Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG E2350V Zwart Review

RmanX 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 5.704 views

LG E2350V Zwart

Pluspunten

• Aansluit mogelijkheden VGA, DVI, HDMI
  • Kleuren (na correct instellen)
  • Contrast en licht sensor helderheid
  • Verpakking
  • Touchscreen bediening
  • Vormgeving (persoonlijk)

Minpunten

• Default kleurinstelling op DVI (kan aan ATI liggen met dat EDID gebeuren)
  • Geen in hoogte verstelbare voet
  • Geen ingebouwde stroom adapter
  • Hoogglans is gevoelig voor stof

Reden van aanschaf
Nadat ik mijn vorige videokaart wegens defecten heb vervangen voor een HD5770 begon het verlangen naar een betere monitor toch weer een beetje te kriebelen. Ik zat tot voor kort te kijken naar een Philips 17" scherm. Voor die tijd een budget model met vga ingang. Deze Philips heeft mij vele jaren (~4) trouw gediend, wegens het gebrek aan een dvi ingang en de berperkte kleurweergave van deze monitor wilde ik toch een nieuwe. Aangezien ik geen zon zag in mijn weekje vakantie toch maar eens de knoop doorgehakt en gaan kijken naar een nieuw scherm 8-) . Mijn voornaamste eisen waren:
  • * dvi-ingang,
  • * breedbeeld (min. HD)
  • * een 22 inch diagonaal.
Op basis van prijzen op het net had ik een budget van ~250 euro in gedachten.

Een keuze maken is lastig..
Het probleem met keuzes maken is.. dat ze zo definitief zijn :) Op de monitor markt is me opgevallen dat er best veel keuze is. Ik twijfelde tussen een mat en een glanzend scherm en wilde dat eens in de winkel bekijken. De lokale computershop (Mycom) had voornamelijk matte schermen en slechts 1 glanzend scherm wat meteen van touchscreen voorzien was. Touchscreen leek me niet nodig en daarnaast ook niet zo logisch met een glanzend scherm 8)7. Door de verkoper werd ik gewezen op de nieuwe LED monitoren van LG. Ik was er al wel uit dat in deze prijsklasse alle monitoren een TN paneel, maar ik had er genoeg vertrouwen in dat deze sinds mijn vorige monitor in kwaliteit flink vooruit zijn gegaan.

Ik kon niet direct een keuze maken tussen alle verschillende modellen die ze hadden staan en ben naar huis gegaan om er wat meer over te lezen. Een goede review van deze monitor was eigenlijk onvindbaar voor mij.. De website van LG geeft wel een mooie presentatie met enkele features zoals een hoog dynamisch contrast en natuurlijk de LED achtergrond verlichting. Een prettige bijkomstigheid is dat de monitor een 1:1 pixel functie heeft zodat niet-breedbeeld programma's netjes in verhouding blijven. Daarnaast is deze breedbeeld met zijn LED verlichting zuiniger dan mijn oude Philips monitor (!). Ondanks enig gebrek aan reviews heb ik toch voor deze monitor gekozen. De verkoper had helaas geen 22inch model (E2250V) op voorraad, maar wel zijn 1inch grotere broer (E2350V) die ik vervolgens toch heb meegenomen (als ik eenmaal een keuze heb gemaakt wil ik altijd graag meteen dat ding hebben, zal wel een soort tik van me zijn).

Featureset
Bij elk product is het eerste wat je vind de verpakking. Dat zat bij deze LG helemaal goed, voldoende stevig piepschuim en een mooie kartonnen doos met handvat. Geen HDMI kabel bijgeleverd, maar wel een DVI kabel en een VGA kabel, naast quick-install guide, garantiebewijs en een cd met software.
De monitor beschikt over vrij uitgebreide features waarvan ik er enkele wil uitlichten:
  • De voet is afneembaar (om het scherm vlak op de tafel te zetten en kan enkel van hoek verstellen
  • Hij heeft een dvi, vga en hdmi ingang en natuurlijk de adapter ingang (die helaas niet ingebouwd is zoals in mijn oude Philips
  • Hij heeft geen usb poorten en speakers die ik beide niet zal missen op een monitor
  • Dankzij de LED verlichting is hij lekker plat (zie foto's onder), maar heeft geen vesa aansluiting om aan de muur te hangen (dit was voor mij niet van belang).
  • Touchscreen knoppen voor schermbediening. Hoewel ik dit enigszins overbodig vind is het wel goed en intuītief uitgevoerd pluim voor LG.
Ik vind eigenlijk alleen het niet-aanwezig zijn van een hoogte verstelling een klein gemis, vandaar 4 sterren.

Kleurweergave
In de winkel zag het scherm er redelijk goed uit. Ik weet dat het beeld van 1 en dezelfde computer zoveel keer gesplit wordt op al die schermen en maakt me eigenlijk geen zorgen over de kleurweergave. Eenmaal thuis heb ik het scherm via dvi aangesloten en het eerste wat me opviel was dat het beeld erg fel en erg blauw was, op elke kleurinstelling van het menu. In eerste instantie heb ik meteen de helderheid en het contrast omlaag gehaald om daarna eens zelf de RGB waarden aan te passen. Die heb ik een tijdje laten staan op [62 52 44], waarbij ik een redelijke balans had in de kleuren |:( .

Toch klopte de kleuren ook nu niet helemaal voor mijn gevoel. Na lang zoeken op internet kwam ik wel mensen tegen met hetzelfde probleem maar zonder betere oplossing. Totdat ik in het ATI Catalyst Control Center een optie genaamd "Extended Display Identification Data of EDID" vond. Na het aanvinken van deze optie (zie foto's onder) zijn al mijn kleurproblemen de wereld uit geholpen en ziet het scherm met de standaard instelling op 6500K ineens stukken beter uit! Ik heb zelf alsnog de rood waarde iets opgeschroefd, omdat ik van een wat warmer beeld houd.

Met de nieuwe instellingen zien foto's, films en spellen er gewoon allemaal prima uit. Het kan zijn dat ik een beginners fout heb gemaakt met dat EDID gebeuren en DVI , ik geef het scherm gewoon 4 sterren.

Contrast en helderheid
Het scherm heeft beschikking over een dynamische aanpassing van helderheid middels een sensor. Ik vind dit echter irritant en heb dit meteen uitgezet. Voor zover ik heb gezien werkt de functie wel naar behoren. In vergelijking met mijn ouder scherm is het zwart veel meer zwart en wit veel meer wit. :9~ Out-of-the-box staat de helderheid op maximaal wat veel en veel te hoog is, ik heb zelf de brightness op 45 gezet.

Ghosting
Ik heb niets kunnen merken van enige Ghosting. Ik was een 16 ms scherm gewend en deze schijnt 2 ms reactiesnelheid te halen. Ook op mijn vorige scherm had ik er weinig last van.

Pixeldeffecten
Hierover kan ik ook al kort zijn. Ik heb tot nu toe niets kunnen ontdekken (evenals mijn oude schermpje). Ik heb het scherm nu een week in gebruik en ik hoop van harte dat hij het goed blijft doen.

Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor oogt solide. Door op de rug van de voet een knopje in te drukken kan de hoek van het scherm versteld wordenDe bijgeleverde voeding is stil en wordt niet heel warm. Het geheel maakt een zeer goede indruk bij mij. Zoals reeds vermeld, is de uitvoering van de touchscreen knoppen voor de schermbediening goed gedaan, elk drukpunt is verlicht in niet-storend zachtpaars evenals de aan 'knop'. De aan toets lijkt wat trager te reageren om per ongeluk uitschakelen te voorkomen. Ik gebruik zelf een stekkerdoos met schakelaar om al mijn computer spullen aan-en-uit te schakelen dus gebruik deze toets vrijwel niet. 5 sterren!

Vormgeving
Het gehele scherm is in hoogglans uitgevoerd behalve het beeldoppervlak zelf, wat ik persoonlijk wel mooi vind. Het is wel wat gevoeliger voor stof heb ik gemerkt. LG heeft het scherm een paars-rode rand gegeven wat luxe uitstraald. Dankzij de LED verlichting is het scherm ook lekker dun. Door de touchscreen bediening is het gehele scherm strak aan de voorkant. De zwarte plastic voet is net zo glanzend als de rest van het exterieur van de monitor, geheel in stijl. De materiaal kwaliteit is goed. Vormgeving blijft altijd subjectief, je kiest een monitor ook een beetje om hoe hij oogt. Ik vind hem mooi dus 5 sterren.

LED schermen zijn wat duurder dan hun CCFL broertjes. Een vergelijkbare 23 inch van LG met TFT verlichting is te krijgen voor 170 euro. Ik heb zelf ¤239,99 betaald voor dit scherm. De kleinere 22 inch broer kost 210 euro bij dezelfde winkel. In vergelijking met de ¤300 die mijn vorige scherm me kostte vind ik de schermen tegenwoordig allemaal goedkoop ;) . Ik heb dan ook niet zo gelet op de prijs van vergelijkbare LED schermen van andere merken. Hier valt misschien meer uit te halen als je wat minder te besteden hebt.

Algemene beoordeling
Al met al ben ik nadat ik erachter kwam hoe ik de kleuren goed moest instellen zeer tevreden over dit scherm. Hij doet alles wat ik verwacht had. Daarnaast kan ik nu lekker in HD gamen en films kijken! Ook vind ik 23 inch bij nader inzien wel een goed formaat scherm. Ik zit er zelf zo'n 70 cm vanaf en vind de letters met standaard windows font grootte niet te klein (goed vergelijkbaar met de dot-pitch van een 17" scherm). Ik heb enkele foto's van het scherm in gebruik hieronder bij gezet.

(overigens merk wel dat je videokaart met bepaalde spellen gaat lijden door deze 1080P resolutie, Crysis Warhead kon bijv. op deze HD5770 met alles op 'very high' lekker spelen op 1280x1024, maar nu moet ik toch terug naar 'high' of een lagere resolutie kiezen met de 1:1 pixel mapping).

Heb jij ook een LG E2350V Zwart?

Reviews door de redactie

leuk toetsen bord :*) verder een mooie en overzichtelijke review
Bij specs & afbeeldingen van tweakers staan in hoogte verstelbare voet maar dat is dus niet zo??

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 14 mei 2010 13:19]

Thanks, heb je zelf ook een G19? In hoogte verstelbare voet klopt inderdaad niet. Het kan zijn dat ze dat erbij hebben gezet, omdat je de voet er helemaal af kunt klikken en de monitor op laptop-hoogte op je tafel kunt zetten. Alleen de hoek van het scherm is verstelbaar (zoals bij alle schermen) . :)
Je prijst het slanke ontwerp van het scherm aan, maar in de negatieve eigenschappen plaats je het feit dat het scherm geen ingebouwde stroom-adapter heeft... drie keer raden waarom het scherm zo dun is :)

En nee, dat is niet alleen dankzij de LED backlight.
Zeer uitgebreide review waarvoor de complimenten. Alleen mis ik 1 essentieel ding (en dit volgens mij een redelijk ups van dit product) en dat is de werking van het duo scherm. Dit zou voor mij namelijk de reden zijn om dit scherm te komen, maar ik hoor hier niemand over. Ik ben dus erg benieuwd of je bijv kunt gamen en kunt schermen tegelijkertiijd?

Ben benieuwd naar de reacties van mensen die er ervaring mee hebben.
Je kan heel makkelijk schakelen, door het menu te openen, door op een willekeurige touch knop aan te raken, en dan 'input' aan te raken. Dan schakelt het scherm over naar de volgende input, en gaat zo elke input af. zelf er handig vind ik zelf om tussen me Xbox en me PC te schakelen. Je kan ook dual screen, dan word het scherm ingesteld alsof het twee schermen zijn, dat is echter alleen mogelijk voor je PC. Ik hoop je gehopen te hebben ;)
Wat is het verschil tussen de E2350V-PN en E2350V-WN?

De goedkoopste winkels hebben de WN versie, (Komplett) en de foto op de site geeft een ook iets ander plaatje dan tweakers.. (o.a. witte voet) de meeste andere winkels hebben de PN..

Is het scherm zelf trouwens glanzend, of zo'n 'mat' kantoorscherm? bij de specs van LG staat namelijk Surface Treatment Anti-Glare,3H.
Mocht iemand nog interesse hebben, onze buren hebben volledige testresultaten van dit scherm geplaatst.
Erg goed review! Ik heb zelf ook dit scherm, en ik kan me er in vinden.
De kleuren zijn goed genoeg en van de problemen met EDID heb ik geen last gehad, waarschijnlijk omdat ik HDMI gebruik.

Ik vind het jammer dat het tweakers review wat nu op frontpage staat zo negatief is. Vergeleken met z'n concurrenten is het helemaal geen slecht schermpje. We hebben thuis ook een Samsung XL-2370, deze heeft een iets betere kleurweergave bij standaardinstellingen, maar verder zijn ze ongeveer gelijk.. De samsung kost ongeveer 250 euro, dus tel uit je winst!
Ik zelf heb ook 1 van deze in huis.
Zelf vond de kleuren ook al "eigenaardig"
En na het lezen van de review ben ik de EDID even gaan zoeken in de ATI-CCC.
Bedankt voor de tip, erg behulpzaam.
Goeie review, gezien de ervaring die ik heb met dit beeldscherm zo ver kan ik me er goed in vinden.
Er was alleen 1 ding wat nog niet genoemd werd in de review, en dat is zijn productie van hitte.
Wat echt minimaal is. Ik heb er ook een samsung naast staan en die produceert nog relatief veel hitte.