Samsung R530 JA05 Review

Samsung R530 JA05

Pluspunten

• Snelheid
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Accuduur
  • Het beeld glanst
  • Veel bloatware

Dit is mijn eerste review!

Algemeen
Ik heb deze laptop bij de Media Markt gekocht voor ¤444. Voor die prijs vind ik dit een hele goede laptop. Ik gebruik hem eigenlijk voor alles wat ik doe op een computer. V: Waarom heb ik deze laptop gekocht? A: Bang for Buck. Ik hoef geen nieuwe processor er in als een i5 of een i7. Maar ik hou ook niet van extreem langzame processors als een Intel Atom. Een Celeron lijkt mij ook niet super. En eigenlijk wou ik ook niet hoger als ¤450. Ik kwam deze laptop per toeval tegen in een folder van de Media Markt.

Installatie
Helaas heb ik geen foto's gemaakt bij de installatie
Eerst kom je wat standaard dingen tegen die je ook krijgt voorgeschoteld bij een normale installatie van Windows 7. Zodra je dit hebt afgerond, krijg je een venster van Samsung te zien, waarin gemeld word dat er software word geļnstalleerd. Dit duurt ongeveer een kwartier, wat ik lang vind. Vervolgens ook nog het standaard installatievenster van Office 2007. Nadat de computer opnieuw was opgestart kreeg ik even het vertrouwde Windows 7 bureaublad te zien, maar snel kwam er weer een venster tevoorschijn van Samsung. Deze keer was het onderwerp Backup. Ik kon met een schuifregelaar de partities C (sda3) en D (sda4) verdelen. Sda1 is een herstelpartitie en sda2 een systeempartitie. Nadat ik C en D had verdeeld ging het programma C naar D backuppen. Bijna een uur nadat het programma zijn werk had gedaan had ik alle softare die ik erop wilde hebben geļnstalleerd en alle software die ik er niet op wilde hebben (erg veel, waarvan het meeste snertspelletjes) had verwijderd heb ik een backup met PING gemaakt.

Featureset
Er zit erg veel goede hardware in voor wat ik betaald heb, bijvoorbeeld een Intel Pentium processor (dual core) en 4 GB aan geheugen. Ook zitten er extra dingen bij zoals een webcam en een HDMI poort. Wat ik jammer vind is dat er geen ExpressCard-slot te vinden is, ik had graag een ExpressCard modem van Vodafone hierin gestopt. Maar waarom een ''maar'' een goed? Er zit gewoon veel te veel software bij, die waarschijnlijk niemand gebruikt en die je laptop alleen maar trager maken.

Prestaties
Deze laptop voelt erg snel aan. Aangezien ik niet kan zeggen wat een ander snel vind, een lijstje:
  • Thunderbird: 3 seconden
  • Verkenner: 2 seconden
  • SuperPi 1M: 45 seconden
Beeldkwaliteit
Het beeld ziet er erg goed uit. De tekst is erg goed te lezen, het scherm lijkt heel veel op die van de iMac (het glanst enorm). Alleen door die glans weerspiegeld het veel te veel. De onderstaande plaatjes laten dat zien: (sorry voor de extreem slechte kwaliteit plaatjes)
Terwijl het scherm uit staat
Terwijl het scherm aan staat

Ergonomie
De toetsen op het toetsenbord zijn erg plat, maar wel groot. Ook heeft dit toetsenbord een nummeriek gedeelte. Ik heb niet vaak op een laptop gewerkt, en moet daarom wel even wennen aan het feit dat de pijltjestoetsen half onder de rest van de toetsen zit, en de 6 toetsen als delete, page up en down enz. niet in een blok van 6 tussen de rest van de toetsen zitten maar boven het nummerieke gedeelte zitten gepropt. Maar dat is natuurlijk bij alle laptops zo. Verder zijn er geen scherpe punten of randen te vinden. Wat ik wel erg goed vind van Samsung is dat ze het geheugen en de harde schijf eenvoudig via een gelabeld klepje op de onderkant toegankelijk maken. Zo kan je het geheugen of de harde schijf eenvoudig upgraden zonder de garantie te laten vervallen.

Heb jij ook een Samsung R530 JA05?