Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 13" 2.4GHz (voorjaar 2010) Review

andromedaan 18 juni 2010, laatste update op 18 juni 2010, 41.300 views

Apple MacBook Pro 13" 2.4GHz (voorjaar 2010)

Pluspunten

• Design
  • Backlit keyboard
  • Toetsenbord typt heerlijk
  • Sterke behuizing
  • Goede speakers voor een 13"
  • Prachtige kleuren op Glossy LED scherm
  • Multitouchpad

Minpunten

• Geen i5 core
  • Batterij is lastig verwisselbaar
  • Mac's zijn niet goed met Flash

Bij deze mijn ervaringen, na een week met de nieuwe MacBook Pro 2,4/4GB gespeeld te hebben. Niet alles zal in deze review aan bod komen, gezien ik erop vertrouw dat de tweaker al aardig wat weet over de specs & features. Waar ik het o.a. wel over ga hebben zijn twijfelpunten die bij mensen spelen, zoals het glossy vs matte-dillema, of 2.4ghz genoeg is, en of de batterij daadwerkelijk 10 uur haalt.

Unboxing
Apple levert hem met UPS en zo'n bestelling duurt meestal een aantal dagen voor je 'm thuis hebt. Ik had geluk; 1 dag nadat Apple mijn betaling had ontvangen had ik m al thuis. Maar ik ben hierin een uitzondering. De doos is heel klein, en als je de kartonnen doos uitpakt zie je de nog veel kleinere MacBook Pro doos. Kleiner kan haast niet. En natuurlijk ziet alles er weer gelikt uit. In de doos zit de MacBook Pro, MagSafe oplader, verlengsnoer voor oplader, schermreinigingsdoekje (met Apple logotje) en wat boekjes en installatie DVD's. That's it.

Glossy/matte discussie
Het eerste dat opvalt is dat de 13,3" Glossy LED scherm prachtige rijke kleuren weergeeft. Echt opvallend mooier dan bij andere laptops. Ik heb verder nauwelijks last gehad van mijn glossy scherm en ben dan ook heel blij dat ik geen matte versie heb genomen. Ik ben er vaak buiten mee geweest, in m'n tuin, tijdens het roken nog even spelen met m'n nieuwe MBP¹ :). De enkeling dat ik wel een irritante glans in m'n scherm zag draaide ik 'm gewoon een paar graden naar beneden/boven en het was opgelost :). Ik ben erg blij met de glossy-keuze en kan ook niet begrijpen waarom sommige mensen voor matte gaan. Omdat je veel Photoshop of video editing doet ? Dat kan prima met dit scherm. Tenzij je het professioneel doet en in dat geval is eigelijk geen enkel laptop scherm geschikt, ook niet een matte scherm. Elke zichzelfrespecterende creative pro gebruikt naar mijn mening een Eizo, Lacie of iets soortgelijks. Kritische amateurfotografen zoals ik redden het prima met dit scherm. En voor de rest heb ik op m'n werk een Eizo. Sommige mensen prefereren matte boven een glossy, gewoon omdat ze dat mooier vinden, en in dat geval begrijp ik het. Maar ik zou het afraden een matte te nemen puur uit angst voor reflecties. Ik heb een aantal side-by-side vergelijkingen gezien, en telkens hebben ze de foto (expres?) zo genomen dat het glossy scherm er afschuwlijk uit ziet met rare reflecties erin, om hun matte-pronkstuk beter naar voren te laten komen. Ik zeg dus: neem gewoon glossy. Voor die 3x per jaar dat je in het Vondelpark zit met je MBP zou ik geen matte nemen ;). Maar omdat ik beide kanten van een glossy scherm wil belichten heb ik ook een foto bijgevoegd waarbij je m'n MBP buiten ziet, tijdens een Skype sessie, inclusief nare reflectie.

Update: Ik zit nu in m'n blote barst in m'n achtertuin, te genieten van Spotify Premium (eindelijk) nadat ik erachter kwam dat een filmpje kijken buiten in de zon eigelijk niet te doen is op een glossy scherm. Hoe ik ook zit, hoe ik ook het scherm draai, film kijken is niet te doen. Nog steeds zou ik geen matte scherm willen, ook al zou er geen meerprijs aan zitten.. Voor die 0,5% dat ik buiten zit wil ik geen lelijker scherm voor de 99,5% dat ik binnen zit en nergens last van heb :).

¹Rook goed omhoog uitgeblazen zodat m'n MBP niet gaat stinken ;). Daarna handen wassen.

Batterij
Wat een batterij zeg. Ik heb 'm echt heel zwaar gebruikt en haalde nog makkelijk 5 uur batterij, soms zelfs 7 uur. Met zwaar bedoel ik: altijd minstens 15 tabs open in Chrome, veel YouTube, altijd utorrent die aan het downloaden is en altijd Spotify aan (die vanwege een bekende bug constant 10% of meer CPU gebruikt, zelfs als je niks afspeelt). Eigelijk dus alle normale dingen die mijn leeftijdsgenoten (20) doen op hun computer. En daarnaast nog andere dingetjes zoals met iPhoto spelen of m'n iPhone opladen. Gewoon een retegoeie batterij dus. De non-tweaker die rustig wat Office bestanden tikt en iTunes op de achtergrond draait zal met gemak de door Apple geadverteerde duur van 10 uur halen.

Snelheid
Ik heb een heleboel HD beelden geedit in iMovie, en geen enkele keer stotterde hij. Ik had toch echt verwacht datie hier echt moeite mee zou hebben, maar wat ik ook probeerde, alles ging vloeiend. Als het editen van tientallen HD beelden geen enkel probleem is voor deze laptop, wat dan wel ? Misschien dat games wat lastiger gaan, dat weet ik niet (nog niet getest). Macs zijn van nature heel goed met mediabestanden. Zo won een goedkope MacBook van een ¤2000 VAIO (link). De snelheid was mijn grootste angs, want als je ¤1149 betaald voor een laptop is het toch pijnlijker als de snelheid tegenvalt. Dit had ik in 2001 ervaren toen ik een ¤1299 iMac kocht en erachter kwam dat m'n ¤800 PC sneller was. Maar dat was in Mac OS 9... En for what it's worth: ik heb vandaag getest hoe snel hij opstart. Vanaf het moment dat ik de knop indruk tot m'n desktop volledig is geload: 31 seconden. En ik heb al heel veel software geinstalleerd :). Na een boel installaties voelt Windows toch al gauw vervuild aan en gaat alles ietsjes slomer, bij een Mac heb je dat effect niet zo gauw.
Update: Nu start hij iets langzamer op, maar nog steeds onder de 40 sec.

Geluidsproductie
Er zit 1 fan in deze MBP en die maakt werkelijk nooit geluid. Ik hoor 'm zelfs niet bij totale stilte, echt heel erg goed dus! De enige keer dat je geluid hoort komen uit deze MBP is wanneer de fan hard gaat blazen, en dat gebeurt bijna nooit. In de afgelopen week is me dat slechts een handjevol keren overkomen en dat was wanneer ik een aantal YouTube filmpjes open had. Ook de harde schijf heb ik simpelweg nog nooit gehoord. Eigelijk is hevig YouTuben in flash het enige wat bij mij geluid heeft veroorzaakt.
Tip: Je kan YouTube hier instellen om (daar waar mogelijk) HTML5 ipv Flash videos te tonen, dit scheelt een heleboel. HTML5 gebruikt ongeveer 2x minder CPU snelheid en veroorzaakt minder hitte. Zo heb ik kunnen zien in Activity Monitor.

Speakers
De geluidsproductie van de speakers zijn ook best goed, heel goed zelfs voor een 13" heb ik vaak gelezen, maar omdat dit m'n eerste laptop is kan ik het niet goed afwegen met andere laptops. De speakers kunnen zonder rare vervorming vrij hard worden gezet. Het is beetje lastig uit te leggen hoe hard ze gaan, maar laten we het er maar op houden dat ze hard genoeg gaan om je buren helemaal gek te krijgen als ze in de tuin aan het barbequen zijn, en jij in jouw tuin de volume op 100% hebt staan }>. Als ze iets meer bass zouden hebben zou het perfect zijn.

De prijs heb ik slechts 3 sterren gegeven en ik zal dit even uitleggen. Toen ik besloot dat ik voor een MBP ging zag ik al gauw dat er veel geruchten waren dat ze binnen een week of twee 'refreshed' gingen worden. En dat gebeurde ook. Toen ik zoals vele die dinsdag m'n F5 knop kapot aan het slaan was op de Apple Store was ik een beetje teleurgesteld toen de Store weer up was en zag dat de nieuwe 13" modellen geen iX processor hadden. Leuk natuurlijk dat er wel 4GB geheugen tegenover stond (maar ja, wat wil je voor die prijs..) en een zeer goede batterij. Maar als we daarbij ook een prijsdaling van, let's say, ¤100 hadden gekregen had ik de prijs 5 sterren gegeven. Met een half oogje starend naar welke specs de concurrentie geeft voor ¤1149 vind ik 3 sterren gepast. Maar zoals gezegd, deze laptop gaat veel sneller dan verwacht en dit is eigelijk een non-issue. Ik zou niet bezuinigen op belangrijke dingen die je heel veel gebruikt, zoals een laptop.

Unibody
De behuizing van deze laptop voelt zeer stevig aan. Ik heb eens gehoord dat Apple beweert dat het dezelfde aluminiumsoort is dat ook in vliegtuigen wordt gebruikt, dat weet ik natuurlijk niet maar verdomme wat voelt het lekker stevig aan. Ik heb er al een keer keihard een aansteker op laten vallen, en.. nothing. Ik heb 'm ook een keer tegen de hoek van een deur aan gedonderd.. weer niks.. Ik zit ook een paar keer per dag in m'n achtertun met deze MBP (zonnetje, sigaretje) op m'n metalen tuintafel. En ondanks het vele schuiven heb ik nog geen enkel krasje kunnen ontdekken. Ook belangrijk is dat je handen zeer prettig uren op de behuizing kunnen rusten zonder dat je handen gaan irriteren of zweten, maar dit lijkt me vanzelfsprekend. Ik heb nog gezwegen over het design ervan :).

Een paar andere punten voor switchers en enthousiastelingen:
  • Download BetterTouchTool. Gewoon doen. Je kan hiermee allemaal eigen swipes/taps etc toevoegen voor je touchpad. Zo heb ik allemaal custom threefinger swipes om in m'n browser tabs te openen, sluiten, heen en weer te gaan, windows te maximizen of te hiden, etc. etc. Ik ben echt een usability-sletje en ik kan écht niet meer zonder deze gratis app. Dit zijn mijn swipes: 1 & 2.
  • Download de open source app Prey Project. Als je MBP gestolen wordt kan je zien wat de dief aan het doen is dmv screenshots, en je kan zelfs z'n gezicht zien doordat hij stiekem webcam fotos maakt. Ook laat hij via Wifi GPS zien waar de laptop zich bevind (al zat hij er bij mijn test zo'n 30 meter naast). Al met al slaapt het toch wat lekkerder, en let's face it; het is ook best wel stoer zo'n open source app :).
  • Stel YouTube in op HTML5. Scheelt veel batterij/cpu/fangeluid.
  • Als je net als mij altijd alles wilt customizen naar hoe jij dat wilt; Kijk dan in dit topic. Aarzel niet om de laatste 5 pagina's rustig door te nemen, je zult er veel aan hebben. Er zijn heel veel keine maar zeer handige apps beschikbaar die je gewoon even moet ontdekken ;).
  • Jailbreak je iPhone om 3G via USB te kunnen tetheren naar je MBP via PDANet app. Werkt uitstekend en ik haal telkens 200 kilobytes per seconde of meer.
  • Probeer iWork. Het is een Office variant voor normale stervelingen. Het kan slechts een fractie van wat Office kan, maar het is gewoon goede software met een mooie GUI.
  • Als je tof wilt doen met je nieuwe MacBook Pro bij je vrienden, laat ze dan LiquidMac zien. Of PhotoBooth (zorgt altijd voor een lach).
  • Als tweaker is deze kleine gratis app Temperature Monitor heel handig. Hiermee kan je allerlei gegevens laten zien in je menubar, ik heb alleen m'n CPU temperatuur ingesteld. Zie screenshot
  • Met Camouflage kan je heel gemakkelijk al je desktop icons showen/hiden. Ik heb dus altijd een schone wallpaper en als ik m'n icons nodig heb tover ik ze tevoorschijn met een hotkey.
  • Gebruik CoconutBattery om je batterij te meten. Zo'n beetje alles wat je wilt weten staat weergeven.
  • Ziggo gebruikers opgelet: Met TV Kiezer kan je een boel TV kanalen livestreamen. Installeer het en je krijgt deze widget, je selecteerd een kanaal en hij opent in VLC. Werkt uitstekend.

Dit is mijn 3e Mac, maar bij m'n vorige twee Macs zat ik in de brugklas en was ik vanwege games naar Windows geswitched. Toen was er ook heel weinig software beschikbaar voor MacOS X. Mac OS X doet nu al jaren weer mee als dé operating systeem die alles doet wat de gemiddelde gebruiker wil, en naar de mening van de gebruikers doet MacOS X dat veel beter dan Windows. Er is een reden waarom veel mensen, waaronder steeds meer nerds & tweakers, switchen naar Mac, en er maar heel weinig terugswitchen naar Windows. Ik weet dat veel tweakers zich erg focussen op specs en prijs/kwaliteit verhouding, en ogenschijnlijk lijkt deze laptop dan te hoog geprijsd. Maar wij willen niet direct goede specs; wij willen alle voordelen die goede specs ons geven, en die voordelen krijg je allemaal bij deze laptop. Ik had altijd een hekel aan laptops, vanwege de benauwde gebruikerservaring waar je na 20 minuten schijtziek van wordt, en dat heb je bij deze laptop gewoon totaal niet. Het zijn de kleine dingen, zoals de multitouchpad die compleet te customizen is, of bijvoorbeeld Exposé, waarbij je alle openstaande windows gemakkelijk kan bereiken. Ik ben twee monitors gewend maar mis de extra resolutie totaal niet op deze laptop. Ik heb mijn PC nauwelijks meer aangeraakt.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13" 2.4GHz (voorjaar 2010)?

Why the 13" MacBook Pro didn't get a Core i5 upgrade van Ars Technica. Heel kort samengevat: niet genoeg ruimte.

Gezien het feit dat de specs wel zijn verbeterd vind ik het niet zo heel raar dat de prijs niet is gedaald. Apple wil dit product onderscheiden van de MacBook, en ze verkopen nu eenmaal premium producten. Ze kiezen traditioneel liever voor betere specs dan een prijsdaling.
De nieuwe MacBooks hebben een geïntegreerde videokaart in de CPU zelf. Er is dus geen losse 9400M op het plankje te vinden. Op die plek waar eerst de 9400M zat kan dan wel degelijk een krachtige videokaart geplaatst worden.

Ongetwijfeld zal het qua budget wel te complex/duur worden, maar ruimte technisch lijkt het me geen probleem.
De 13 inch Pro niet. Deze heeft dus geen i5 met geintegreerde gpu. Gewoon een iets krachtigere 9400M dat dan 320M heet...
" •Download de open source app Prey Project. Als je MBP gestolen wordt kan je zien wat de dief aan het doen is dmv screenshots, en je kan zelfs z'n gezicht zien doordat hij stiekem webcam fotos maakt. Ook laat hij via Wifi GPS zien waar de laptop zich bevind (al zat hij er bij mijn test zo'n 30 meter naast). Al met al slaapt het toch wat lekkerder, en let's face it; het is ook best wel stoer zo'n open source app :"

Beetje dief wist toch meteen de HDD... Dan heb je daar ook geen fuck aan.
Merendeel van de dieven weet niet eens hoe een HDD moet gewist worden, of hoe die eruit ziet. Ze zullen eerder denken "Als ik een Apple steel - Apples zijn veel geld waard - dan krijg ik er veel geld voor." En tot daar houdt die kennis op.

Als je een dief met een bijberoep in informatica tegenkomt, dan heb je een probleem, ja...
ik denk dat je dieven wat te laag qua intelligentie schat, elke leek weet tegenwoordig wel wat een hdd is en hoe je hem (simpel) wist. simpele dieven jatte simpel spul (buitenboord motoren kunnen ze hun domme kracht inzette). en dan doet de politie dr ook niets tegen (mschien wordt ik later ook maar dief van beroep er lucratief hier inde buurt)

maar goede review foto van de ups truck xD niet veel gezien bij reviews :)
Kwestie van een firmware password activeren en klaar, dan kan de dief de boel alleen nog redden door de HD eruit te halen en te vervangen. Verder moet je een gast-account aanmaken, zodat het voor de dief makkelijk wordt gemaakt in te loggen (maar niets te kunnen veranderen).
Die zwerver uit het Vondelpark niet ;)
Je noemt een heleboel positieve punten, maar aan zo ongeveer geen enkele daarvan besteed je uitgebreider aandacht in de review.
t Zelfde geldt voor de negatieve eigenschappen.
Verder zijn niet alleen Mac's slecht met Flash, mijn Linux desktop gaat op een gegeven moment ook altijd stotteren als ik youtube kijk/flash spelletjes speel.

Voor de rest een mooie review.

offtopic: jammer dat UPS een paar jaar terug is ovegestapt op Iveco busjes, daarvoor hadden ze Mercedes Vario's, die zagen er toch echt een stuk beter uit imo.
Je hebt gelijk inderdaad. Onder Linux is Flash-ondersteuning op zich wel goed, alleen gaat het na verloop van tijd stotteren. Kijk je bijvoorbeeld een documentaire op video.google, dan crasht of Konqueror/Epiphany na een half uur, of je krijgt enorme framedrops met lag als gevolg.

Onder OS X valt het op zich nog mee, maar ligt het eraan hoe je flashcontent bekijkt. In Camino (FF voor OS X ) ging Flash bijvoorbeeld heel slecht (ook in Opera onder OS X), maar in Safari gaat het op zich nog wel redelijk voor filmpjes. Behalve als het gaat om flashbanners op websites. Vaak zijn de banners slecht geprogrammeerd met veel loops etc, en zuipt de flashplugin steeds meer resources.

Verder mooie review :Y) Had je bij je vorige Mac's ook een glossy scherm of waren die wel mat? Vanwaar de voorkeur voor glossy?

[Reactie gewijzigd door h264 op 14 mei 2010 11:03]

"nder Linux is Flash-ondersteuning op zich wel goed, alleen gaat het na verloop van tijd stotteren."

Achzo?

Heb ik in firefox 3.6 op ubuntu 9.10 helemaal geen last van.
Het vreet wel CPU bij filmpjes waardoor een degelijke dual core zowat een must is. Maar crashes en framedrops na een tijdje zijn al een paar jaar verleden tijd. :-s
En dan nog is Adobe de asshole club die het verkeerd doet. Flash werkt gewoon niet. Het is traag, niet op Mac OS en Linux-gebaseerde systemen, maar ook op Windows is e.e.a. qua resources snel op als je Flash gebruikt.

Hoewel ze het op Windows wat beter geoptimaliseerd hebben dan op Mac OS X of Linux, betekent het nog niet dat het aan een van de bestuuringssystemen ligt.

Als je een programma maakt, dan moet je dat gewoon goed programmeren, je kan niet het besturingssysteem beschuldigen.. en dat is wat Adobe nou juist graag doet.
Ah dat van Linux en flash wist ik niet. Maar voor de goede orde: Flash heeft nooit gestotterd op deze MacBook Pro. Ook niet bij het kijken van 1080p flashvideos in fullscreen. Alleen merk je wel dat bij een flashvideo de CPU binnen twee seconden veel warmer wordt. Ik heb een kleine app (Temperature Monitor) waarbij ik m'n cpu temp altijd zie: screenshot.

Vroeger had ik een iMac G3. Dat was in de transferfase van OS 9.2 naar OSX en Apple leverde 'm nieuw met beide OS'en voorgeinstallerd. Gewoon dualboot. Die iMac was matte. M'n andere Mac was een PowerMac G4 en daarvoor had ik gewoon een matte monitor.
Ik vind de matte MBP's veel lelijker moet ik toegeven, niet alleen het scherm en de kleuren maar ze ontbreken ook de mooie zwarte rand: foto
Ik gebruik toch liever mat hoor, zelf heb ik een 15" Macbook pro, maar edit altijd op een extern scherm. Zelfs als amateur-fotograaf (ok, wel heel kritisch) krijg je het glossy scherm lastig goed gecalibreerd. Verder wil ik eigenlijk het scherm niet een paar graden moeten draaien, de zeer goede brightness maakt veel goed, maar nog steeds zie ik het eerder als een nadeel, na 1.5 jaar stoort het mij soms nog steeds.

Mooie review, echter zou ik inderdaad ook wat meer op je punten onderaan ingaan.
Een mat scherm geeft ook een groot voordeel in de zon ;)
Not really, in de zon is geen enkel computerscherm nog lekker leesbaar. Bij weinig zon kun je nog mazzel hebben als je de brightness helemaal omhoog schroeft maar bij een beetje meer zon heb je gewoon pech. Je kunt beter in de schaduw gaan werken. Overigens geldt hierbij dan wel dat mat fijner werkt omdat die veel minder reflecties heeft dan de glossy en aangezien de zon aardig fel schijnt om de rest van je omgeving zie je ook aardig veel reflecties.

De reden voor mat of glossy is nogal persoonlijk. Het niet kunnen begrijpen waarom mensen geen glossy maar mat nemen is heel makkelijk op te lossen: draag een bril zonder ontspiegeling en ga eens in een zonnige omgeving op een glossy scherm werken of probeer het eens in een omgeving met tl-balken aan het plafond. Je wordt helemaal knettergek van al die reflecties wat goed te merken is aan je ogen. Je hebt wat pijnlijker/vermoeide ogen, je hebt wat meer last van hoofdpijn/duizeligheid, etc. Ontspiegeling van glazen en beeldschermen reduceren de reflecties bijna tot 0 waardoor het beeld heel wat rustiger voor de ogen wordt. Veel mensen met eerder genoemde klachten hebben daar dan ook geen last meer van als ze van ontspiegeling en matte schermen gebruik maken. Het is en blijft echter iets wat je zelf moet ervaren wil je snappen waarom mensen voor mat kiezen.

Laptopschermen zijn verder sowieso niet zo erg goed geschikt voor zaken waarbij kleur van belang zijn, zoals fotobewerking. Er zitten nog altijd veelal TN--panelen in en die hebben als slechte eigenschap de slechte weergave van kleuren. Vergeleken met een S-IPS of PVA scherm zijn de kleuren zeer flets. Maakt voor de amateur en sommige professionals overigens niets uit, uiteindelijk zit de kunst 'm in de techniek en compositie van je foto's :)
Samengevat: het verschil tussen onleesbaar en vrij leesbaar is desalniettemin gigantisch. Daarom is voor buitengebruik een mat scherm altijd te prefereren.

Persoonlijk kan mijn Samsung NC10 altijd en overal in de tuin gebruikt worden. Dankzij het matte scherm inderdaad.
Dan heb je het niet goed gelezen want samenvattend komt het erop neer dat er in de zon geen verschil zit tussen de schermen, ze zijn toch niet te lezen. Zodra je in de schaduw gaat zitten zijn ze weer wel leesbaar. Er is dus geen enkel voordeel in de zon of in de schaduw. Uiteindelijk komt het toch weer neer op persoonlijke voorkeur.
Mag ik vragen welk soort HD materiaal je hebt ge-edit? Omdat AVCHD al ongeloofelijk zwaar is voor je computer, tenminste mijn quadcore-desktop heeft er al moeite mee.
Sure, ik heb een linkje naar het filmpje inc uitleg naar je email verzonden ;).
Nette review, maar beter niet roken naast je imac in het eerste jaar: http://www.pcpro.co.uk/ne...es-to-repair-smokers-macs
Photoshop, video edit 13" niet wat klein? of hang je er dan een monitor aan?
Was ik inderdaad ook bang voor. Maar als je je Photoshop zo indeelt dat je alleen de belangrijkste windows open hebt lukt het goed (zo heb ik het). Na 30 seconden vergeet je al dat je op een 13,3" werkt. Dat je je met twee fingers door een foto kan navigaten helpt daarbij ook heel erg :).
Met iPhoto kun je fullscreen editten. Dat levert als voordeel op dat je afbeelding fullscreen wordt weergegeven terwijl alle andere controls worden verborgen. Als je de cursor onderin beeld zet verschijnt de balk met bewerkingsmogelijkheden, de cursor boven in beeld tovert de balk met alle foto's in het betreffende album/event tevoorschijn. Daardoor kun je dus prima op een klein 13" schermpje je foto's bewerken. Natuurlijk geeft een groot scherm een betere overview en zie je daarmee je foto op een wat andere wijze maar toch.
Ik zit er ook over te denken een Macbook Pro 13" te kopen, maar kan iemand mij vertellen hoe het beeld is als ik de MBP op een 40" TV aansluit met verloopkabel vanuit de MBP naar HDMI op mijn TV? Hoe ziet het beeld eruit? Is het scherp?
Ligt natuurlijk aan de TV, als deze 1080p ondersteunt, dan wel. De nieuwe MBP's hebben ook een nieuwe poort waar je alleen nog maar een HDMI kabel nodig hebt voor beeld & geluid.

Ik hang m'n MBP 5.5 vrij vaak aan een 24" en dat ziet er haar scherp uit op 1080p.
Het betreft een Samsung LE40A656 Full HD...

Wordt het beeld dan ook 1080P doorgestuurd vanuit de MBP naar de TV?
Of werkt het niet op die manier?

Is het aansluiten van de MBP via HDMI op de Full HD haarscherp?

Meer mensen met ervaring omtrent het aansluiten op een Full HD TV via HDMI?

[Reactie gewijzigd door MrEagle op 18 mei 2010 16:53]

Ja is gewoon super scherp. Je hebt alleen een Mini DisplayPort naar HDMI adapter nodig. In de US koop je die voor $7 oid bij monoprice.com. Er zal ook wel een goedkope e-tailer in Nederland zijn.
Mooie review maar er is helemaal geen optie bij de 13 inch om te kiezen tussen een glossy of matte scherm
Best grappig dat je een foto hebt gemaakt van de UPS man.

[Reactie gewijzigd door RSD1982 op 14 mei 2010 12:12]

Helemaal vergeten :). 13" is idd altijd glossy. Maar misschien heb ik toch iets toegevoegd voor mensen die twijfelen tussen matte/glossy. Ik hoop gewoon dat mensen geen matte nemen puur uit angst voor reflecties.
Ik vind wel dat de macbook Pro snel te warm wordt.

CPU activiteit op 50% en na 5 minuten is de bodem plaat links achter
veel te warm om de macbook pro nog als laptop te kunnen gebruiken.
Dan doe je iets niet goed. Verder bestaat 'de macbook Pro' niet, maar heb je wel verschillende types MacBook Pro en verschillende generaties. Ook heb je software in verschillende versies.
Ik reageer op een review van een MacBook Pro 13" 2.4 !!!
Welke macbook pro zou ik dan bedoelen?

Wat kan ik fout hebben gedaan?
Aardige review, haha die UPS truck :p Bedankt voor de HTML5 tip ;)