Specificaties Tower, 8 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define R2 Review

cyspoz 18 mei 2010, laatste update op 15 juni 2010, 3.331 views

Fractal Design Define R2

Pluspunten

• Afwerking
  • Stof filters
  • Geluidsisolatie
  • Inbouwgemak
  • Koeling
  • Hardeschijf brackets

Minpunten

• Kwaliteit zijpanelen
  • Ruimtegebrek kabels achterkant
  • Ontbreken Speaker

Wat vooraf ging
Sinds de review op Tweakers.net had ik deze kast hoog op de verlanglijst staan. Aangezien ik recent tegen een warmte probleem aan liep met een oude behuizing, waarin alles maar op elkaar gestapeld was zonder extra actieve koeling, moest ik op zoek naar een nieuw.
Mijn eisen waren:
  • Een server-like behuizing die 24/7 kan draaien.
  • Ruimte biedt aan 9 hardeschijven.
  • Goede ventilatie van de schijven en de rest van het systeem.
  • De nodige maatregelen tegen stof in de behuizing.
  • Als het kan niet te veel geluid.
Indruk op papier
De Fractial Design Define R2 lijkt op papier alles waar te maken van mijn eisen. Vooral een behuizing die gewapend is tegen stof is lastig te vinden. Als je daar de
prijs langs zet dan kan ik voor mezelf geen alternatief vinden onder de 100 euro. En ik vind hem nog mooi ook.

Verpakking
De behuizing is netjes verpakt met schuim en een plastic zak tegen stof. Om de deur aan de voorkant zijn maximale glorie te laten behouden zit hier een extra plastic beschermt folie op. Handig om tijdens het inbouwen te laten zitten zodat je geen vinger afdrukken krijgt.

Buitenkant
De chroom look-a-like poten onder de kast zijn niet overdreven groot en hebben helaas wat beschadigingen. Niet iets wat opvalt, maar meer een jammer. Tijdens het plaatsen van de behuizing nadat deze was vol gebouwd (lees zwaar) is er bij een poot de rubber ring onder vandaan gekomen door de wrijving over de vloerbedekking. Beetje jammer, maar waarschijnlijk mijn eigen schuld. Had ik maar moeten tillen.
De popnagels die gebruikt zijn bij de constructie van de kast zijn zwart maar links en rechts komt hun metaal kleur er doorheen. Ik weet niet of dit nu komt omdat ze zwart zijn gespoten voor het gebruik of omdat ze langs iets hebben liggen “schuren” waardoor de lak er een beetje af is. Het heeft meer van dat laatste weg omdat binnen in het behuizing dit effect niet zichtbaar is. Het valt niet direct op aangezien de popnagels aan de achterkant zitten.
Zoals Kensei al vermelde in zijn review maken de schroefjes waarmee de ventilatie gaten zijn afgedicht met isolatie niet een erg solide indruk. Ze zitten wat scheefjes er in, het is een klein verbeter puntje. En het valt eigenlijk alleen maar op doordat de rest van de behuizing zo smetteloos strak is ontworpen.

Zijpanelen
De panelen aan de zijkant zijn wat lastig te verwijderen, ze gaan vrij stroef en ik moet aardig wat kracht zette waarbij ik bang ben de plaat te buigen. De panelen zijn wat aan de dunne kant en zitten tussen degelijk en goedkoop in. Ook de schuif constructie ben ik niet echt fan van, mijn ervaring is dat de pinnetjes te snel verbuigen.

Binnenkant
De binnenkant van de behuizing is netjes afgewerkt, nergens scherpe randen en alles is mooi zwart. Oog voor detail, rust en overzicht zijn de kenmerken van de behuizing. In de kast bevindt zich ook een doos met de schroeven om alles in te bouwen.

Schroeven
Voor mij was dit de eerste behuizing waar de compleetheid 100% is. Geen Ikea gevoel dat je nog wat schroefjes tijdens het inbouwen ergens anders vandaan moet halen, want hierbij worden ze allemaal meegeleverd. De doos met schroeven geeft netjes aan welke waarvoor zijn en zorgt dat je kast niet ontsierd wordt door metaal kleurige schroeven. Alles blijft netjes zwart. Dus de voeding aan de achterkant wordt netjes met zwarte schroeven vast gezet en voor de 8 HDD brackets leveren ze 4 schroeven per bracket mee om de schijf vast te zetten. Ik heb alleen voor de 9de schijf aanspraak moeten doen op mijn schroeven verzameling, maar dat was dan ook 1 schijf meer dan de kast voor bedoeld is.

Deurpaneel
Het deurpaneel aan de voorkant voelt degelijk aan en de sluiting met behulp van de magneetjes is perfect. Achter de deur zitten de klepjes die toegang geven tot de filters en ventilator houders aan de voorkant. Het push-to-open slot van deze klepjes werkt goed al zit het wel wat aan de losse kant in de behuizing. Nu is het iets wat alleen open gaat om de filters schoon te maken, dus geen intensief gebruik.

Filters
Wat me opvalt, is dat alleen het filter bij de voeding te verwijderen is. De andere filters zitten vast en kun je niet tijdens het draaien even verwijderen om te reinigen. Aan de voorkant is dit nog geen probleem, daar kun je met de stofzuiger bij. Echter het filter voor de ventilator in de onderkant van de kast daar geld dat niet voor. Hiervoor moet je of de ventilator en filter los schroeven of de kast op zijn zijkant leggen om het goed schoon te kunnen maken met een stofzuiger.
Ik gebruik op die plaats geen ventilator dus voor mij geen probleem.

Moederbord
Het inbouwen van het Moederbord was geen probleem, en zat binnen no-time netjes strak op zijn plaats. Netjes aangegeven welke schroeven waar moeten, zoals het hoort.

Voeding
De voeding ligt onderin netjes op rubbers en wordt door de schroeven tegen een schuimrand aan de achterkant getrokken zodat er ook aan die kant geen metaal op metaal verbinding is. Uiteraard vastgezet met de meegeleverde zwarte schroeven.

Hardeschijven
Door de brackets is het inbouwen van de schijven een eitje. Je schroeft de schijven van onder vast in de brackets door 4 schroeven die door de 4 rubberen “schokdempers” gaan. Hierdoor word een deel van de trillingen opgevangen. De gebruikte schijven waren vrij stil en relatief trillingsvrij dus in mijn geval kan ik niet zeggen of het goed werkt. Het maakt de indruk dat het dat wel doet.
De 9de schijf heb ik met een 5.25 naar 3.5 adapter helemaal bovenin geplaatst omdat er toch een CD/DVD drive in komt. De 5.25 naar 3.5 adapter die standaard in de behuizing zat was niet bruikbaar omdat de schroefgaten niet op de juiste plaats zaten. Deze is waarschijnlijk alleen bedoeld voor externe 3.5 apparatuur zoals diskette stations en kaart lezers.

Kabels
Ik heb zelf een wat oudere Cooler Master voeding gebruikt die niet modulair is en slechts twee SATA voedingkabels heeft. Daardoor kwamen er nogal de nodige verloopjes aan te pas voor de hardeschijven die alleen SATA voedingsaansluitingen hadden. Als je de kast netjes wilt inrichten wat kabels betreft is een modulaire voeding een aanrader.
Alle kabels zijn netjes door te voeren naar de achterkant om zo min mogelijk de luchtstroming in de kast te be´nvloeden en overzicht te bewaren. De rubbers moet je een beetje tegen houden om te voorkomen dat ze niet los schieten, maar totaal niet problematisch.
Wat meer problematisch is dat de grote hoeveelheid kabels aan de achterkant van het moederbord het lastig maken de behuizing weer te sluiten. Deze ruimte is niet groot en daardoor heb ik uiteindelijk de moederbord voedingskabel terug naar voren gehaald om de behuizing te kunnen sluiten. Dit kwam deels de grote hoeveelheid verloopjes en het gebruik van een niet modulaire voeding. Toch blijft het denk ik altijd lastig en zou 1 cm meer ruimte hier een grote verbetering zijn. Zeker als je bedenkt dat de zijpanelen niet overdreven stevig zijn. Ik heb geen ervaring met andere behuizingen dus weet niet of dit bij andere kasten wel beter is.

Ventilators
Ik heb de 2 standaard mee geleverde 120 mm ventilators allebei voorin geschroefd en een extra 120 mm ventilator achterin geplaatst. Pluspunt vind ik data ze een connector hebben die gewoon op het moederbord geprikt kan worden. Geen gehannes met relatief grote molex stekkers.

Fan Controller
Verrassing was voor mij de bijgeleverde fan controller. Tweakers.net had hier ook geen afbeelding van staan. Deze kun je optioneel achter in de behuizing plaatsen in een inbouw bracket. Middels een verloop kabeltjes kun je hier meerdere ventilators op aansluiten. Aan de andere kant van de bracket zit een draaiknop waarmee je het toerental kan regelen. Ik heb zelf geen gebruik hiervan gemaakt omdat alle ventilators stil genoeg waren en al de gewenste snelheid hadden.

Koeling
In vergelijking met de vorige behuizing is de koeling stukken beter. Ik gebruik de standaard boxed cooler van Intel en de CPU is een stukje minder warm. Het is vooral de complete systeem temperatuur die veel minder is, alhoewel dit meer over de vorige behuizing zegt dan deze.
De hardeschijven werden in de vorige behuizing te heet om aan te raken, in de nieuwe worden ze denk ik niet veel warmer dan 30 graden. Ik heb betere resultaten gezien met de Thermaltake ICage (http://tweakers.net/pricewatch/124401/thermaltake-icage.html). Dit komt mede omdat de ventilators weinig toeren maken. Door sneller draaiende ventilators te gebruiken kan hier meer koeling worden bereikt, echter is het op dit moment ruim voldoende voor mij.

Geluid
Ik vind dit altijd moeilijk om te omschrijven, heb geen dB meter en dB waardes zeggen mij meestal niets. Ik ben zelf altijd zeer onder de indruk geweest van de behuizingen van Dell, die waren altijd fluisterstil en moest je goed luisteren om die te horen. Als ik dat als referentie punt neem dan is deze behuizing bijna net zo stil, met 9 schijven erin doet de kast dat dus erg goed zou ik zeggen.

Lucht/Stank
In een andere review werd gesproken over de lucht van de kast door het gebruikte geluidisolatie materiaal. Ik heb hier totaal geen last van gehad, behalve de normale lucht van nieuw rook het nergens anders naar.

Ik mis iets…
Er waren twee dingen die ik mis, een HDD led had ik wel fijn gevonden om iets van activiteiten te kunnen zien. Alhoewel ik kan begrijpen dat een zenuwachtig knipperend ledje niet strookt met de ontwerp gedachte.
Tijdens het inbouwen is er altijd zo dat moment dat je een snelle test wilt doen zonder randapparatuur. Een check om te controleren of het allemaal werkt. Ik doe dat meestal door te luisteren naar de speaker, en dat is het enige wat deze kast niet heeft. Een kleine misser als je moederbord deze niet onboard heeft of mee levert.

History
Lucht/Stank toegevoegd
Foto toegevoegd

Heb jij ook een Fractal Design Define R2?

Mooie review, enige wat nog mist is foto's ter aanvulling van de onderwerpen. Verder duidelijk geschreven ^^ (en interessante kast ook, thnx)
Die komen er nog aan :)
Dan heb ik niks gezegd ^^ (behalve dan dat het een goede review is natuurlijk ;))
Je kan natuurlijk altijd je power LED op de harde schijf LED aansluiting steken :)
Ja dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Vond het ook niet erg zwaar mee wegen dit punt, heb al vaker een kast gehad waar geen HD led in zat. Heb het daarom ook niet bij de Negatieve eigenschappen gezet. Was meer om mensen zich er van bewust te maken.
Het ontbreken van een speaker kan geen negatief punt zijn.
Sinds jaren zit die speaker gewoon op je moederbord, en zitten er hooguit nog headers op het moederbord voor een externe speaker.
Althans, dit is zo geweest op de moederborden die ik gehad heb in de afgelopen jaren.
Ja ik heb toch nog wel recente moederborden gehad waarbij die niet zo was. En dan heb ik het gewoon over luxe ASUS moederborden.
Bij mij kwam op de zijpaneel al snel krassen uit het niets, die lak is ook niet geweldig.

Echter het totaalplaatje van deze kast voor die prijs is prima!
Mooie review.
Mede dankzij jouw review heb ik deze kast bestelt.
Ik heb hem nu ook, en ik vraag me af hoe je het rechter zijpaneel dicht krijgt.
Ik heb zo weinig ruimte voor mijn kabels daar dat ik hem met geen mogelijk dicht kan krijgen.

Iemand misschien tips?
FF iets rechtzetten, bij IKEA klopt het aantal schroeven etc. in 99,9% van de gevallen wel en uit de handleiding volgt ook welke schroef waar hoort.
D.h.z. in perfectie.
Zitten er adapters bij om een 2.5" HD in te stoppen?