Sony WF-1000XM3 (Zwart)

Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000XM3 (Zwart) Review

Frggl 16 augustus 2019, 547 views

Sony WF-1000XM3 (Zwart)

Ik wil zo graag van deze earphones houden... goede sound, noise-cancelling werkt voor oordoppen erg goed. Maar na pakweg een uur dragen krijg ik 'ear fatigue', ze gaan pijn doen aan mijn oren. Ongeacht welke van de 7 meegeleverde sets in-ear opzetstukjes ik in doe, de pijn komt altijd terug.

Pluspunten

• Premium design
  • Goed geluid
  • Noise-cancelling

Minpunten

• Oncomfortabel
  • Te gevoelige touch-controls

Ik wil zo graag van deze earphones houden... maar mijn oren zijn het er niet mee eens.

Al jaren ben ik een enorm tevreden gebruiker van Sony's noise cancelling producten. De Sony h.ear, een bekabelde voorganger van deze WF-1000XM3 gebruikte ik dagelijks. De combinatie van goed geluid en prima noise cancelling in een formaat dat in je broekzak past is ideaal voor mij als treinreiziger.

De kabel die aan mijn vorige oordopjes zat was het enige dat me nog stoorde. Als ik op het station van perron naar perron liep voor een treinoverstap trok het snoer de dopjes vaak uit mijn oren. Vandaar dat ik enorm uitkeek naar de draadloze WF-1000XM3's. Zeker toen ik hoorde dat de noise cancelling nog beter zou zijn, en ik zag dat ze er strak uitzien.

Premium design
Het 'unboxen' is al een feest. Het doosje waar je de oordopjes in bewaart is erg strak vormgegeven en voelt luxe aan. De oordopjes klikken er magnetisch fijn in en de deksel van het doosje is ook magnetisch. Een mooi onder de deksel verwerkte led geeft aan dat de dopjes opgeladen worden. De dopjes zien er strak en luxe uit - ik vind ze veel mooier dan Apple's Airpods.

Goed geluid & noise cancelling
Als je de dopjes in je oren steekt bevestigen ze ieder apart middels een prettige vrouwelijke stem hun batterijniveau ("battery fully charged") en de bluetooth-connectie met je telefoon. Door het aanraken van de linkerdop kan je de noise cancelling of ambient mode (juist het versterken van extern stemgeluid) aan- en uitzetten. Die touch-controls zijn overigens wel erg gevoelig - als je de oordoppen even wil draaien of aanduwen in je oor raak je ze iets te makkelijk aan. De noise cancelling is niet perfect en niet echt te vergelijken met de over-ear headphones (waar Sony met de WH-1000XM3 koning is), voor pure stilte is het onvoldoende. Maar zodra je er muziek bij aanzet lijkt vrijwel alle geluid weg te ebben. Vaak genoeg heeft een conducteur me in de trein aan moeten stoten om mijn aandacht te krijgen. En je collega's op je open kantoorvloer zal je waarschijnlijk nog wel horen praten, maar ze worden onverstaanbaar, wat de afleiding tegengaat en waardoor je lekker 'in de zone' blijft.

Ik ben geen audiofiel, maar de sound komt op mij erg goed over. De WF-1000XM3's klinken beter dan mijn bedrade oordoppen van Sony. De bas is goed aanwezig en voor oordoppen indrukwekkend te noemen.

De batterij gaat, ook met noise cancelling, lang genoeg mee voor 80% van je werkdag. Helaas heb ik het toch nooit een volle werkdag gered... vanwege de slechte pasvorm.

Pijnlijke pasvorm
De eerste keer leken de dopjes niet goed te zitten, waardoor ze los zaten, niet goed afsloten en de noise cancelling slecht werkte. Na het raadplegen van de quick start guide en de dopjes een kwartslag naar voren te draaien sloten ze goed af en bleven ze prima in mijn oren zitten. Op rennen zijn ze niet berekend, dan schieten ze wel los. Maar ermee rondlopen voelt veilig genoeg aan.

Maar... na pakweg een uur dragen begin ik ze erg nadrukkelijk te voelen in mijn oren. Ze worden steeds minder comfortabel. De doppen zijn relatief zwaar, en leunen op 3 plekken in je oor. Daar gaat het in mijn geval fout. Op die plekken gaan de doppen mijn oren irriteren. Het voelt, ook als ik de dopjes al even uit heb gedaan, alsof ik blauwe plekken in mijn oren krijg. Het maakt niet uit welke van de 7 meegeleverde sets in-ear opzetstukjes ik in doe, de pijn komt altijd terug, en ook steeds eerder. Zelfs korte luistersessies zijn niet meer te doen.

Ik ben helaas weer teruggegaan naar mijn bekabelde oordoppen, en kan daarmee pijnvrij (en erg lang) een hele dag van de noise cancelling genieten. Iets minder hip, maar ik gun het mijn oren.

Heb jij ook een Sony WF-1000XM3 (Zwart)?