1 review

HP 15-da1614nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 512GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP 15-da1614nd Review

Barathon 8 augustus 2019, laatste update op 8 augustus 2019, 386 views Product gekocht

HP 15-da1614nd

Een geschikte all-round laptop met voldoende opslagruimte (512GB SSD) en een i5 processor. De bouwkwaliteit is redelijk, helaas zit er wel wat flex in het beeldscherm. Het touchpad voelt goed aan en het toetsenbord kan even wennen zijn. Al met al is het een degelijke laptop met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Pluspunten

• 512GB SSD
  • Full HD resolutie
  • Uitbreidbaar geheugen? (zie toelichting)
  • Degelijke i5 processor (4C/8T)

Minpunten

• Beeldscherm is redelijk flexibel
  • Klein minpunt: kleine up & down pijltjestoetsen
  • Toetsenbord kan even wennen zijn
  • Touchpad knoppen voelen redelijk goedkoop aan

Ik was op zoek naar een laptop voor mijn broer die binnenkort begint aan een studie ICT. Mijn selectiecriteria waren niet heel spannend; 8GB RAM, degelijke processor en voldoende opslagruimte. Uiteindelijk kwam ik bij deze HP laptop uit vanwege de aantrekkelijke prijs.

Laat ik beginnen met de pluspunten:
  • Voldoende opslagruimte (512GB)
  • De meeste laptops die ik in deze prijscategorie tegenkwam hadden maar 256GB opslagruimte. Natuurlijk heb je tegenwoordig Dropbox, OneDrive etc., maar ik vind 256GB toch wat aan de krappe kant als je bedenkt dat een gedeelte hiervan sowieso door Windows wordt gebruikt en dat je ook nog programma's moet installeren. Voor de liefhebbers: deze laptop heeft een 512GB M.2 SSD van SK Hynix (SK Hynix BC501 HFM512GDJTNG-8310A).
  • Degelijke i5
  • Deze laptop zal voornamelijk voor de studie worden gebruikt, dus een degelijke i5 leek me een prima keuze. De HP laptop heeft een i5-8265U processor met 4 cores en 8 threads.
  • Full HD resolutie
  • Ik vermoed dat dit voor de meeste mensen inmiddels al vanzelfsprekend is. Tijdens mijn studie gebruikte ik een Toshiba Satellite laptop met een resolutie van 1366x768 (yikes), dus een laptop met een full HD scherm ziet er stukken beter uit. :)
  • Uitbreidbaar geheugen?
  • Ik durf niet met zekerheid te zeggen of het geheugen ook daadwerkelijk uitbreidbaar is. Ik heb de laptop bij de CampusShop besteld en volgens deze website heeft de laptop een 'maximaal intern geheugen' van 8 GB wat betekent dat je dit niet kunt uitbreiden. Volgens HardwareInfo ([url]https://nl.hardware.info/product/528741/hp-15-da1614nd-7dk62ea#specificaties[/url]) is er nog 1 vrij SODIMM slot en kan het geheugen dus worden uitgebreid met een extra module van 8 GB. Dit lege SODIMM slot zie je ook terug in een van de screenshots op HardwareInfo. Wat mij ook opviel is dat het erop lijkt dat je ook toegang hebt tot de M.2 SSD, dus ik vraag me af of je die ook eventueel zou kunnen vervangen...
Minpunten:
  • Flex in het beelscherm
  • De bouwkwaliteit van de laptop is redelijk, er zit wel een beetje flex in het beeldscherm. Ik denk dat je dit bij meerdere laptops in deze prijscategorie zult tegenkomen.
  • Klein minpuntje: up & down pijltjestoetsen
  • De left & right toetsen zijn wel van normaal formaat terwijl de up & down toetsen juist kleiner zijn. Op zich niet heel storend, maar voor de volledigheid vermeld ik het toch even.
  • Toetsenbord
  • Voor mij was het even wennen om dit toetsenbord te gebruiken. De feedback die je krijgt tijdens het typen is net wat anders dan ik tot nu toe gewend ben. Ik denk dat dit iets persoonlijks is en dat het een kweste van tijd is voordat je aan dit toetsenbord bent gewend.
  • Touchpad knoppen
  • De 2 knoppen onder het touchpad voelen redelijk goedkoop aan. Je merkt dat de knop niet altijd helemaal lekker klikt. Dit kun je natuurlijk voorkomen door een muis te gebruiken.
Tip: Wil je deze laptop gebruiken voor je studie? Kijk dan bijvoorbeeld op CampusShop. Als je de laptop op deze site bestelt dan krijg je een 'Snelle studenten service' cadeau. Dit houdt in dat men de laptop komt ophalen bij defecten en dat je een leenlaptop krijgt wanneer men de laptop niet binnen 5 dagen kan repareren.

Heb jij ook een HP 15-da1614nd?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen