Asus ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming Review

Minisculus 13 augustus 2019, laatste update op 14 augustus 2019, 635 views Product gekocht

Asus ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming

Mooie videokaart in het middensegment. Ten opzichte van de overige 2060's op de markt is dit niet de goedkoopste, maar de kwaliteit en overige voordeeltjes maken het zijn geld goed waard.

Pluspunten

• Goede koeling
  • USB-C aansluiting
  • Kwaliteit
  • Snelste in zijn "klasse"

Minpunten

• Grootste in zijn "klasse"
  • Hoogste prijs van de 2060 Supers
  • Nog niet overal goed verkrijgbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Keuze van de videokaart

Na lang wikken en wegen heb ik gekozen voor de duurste onder de RTX 2060 Super kaarten, de Asus ROG Strix Geforce 2060 Super 8GB.

Voor de uitgebreide specificaties verwijs ik jullie door naar de benchmarks, welke op internet natuurlijk ruimschoots te vinden zijn.

Mijn oog viel op deze kaart omdat bij de bouw van mijn nieuwe machine ik rekening hield met een wat beperkte ruimte waarin de kast kwam te staan, waardoor afvoeren van warmte niet de gemakkelijkste klus zal worden. Ik heb gepoogd rekening te houden door een kast met goede goede airflow te kiezen (nieuwe kast, dus nog geen ervaring mee, de tijd zal het leren), een Corsair Carbide Spec-Delta RGB.
Het is zeker niet de grootste ATX op de markt, maar biedt voldoende ruimte voor deze kaart.

Het logistieke gedeelte

De kaart is met een marktprijs van (momenteel) tussen de €500 en €550 vrij duur ten opzichte van de overige modellen van andere fabrikanten. De webshop waar ik hem kocht had op het moment van schrijven geen voorraad meer, de tendens is dat de kaart er een aantal dagen over doet om je te bereiken wanneer je hem besteld.

Unboxing

De doos heeft een vrij bekend uiterlijk, oogt strak en geeft een premium look-and-feel.

Na het openen wordt je verwelkomd door een degelijke plak bescherm-materiaal en de nodige Asus-literatuur mooi in het midden verwerkt.

De kaart is te vinden in het gebruikelijke anti-static wrap en ligt mooi in het materiaal, hij kan geen kant op. Ten opzichte van andere leveranciers is de doos en het inpakken goed gedaan (MSI, luisteren we even mee?)

De kaart

De kaart is voorzien van 3 flinke fans en 6 heatpipes om de GPU te koelen. Met zijn 2 slots breedte en 30cm lengte is het waarschijnlijk de grootste in zijn klasse, maar heeft ook weer een behoorlijke premium look-and-feel.
De kaart is voorzien van 2 x 4pins Fan-headers en een aansluiting voor de LEDS. Mocht je van de LEDS geen gebruik willen maken kun je deze via een hardware matige switch uitschakelen.

Het monteren van de kaart is goed te doen. Door de grote koelunit met de 3 fans is hij goed vast te houden en op het bord te manoeuvreren. Ter illustratie heb ik de nieuwe kast hieronder bijgevoegd, mét en zonder de kaart erin, om je een idee te geven van het formaat.

Installatie en prestaties

De installatie verliep vrij soepel. Een nieuwe Windows installatie met daarop de Nvidia Geforce Experience had de benodigde drivers zonder moeite te pakken en leverde geen problemen op. De grote vraag voor mij was nog of het mogelijk zou zijn om G-sync in te schakelen, omdat ik er geen "compatible" beeldscherm voor heb. (AOC Q3279VWFD8) Het inschakelen van G-sync gaat echter goed en blijft ook met dit beeldscherm draaien zonder problemen. (Het lijkt erop dat ik daarmee een klein voordeeltje op het beeldscherm te pakken heb!)

De kaart wordt na installatie van alle drivers ook goed gezien in de Asus Aurasync software, waarmee je alle in de kast aanwezige LEDS kunt aansturen.

Qua game-prestaties kan ik wederom doorverwijzen naar de benchmarks.
De op mijn systeem aanwezige games draaien in ieder geval als een zonnetje en ik ben nog niet tegen problemen aangelopen. De kaart blijft tijdens het gamen mooi op temperatuur.
In de bios bevindt zich de mogelijkheid om de kaart op "performance" of op "silent" mode te zetten. De laatste geeft een lagere RPM op de fans, waardoor de kaart dus wat warmer wordt, maar biedt wel dezelfde prestaties als de performance mode. Je boet in silent mode dus iets in op de temperatuur, maar, toegegeven, de kaart is echter dan wel heel stil.

Als je de grote lijnen volgt gaat deze kaart in zijn prestaties net boven de gewone RTX 2070 en vlak onder de GTX 1080 Ti zitten, het is van de 2060 super varianten momenteel wel de snelste.
De goede koeling en "out of the box" boost naar 1830Mhz geven goede prestaties, net iets beter dan 2060 Supers van de concurrenten.
Je kunt de kaart doormiddel van een goede OC een boost van zo'n 9-10% prestatieverbetering geven, wat de kaart een nog betere waarde geeft.
Dit rechtvaardigt wat mij betreft wel de standaard hogere prijs van de kaart.

Al met al ben ik erg tevreden over Asus ROG Strix Geforce 2060 Super 8GB en geeft deze een goed gevoel van waarde voor dit segment.

Heb jij ook een Asus ROG Strix GeForce RTX 2060 Super 8GB Gaming?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones