Specificaties Behuizing, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Kublai KL03 Zwart Review

citomaster 14 mei 2010, laatste update op 14 mei 2010, 755 views

Silverstone Kublai KL03 Zwart

Pluspunten

• Groot, dus veel ruimte
  • Goede afwerking
  • Goede kwaliteit materiaal
  • Front aansluitingen
  • Deurtje geeft een nette uitstraling

Minpunten

• Aan/Uit-knop gaat snel vastzitten
  • Een echt stofmonster
  • Een van de ledjes gaat misschien kapot (kan ook de HDD led zijn)
  • Kast is erg zwaar (hoewel je dat natuurlijk ook een voordeel kunt noemen)

(Kleine noot vooraf: ik schrijf deze review over de KL-03 met window, deze staat niet meer op Tweakers aangegeven. Toch is er niet zo veel verschil tussen de modellen met of zonder window.)
Ik kan bij voorbaat al zeggen dat waarschijnlijk niemand van jullie deze kast ooit heeft zien staan. Om de een of andere reden is hij erg zeldzaam in computerland. Toch vind ik dat eigenlijk best wel vreemd, er zijn immers in deze prijsklasse bijna geen kasten te vinden die van dezelfde bouwkwaliteit en afwerking zijn. In deze review ga ik wat dieper op de features van deze kast in en zal ik zijn voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Zo, laten we beginnen!

Eerst begin ik even met de algemene specificaties (deze zijn van de website van de fabrikant gejat):
  • Materiaal: 2.5mm aluminum front door, 0.8mm SECC body
  • Formfactor: SSI, Extended ATX, ATX, Micro ATX
  • Drive bays: External: 4 x 5.25" bay (7 without HD cage) and 2x 3.5" bays, internal: 4 x 3.5" bays (vibration dampening)
  • Koelingssysteem: 1 x 120mm intake fan, 1200rpm, 1 x 120mm exhaust fan, 1200rpm. Het is mogelijk om nog twee extra 120mm fans in de window te installeren. Zelf heb ik dat echter nog niet gedaan.
  • Uitbreidingssloten: 2 x USB2.0 poorten op de voorkant, 1 x Firewire poort op de voorkant (heb geen ervaring mee), 1 x audio poort op de voorkant, 1 x mic poort op de voorkant.
  • Gewicht: 14.0kg (zonder inhoud)
  • Afmetingen: 220 mm (W) x 524 (H) x 594 mm (D)
Ok en nu op naar de review!

Uiterlijk van de kast
Als eerste ga ik het hebben over het uiterlijk van de kast. Als je de kast voor je hebt staan dan is hij erg kolossaal. http://img340.imageshack.us/img340/6797/dsc00030custom.jpg Hoewel er natuurlijk grotere kasten zijn, komt deze erg groot over. Aan de voorkant heeft hij een deurtje, het deurtje zit vast met een magneetsluiting. Het deurtje bestaat uit een massieve plaat aluminium met daarin een viertal roosters verwerkt. In het midden pronkt het Silverstone logo. De rand aan de bovenkant van de kast bestaat uit een ring met een aantal blauwe leds er in verwerkt. Overdag valt het licht dat daar vanaf komt eigenlijk helemaal niet op, maar ´s nachts is het wat duidelijker aanwezig, maar net niet storend. De rechterzijkant van de kast ziet er netjes afgewerkt uit en sluit goed aan op de kast. Voor de linkerzijkant hangt het er van af of je een window hebt of niet. Zelf heb ik hier wel voor gekozen. De window ziet er netjes uit en is stevig, toch komt hier het eerste nadeel van de kast naar voren. Toen ik de kast net uit de doos haalde was het plexiglas van de window al smerig, er zaten wat vreemd vegen op. Met een doekje was het zo weggeveegd. Toch vind ik dat wel een minpunt. Over de achterkant ga ik het verder niet hebben, want dat spreekt voor zich.

Features
De kast is redelijk standaard wat betreft zijn mogelijkheden, maar heeft toch een aantal verrassingen in petto. Ten eerst natuurlijk de grootte van de kast, je kunt er makkelijk alles in kwijt wat je maar wilt. Wat ook erg handig is, zijn de hot-swap bays. Deze kast heeft een aantal 3.5" bays die je er zo uit kunt schuiven. Jammer genoeg is er maar één SATA adapter meegeleverd, zonder zo'n adapter kun je de HDD niet als hotswappable gebruiken. Toch is er natuurlijk één maar, je besturingssysteem en moederbord moeten het allebei ondersteunen. Ook heeft deze kast iets wat ik nog niet eerder ben tegengekomen. Onder de PCI(E) sloten bevinden zich kleine witte houdertjes. Die kun je uitschuiven als de kaart die je in je kast stopt zo groot is dat hij naar beneden gaat hangen. Toch hadden ze die houdertjes beter iets lager kunnen plaatsen, want bij mijn videokaart (HD4850 dual slot) raken ze de koeler. De hot-swappable bays zijn toolless te installeren, daar heb ik mijn hardeschijven dan ook in gedaan.

Cable management
Een belangrijk onderdeel van een kast vind ik de cable management, ik heb een hekel aan kasten waarin alle kabels een beetje los rondhangen. Deze kast biedt voldoende mogelijkheden om kabels om te leiden, maar vanwege de grootte van de kast loop je algauw tegen het probleem aan dat de kabels te kort zijn. Dat zou je kunnen oplossen door de kabels te verlengen, maar daar heb ik de moeite nog niet voor genomen. http://img412.imageshack.us/img412/7/dsc00035custom.jpg

Compatibiliteit
Zoals al verteld in de specificaties ondersteunt deze kast formfactors van micro-atx t/m E-atx, zelf gebruik ik een full ATX moederbord. Ik heb er een Scythe Mugen 2 in gezet en die past er makkelijk in, ik heb nog zo'n centimeter speling met de window.

Nadelen van deze kast
Toch heeft de kast nog wel een paar minpuntjes. Ten eerste is hij belachelijk zwaar, maar dat weet je van tevoren. (Houd er dus wel rekening mee als je vaak naar lanparties gaat) Een tweede minpunt is de aan/uit-knop. Hoewel deze er zelf goed uit ziet heeft hij een klein mankement: als je hem op de verkeerde manier indrukt dan wil hij nog wel een vast blijven haken. http://img42.imageshack.us/img42/5486/dsc00038custom.jpg Je moet dan van onderin met een schroevendraaier gaan lopen pielen om hem weer goed te krijgen. Zelf heb ik daarbij de knop beschadigd en heb ik een nieuwe moeten bestellen. Het kan natuurlijk een fabricagefout zijn, maar ik vind het toch belangrijk om te vertellen. Een derde nadeel is het feit dat de kast enorm veel stof vangt. De intake fan heeft een soort van filtertje er voor zitten die ik eens per week schoonveeg, maar toch is de fan die er achter hangt om de drie maanden helemaal grijs van het stof. Een vierde en laatste nadeel is dat een van de blauwe ledjes dood aan het gaan is. Hij knippert de hele tijd, maar toch moet ik nog eens uitzoeken of die led niet toevallig de functie van HDD Led heeft. Mijn kast heeft namelijk wel een aansluiting daarvoor, maar ik kon er verder geen led voor terugvinden. (Zou eigenlijk best wel een afgang zijn :P )

Zo, ik denk dat ik nu genoeg verteld heb, als er nog vragen, aanvullingen of opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Silverstone Kublai KL03 Zwart?