Samtron 98PDF Review

Pieter1974 5 maart 2006, 582 views

Samtron 98PDF

Pluspunten

• De diepte van de kast is niet groter dan een ander CRT scherm (bijv. 14" of 17" welke ik eerder had.)
  • alle bekabeling aanwezig en voldoende lang. (niet die onzin van printers dat je geen kabel meegeleverd krijgt)

Minpunten

• De instellingenmenu's is even een werkje om doorheen te lopen, maar als je dat één keer gedaan hebt hoef je dat niet weer te doen tenze je de beeldscherm resolutie aanpast.

Ik heb voor dit product, de Samtron 98PDF, gekozen op basis van ervaringen van anderen. De voor en nadelen van verschillende type schermen en een collega van mij had dit type scherm en was buitengewoon te spreken hierover. Ik was op zoek naar een vervanging van mijn 17"CRT scherm welke waarschijnlijk een defecte (kortsluiting) trafo had. De zekering was eruit en bij plaatsing van een nieuwe plofte deze ook dadelijk.

Historie

Ik heb niet zoveel ervaring met verschillende monitors, ik ben niet iemand die steeds maar een ander koopt om het nieuwste van het nieuwste te hebben. Dit is mijn derde monitor in 14 jaar tijd. De eerste twee heb ik in een compleet systeem gekocht met computer en al. Ik had gehoopt langer van mijn 17" monitor te kunnen genieten, maar deze was na 7 jaar intensief gebruik echt stuk. Het is overigens wel een superkoop geweest, 17" i.p.v. de standaard 15" voor dezelfde prijs in een compleet systeem bij VOBIS.

Keuzebepaling

Ik heb heel erg zitten twijfelen tussen een TFT scherm of een CRT scherm. Daarnaast ook de schermgrootte, in geval van een TFT was ik op een 17” uitgekomen en voor een CRT scherm was het me al snelduidelijk dat ik toch wel een 19”moest hebben. De keuze is uiteindelijk op een 19” CRT gevallen in verband met de prijs. Een TFT was toch zeker 60 euro duurder geweest en dat had ik er niet voor over. Ik heb nu 155 euro betaald inclusief het verzendkosten. Ik heb voldoende ruimte om een CRT te plaatsen. Mij is verteld dat een TFT scherm een minder mooi beeld geeft. Ik hoorde verhalen over dode pixels en een trage responstijd. Ik heb hiermee nog geen ervaring, op mijn werk maak ik gebruik van een 17" CRT scherm. Ik hoop daar in de toekomst wel een TFT scherm te krijgen zodat ik die ervaring ook heb en daar kan ik wel meer ruimte goed gebruiken.

Levering

De levering van het scherm ging ook voorspoedig, ik had 'm dinsdagavond besteld en betaald en werd zaterdag bezorgd, ideaal omdat ik dan thuis ben. Alles was aanwezig in de verpakking, niet geheel onbelangrijk de kabels en een CD-ROM met handleiding en drivers. Ik heb bij aanschaf van een printer ruzie lopen maken over de daarbij niet aanwezige parallelle kabel terwijl de verkoper meende dat ik meteen aan de slag kon gaan met de printer. De signaalkabel is voldoende lang, ik heb mijn PC vrij ver van de monitor staan en dat paste ruim. Ik heb de monitor besteld bij PcDrome in Landgraaf, dit was de voordeligste aanbieder van deze monitor inclusief de verzendkosten.

Instellingen

Ik heb de monitor ingesteld @1280x1024 om de verversingssnelheid voldoende hoog te hebben 85Hz. De kleurinstelling is 32 BBP. De kleurtemperatuur is 9300K.

Overige hardware

Ik gebruik mijn monitor aan een ANTEC miditower met een ASROCK moederbord van het type K7VT4A+ en een AMD Sempron 2400+ processor. Ik heb een totaal intern geheugen van 512 MB. De gebruikte videokaart is een ATI Radeon 7000.

Software

Ik draai mijn systeem onder Windows XP en gebruik voornamelijk Microsoft Internet Explorer voor het surfen op Internet.

Heb jij ook een Samtron 98PDF?

:o Man zet dat ding toch op een fatsoenlijke 4:3 resolutie zoals 1600x1200 @ 75 Hz ;)

Monitor heeft mijn pappie ook, redelijk ding opzich voor het geld geen miskoop !!!

Zelf zou ik voor een echte Samsung 997DF(X?) of 959NF gaan. Vooral de 959NF vind ik echt om te :9~ maar die is bijna niet te krijgen :(

* 786562 nero355
Conclusie van je survey:
als je genoeg ruimte hebt en niet teveel geld, koop een Samtron...???! Maaruh waar gebaseerd op?

Wat wel interessant had geweest:
1. foto van de monitor
2. afmetingen van de monitor