Polar Ignite (S) RVS (Wit)

Polar Ignite (S) RVS (Wit) Review

Epiphany 1 oktober 2019, 1.386 views Product gekocht

Polar Ignite (S) RVS (Wit)

In 2019 heb ik voor het eerst een halve marathon gelopen en een maand later mijn tweede. Hierdoor ben ik wel gaan twijfelen aan de toegevoegde waarde van mijn Fitbit Versa voor mijn trainingsdoelen. Toen werd de Ignite aangekondigd en ben ik direct overgestapt.

Pluspunten

• Hartslagmeting op de pols (erg goed in rust)
  • Mogelijkheid gebruik van borstband die ik al in bezit heb
  • Polar flow app en website

Minpunten

• Nog geen

Ik ben een bovengemiddelde hardloper waarbij ik minimaal drie keer per week hardloop. Dit jaar heb ik voor het eerst een halve marathon gelopen (die van Utrecht) en een maand daarna nog één en momenteel ben ik in training voor de dam tot dam loop.

Ik heb ruime tijd gebruik gemaakt van de Fitbit Versa. Deze smartwatch doet het als sport horloge bovengemiddeld goed, echter wanneer ik erg intensief train merk ik dat de hartslagmeting niet heel goed is. Daarnaast vind ik het update beleid en support van Fitbit discutabel.

Tijdens beide marathons ben ik er achter gekomen dat de Versa toch niet voldoet aan mijn eisen en wensen. Toen de Polar Ignite geïntroduceerd werd ben ik direct overstag gegaan.

Voor mij zijn van belang in een sporthorloge:
  • Slaap analyse
  • Begeleiding tijdens trainen voor een doel
  • Gratis services (niet extra moeten betalen voor uitgebreide analyse
  • Koppelen van een Hartslag band
Deze review wordt aangepast naarmate ik meer ervaringen op doe met de Ignite.
Draagcomfort
Vanwege het siliconen bandje zit de Polar erg lekker. Ik heb bewust de witte genomen, omdat het goedkopere broertje een TPU rubberen bandje heeft en die minder comfortabel zitten. Ik merk bijna niet dat het horloge om mijn pols zit
Accuduur
Met drie keer in de week trainen gaat het horloge met gemak 5 dagen mee. De accuduur is dus dik in orde. Ik moet nog een keer een halve marathon lopen met het horloge, maar ook daar heb ik alle vertrouwen in dat de accu het vol houd.
Gebruik
Voor mij houdt dagelijks gebruik in dat ik in de ochtend in de app kijk hoe mijn rust is geweest de afgelopen nacht (kwaliteit van de slaap volgens de software), ik kijk bijvoorbeeld wat mijn laagste hartslag gemeten is en hoeveel cycles, diepe slaap, rem slaap etc heb gehad.
Over de dag gezien gebruik ik de Ignite om mijn stappen te registreren en bij te houden hoe mijn hartslag het doet.
Tijdens trainingen gebruik ik de Ignite vooral als een middel om de hartslag gemeten door de Polar H10 weer te geven. Aangezien ik op hartslag train is het wel handig om te zien wat mijn hartslag doet en welke snelheid daarbij hoort.
Polar Flow
Polar Flow is een gratis product van Polar. In Flow komen al jouw gegevens te staan die relatie hebben tot trainingen, slapen en activiteit. Hier kan je dus heel goed volgen hoe jouw training gaat en overall een indicatie hoe het met jou gezondheid gaat.
Vervolg
Op 6 Oktober ga ik de singelloop in Utrecht lopen, dit is een afstand van 10KM. Omdat ik aan het herstellen ben van een achillespees blessure ben ik wel een beetje voorzichtig, heb nu 6 weken kunnen trainen en merk dat mijn conditie wel de goede kant weer op gaat, maar met dit soort blessures toch altijd een beetje voorzichtig zijn.
Na de singelloop ga ik trainen voor een halve marathon. Ik heb hiervoor een programma aangemaakt in Flow en zou dan door mijn Ignite begeleid moeten worden in dit programma, zal hierover updates plaatsen in deze review.
Ik ben heel erg tevreden over de Ignite. Geen moment spijt van de overgang van Fitbit naar Polar. Het is wel een horloge wat bij je moet passen, smartwatch functionaliteit heeft niet de focus (en ik gebruik het ook niet).

Heb jij ook een Polar Ignite (S) RVS (Wit)?

Mooie review, korte vraag. Zelf Heb ik de Polar M430. Vergelijkbare specs, alleen ziet hij er veel lelijker ut. Nu zie ik dat deze watch veel minder knopjes heeft en dus via het touch screen bedient moet worden. Opzich geen probleem, alleen is mijn ervaring dat touch screens niet altijd even lekker werken als ze nat zijn en gebruik ik het horloge veel voor kitesurfen. Heb jij ervaring met het bedienen van het horloge als het scherm helemaal nat is. Bijvoorbeeld rondetijden of gewoon een ander menu tevoorschijn toveren?
Ja ik gebruik hem onder water met zwemmen en onder de douche nog weleens. Hij is dan iets minder responsive, maar nog wel goed te bedienen (in mijn optiek)
Heb je al meer informatie over hoe het polar plow programma werkt met de ignite? Beviel het? Ook nog verdere updates na een half jaar gebruik? Dank!
Ja die heb ik wel, alleen vergeten toe te voegen aan deze review..

Polar flow is echt briljant, het geeft je zoveel inzicht in hoe je traint, kan hele trainingsprogramma's voor je samen stellen. Ik ben daar echt van onder de indruk.

Ik heb voor de hele crisis in zijn heftigheid uitbrak nog net een halve marathon kunnen lopen met de ignite en moet zeggen dat hij het erg goed heeft gedaan, heeft mij tijdens de training tot de race geholpen met mijn trainingsschema. Tijdens de race erg goed inzicht in alle parameters (snelheid, hardslag etc).

Zijn er nog specifieke zaken waar je naar opzoek bent?