Specificaties 10,2MP, HD filmen, 4x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver Review

DJustin 24 november 2010, 2.938 views

Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver

Pluspunten

• Licht en klein
  • Onderwatercamera
  • HD-720p Filmen
  • SDHC bij Sony

Minpunten

• Vinger voor de lens
  • Twijfelen over het schuifsysteem (toch wel duurzaam?)
  • Touchscreen niet dezelfde kwaliteit als een iPhone!

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Ik zocht een camera die licht en handzaam was, tegen een stootje kan en onderwater moet kunnen fotograferen, en het liefst onder de 300 euro, en ik heb hem gevonden!

Algemene beoordeling
Mijn algemene indruk was toen ik de camera zag dat hij nog lichter en nog kleiner was dan dat ik verwachte. Dit was voor mij juist waar ik op zocht. Vergeleken met alle camera's die er stonden, sprong deze er toch echt uit wat betreft "compactcamera".
Daarnaast heeft die alle specificaties waar ik op zocht. Bijkomend voor mij was deze op HD-720p kon filmen, en wat doet die dat goed!
Gewicht Ledig: 128gr
Gewicht Vol: 138gr (accu + SD + polsbandje)
Gewicht Accu: 12gr
Er is dus iets afwijking in de weegschaal
5 sterren omdat ik de camera gewoon zo fantastisch vind! Opbouwende feedback staat hieronder beschreven

Featureset
Resolutie van 10mp is meer als genoeg. Foto's kijk je niet vaker op groter dan 1920x1200, dus heb ik liever een zeer goede sensor. Echter kan een sensor in zo'n kleine camera niet heel goed zijn. Echter vind ik het heel hard meevallen, zoals je kunt zien op de foto in de bijlage (foto van de huisjes).
Zoom bereik is 4x, en voor kiekjes voldoende. Belangrijker vind ik dat die optisch inzoomt zonder dat de lens naar buiten komt. Ik heb ooit een camera laten vallen op de lens.... :(
Beeld stabilisatie is niet fantastisch. Wat wel mooi is, is dat de TX5 een zogenoemde anti-waas modus heeft. Hij schiet dan heel snel 5 foto's en hij kiest de meest scherpe er uit. Leuk is dat als je in een hobbelende auto o.i.d. zit, waarbij je de camera niet stil kunt houden.
Het Scherm is zeer helder, en zeer goed te zien. Ook met veel zonlicht. Kijkhoek is eveneens superieur. Geen vervormingen bij een bepaalde kijkhoek.
Nachtfoto's zijn ook niet goed. Dit komt omdat ik geen statief wil meezeulen. Sluitertijd kan wel gewoon op 2 sec. gezet worden. Dit echter nog niet geprobeerd icm statief
Geen 5 sterren omdat er enkele puntjes niet superieur zijn

Ergonomie & bedienings- mogelijkheden
Zoals ik zei; de camera is zeer klein, en makkelijk mee te nemen. Echter heeft deze "kleinigheid" ook een klein nadeeltje. Het komt nog wel is voor dat je vinger voor de lens zit. Dit gebeurd als je met 2 handen de camera vast houd. De menu structuur was eventjes wennen, omdat ik niet eerder met sony software heb gewerkt. Echter had ik dit na een dag onder de knie. Ook is er gedacht aan digibeten. Je klikt de eenvoudige modus aan, en de camera doet alles voor je!
Geen 5 sterren dus, i.v.m. de mogelijke vinger voor de lens

Snelheid en accuratesse van automatiek
Snelheid is helemaal goed, bijna fantastisch durf ik wel te zeggen. Echter gaat ook het onderdeel over foto's tegen de zon in. Hierbij heb ik 2 foto's geplaatst. 2 foto's tegen de zon in met de glijbaan in het water, en 1 met 2 gezichten met de zon in de lens. Bij de glijbaan heb ik gewacht totdat de zon echt een stuk lager stond, waarbij ik veel en fel tegenlicht zou krijgen. Ik was dan benieuwd of de camera dan nog de kleuren van de glijbaan kon vastleggen.
Normaal gesproken zou met een compact camera de glijbaan al snel zwart aftekenen met het tegenlicht, of was de omgeving overbelicht. De TX5 maakt echter 2 foto's achter elkaar, en combineert deze, zodat en de achtergrond niet overbelicht is, en het object nog wel zichtbaar is. Dit is redelijk goed gelukt.
Echter vind ik de afbeelding van de 2 gezichten, icm de zon niet goed genoeg.
4 sterren ivm de foto in de zon

Beeldkwaliteit
Goed, niet fantastisch! Een spiegelreflexcamera schiet zoveel betere foto's! Voor een compact is het voor mij goed genoeg!

Bouwkwaliteit

Ik zocht een camera die tegen een stootje kan. Echter zo ziet die er niet uit, en zo voelt die niet aan. De camera is zo tenger en zo klein en zo licht! Ik vind dit aan één kant wel komisch. Echter geeft het mij ook geen vertrouwen. Ik kan het nog niet beoordelen, omdat ik hem niet lang genoeg heb.
Beredenering kan ik wel enigszins snappen. De camera heeft weinig massa, dus zal niet zo snel een harde val hebben, vergeleken met een camera boven de 500 gram. (Smijten uitgezonderd) Vertraging zal daarom ook minder hard zijn!
Ook heb ik weinig vertrouwen in het schuif systeem, voorop de camera. Als daar zand o.i.d. in komt heb ik het idee dat die snel wordt gesloopt. Sony schrijft ook in de handleiding, dat wanneer je in zout/zanderig water zwemt, de lensafdekking al open moet hebben, voordat je het water in gaat. Dit ivm het risico dat er zand of rommel tussen komt.
Echter had ik ook absoluut geen vertrouwen in de waterdichtheid. Ik had er een SD-Kaartje in gedaan, om onder water te filmen. Toen verscheen op het scherm dat ik moest controleren of die er wel goed in zat, en er geen voorwerpen tussen de sluiting zat. De angst vloog mij al aan dat het ding opmerkte dat hij niet goed sloot. Echter na 10x kijken, blazen, poetsen e.d. de camera toch onderwater gedoopt.....
... en met goed resultaat!!
Je gevoel is niet altijd goed, dus ik hoop dat dit ook een hard ding is, zoals Sony het ook doet overkomen!
4 sterren ivm twijfelgeval over het "schuifje", en twijfel over de duurzaamheid*

Batterijduur
Niet fantastisch 630mAh is niet heel veel. Echter kun je hem gerust een dagje meenemen, maar ga niet te actief schieten. Echter kun je gewoon een 2de batterij aanschaffen.
Wel positief bijkomend is dat de accu idioot licht is, en toch zeker 100 foto's mee gaat! (+ 4min filmen op HD)
3 sterren voor batterijduur, echter +1 ster voor gewicht accu, en hoe de camera met de energie omspringt

In de Pricewatch staat hij voor 300 euro, excl. verzenden. Ik ben naar de mediamarkt gegaan, en daar was die 310 euro. Ik had echter op dat moment geen geld bij mij, omdat ik wilde kijken voor een laptop, en toen ook even naar de camera wilde kijken
Ik was er toen al uit dat ik hem daar ging halen. Ik kwam echter 3 dagen later terug, en toen was die nog maar 284,99! Dus ik vind de prijs redelijk acceptabel voor wat je terug krijgt. (niks aan gewicht :+ )

Bijlage:
4 foto's voor onderbouwen review

Bij positieve en negatieve eigenschappen, schrijft ik bij positief, de "echte" pluspunten voor mij op. De features zoals snelle panorama modus, fotograferen met tegenlichtmodus, 10 beelden per seconde modus, etc. die moet je maar op de Sony-site zoeken (wat de camera kan)

UPDATE 24-11-2010
Duurzaamheid
Camera werkt nog steeds fantastisch. Hij wordt relatief intensief gebruikt, met het gevolg dat de beschermfolie iets is afgebladerd op de voorkant. De orginele beschermfolie op het scherm zit er nog steeds goed en netjes op.
De camera is mij al enkele keren uit de handen gevallen, maar naast een kleine optische schade nog steeds geen problemen.

Aanvullende opties
Ik heb een 16 gig SD-Kaartje gekocht (Class 10) Vind ik fijn, maar heeft niks met de camera te maken.
Ik heb ook een originele accu op de kop weten te tikken uit Hong-Kong voor ¤13,- inclusief verzendkosten.

Herbeoordeling Negatieve eigenschappen
- Vinger voor de lens:
Het blijft een probleem. Leen je camera niet uit aan een vreemde want je hebt ongeveer 99% kans dat er een vinger voor de lens zit. Tegenwoordig weet iedereen bij ons thuis dat je de camera gewoon iets anders moet vasthouden voor een goed resultaat. (zei Steve Jobs ook niet zoiets over een iPhone?)
*Daarom de bouwkwaliteit naar 5 Sterren gezet!

- Twijfelen over het schuifsysteem
Tot nu toe met gebruik op strand, Jungle, onder water, modder, gras nog geen probleem met het schuif-systeem. Het loopt zelfs niet iets stroever. Knap werk, want ik heb nare ervaringen met schuif-systemen!

- Touchscreen niet top!
Ik heb sinds 3 maanden ook een iPhone. Daarbij merk ik goed het verschik tussen het scherm van de telefoon en de camera. Die van de iPhone is gewoon zo subliem t.o.v. de TX-5
Hiervoor had ik een Touch Pro met touchscreen, en daarbij moet ik zeggen dat de TX-5 een beter touchscreen had!

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-TX5 Zilver?

@ck2000nl:
Ik had +/- 100 foto's er op staan. Ik heb er indd wel enkele verwijderd. Dus zal wellicht iets meer zijn. Ik heb trouwens mijn LCD op Helder staan i.p.v. normaal. Dit zal er vast wel iets mee te maken hebben.
Monogeluid heb ik ook al geconstateerd. Maar meer doordat er maar 1 microfoon op de camera zit. Echter is mijn dit tijdens het kijken niet opgevallen. Ik lette meer op windgeruis, en gewone ruis(door slechte opname). Dit is echter heel goed!

Ik heb de camera in de Mediamarkt in Deventer gekocht!

Volgensmij is er een HDMI-kabel beschikbaar (zie review kieskeurig) maar die is achterlijk duur!

@ Panamera
Ja, volgens mij is het geen probleem. SD-Kaartje moet 6mb/s kunnen afspelen. Ik heb een SD-Kaartje van 2 gig, die vrij oud is. Echter kan ik hier prima HD mee opnemen.
Ik heb hem op E-Bay gekocht. (Hongkong, China) Helaas gaat het toch om een nep product. Hij was origineel verpakt. Hij was exact verpakt zoals onderstaande afbeelding: (zelfs met het "echtheidsstickertje" (idee van een bankbiljet)

Ik had echter geen zin om actie er op te ondernemen voor dit bedrag. Ook had ebay de verkoper al verwijderd. Waarschijnlijk heb ik dus nu een imitatie accu, maar voor €13,- maak ik mij daar niet druk over.

Ik zal nog afbeeldingen plaatsen met de echte en imitatie accu.
Goede, duidelijk review!

Wat voor geheugenkaartje gaat erin?
En is het mogelijk om met een (bijvoorbeeld) sony pro duo 8gb 720p te filmen?

[Reactie gewijzigd door Panamera op 18 mei 2010 13:44]

Ik heb 30 min zitten filmen met een Sandisk SDHC HD video (20 mb/sec) 8 GB kaart en dat werkt prima!
Deze camera biedt ook ondersteuning voor de Sony memorystick pro duo.
Heb deze camera 3 weken terug in Hong Kong gekocht (300 Euro met alle accessoires), maar bij mij gaat de accu zeker wel 200 foto's mee.
Ook ik ben zeer te spreken over de filmpjes op 720P, deze zien er best goed uit. Wel merkwaardig dat het alleen mono-geluid heeft. Of mis ik een instelling?
Wat misschien nog noemenswaardig is, is dat er geen HDMI uitgang op zit. Enkel composiet...
De Zwolse Mediamarkt verkoopt hem overigens voor 349.- Euro. |:(
Oh ja, heeft jouw accu maar 550 mAh? Die van mij heeft geloof ik 630 mAh... :?
Sorry, het is een 630mAh....
... Zal het eventjes veranderen!
Ik heb even een Update gedaan over de camera!!!
Mag ik je vragen waar je de accu hebt gekocht? Thanks
Ik heb 'm ook, maar merk wel zeer sterke vervormingen bij bepaalde kijkhoeken (relatief dicht bij het object). Een plaatselijk fisheye-achtig effect.
Goed onderbouwde review :)

Maar dit is me toch onduidelijk:
Gewicht Ledig: 128gr
Gewicht Vol: 138gr (accu + SD + polsbandje)
Gewicht Accu: 12gr
Gewicht vol < gewicht ledig + gewicht accu...
En dat SD kaartje + polsbandje zou ook al bij 'gewicht vol' zitten.