1 review

HP Spectre x360 15-df0500nd

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 2TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 15-df0500nd Review

fluxtras 20 augustus 2019, laatste update op 20 augustus 2019, 564 views Product gekocht

HP Spectre x360 15-df0500nd

Laat dit ding links liggen als je een luxe laptop wilt. Wil je een goedkoop en functioneel slecht ontworpen ding voor veel geld, doe je ding. Het is echt gewoonweg zonde dat er grondstoffen gebruikt zijn. Dit is echt een ramp voor het milieu. Ik dacht goedkoop=duurkoop, maar duurkoop=ook rommel.

Pluspunten

• Het mechanisme is wel solide

Minpunten

• Zie de 9 punten in de review.
  • Vermijden dit ding.
  • Veel geld, weinig doordacht functioneel ontwerp.

Wat een teleurstelling.

Ik ben gewend op een Macbook Pro 13 inch te werken uit 2014 en wilde wel eens wat nieuws. Na behoorlijk wat zoekwerk, reviews en lijstjes bekijkende, was ik er uit. Ik had nare ervaringen met oudere toetsenborden van Dell, dus de XPS15 2-in-1 niet. Lenovo en Linux hadden iets teveel slechte verhalen op internet te vinden, dus de Thinkpad X1 Yoga ook niet. Maar ik wilde wel een 2-in-1 met een pen.

Na zoveel lovende berichtgeving over deze laptop heb ik de knoop doorgehakt, bij Wehkamp bevestigde ze mij via Twitter nog dat de Pen er bij zit, maar dat ze de machine helaas niet in Poseidon blauw hadden. Het zij zo, dan maar Ash Silver. Besteld. Dag later binnen. Pen zat er natuurlijk niet bij. Thanks. Maar dat was nog even niet belangrijk, eerst maar kijken of de laptop überhaupt bevalt voordat ik achter de pen aanga.

Nou, dat viel tegen.

1. Het toetsenbord zit niet in het midden door het nummeriek pad. Dat had ik al gezien, maar ik had niet verwacht dat dat me zo dwars zou zitten. Werkt niet lekker.
2. Het scherm (4K) gaat bij lange na niet fel genoeg en mijn ouwe trouwe Macbook Pro uit 2014 zag er beter uit met synchroon afgespeelde filmpjes, en was nog feller ook.
3. De contrastwaarde is echt niet geweldig bij dit extra optie 4K scherm... Mijn Macbook was wederom mooier.
4. De LED achtergrondverlichting van het toetsenbord is wel heel houtje touwtje ingebouwd. Omdat je schuin op je toetsenbord kijkt, zitten de LEDjes zo ongeveer direct in je ogen te schijnen van de bovenste rij functietoetsen.
5. De LED achtergrondverlichting heeft welgeteld 3 standen. Uit; Heel fel aan; Nog steeds veel te fel aan. En ohja. Iedere 30 seconden dat je het toetsenbord niet aanraakt mag je weer zoeken naar de juiste positie op het niet gecentreerde toetsenbord waar de toetsen ook alweer zitten. Wat een drama. Zoekende op de forums... Ja. bekend probleem, de timeout kun je niet eens instellen.
6. De stroom komt binnen via zo'n 'eigen' stekker... Niet eens USB C. Kom eens gauw naar het juiste jaartal. Het is geen 2015 meer. Je kunt wel laden met USB C, maar dan enkel als het apparaat op standby of uit staat.. Huh?? En je krijgt natuurlijk geen USB C adapter.
7. Het touchpad... Oh.. het touchpad. Het heeft een rare kleine rechthoekige vorm. Het heeft dus geen Microsoft Precision driver en werkt groezelig. Veel clicks worden niet geregistreerd.
Update: 8. Om een of andere reden denkt HP dat ik om de haverklap mijn handen in het haar zit, want er is dedicated helpknop onder F1. Zodra je die drukt, dan opent dus een dom venster van Edge (niet mijn standaardbrowser Chrome) met 'hulp'. Compleet nutteloos natuurlijk.
Update: 9. Het zal wel normaal zijn, maar al die voorgeinstalleerde rommel maakt me echt ongelukkig. McAfee, Candy Crush, HP software die je nooit gaat gebruiken, Office365 promotierommel, you name it. Reclame... Daar betaal ik geen 2 ruggen voor.

Ik wist niet dat Apple zulke goede producten maakt, tot ik deze rommel in handen kreeg. Maar goed, ik wilde van Apple af i.v.m. o.a. de slechte touchpad drivers in Linux en het feit dat ik MacOS maar een beetje achteruit vind gaan. Ohja en vanwege het nieuwe toetsenbord moet ik die nieuwe Macbook niet.

Het is echt ongekend. 2000+ EU en het is echt gewoonweg zonde dat er grondstoffen gebruikt zijn. Dit is echt een ramp voor het milieu. Ik dacht goedkoop=duurkoop, maar duurkoop=ook rommel.

Met deze ervaring onder de arm en terugdenkend aan al die lijstjes waar dit apparaat zo hoog staat.. Nou ik weet niet in welke wereld die reviewers leven, want dit hoort nergens in de buurt van bovenaan. Het zal wel reclame zijn en enkel even voelen. Initieel dacht ik ook dat het wel goed was, maar ik had slechts 1 dag normaal gebruik nodig om alle ellende te ontdekken.

Zo zonde. Ik zeg: Laat dit ding links liggen als je een luxe laptop wilt. Wil je een goedkoop en functioneel slecht ontworpen ding voor veel geld, doe je ding.

Update: Ik heb de Lenovo Thinkpad X1 Yoga besteld, die allernieuwste van volledig aluminium. Het zal wel loslopen met Linux, moet goed komen.

Heb jij ook een HP Spectre x360 15-df0500nd?

Over puntje 6: niet alles hoeft op usb-c toch? Misschien dat het voor deze laptop handiger is. Heb zelf ook gewoon een aparte lader en daar 0 problemen mee. Ken weinig windowslaptops die op usb-c werken en verder niemand dje dat een probleem vindt. Wel dat elk type weer een andere lader heeft, ook al past deze

Over 9: dat is helaas een ding in windows 10, op windows 7 nooit last van gehad.

Denk dat het verder sowieso ook geen geweldige laptop was, misschuen volgende keer even naar de.mediamarkt oid om te testen
:) Ik vind dat als het USB C zou kunnen zijn, dat het USB C moet zijn. Dat creëert namelijk minder afval en overhead. Dat is ook de reden dat alle telefoons dezelfde poort hebben. Dat was een inzet van de Chinese overheid in het kader van duurzaamheid. Er was alleen iets met het eigenwijze Apple..

En die software, tjah. Ik vind het gewoon jammer en het stapelde allemaal een beetje op.

En bij de Mediamarkt ben ik geweest. Het voelde echt allemaal goed hoor. Maar je moet een laptop echt even 'normaal' gebruiken voordat je weet of het echt goed is. Denk je dat ik het LED verlichtingsprobleem van de toetsen in de Mediamarkt had kunnen ontdekken, de timeout bedoel ik? Of het ervaren van een niet gecentreerd toetsenbord? En het touchpad lijkt op zich aardig, maar als je het wat langer gebruikt weet je pas of het wel of niet past bij je. Ook de schermhelderheid en het contrast zijn moeilijk te ervaren in een Mediamarkt. Ik vond het scherm bijvoorbeeld veel te fel op de donkerste stand in het donker en totaal niet fel genoeg bij daglicht en wat zonnige omstandigheden.

Je kunt echt wel wat filteren door een bezoek aan de Mediamarkt, maar echt even gebruiken is pas de echte toets. Ik ben daarom ook heel blij met Wehkamp en hun retourbeleid. Prima shop, los van het niet leveren van de Pen die erbij zou zitten.

Anyhoe, ik vind het leuk dat je de review gelezen hebt en de moeite genomen hebt om even te reageren. Thanks.
Ah, goed dat je wel bent geweest. Kwam deze review per toeval tegen en was wel benieuwd.

Denk overigens dat een negatieve ervaring zeker goed is om te delen, meeste zijn positief en eenzijdig.

Bevalt je nieuwe laptop wel? En heb je Linux al geprobeerd?
Nee, dat kan ik jammer genoeg nog niet zeggen. De nieuwe is op bestelling en moet gemaakt worden. Over iets meer dan een week zou die moeten komen. 1TB ssd, 16GB ram, verder de goedkoopste met i5. Maar het prestatieverschil met de 300+ eu duurste i7 is feitelijk nihil door powerthrottling. En weet je wat. De nvidia videokaart interesseerde me niet, maar was leuk. Nu dus met enkel de iGPU van intel, maar wel een 4k scherm met bijna 500 nits in plaats van 260 ofzo. En de pen heeft een plekje in de behuizing. 10 EU minder dan die brakke HP *kuch kuch* premium laptop.

Ik heb wel even verder gezocht naar Linux dingen. Er zijn wat problemen nog.. maar in het ergste geval gebruik ik wel het afschuwelijk slechte Windows dat nog aan elkaar hangt met elementen uit Windows 95 en overal en nergens visueel hapert en roept dat het wil updaten.
Ieder heeft zo zn voorkeur qua OS toch? Ikzelf vind Windows buiten de shit van 10 prima werken, Linux weer veel te veel geprogrammeer van wat ik heb gezien (en minder keuze van wat erop kan draaien) en MacOS weer veel te druk. Ook kwestie van gewenning denk ik :)
Dank voor de review. Het lijken hele mooie machines en voor de gemiddelde consument en business user zou dat ook wel genoeg zijn, maar als je van Mac afkomt dan is het een heel verschil.

Heb zelf twee Spectre's gehad en nu een MacBook Pro 13". De eerste Spectre had nog wel een goed groot touchpad, maar wat ze er later mee gedaan hebben. DRAMA zo klein. En geen precision idd. Enige goede laptop nu vind ik de Surface Laptop 2 of Book 2.
Ja. Ik wil niet aan de microsoft. Ik vind het maar een log bedrijf. Als ze nu nieuw op de markt zouden komen, hadden ze geen kans gehad.

Apple wel. Die is gewoon nog steeds relatief heel goed in de markt.. Ondanks dat het ook daar minder aan het worden is. Er zijn volgens mij wat kansen op de markt....

[Reactie gewijzigd door fluxtras op 22 augustus 2019 08:15]

Ik vind je review overdreven negatief.
Het lijkt erop dat je Apples met peren vergelijkt.

Een aantal punten betreft het scherm. Apple is daar nu net een uitblinker in en HP is er over het algemeen niet bepaald sterk in. Het verschil Apple vs HP is groot.
Je hebt gekozen voor een laptop met een numeriek toetsenbordje. Dan moet je niet klagen dat het gewone toetsenbord niet in het midden zit en je daardoor steeds naar de juiste positie moet zoeken.
Wanneer je een Windows laptop koopt, kan je ervan uit gaan dat er standaard een proefversie van Mac Affee en Office op staan. Meestal ook nog een hoeveelheid rommel van de fabrikant. Dit is niet specifiek voor HP, maar bijna alle computers waar Windows op voorgeïnstalleerd is. De Levono zal dat net zo erg hebben.
Stroom via een eigen stekker is helaas nog gangbaar. Dat Apple de USB-C poort in 2015 al gebruikte, wil niet zeggen dat de andere merken dat ook doen.
Een dedicated help-functie onder de F1 is bij Windows gewoon standaard.

Kortom, je kraakt een laptop voor een groot deel af omdat je aan iOS gewend bent. Zaken die de HP beter heeft (zoals de toetsen) lijk je geen oog te hebben.

Ik ga niet zeggen dat het een top laptop moet zijn, maar mensen aanraden om dit model te vermijden omdat jij niet gewent bent aan Windows gaat wat ver.
Ha. WillySis,
Bedankt voor je input.

Ik vergelijk twee apparaten van ongeveer 2000 EU, waarvan er een al meer dan 4 jaar oud is. Dus appels met peren? Ja, theoretisch in het nadeel van de appel.

De overige punten heb ik voldoende onderbouwd om mijn negativiteit te verantwoorden. Jouw input voegt daar niets aan toe als ik het zo lees. Je voorbeeld van F1? Nou, deze van HP is anders... het roept niet de standaard Windows help op, maar iets specifieks van HP... Ook de rest is niet erg indrukwekkend om me over te halen naar 'normaal negatief' ;-)

En iOS? Wie heeft het daar over? Ik heb het over Linux en MacOS. Windows heb ik meer dan 20 jaar als redelijke poweruser gebruikt en gebruik ik nog steeds vanwege gaming. Helaas. Linux is er bijna. Gelukkig. Ik ken Windows prima, dat is het probleem niet. Het is gewoon een door de strot geduwd OS waar iedereen door gewenning aan verslaafd is. Het was goed t.o.v. de rest van de markt, was. Heroïne is ook niet goed, maar daar krijg je tenminste een lekker gevoel van bij de eerste keer. De eerste keer Windows is meer als roken. Gatver, nou.. iedereen doet het, misschien nog maar eens proberen.. Verslaafd.

En ik ben het met je eens, het toetsenbord van HP leek best lekker te typen. Jammer van die felle lichten in mijn ogen van de LED verlichting die er halfbakken onder zit en dat je het niet normaal in kunt stellen.

Kortom. Het is nog steeds zonde van de grondstoffen dat dit type laptop bestaat. Maar ik vond het weer heerlijk om op jou te reageren.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google