1 review

Specificaties Alarmsysteem met 4 camera's - Bekijk alle specificaties

Annke Helm I5 Review

RobIII 21 augustus 2019, laatste update op 21 november 2020, 1.541 views

Annke Helm I5

Gebruiksvriendelijke NVR met uitgebreide featureset met prima camera's die bij zowel dag als nacht helder en mooi beeld geven. Eenvoudig aan te sluiten en in gebruik te nemen.

Pluspunten

• Erg complete set
  • Prima bruikbare web interface (zie minpunten), maar ook app is prima
  • Goede kwaliteit beeld, ook 's nachts
  • Uitgebreide features NVR, simpel te configureren
  • Eenvoudige montage / installatie

Minpunten

• Plastic montage voetjes
  • Niet heel flexibel verstelbaar
  • Camera weergave in web interface werkt, door gebruik ActiveX, eigenlijk alleen maar in IE

Kwaliteit Score: 4

Ik werd door Annke benaderd om een review te schrijven over de Annke Helm I5. Omdat een vriend net op dat moment op zoek was naar een aantal camera's voor rondom zijn woning ging ik graag op het aanbod in, los van het feit dat ik sowieso erg geïnteresseerd ben in bewakingscamera's en NVR's. Ook voor deze review geldt dat ik met Annke een aantal afspraken heb gemaakt: 1) ik hoef niet ter verhullen dat de set me 'gegeven' is met het doel deze te reviewen, 2) ik schrijf wat ik wil, ook als de set niet bevalt en 3) ik mag de set houden na afloop.

Unboxing / wat zit er in de dozen?

Ik ontving de set in een tweetal bruine dozen; daarin waren een doos met de NVR aanwezig, 4 dozen met de camera's en 4 sets UTP kabels. In de doos van elke camera treffen we, naast de camera zélf uiteraard, een "drill template" voor het op de juiste plek boren van de gaten om de camera op te hangen, een kleine handleiding, schroeven en pluggen om de camera te monteren en plastic dopjes om de UTP stekkers wat weerbestendiger weg te werken.

De doos waarin de NVR zich bevindt is de enige doos die door de designafdeling is gegaan en daar treffen we wat meer bits'n'bobs aan. Behalve de NVR treffen we een UTP kabel, een HDMI kabel, een adapter, stroomkabel, SATA kabel en bijbehorende molex voedingskabel, montageschroefjes om een HDD te monteren, een CD, handleiding en sticker om op je raam te plakken om te laten zien dat je camera toezicht hebt. Ook treffen we een muisje (klein maar schattig) en afstandsbediening aan om de NVR te bedienen.

De camera's

De set is verkrijgbaar met, op het moment van schrijven, 4 of 8 camera's. De 5MP camera's zijn 'klein maar fijn'. Ze doen 2560 ×1920@15fps, hebben een 4mm lens met een kijkhoek van 75° en zijn geschikt voor montage binnenshuis en buitenshuis en hebben een IP67 rating en ze babbelen H.265 en H.264.

Eén dingetje dat me vrijwel meteen opviel is dat de montagevoet van plastic is. Dat maakt het zaakje natuurlijk nét wat minder hufter-proof en bij montage moet je dus een klein beetje opletten dat je de schroef niet té enthousiast in de muur draait met een schroefmachientje of iets dergelijks; de kans bestaat dat je de voet dan beschadigt. Ook is de voet maar in 1 richting te verstellen. Dat dwingt je eigenlijk min-of-meer te kiezen voor een omhoog/omlaag óf links/rechts te bewegen camera. Doorgaans krijg je bij dergelijke camera's voetjes die in beide richtingen te verstellen zijn. Jammer, maar niet onoverkomelijk.

De camera is voorzien van een kabel waaraan een female aansluiting zit waar de netwerkkabel in gaat en een resetknop. De camera wordt door de NVR middels PoE (Power over Ethernet) van stroom voorzien. Dat maakt het plaatsen van de camera een stuk eenvoudiger want je hoeft niet op zoek naar een plek waar én je camera een beetje gunstig hangt én een stopcontact aanwezig is. Ook hoef je geen lelijker 'wall wart' weg te werken. Een ander voordeel van een netwerkkabel, in tegenstelling tot een coax kabel, is dat je bestaande infrastructuur kunt gebruiken. Staat de NVR wat verderop dan kun je prima bestaande (al-dan-niet PoE) switches of repeaters gebruiken om de afstand wat te vergroten en met een PoE injector van nog geen twee tientjes kun je ook prima vooruit als je alleen maar non-PoE switches in huis hebt. Daarbij is het natuurlijk een digitaal signaal en kun je de cams, mocht je dat willen, benaderen middels TCP/IP en zelfs gebruik laten maken van bijvoorbeeld je DHCP server. In deze review zijn de cams gewoon rechtstreeks op de NVR aangesloten; deze regelde de toekenning van IP's (DHCP), de stroomvoorziening (PoE) en al het andere.

De NVR (Network Video Recorder)

De NVR is het hart van de set. Deze draagt zorg voor het maken van opnames, voorziet de camera's van stroom en zorgt voor eenvoudige toegang tot je camera's middels een GUI. Er zijn een HDMI en VGA aansluiting aanwezig, RCA audio out en twee USB aansluitingen (1 voorkant, 1 achterkant) welke je kunt gebruiken om een toetsenbord en (bijgeleverde) muis aan te sluiten. En uiteraard ontbreekt het niet aan 8 PoE RJ45 aansluitingen. Er zijn wat knoppen op het frontpaneel aanwezig om de NVR te bedienen en wat status indicator LEDs.

Annke kan de NVR leveren met reeds ingebouwde HDD; de mijne kwam (in overleg) zonder. Dat hoeft echter helemaal geen probleem te zijn want de montage is werkelijk kinderspel. De NVR is eenvoudig te openen na het verwijderen van een paar schroefjes waarna de bovenkant van de behuizing eenvoudig verwijderd kan worden. Ik heb gekozen voor een 4TB WD Purple. Deze was eenvoudig te monteren met bijgeleverde schroeven door de bodem van de NVR te schroeven en bijbehorende kabels aan te sluiten.

Montage

Over het monteren van de set kan ik kort zijn; veel meer dan een schroefmachientje en een boor hebben we niet gebruikt. De camera's zijn eenvoudig te monteren met bijgeleverde schroeven, her-en-der een gaatje voor de doorvoer van de UTP kabel en... dat was 't wel zo'n beetje. Stekkers in de NVR, aanzetten et voilà. Er is gekozen voor kabeldozen om de stekkers in weg te werken; voor de camera's die overdekt hangen is dat waarschijnlijk niet eens nodig, maar het ruimt ook een beetje op en kijkt netter.

De NVR is geplaatst in een schuur omdat dat de eenvoudigste 'uitvalsbasis' was voor alle bedrading die naar de camera's moest. De plek waar je de camera's wil hebben voor een goede dekking bepaalt voor een deel waar je de NVR plaatst, hoewel dat in vele mindere mate het geval is bij UTP kabel dan bij COAX. In een kast waar nog ruimte over was hebben we de NVR geplaatst (tijdelijk op schuimblokken, omdat er helaas geen rubber voetjes aanwezig waren; die koop je echter voor een euro en zijn naderhand dan ook geplaatst onder de NVR). Er werd een oude CRT monitor van zolder gehaald en middels de VGA aansluiting aangesloten op de NVR om de camera's uit te richten. Ook dat was in een handomdraai geregeld. Je hebt genoeg aan de bijgeleverde muis; geen toetsenbord nodig omdat de interface een on-screen toetsenbord biedt. Na de initiële setup (schijf formatteren, camera's uitrichten, camera's een naam geven en het noteren van het IP dat de NVR had gekregen van de router) kon de CRT weer uit en terug op zolder. Je kunt de NVR immers beheren middels je browser en zelfs via een App.

Software

Web GUI
Allereerst de web interface; daar zit zo ontzettend veel in dat er geen beginnen aan is om dat allemaal te gaan beschrijven. Daarvoor verwijs ik je door naar de manual waarin alle schermen en opties wel zo'n beetje aan bod komen. Laat ik beginnen met het feit dat de web interface prima bruikbaar is voor het beheren van de camera's. De interface kan in (prima) Nederlands worden ingesteld maar ook Engels en andere talen worden ondersteund. Vrijwel elk aspect van de NVR en de camera's is te bedienen via deze web interface. De web interface werkt erg soepel en is duidelijk ingedeeld.

Een groot gemis is echter de (live maar ook opname) weergave van de beelden en zaken zoals het downloaden van video files wat alleen maar werkt in Internet Explorer wegens het gebruik van een ActiveX component (WebComponents). Dit heb ik, vooralsnog, onder geen enkele browser (Chrome, Firefox en Edge) werkend gekregen behalve in Internet Explorer. Dit is overigens een veelvoorkomend probleem waar, bijvoorbeeld, HikVision ook last van heeft.

App
Ik heb de iOS app getest en deze werkte prima en zonder problemen. Ook hier is de app prima doordacht opgezet en bruikbaar. Er is weinig te configureren en regelen maar de app zul je toch primair gebruiken om, wanneer je buitenshuis bent, de feed(s) van je camera('s) te bekijken. De app biedt de mogelijkheid opnames terug te kijken en je kunt afbeeldingen en bewegend beeld opslaan.

De NVR GUI
Ook de GUI op de NVR zélf, wanneer je deze bedient met de afstandsbediening danwel met de meegeleverde muis, is erg intuïtief en bruikbaar. Dit zal toch voor veel mensen de eerste aanraking met de NVR zijn na power-on. Na het instellen van een wachtwoord, security vragen om je wachtwoord te herstellen, een naam voor het device etc. was de optie om de vers gemonteerde HDD te formatteren eenvoudig te vinden en zo uitgevoerd. Het zoeken naar de camera's, deze namen geven en andere zaken configureren was ook een fluitje van een cent.

Beelden

Zoals al eerder aangegeven: uit de camera's komen prima plaatjes met een resolutie van 2560 x 1920. Enkele voorbeelden daarvan kun je hier zien; op de foto met de kentekens na zijn de afbeeldingen niet gemanipuleerd maar zo 'rauw' van de camera's geplukt.

Ook de nachtvisie is prima te noemen; hieronder zie je de dag/nacht afbeeldingen naast elkaar:

Zoals je ziet doen de IR LEDS goed hun best.

Vooropgesteld: dit is een product gericht op de consument en in dat licht zul je deze set dan ook moeten beoordelen. Dat gezegd hebbende; ik heb ervaring met een paar (veel) duurdere concurrenten en deze set doet daar zéker niet voor onder. Deze, voor mij, vrij onbekende speler op de markt heeft met deze Helm I5 zéker een mooie en complete set op de markt gezet. Natuurlijk gebruik je het niet om de kluis van de nationale bank te bewaken maar om je eigen oprit, schuur of tuin te monitoren is deze set prima geschikt.

Na montage en installatie van de app en een snelkoppeling in de favorieten te hebben gemaakt in de browser op de laptop van voorgenoemde vriend heb ik na vertrek niets meer vernomen. En dat is een goed iets, want deze vriend is, zoals veel mensen, niet ontzettend handig met computers. Hij is naar Italië op vakantie geweest en vertelde me naderhand dat hij vanuit daar prima zijn perceel in de smiezen kon houden. De opnames zijn van goede kwaliteit en met een degelijke grote schijf kun je dagen en zelfs wéken terug in de tijd kijken. De 4TB schijf die ik begin juni heb geplaatst had, op het moment van schrijven, nog zo'n 850GB vrij; dat is, met de natte vinger gerekend, zo'n 3 maanden (afhankelijk natuurlijk van de beeldkwaliteit die je kiest en hoeveel 'actie' er in beeld is).

De NVR bevat een behoorlijke set aan features (nogmaals: zie de handleiding voor een goede indruk) en complete set voelt als een degelijk product aan. De plastic voetjes die eigenlijk maar in 1 as verstelbaar zijn en de plastic camera's zijn een klein jammerlijk puntje; dat had wat beter gekund. Dat gezegd hebbende; iemand die écht kwaad wil mept met een eind hout natuurlijk elke camera van een muur, plastic of metaal. Daar krijg je dan overigens wél weer netjes een notificatie van; de NVR heeft onder andere "tamper detection" waarbij bijvoorbeeld het afdekken / zwart spuiten van de lens wordt opgemerkt en een notificatie op je telefoon zal geven.

De set is voor een érg vriendelijk prijsje te koop en dat maakt, wat mij betreft, dat dit een ontzettend goede deal is d:)b

Heb jij ook een Annke Helm I5?

Beste TS, kan het zijn dat de dag-foto naast de IR-nacht foto is weggevallen?