WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB Review

Durdan 16 mei 2010, laatste update op 16 mei 2010, 8.073 views

WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB

Pluspunten

• werken direct
  • zijn ondanks lage toerental snel

Minpunten

• nog niet gevonden

De opslag mogelijkheden van mijn pc werden toch wel wat aan de krappe kant daarom was ik al enige tijd aan het rondkijken naar nieuwe harde schijven. In mijn systeem hangen al 6 schijven van 150 gb tot 1 tb
Om snel en goed uit te breiden wilde ik gelijk al een 2 tb harde schijf erin hangen

Aangezien het puur om data opslag gaat hoeft de snelheid niet hoog te zijn. Al snel kwam ik dus uit bij de eco/green schijven van WD. De prijzen van 1 tb schijven liggen laag maar na rond gekeken te hebben kost een 2 tb schijf niet veel meer. Gezien de dalende koers van euro heb ik er voor gekozen om er maar gelijk twee te gaan bestellen.

Zodoende kwam ik uit op twee keer een 2tb harde schijf.

De installatie van de schijven was zeer makelijk. Het is een kwestie van aansluiten en dan je pc opstarten. In windows even de schijven formateren. Ik heb er voorgekozen om de twee schijven als een te laten weergeven. De capaciteit is 3.63TB een zee van ruimte. Het geeft een flinke boost aan mijn opslag capaciteiten van mijn systeem

Op dit moment zijn de schijven nog leeg. Moet er nog naar gaan kijken wat ik er precies op ga zetten. Ik kies er denk voor om de data van een kleine schijf er naar toe te kopieren en deze kleine schijf daarna te verwijderen uit mijn systeem

Heb jij ook een WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB?

Meer advertenties

iemand misschien voor de gein de prijsontwikkeling van harddisks gezien laatste tijd, we zijn onder de 0.04 cent per gb uitgekomen. Ook is deze harddisk meer dan 50% in prijs gedaald in minder dan een jaar!
Data Lifeguard van WD geeft aan dat mijn schijf, een

Model Number: WDC WD20EARS-00MVWB0
Unit Serial Number: WD-WCAZA0104761
Firmware Number: 50.0AB50
Capacity: 2000.40 GB

een IDE schijf is. De schijf heeft gewoon een SATA aansluiting.

Enig idee hoe dit kan?
Omdat je BIOS misschien op IDE emulatie staat voor de SATA aansluitingen?
misschien is het ook handig te vermelden dat die een variabele rotatiesnelheid (5400 - 7200 rpm) heeft.

want vond het al gek dat er 5400 rpm bij de specificaties stond..

verder heeft deze schijf een andere sector grote wat inhoud dat je die onder windows xp anders moet jumperen of met een tooltje van WD de parities moet aanpassen.
(win7 heeft hier geen last van)

[Reactie gewijzigd door Hellie112 op 1 september 2010 14:59]

Dat heeft ie helemaal niet (hij is gewoon 5400 rpm), dat is een fabeltje dat al jarenlang bestaat. Wel gevoedt door WD die het ooit voor een eerdere 5400 rpm schijf gesuggereerd heeft.
Ik heb 8 van deze hdds in mijn server hangen op het moment.

Er komen nog 4 bij.
@Arjanvanegmond
Waarschijnlijk dat de interface op Native IDE is ingesteld in het bios. Als die wel gewoon op ahci of raid staat dan heb je waarschijnlijk geen (compatible) sata drivers geinstalleerd VOOR/TIJDENS de installatie van het besturingssysteem. Enige (simpele) manier om dat op te lossen is door eerst je bios te checken en dan je besturingssysteem opnieuw te installeren met net daarvoor uiteraard dan de sata drivers te installeren. Sata drivers moeten compatible zijn voor je moederbord en dus niet specifiek voor je schijf.
@Hellie112
De rotatiesnelheid is wel variable maar niet tijdens gebruik.

"This does not mean the drive dynamically changes its spindle speed during operation...
indeed, such a feature would entail considerable mechanical engineering and would in many ways defeat the point -- rapidly accelerating and decelerating the spindle's speed would increase rather than decrease net power draw. Rather, the IntelliPower term indicates that the GP family as a whole does not have a set spindle speed (nor a set buffer size, for that matter). Different capacity points may feature differing spin speeds and buffer sizes. For those that must know, WD admits "sub-6000 RPM operation" for the 1-TB Caviar GP (more on this on the following page).".

Kortom, gebruik deze schijf niet als primaire schijf tenzij je er meerdere van heb en dan in raid zet. Voor opslag is de snelheid gewoon goed.
nope, niks variabel. Zoals elke andere schijf spint hij up naar 5400 toeren voor lezen/schrijven en down naar 0 als hij in sleep mode gaat. WD heeft dit fabeltje zelf gevoed en vandaar ook jouw quote.
Naar mijn weten wordt het toerental per HD ingesteld (afhankelijk van het stroom verbruik) en kan dus verschillen per HD, maar elke HD op zich heeft een constant toerental.
Dus het toerental hoeft dus niet per se 5400 te zijn.
Wel leuk als er een review uitkomt die deze (of de 1,5TB versie) tegenover de Samsung F4 zet.. dat zijn de nieuwste 2 silent keuzes op dit moment.
Dat zou ik inderdaad ook op prijs stellen. Zit ze namelijk nu zelf te vergelijken :)
puntje dat ik heb met deze drive die ik gebruik in combinatie met een SSD, is dat hij verdwijnt nadat de computer in sleep mode is gegaan. Het lijkt erop dat hij niet snel genoeg wakker wordt en daarna door windows 7 wordt genegeerd. Een reboot is dan de enige optie.