Ik vind je review een beetje summier en vooral heel erg eenkennig.
Dit probleem is al 9 maanden bekend en nog steeds verkopen ze de router. Ik vind zeker met een populair model ze er wel iets sneller aan kunnen doen. Dit duurt gewoon te lang.
Dit probleem was er al met de WRT54G > versie 2...

Overigens heb ik er Tomato op draaien en dan geen enkel probleem...

[Reactie gewijzigd door dvdheiden op 27 mei 2010 13:42]

Veel voorkomend probleem met Linksys problemen. Doe jezelf een plezier en gooi er tomato of nog liever dd-wrt firmware. Daarmee kun je de download buffers verhogen en weg is je probleem.
Hoi,

Probeer DD-wrt firmware eens (www.dd-wrt.com) ik haal 50Mb met de wrt320n en met mijn ziggo aansluiting zonder resetten.

[Reactie gewijzigd door snooze7555 op 17 mei 2010 19:33]

Ben met hierboven ^^.
Heb ook een WRT320N met DD-WRT,
Waar ik eerst elk half uur moest resetten gaat hij nu al 5 dagen zonder problemen op volle kracht door.
UPnP uitzetten scheelt ook een hoop!
Ik kan dit beamen! (zie ook mijn review van de 320N)
Ik heb dit product ook al een jaar en zolang je UPnP aan hebt staan in de setting kwak de snel naar 0 . Zeer rottig maarja je kan het uitschakelen , ik merk niet veel verschil nu ik UPnP uit hebt staan maar je hebt daar wel voor betaald!
Security technisch wil je die optie helemaal niet.
Ik heb deze router aan glas nu 5 maanden in gebruik en geen 1 keer hoeven resetten.
Prima ding.
Via glasvezel had ik net zo goed hetzelfde probleem.

Ik heb er DD-wrt op gezet (pak wel de laatste versie!) en het draait echt als een trein. Rotsstabiel, geen enkele bug gezien en Wifi heeft nog nooit niet gewerkt. Zeer prettige router. :)

Ik raad iedereen aan een DD-WRT capable router te voorzien van deze firmware
Hier DD-WRT firmware er op, geen problemen.. Volle snelheid (48.5/4) ziggo AiE. Een ding wat ik kan zeggen, perfect! :)

DD-WRT heeft ook meer functies, makkelijk meegepakt! ;)

hier over wifi G(helaas geen N clients :( ) ook gewoon 20/3 verbinding (op die laptops word niet gedownload). Reset mijn router nooit, gister toevallig omdat ik alles teveel had belast ;)
Ziggo ubee modem vloek ik hier vaker op :P
" Maar nu komt het, zodra je begint te downloaden belast je de router zo erg dat je na 30/45min nog maar de volgende snelheden haalt: 2,3MB per sec wired / 0,95 MB wireless. "

Nou ik heb hier geen problemen mee, ik heb tot nu tot de 80Mbit van Ziggo. Als ik wat GB binnensleurp dan zakt die van mij echt niet terug naar 2 a 3 Mbit.. En dat is bekabeld.

IK ben zeer tevreden over deze router, nu ongeveer 6 maanden inbezit. Router is erg stabiel en tot nu toe heeft de router nog geen herstart moeten hebben.
Oplossing voor het ziggo probleem:

Wat er veranderd is in de router
1) Instellingen/basisinstelling MTU: Grootte: veranderd van 1500 naar 1300

2)Toepassing&Games/Qos WMM-ondersteuning: uitgeschakeld

3) Beheer/beheer Upnp: uitgeschakeld
thnx, guidonno, sta net op het punt deze aan te schappen voor me Aie + pakket van ziggo, was met huiver deze review aan t lezen, maar dit schept hoop ;)
Bekend probleem en na ddwrt werkt 'ie perfect 12MB wired en 4MB wireless per seconde. Alweer 8mnd... nog nooit moeten resetten.
Jantje ik heb je profiel gezien en ik weet waarom jij de snelheden wel haald. Dat komt omdat je een glasverbinding hebt thuis. Dit probleem speelt alleen bij kabelklanten.
Dat herken ik ook. Met DD-WRT hoef ik m'n 320N nit te resetten. Het ding blijft het onder alle omstandigheden doen, ook met zware load waarbij de originele Linksys firmware al wel tig keer over z'n nek was gegaan.

Hardwarematig kan ik dan ook niet anders concluderen dat het een prima router is. Alleen wat Linksys toch doet op hun "firmwareafdeling", ik weet het niet. Zonde, want de onwetende koper zal niet snel erachter komen hoe gemakkelijk het is om DD-WRT erop te zetten en zal dus geconfronteerd worden met een niet erg goed werkend product.
Linksys moet het voorbeeld van Buffalo volgen en GEEN eigen firmware meer schrijven maar samenwerken met de makers van DD-WRT. Dat is echt voor iedereen een win-situatie. Waarom blijven de routerbakkers nu steeds opnieuw het wiel uitvinden? Ik zal NOOIT meer een router kopen die niet compatible is met DD-WRT. Ik kan alleen maar iedereen hetzelfde adviseren. (Heb nu zelf een beest van een Asus RT-N16 :P )