Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

J_star 16 mei 2010, laatste update op 16 mei 2010, 490 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Prijs (destijds)
  • Prestaties

Minpunten

• Constante irritante draaitoon

Destijds deze hardeschijf aangeschaft als tweede schijf. Een van de beste schijven van die tijd. Ik heb nog geen enkel probleem ervaren met de stabiliteit of iets dergelijks.

Het zijn prima schijven voor iemand die prestaties wilden destijds, echter na gebruik van meer als 1 jaar ben ik niet te spreken over de geluidsproductie. Hij is gewoon beter hoorbaar als mijn casefan. Hiermee bedoel ik dus het constante geluid wat een hardeschijf produceert.

Dit wetende had ik nooit deze schijf gekocht, omdat voor mij geluid een doorslaggevende factor heeft (HTPC). Tips van lezers zijn uiteraard altijd welkom.

Temperatuur is in tegenstelling met mijn 1e schijf slecht, waar deze na 2/3 uur op circa 30 graden zit, is de samsung al rond de 40.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Ik heb een Qnap TS-509 Pro, met 5 van deze schijven erin. Deze draaien nu 4 maanden non-stop en op moment zijn de temperaturen:

CPU Temperature 31C/87F
System Temperature 23C/93F
HDD 1 Temperature 27C/71F
HDD 2 Temperature 27C/80F
HDD 3 Temperature 27C/80F
HDD 4 Temperature 28C/78F
HDD 5 Temperature 28C/82F

**Kamer temperatuur is hier 20 graden

Ook geluidsproductie valt mij erg mee!
Dit kun je geen review noemen...

Je geeft zelf aan dat je geen problemen hebt ervaren met stabiliteit of met de prestaties, zijn dat geen positieve punten dan? Ik denk daarbij dat jij een slechte schijf getroffen hebt: ik heb hetzelfde model als jij, die van mij is al anderhalf jaar oud. Hij is nog net zo stil als toen ik hem kocht, en warmer dan 35 graden Celcius zie ik hem ook niet vaak...

[Reactie gewijzigd door citomaster op 16 mei 2010 16:31]

Heb ook dezelfde schijf, maar na een half jaartje trouwe dienst maakt ie nog geen extra geluid, hoop dat het over 6 maanden niet anders is.
Ook die van mij komt trouwens niet boven de 30 graden...
Ik heb meerdere van deze schijven in mijn HTPC en doen het goed, weinig geluid en helemaal niet warm. Dit is toch geen review van je hardeschijf. Je wilt alleen ff melden dat hij nu na een jaar tegenvalt met betrekking to geluid. Erg nutteloos dus.
Inderdaad geen beste review maar je hebt wel gelijk. Had 1st 1 van deze en een Eco-Green variant in mijn HTPC zitten. De 7200 toerenversie vervangen door een eco-green en nog een ssd-tje erbij. Man, wat een verschil. Kon opeens me casefans horen. Wist niet dat het ding zoveel lawaai maakte want dacht altijd dat het me casefans waren die zoveel geluid produceerden.