Specificaties 18dB, bij maximaal 1.000rpm - Bekijk alle specificaties

Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm Review

aramdin 23 februari 2006, laatste update op 6 maart 2006, 2.003 views

Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

Pluspunten

• Erg stil
  • Goede airflow bij laag toerenaantal
  • 3pin fan header aansluiting
  • Goedkoop

Minpunten

• 4pins molex

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Ik zocht waardige vervangers voor mijn Antec Trispeed fans (standaard bijgeleverd bij de Antec P180). Ze moesten vooral stil zijn en daarbij toch wat lucht kunnen verplaatsen.

De specs zijn als volgt:
Dimensions : 120x120x25mm
Versions : Orange or Black/White
Weight : 123 grams
Rated Voltage : 12 Volts
Voltage Range : 6.5 ~ 13.8 Volts
Input current : 0.30 Amp Max
Input power : 1.8 Watts Max
Rotation speed : 1000 RPM
Acoustic noise : 22.8 dB(A)
Airflow : 36.87CFM

Dat beloofd wat :)

Featureset
Deze fan wijkt alleen af door zn oranje kleur (lijkt op thermaltake ;)). De fan kan zowel worden aangesloten op een 4pins molex (Male+Female) als een 3pins fan header.
Wat ik wel jammer vind is dat de 4pins molex + 3pins stekker aan elkaar vastzitten, maarja valt eraf te modden. We zitten niets voor niets op Tweakers.net nietwaar ;) ?

Luchtverplaatsing (min/max)
De fan wordt aangestuurd door Smart Guardian, een simpel maar effectief monitoring programma. Er wordt niet aangegeven hoeveel volt hij verbruikt op de minimale stand, ik schat gewoon standaard 7v.

De luchtverplaatsing is voor zo'n stille fan subliem. Wat je vaak tegenkomt bij de wat goedkopere fans is dat de specs worden verbloemd. Denk aan dingen zoals 77CFM op 26dBa enzo, dat is simpelweg niet haalbaar!

Geluidsproductie (min/max)

Op 7v is hij echt onhoorbaar en op 12v hoor je licht windgeruis. Dit is natuurlijk ook afhankelijk wat voor fan grill je bv in je kast hebt. Meer restrictive = meer geluid :)

Ik was verbaasd over de prijs van deze fan. Hij kostte me maar 11euro per stuk, erg goedkoop voor een 120mm. Daarnaast is hij ook gewoon robuust en netjes afgewerkt. Voor de stille systeembouwers een must!

Heb jij ook een Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm?

"-4pins molex"
Je kan die molex toch gewoon los laten als je em met de 3pins stekker aansluit? (Je zou je eventueel zelfs af kunnen knippen lijkt me)
Tja, ik moest iets neerzetten. In mn tekst heb ik ook neergezet dat die weg te modden is :)