MSI B450M Mortar

Niet beschikbaar
Specificaties Socket AM4 • Micro-ATX • AMD B450 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI B450M Mortar Review

wij 2 augustus 2019, 624 views Product gekocht

MSI B450M Mortar

Gekocht om te gebruiken in samenwerking met een Ryzen 5 3600.

Pluspunten

• Kan BIOS updaten zonder CPU
  • Goedkoper dan x570
  • Voldoet gewoon prima
  • Werkt met Ryzen 3600

Minpunten

• Nieuwe MAX versie beschikbaar

Gelukkig heb ik geen problemen met de MSI B450M Mortar in combinatie met de nieuwe Ryzen. Voor het installeren van CPU en RAM, heb ik de BIOS al geüpgraded. Daarna kon ik gewoon booten en XMP aanzetten. Tot nu toe geen crashes of andere problemen.

Wel kwam ik tijdens het in elkaar zetten van de PC, in de knoop met de stock AMD koeler en het moederbord. Eerst met een heatsink die links van het CPU socket zit (met de Mortar text). Na 180 graden draaien van de koeler viel het dikkere deel van de rand van de koeler (AMD logo) precies over mijn DDR bank... Gelukkig bleek dat ik de koeler nog 90 graden kon draaien door hem los te schroeven van de heatsink, waardoor hij nu toch goed zit.

Heb jij ook een MSI B450M Mortar?

Vraag & Aanbod

De "MAX" versie is alleen belangrijk als je echt een net iets nieuwere versie USB nodig hebt. Wat wel wat snelheid kan schelen, maar dan ook echt voor externe opslag met veel data e.d.

Wel erg irritant dat ze zo'n kleine update geven, want nu moeten winkels alleen voor die USB-versie een product uitwisselen. Ik zocht net dit moederbord en ineens waren ze (ten minste bij de voordeligere prijzen) uitverkocht. - Mijn bestelling stond al bij Alternate, maar die konden mij niet uitleggen waarom ze mij dit moederbord voor een maand lang niet konden leveren. Ik moest zelf uitvinden dat er dus een nieuwere versie is. -_-

Niet slecht dat msi dit doet, maar ze hadden misschien ook wel wat andere dingetjes mogen veranderen/toevoegen. En nu ligt de prijs weer een tientje of twee hoger ook...
Ik begreep dat het geheugen chipje waar de BIOS in zit eigenlijk net iets te klein is om Ryzen 3000 series te ondersteunen.

Daarom hebben ze nu een update met een simpelere user interface moeten uitrollen. GS-Lite in plaats van hun normale BIOS. De Max versie is dus vooral bedacht om weer hun volledige BIOS te kunnen aanbieden. Zelf ben ik overigens wel tevreden met de lite interface.