Garmin Forerunner 235 Zwart (Grijs, Zwart)

Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 42g - Bekijk alle specificaties

Garmin Forerunner 235 Zwart (Grijs, Zwart) Review

EvertSchut 18 augustus 2019, laatste update op 23 juni 2020, 1.927 views Product gekocht

Garmin Forerunner 235 Zwart (Grijs, Zwart)

Horloge met leesbaar scherm, ingebouwde GPS en hartslag op de pols met dagen accuduur en die je focus op prestaties bij hardlopen helpt te houden. Beter dan generieke smartwatch en bruikbaar naast je apple of android zonder vendor lock-in. Let wel op de hartslag sensor ging na twee jaar kapot.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Ingebouwde GPS
  • Standalone dus stabiel
  • Always on beeld
  • Waterdicht
  • Bouwkwaliteit
  • Bediening
  • Rusthartslag meting

Minpunten

• Garmin portal, lock in
  • Beeld mag groter (te grote schermrand)
  • Teveel schermen via op en neer toets tijdens lopen
  • Hartslagsensor defect na 1,5 jaar

https://tweakers.net/i/TlDRby0b1y6Vv2TLdOWVml2p0JI=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/161448/1HZkeu2soyYakfZnoTviOUA95zcrnOKWwMu2f4jpABGWMmbjcE?f=620xautoNa ongeveer een half jaar en o.a. drie halve marathons te hebben gebruikt deel ik graag mijn ervaring met de Garmin Forerunner 235. Een bewuste keuze, en ik vond hem via Marktplaats na lang zoeken voor 130 euro in nieuwstaat met doos en vriendelijke verkoper op fiets afstand.

Sinds ik dit Garmin sport horloge heb zie ik wat mijn generieke LG Android smartwatch mist:

- wel goede hartslag meting
- accu 7x24 uur ook bij GPS
- gps er in
- scherm altijd aan en afleesbaar
- activity tracker (stappenteller met alarm, hartslagmeting ook als je slaapt)
- geen gedoe met Bluetooth want hij kan alles standalone
- dus apple / android agnostisch, geen lock-in daar (maar wel bij Garmin wellicht ooit).
- hartslag en zone gemeten op de pols, bij duurlopen en wedstrijden!
- Privacy (als je data niet uploadt 100%), geen partijen die bijv. realtime je hartslag kunnen volgen.

Overigens zal je lezen dat de Android Wear watch soms ook nog fijn is, bijv. om Runkeeper op je Android smartphone te starten zodat de logging en voice feedback blijven bestaan.

Hartslag

Van Polar heb ik een Android compatible hartslag borstband (H800?). Het is altijd ellende geweest op Android met dat niet goedkope ding. Samsung Galaxy Nexus, LG Nexus, Samsung S7. Moest die arme telefoon naast de smartwatch ook nog daarmee pairen. Effect: prutsen (loop onderbreken) en accuverbruik: een marathon van 4 uur was niet haalbaar voor mijn LG Nexus 5, een fijn hardlooptoestel want licht en klein. (Een voor dit doel aangeschafte iPhone SE haalt dat vermoedelijk wel overigens maar daar past die Polar android hartslagband niet op. ). Zo fijn dat de Garmin 235 zonder gedoe mijn hartslag en zone meet tijdens duurlopen en wedstrijden!

Zou een generieke smartwatch dit hebben, werd hij meer gedragen. Wat dat betreft zijn die dingen niet af. Ze zitten ook aan je toestel OS vast, Android en Apple werkte hiet niet met Runkeeper. De Garmin is voor mij als hardloper erg doeltreffend. Ook als dagelijks horloge omdat het scherm altijd afleesbaar is

Gebruik

Deze Garmin is uitermate fijn in gebruik. Ik gebruik wel Runkeeper ernaast die via spaak feedback om mijn voortschrijdend totaal uit te spreken, de Garmin toont HR zone en de actuele splits. In 15km of meer wedstrijden levert dat op wat je split in het totaal betekent.

Soms gebruikte ik Strava via LG Android smartwatch om totaal km's te zien op mijn andere pols. Er is nog ruimte wat mij betreft om meer info te tonen die ik graag zie met hardlopen.

Het Garmin display is dus een beetje een bottleneck (mag groter) en hij mag van mij dus ook praten, dat doet mijn Runkeeper telefoon dan nu dan nog maar.

Even terzijde: de slag om de ecosystemen (jouw data) is bij mij gewonnen door Runkeeper omdat ik er nu 7 jaar aan lopen in heb zitten. Daar houd ik maar aan vast. Doordat mijn Android smartwatch niet via Runkeeper op mijn iPhone SE werkend te krijgen was, heb ik echter sinds Apple iOS Strava geinstalleerd en ontdekt hoe leuk de segmenten zijn om je weer uit te dagen. Dus die start ik nogal eens mee op via de Android watch tijdens trainingslopen. En helaas met de hand op het scherm van de iPhone (niet remote via watch) Runkeeper voor de geschiedenis. Erg jammer dat Runkeeper dit niet te starten is via Garmin of Android watch. Op mijn todo lijst staat nog wel het automatisch doorsturen van garmin data naar Runkeeper, maar dan moet ik ook nog bij Garmin een account aanmaken. Die portals zijn niet fijn.

Hij kan totaal afstand (Distance), Totaal Tijd (Timer) pasfrequentie (Cadence) wel weergeven naast tempo (Pace) maar dat alles op het kleine schermpje is voor mij niet leesbaar als ik loop: Teveel, te kleine letters.

Wat goed werkt: Ik kies vaak fullscreen heartrate en zone in kleur, met om de km een tril en dan kan je 10 sec lang de split fullscreen aflezen, dan weet je ook op de hoeveelste totaal km je zit ook.

De band (bezel) van 0,5 cm rondom het scherm waarop niks kan worden getoond, is jammer, er gaat kostbare ruimte voor informatie verloren.

Wat ik best veel gebruik: harslag rust meting, dat is je minimale hartslag. Deze kan je 's ochtends even nakijken en met 1 druk extra een grafiekje van afgelopen week: stijgt je rusthartslag of niet?
Daarmee is ziekte en of herstel van trainingen een beetje inzichtelijk.
Hij geeft na training ook een hersteltijd aan, een soort functie van trainingsduur en intensiteit. Zo train je niet te vaak, te vroeg of te hard al moet je je eigen hersens en gevoel ook gebruiken.

Lees en doorgrond daarvoor ook traingsschema's en zoek zo je weg naar wat voor jou past. De Garmin voorkomt zeker dat je echt te hard traint, zoals zomaar boven 80-90% van je echte hartslag trainen bijvoorbeeld. Dan train je terug. Zelf raad ik aan om diverse niveau'svan intensiteit te trainen, bijv interval, kort snel en lang duurlopen in een week.

Helaas kan deze Garmin 235 geen intervallen registreren. Daarvoor schijnt de borstband dan toch te moeten.. Misschien schaf ik ooit een aan die aan dit horloge gepaard kan worden maar mijn ervaring met zo'n band maakt me huiverig. Vooral de onbetrouwbaarheid en afleiding stoorde mij daarbij.

Bouwkwaliteit

Goede bouwkwaliteit.
Scherm is redelijk krasvast, ik heb er geen protector op.
De plastic rand van het huis voorkomt krassen als je m op het scherm neerlegt, als er geen zand oid tussen komt.
Roestvrijstalen torqxs schoeven houden de horlogeband vast.

Waterdicht, ik heb er probleemloos mee gezwommen. Dat houdt hij bij maar of de hartslagmeting dan goed werkt betwijfel ik. Leek me wat laag. Indoor heb je niks aan GPS en op een baan van 50 meter lijkt GPS me ook niet nauwkeurig genoeg.

Het Garmin specifieke laad en datasnoer is een soort wasknijper met usb kabel eraan. Werkt goed, lijkt me wel wat kwetsbaar en je hebt dan geen andere liggen zoals met micro USB snoertjes.

Knoppen zeer goede werking en haptische feedback.
Via een op en neer toets kan je van scherm wisselen. Ik wissel wel van harslag maar totaaloverzicht, helaas zitten er dan een stuk of 4 schermen die ik niet gebruik tussen.

Update juni 2020: Het “glas” over de harslagsensor vertoonde kort geleden kleine barsten. Sinds gisteren doet de hartslagmeting het helaas niet meer. Ik had m niet nieuw en schat hem 2 jaar oud. Bouwkwaliteit nu terug gezet naar voldoende (matig past beter maar slecht gaat me ook te ver).

Software

Werkt stabiel.
Menu's is wel wat wennen.
Niet doorgeschoten in opties.
- al heb ik soms na lopen iets dat ik niet begrijp, iedere keer dat ik druk piept hij en toont iets (een split?).
- Soms is display grijzer van toon, wellicht heeft gps dan geen fix.
- Ik mis icoon dat hij echt gestart is; ik druk soms stop en start achter elkaar om dat zeker te weten als workaround.

Na het gebruik op enkele wedstrijden heb ik HFmax (max hartslag anders ingesteld zodat de trainings zones beter kloppen. Default waarde is aardig begin, afgeleid van je leeftijd. Ervaren lopers weten dat dit per persoon echter verschilt.

De recovery tijd is een leuke indicatie. Ik denk dat ik als oudere loper er soms wat bij op moet doen

VO2 Max is grappig, maar hoe betrouwbaar is dat? Is bij mij hoger dan in tabellen voor mijn leeftijd past. Leuk compliment. Ik denk dat hij overdrijft. Hij meet het nl. niet echt..

Ik gebruik tot dusver de Garmin portal niet, om niet weer ergens ingelockt te raken.
Via Bluetooth na je run een mailtje naar jezelf met hartslaggrafiek zonder portal zou fijn zijn.

Verbeterpunten, wensen

Van mij mag een nog groter scherm (3x8 cm?) tweede scherm ooit erbij komen. Zeker met de schaarste aan compacte telefoons zou een dergelijk completrt device voor sporten wat mij betreft mogen komen al is het de vraag wanneer ook dit te groot is maar twee schermpjes is dus okee. Ook spraaksynthese is een kans in mijn opinie.

Nog een mooi idee voor ooit wellicht: een SOS knop die gps naar hulpverleners of partner stuurt. En je identificeert bij een ongeval.

Tijdens het lopen de genoemde soort splits als je op enter drukt, rare functie, snap ik niet, mag er uit, graag zelfs.

Nieuw vind ik ruim 200 euro erg veel, maar vergeleken met nieuwe Android en al helemaal Apple smartwatches is het okee, je krijgt na de pijn van de aanschaf gedurende lange tijd een goed en betrouwbaar hulpje, ik zou niet zonder willen. Vervangt itt tot mijn Android watch ook echt mijn horloge aangezien het scherm niet uitgaat. En als je van apple naar android switcht, hoef je geen andere watch te kopen.

Samenvatting

De Garmin Forerunner 235 is een goede kwaliteit horloge met leesbaar scherm, ingebouwde GPS en hartslag op de pols die vele dagen accuduur haalt en echt je focus op je prestaties bij het hardlopen helpt te houden.

Beter dan (wat ik ken binnen Android) generieke smartwatch en bruikbaar naast je apple of android zonder vendor lock-in op deze ecosystemen.

Nog meer en leesbare of hoorbare info is in mijn opinie een verbeterpunt, maar accu en draagbaarheid moeten wel goed blijven. Geen of veel kleinere scherm rand (bezel) lijkt me een must voor een volgende Garmin Forerunner.

Ondanks mijn kritiekpunten een uitstekend horloge, houdt het uren vol, is nauwkeurig, leesbaar en betrouwbaar.
Update 6 2020: maar nu wel barsten bij hartslagsensor, deze is nu al defect.

Heb jij ook een Garmin Forerunner 235 Zwart (Grijs, Zwart)?

Topding inderdaad. Bedankt voor de review. Ik zou nog willen toevoegen dat naast de goede functionaliteit tijdens het sporten het gebruik in het dagelijks leven mij ook enorm bevalt. De interactie met notificaties op je (in mijn geval Android-) telefoon werkt ook erg prettig.
Dankje. Ik heb de koppeling met Android/iOS zelf nog niet ervaren. Kost t veel batterijduur en is het stabiel? Je zult Runkeeper er zeker niet mee kunnen starten?
Ik weet niet hoe lang de batterij meegaat zonder bluetooth koppeling met je telefoon. Nooit getest. Maar mét koppeling en zónder gps activiteiten gaat ie ongeveer twee weken mee. (Na twee jaar gebruik.)
Ik neem aan dat je Runkeeper niet kan starten inderdaad. Wel integratie met Strava. Activiteiten kan je synchroniseren tussen Garmin Connect en Strava. Tijdens de activiteit zijn dacht ik ook live segments beschikbaar.
Heb jij misschien ervaring met ANT+? Is het een goed idee om daar evt. een hartslag-borstband mee te zoeken?
Laatst de Wahoo Tickr borstband gekoppeld aan het horloge. Dat werkte prima maar weet niet of dat over Bluetooth of ANT+ gaat want dat kan ie allebei.