Sony WF-1000XM3 (Zwart)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000XM3 (Zwart) Review

Freshouttheoven 10 augustus 2019, laatste update op 11 augustus 2019, 3.368 views Product gekocht

Sony WF-1000XM3 (Zwart)

Met de WF-1000XM3 levert Sony een sterk staaltje vakmanschap af, de geluidskwaliteit is boven gemiddeld, de afwerking en comfort zijn uitstekend. Hiertegenover staat dat de active noise cancelling niet in alle omstandigheden weet te overtuigen.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Batterijduur
  • Goede bouwkwaliteit
  • Draagcomfort
  • Bediening

Minpunten

• Active Noise Cancelling niet 'perfect'
  • Matige microfoon
  • Meegeleverde USB-C-oplaadkabel véél te kort

Twee jaar geleden bracht Sony zijn eerste truly wireless in ear noise cancellation hoofdtelefoon op de markt, de WF-1000X had een aantal kinderziektes zoals het wegvallen van de bluetooth verbinding.

Sony heeft nu de opvolger uitgebracht. De WF-1000XM3 beschikt over Sony’s nieuwe HD Noise Cancelling processor, de QN1e. In samenhang met de Dual Noise Sensor technology en de uitrusting van twee microfoons aan de buitenkant moet dit voor een verbeterede opvang en filtratie van storende omgevingsgeluid bieden. Daarnaast is volgens Sony de batterijduur flink verbeterd tegenover zijn voorganger. Kortom, op papier ziet het er veelbelovend uit.
What’s in the box?
De WF-1000XM3 wordt met zevenpaar ear tips geleverd, hiervan zijn driepaar ear tips van een foam achtige materiaal, de andere vierpaar tips zijn van silicone gemakt. Daarnaast zit er uiteraard een oplaad case in de doos, een handleiding en een zeer korte USB-C-oplaadkabel van twintig centimeter - wat in de praktijk zo goed als onbruikbaar is - tenzij je het aansluit op een laptop.

Design & Bouwkwaliteit
De WF-1000XM3 heeft een strak ontwerp, is degelijk gebouwd en past goed in het oor. Er zijn duidelijk designelementen van zijn grote over ear broer - de WH-1000XM3 - overgenomen zoals de koperkleurige accenten. Zowel de hoofdtelefoons als het oplaaddoosje zitten kwalitatief goed in elkaar, ze ogen en voelen premium aan.

Het oplaaddoosje is ongeveer twee keer zo breed als het oplaaddoosje van Apple's AirPods en ondersteunt NFC, hiermee kun je eenvoudig de hoofdtelefoons koppelen met je smartphone. De WF-1000XM3 'klikken' goed vast in het oplaaddoosje doormiddel van magneetjes.

Comfort
Met een gewicht van ongeveer acht gram per hoofdtelefoon merk je nauwelijks verschil tussen een bekabelde in ear hoofdtelefoon en de WF-1000XM3. Het draagcomfort is goed, ze zitten stevig en comfortabel in het oor, ook na een paar uur achterelkaar dragen en tijdens een twintig minuten durende HIIT training op de loopband.

Wanneer je de hoofdtelefoons indoet gebeurt dit vrij verticaal, vervolgens geef je ze een lichte twist omhoog, hierna zitten ze stevig in de gehoorgang.
Bediening
Sony heeft de WF-1000XM3 uitgerust met een touchpad op beide hoofdtelefoons, dit werkt verrassend goed en intuïtief, de touchpad biedt een goede response. Met één vingertik op de linker touchpad activeer je ambient sound modus, wanneer je nog één tik geeft wordt de ambient sound modus uitgezet, met nog een tik op de touchpad wordt de noise cancelling ingeschakelt. Wanneer je je vinger erop blijft houden wordt de quick attention mode geactiveerd, het volume van de muziek wordt hiermee sterk verlaagt, de noise cancelling gedempt en het omgevingsgeluid versterkt.

Bij twee tikken op de rechter touchpad wordt een volgend nummer afgespeeld, bij drie tikken achterelkaar ga je weer terug naar het vorige nummer. Wanneer je je vinger twee seconden op de rechter touchpad houdt activeer je de spraak assistent van je telefoon, hiermee kun je zowel Siri als Google assistent bedienen.

Naast de touchpads beschikken de hoofdtelefoons ook over lichtsensoren, deze registreren of de hoofdtelefoons in het gehoorgang zitten. In de app kun je instellen of de hoofdtelefoon automatisch het geluid pauzeert bij afnamen en weer start wanneer de hoofdtelefoons weer in het gehoorgang zitten.

Geluidskwaliteit
Zoals gewoonlijk bij in ear hooftelefoons spelen de ear-tips een belangrijke rol met betrekking tot hoe je het geluid ervaart. Een maatje kleiner of groter kan al veel invloed hebben op de geluidskwaliteit, in mijn geval bieden de ear tips die standaard op de WF-1000XM3 worden meegeleverd de beste geluidservaring.

De ondersteunde bluetooth codecs zijn SBC en AAC, ondanks dat er geen high definition codecs worden ondersteund zoals aptX HD of LDAC klinkt de WF-1000XM3 goed. Als kritische luisteraar ben ik aangenaam verrast door de geluidskwaliteit. De WF-1000XM3 levert een helder en vol geluid, er is een goede balans tussen de lage, midden en hoge tonen. Vergeleken met de AirPods van Apple, is de geluidskwaliteit van de WF-1000XM3 van een geheel ander niveau, in positieve zin.

Tijdens het luisteren naar de Main Title van de serie Game of Thrones worden de verschillende strijkinstrumenten goed van elkaar onderscheiden. De contrabas klinkt punchy, de cello heeft een mooie body en de violen klinken helder en zuiver.

Wanneer Ed Sheeran zijn verse begint op het nummer Beautiful People valt mij in positieve zin op dat de WF-1000XM3 de helderheid van zijn stem zeer goed weet weer te geven. Daarnaast worden ook in dit nummer alle gebruikte instrumenten goed van elkaar onderscheiden en komen ze uitstekend tot hun recht, de bass is voldoende aanwezig zonder te overheersen.

Bij een hoge volume kunnen de hoge tonen scherp/ onaangenaam klinken, gelukkig heb je hier in de praktijk weinig last van aangezien dit zich pas plaats vindt vanaf 85% van het maximale volume.

Wanneer je noise cancelling uitzet gaat de geluidkwaliteit achteruit, het geheel klinkt dan een stuk fletser/ vlakker. Dit is jammer omdat je hierdoor noise cancelling altijd aan moet laten staan wat de batterijduur nadelig beïnvloedt.

De WF-1000XM3 is op moment van schrijven ongeschikt in gebruik met een laptop/ vaste computer, ongeacht het besturingssysteem. Dit resulteert in een matige geluidskwaliteit en volume, daarnaast is ook de latency bedroevend. Ondanks dat de hoofdtelefoons geen aptX Low Latency ondersteunen, kan het geluid op een smartphone of tablet - afhankelijk van de bron - op een niet storende manier redelijk synchroon lopen met het beeld.

Het bereik van de WF-1000XM3 is goed, wanneer binnenshuis de smartphone zich op de begane grond bevindt en je loopt naar de tweede verdieping heb je nog steeds een stabiele verbinding.
Active Noise Cancelling
Dit is mijn eerste in-ear hoofdtelefoon met active noise cancelling, hierdoor kan ik niet beoordelen hoe de WF-1000XM3 zich staande houdt tegenover vergelijkbare concurrenten.

Met marketing termen zoals, 'de meest geavanceerde Active Noise Cancelling ooit toegepast bij in ear hoofdtelefoons' schept dit hoge verwachtingen. Deze hoge verwachtingen worden niet volledig ingelost, dit is m.i. ook onmogelijk aangezien in ear en over ear hoofdtelefoons twee totaal verschillende producten zijn en je hierdoor de ANC op beide type hoofdtelefoons niet één op één met elkaar kunt vergelijken. Afhankelijk van het achtergrondgeluid merk je nauwelijks iets tot redelijk goed wanneer ANC is ingeschakeld, zowel op een laag volume maar ook wanneer er geen muziek wordt afgespeeld.

Je wordt dus niet volledig afgezonderd van de buitenwereld wanneer Sony's HD Noise Cancelling processor z'n werk doet. In rumoerige omgevingen werkt de ANC redelijk goed, denk hierbij aan een drukke electronica winkel, op kantoor, in een bedrijfskantine of een drukke winkelstraat alleen voor voetgangers. In de binnenstad tijdens het lopen weet de ANC niet goed te overtuigen, je merkt wel het verschil tussen wanneer de ANC aan- of uitstaat, het geluid van voorbij komende scooters of auto’s is nog steeds hoorbaar, zij het in mindere maten. Op de fiets werkt de active noise cancelling averechts, dit leidt tot meer windruis. Zoals bij het kopje ‘geluidskwaliteit’ al omschreven, is de geluidskwaliteit een stuk vlakker wanneer active noise cancelling uit staat.

Batterijduur & opladen
Sony claimt een batterijduur van in totaal 24 uur met noise cancelling aan, zes uur voor de volledig opgeladen hooftelefoons, en een capaciteit van het oplaaddoosje om de hoofdtelefoons drie keer volledig op te laden.

Bij het indoen van de hooftelefoons krijg je van een vrouwelijke stem te horen op hoeveel procent van de batterijlading is, ook volgt er een waarschuwing wanneer de batterijlading op twintig procent zit. Daarnaast kun je in de app ook de batterijlading raadplegen, hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen vier niveaus, respectievelijk van honderd, zeventig, vijftig en twintig procent.

Helaas wordt de geadverteerde batterijduur in de praktijk niet gehaald. Wanneer de hoofdtelefoons volledig opgeladen zijn kan je vier-en-een-half uur naar muziek luisteren, ingesteld op 70-75% van de maximale volume van de iPhone. Dit zou vijf uur moeten zijn, ware het niet dat de batterij van de linker hoofdtelefoon continue eerder leeg is dan de batterij van de rechter hoofdtelefoon. Hier zit ongeveer een halfuur verschil tussen, wellicht dat dit met een software update opgelost kan worden.

Het duurt ongeveer zeventigminuten om de lege hoofdtelefoons op te laden, tijdens het laden brand er een rood lampje op beide hoofdtelefoons en het oplaaddoosje.
App
De Headphones app van Sony biedt een uitgebreide scala aan instellingen. Met de 'Adaptieve geluidsregeling' wordt op basis van je locatie in een twintigtal stappen de mate van ruisonderdrukking toegepast. Hiervoor dien je uiteraard de app wel toegang te geven tot je locatie.

Met de aanwezige equalizer kun je kiezen uit een achttal voorgeprogrammeerde equalizers, daarnaast biedt de app ook de mogelijkheid om twee verschillende custom equalizers naar je eigen smaak op te slaan.

Wanneer je de instelling 'Pauzeert bij afnemen hoofdtelefoon' inschakelt wordt het geluid automatisch gepauzeerd wanneer je een van de hoofdtelefoons afneemt.

Bij het onderdeel 'Geluidskwaliteitmodus' kun je kiezen of je de voorkeur geeft aan geluidskwaliteit of voor een stabiele verbinding. De app adviseert om de optie 'stabiele verbinding' te kiezen wanneer het geluid regelmatig hapert. In de praktijk heb ik nog geen enkele keer gehad dat het geluid haperde.

De WF-1000XM3 stelt niet teleur, de prestaties zijn op niveau. In positieve zin vallen de gebruikte materialen, batterijduur, afwerking en geluidskwaliteit op. Daarnaast zijn de geboden features - zoals de touchpad en sensoren - van toegevoegde waarde. Afhankelijk van de setting werkt de active noise cancelling matig tot goed. Het is een prijzige hoofdtelefoon, dit is echter relatief aangezien de concurrentie op hetzelfde prijsniveau zit maar over het algemeen op geluidskwaliteit niet weet te overtuigen vergeleken met de WF-1000XM3.

Heb jij ook een Sony WF-1000XM3 (Zwart)?

Zou je kunnen testen of je alleen de rechter oordop aan kan zetten en of hij dan Bluetooth verbinding kan maken? Dit lukt mij wel met de linker oordop maar niet met de rechter oordop, terwijl het volgens mij wel zou moeten kunnen werken.
Dat is vreemd, ik heb het zojuist voor je getest en zowel de linker als de rechter hoofdtelefoon kunnen afzonderlijk van elkaar aan en uitgezet worden. Beide hoofdtelefoons beschikken over reen lichtsensor, daarnaast vermoed ik dat er ook een bewegingssensor aanwezig is. Het aanzetten gaat automatisch wanneer ik een vinger op de lichtsensor (welke zich aan de achterkant aan de binnenzijde bevindt) houd gaat de hoofdtelefoon bij mij aan, ook wanneer ik de uitgeschakelde hoofdtelefoon van een tafel of bureau oppak.
Aan gaan ze bij mij ook afzonderlijk. Maar verbindt de rechter hoofdtelefoon dan ook met je telefoon? Bij mij gaat hij wel aan maar krijg ik geen bluetooth verbinding tenzij ik ook de linker hoofdtelefoon aan zet.
Ja, ik kan de rechter hoofdtelefoon afzonderlijk van de linker hoofdtelefoon met m'n iPhone verbinden en er muziek mee afspelen, dit duurt wel een aantal seconde langer dan dat je ze tegelijk activeert.

Wanneer ik een tijd later vervolgens de rechter hoofdtelefoon activeer, maakt deze ook automatisch na een aantal seconden verbinding met m'n iPhone en hoor ik het nummer wat ik afspeel weer in stereo.
Mijne bleek defect te zijn. Heb nu een nieuwe set en die doet alles wel goed :)
Heb hem gekocht en de volgende dag ging 1 van de oordopjes niet meer aan. 2 uur in totaal kunnen gebruiken. Mooi spul, maar als het zo gevoelig is, weet ik niet of ik het nog eens probeer. Maar eens kijken als ie weer beschikbaar is en ondertussen de reacties op internet checken of het vaker voorkomt.

Als de wind in de ANC microfoons blaast hoor je dat inderdaad goed. De wind wordt dan juist versterkt. Alleen binnen te gebruiken dus of als het niet waait, dan werkt het best goed. Vooral de tragere, lagere tonen vallen weg, wat opvallend rustig is. De altijd aanwezige lage ruis valt niet meer op, totdat hij er niet meer is. Ben benieuwd of in de toekomst de chips zo snel worden dat ook hogere tonen kunnen worden gecancelled.

[Reactie gewijzigd door dirkmeister7 op 11 augustus 2019 11:37]

Fijne review.

Jammer om te lezen dat tijdens het fietsen er meer windruis ontstaat. Ik was zeer geïnteresseerd in deze oortjes, echter zit ik veel op de fiets onderweg naar werk. Helaas zal ik verder moeten kijken naar andere opties.
Er zit een optie in de app welke het windgeruis zou moeten verminderen. Onder het kopje noisecancelling zit een schuif. Als je deze 1 tik naar rechts haalt filter de headset het windgeruis eruit. Dit werkt bij mij prima!
Thanks! Zoals Snorlexxx al terecht aanhaalt kun je bij Ambient Sound Mode de optie 'windruis' activeren, deze optie was bij mij onbekend. Ik heb het gisteren getest, wanneer je deze optie aanzet heb je geen last van het effect dat de ANC het windruis versterkt. Je hoort op moment nog steeds windruis, dit kan je vergelijken met standaard in ear hoofdtelefoons tijdens het fietsen.
Hey mooie review,

Ik overweeg om deze oordopjes ook aan te schaffen, maar ik maak me een beetje zorgen over het feit dat hij niet water/sweat proof is. Nu ben ik niet van plan om buiten in de regen te gaan rennen, maar voornamelijk binnen in de sportschool zou ik deze willen gebruiken.

Hoe is jouw ervaring hiermee? Ik lees dat je 20 min een HIIT training workout hebt gedaan, zweet jij veel? Is het "veilig" om de oordopjes voor het sporten te gebruiken?
Thanks!

Lastig te beoordelen.

Je kan mij in de categorie mensen plaatsen die het minst transpireren tijdens het sporten, hierdoor durf ik zelf de gok wel te nemen tijdens relatief korte cardio/ HIIT sessies. Bij het gebruik tijdens krachttraining zie ik geen obstakels, tenzij je ook hierbij snel/ redelijk veel transpireert.

Dit zegt Sony er zelf over.
Thanks! Ik heb Sony ook een bericht gestuurd hierover en zij raden het af. Ik zweet best veel omdat ik ook vaak een cardio sessie doe aan het begin van mijn workout, wil ik het risico niet nemen.

"Wij begrijpen dat u graag zou willen weten of u met de WF-1000XM3 ook zou kunnen sporten. Gezien deze niet waterdicht zijn, en zweet veel schade aan kan richten, raden wij u af om met deze oortjes te sporten; ook al is dit binnen.

Er zijn alternatieven speciaal bedoeld voor sporten, zoals de WF-SP900 en de WF-SP700N
."

[Reactie gewijzigd door Murderin op 14 augustus 2019 19:01]

Ben er erg blij mee
Wel probleempje met de touch control.
Die werkt bij mij niet altijd. Maar wellicht doe ik iets verkeerd.
Althans ik hoor de beep maar moeders zegt niks. En ik zie ook niks veranderen in de app.
Maar voel me uberhaupt beetje dom. Mag ik het systeem zo Jip/Janneke samenvatten? :

1. Omgevingsgeluid: gedraagt zich als normale headset maar je bent niet afgesloten van de buitenwereld=minder kans op ongelukken. Omgevingsgeluid wordt met de microfoon opgepikt en doorgestuurd.
2. Omgevingsgeluid uit: geen verschil met iedere andere headset. Geen ANC
3. Geluidsonderdrukking ANC (de derde touch dus) is die dus instelbaar zodat bijvoorbeeld stemmen toch te horen zijn?
Of praat ik onzin?
Ik heb hetzelfde probleem. De helft van de tijd hoor ik wel een beep maar gebeurt er niks en zegt de mevrouw niks.
@herpideperpi, nadat je een tik op de touch pad geeft en een beep hoort moet je een seconde later altijd een vrouwelijke stem horen, ongeacht in welke modus de hoofdtelefoon zich op dat moment bevindt. Dat jij geen wel een beep hoort maar geen vrouwelijke stem is vreemd, in de App kun je bij de een-na-laatste optie 'Medling en spraakgids' de beep en stem uitzetten of veranderen in een andere taal. Je zou kunnen kijken of het helpt om de optie uit en weer aan te zetten, mocht dit niet helpen zou ik even met de winkel contact opnemen ;).

1. Wanneer je de optie Ambient Sound aanzet wordt ook automatisch de ANC geactiveerd. In de app kun je vervolgens in twintigtal stappen de hoeveelheid omgevingsgeluid die je wilt doorlaten instellen. Hierbij kun je ook het vakje 'Focus op stem' aanvinken om stemmen door te laten.

2. Dit heb je juist geformuleerd.

3. Bij de derde touch wordt ANC volledig geactiveerd, hierbij heb je geen keus om bepaalde geluiden wel of niet door te laten. Wanneer je dit wel wenst moet je dus Ambient Sound aanzetten.

[Reactie gewijzigd door Freshouttheoven op 16 augustus 2019 17:04]

Dank!
Buitengewoon leerzaam en duidelijk.
Ik snap nu de ANC werking met ambient sound.
Was ook ineens de windruis kwijt tijdens het wandelen op Scheveningen.(=altijd wind)
Weet niet meer wat ik gedaan heb. Volgens mij toen nog geen problemen met die touch.
Ik heb er al even mee geëxperimenteerd in een KLM vlucht.
Over tien dagen weer terug naar NL. Dus maar weer testen.
Touch probleem:
Heb al de NL taal aan- en daarna weer teruggezet naar Engels.
Nog niet opgelost. Ook nog een gewone reset gedaan.
Dus de beep hoor ik wel maar random geen spraak en zie dan ook geen verandering in de app.
Het is behoorlijk random, maar ik kan er mee leven.
Zou de android app de oorzaak kunnen zijn?
Kan me haast niet voorstellen dat het hardware gerelateerd is = terug naar winkel.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 16 augustus 2019 21:26]

Nou, ik wacht het af.
Als die uit het doosje komt staat die altijd op volle ruisonderdrukking.
De eerste touch (voor ambient sound) werkt; dus ik wacht wel op een software update..

Verder heerlijk geluid.
Nogmaals dank.

Huib

P.s. ook factory reset gedaan

O P G E L O S T..

Voor het eerst gespeeld met adaptieve geluidsregeling. En nu reageerr de touch weer perfect.
Typische software bug?
Adaptief uitgezet overigens.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 18 augustus 2019 12:42]

Probeer op de fiets eens wind noise reduction te gebruiken :) Kan via de app als het goed is.
Nu nog DSEE HX, aan of auto?

Ben een klassieke muziek liefhebber met een achterlijk grote CD verzameling. Het meest op 192k gesampled.

Vind het bijna onmogelijk om verschil te horen. Maar mijn oortjes hebben wel 70 lentes....😥
Bedankt voor deze review! Ik heb zelf de oude WF-1000X en die viel me nogal tegen qua ANC. Naar wat ik begrijp valt die van deze ook niet echt geweldig mee, dus ik kijk de kat wel even uit de boom. Ik heb onder de 100 euro betaald voor de WF-1000X en dat vind ik een redelijke prijs voor de kwaliteit die ze leveren, als ik meer had betaald had ik me bekocht gevoeld. Want echt geweldig zijn ze niet en het oplaaddoosje is erg slecht ontwikkeld. Ingewikkeld klapmechanisme en grote kans dat je de dopjes net niet goed genoeg vastklikt waardoor ze niet opladen.

Overigens heb ik met mijn Bose QC25 (oude bedrade ANC headset) ook dat de muziek waardeloos klinkt als de ANC uit is. Kennelijk zijn dit soort headsets helemaal ontworpen rondom deze functie.
Mooi...
De linker is al stuk.
Laadt niet meer op.
Sony kwaliteit?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones