Specificaties 17" (1600x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7535G-644G32MN Review

stits 13 mei 2010, laatste update op 3 juni 2010, 1.332 views

Acer Aspire 7535G-644G32MN

Pluspunten

• Goedkoop
  • Groot scherm
  • Robuuste behuizing
  • Voldoende RAM-geheugen

Minpunten

• Kwaliteit toetsenbord
  • Mindere warmteafvoer
  • Besturingssysteem Vista

Wat had ik nodig? ...

Toen mijn vorige laptop na meer dan 3 jaar trouwe dienst het stilletjes aan liet afweten (DVD-brander die niet meer functioneerde, cpu had geen VT, 1 Gb ramgeheugen werd stilaan echt te krap,...), ging ik rondkijken voor een vervanger. Het was herfst 2009, aangezien mijn budget niet echt groot was, stond onmiddellijk buiten kijf dat het geen gaming en/of rendermonster ging worden. Mijn vorige laptop beschikte over een first-generation Core2Duo (Yonah-core) processor (waarover ik zeer te spreken was) en ik was vastbesloten om voor mijn nieuwe aankoop eens voor een AMD-cpu te gaan. Met mijn zeer getemperde gaming-honger in gedachten, ging ik dus op zoek naar een AMD-laptopje met een bescheiden grafische kaart. Vrij snel merkte ik dan de Ahtlon 64 X2 QL-65 processor op: geen supersnel maar degelijk werkpaard met een uitstekende prijs/kwaliteit-verhouding. Voeg hierbij 4 Gb DDR2 ramgeheugen en een Ati Radeon 4570 Mobility met 512 Mb dedicated geheugen en je hebt een tamelijk all-round laptopje voor een scherpe prijs.

Een acer kopen? ...

Toegegeven, ik heb de verhalen over Acer ook gehoord en ben er zelf ook tweemaal mee geconfronteerd geweest. Mijn vorige laptop is 2 keer defect geraakt in de eerste 18 maanden na eerste ingebruikneming. Echter is dit steeds snel en correct afgehandeld op een nare ervaring met een incompetente persoon in het callcenter na. Dus ik koos resoluut opnieuw voor de scherpe prijzen van Acer.

Eerste indruk en vergelijking

Ik kocht de laptop bij een grote groothandelketen (Makro) te Deurne bij Antwerpen. Aan de kassa aangekomen, kreeg ik er een Logitech Alto Cordless Desktop set gratis bij t.w.v. Ą 109. Niet slecht als je weet dat er voor de laptop slecht 599 eurootjes over de tafel moesten worden gerold. Ook zat er een coupon bij om gratis up te graden naar Windows 7.

Bij het uitpakken was ik aangenaam verrast door de bouwkwaliteit van de nieuwere generatie Acers, tegenover de 3 jaar oude Aspire was deze niet alleen een pak stijlvoller, hij was een stuk steviger ook. De schermklep heeft een hoge buigstijfheid en ook de scharnieren zijn behoorlijk verbeterd. Ook na een 8-tal maanden intensief gebruik, valt er op de kwaliteit van de behuizing niets af te dingen.

Onder de kap

Moederbord: Acer OEM met 780G chipset dus een Radeon 3200 IGP aan boord!
Processor: AMD Athlon X2 QL-65 @2,1 Ghz
Harde schijf: SATA 5400 rpm 320 Gb
Beeldscherm: 17,3", 1600x900, 8 ms, 16.7M kleuren
Ramgeheugen: 2 x 2048 Mb = 4096 Mb
Card reader: SD,MMC,MS,MS PRO, xD
Grafische kaart (naast de igp): ATI Mobility Radeon HD 4570 met 512 Mb dedicated (DDR2) Ram
Batterij: 6cells Lithium-Ion 4400 mAH

Verder hebben we de standaarddingetjes: Bluetooth, WLan, Ingebouwde microfoon en cameraatje.

Aansluitingen

Hier kan ik kort zijn: 4x USB 2.0, 1 x RJ-45 (lan) , 1 x RJ-11 (modem), 1 x VGA, 1 x HDMI en de gebruikelijke audio.

Gebruikservaring

Mijn computergebruik is intensief te noemen, zoals dat bij de meeste tweakers het geval is, rond 8 uur per dag zit ik voor het scherm met als voornamelijkste bezigheid surfen, office (.xls, .doc, .ppt) voor school en af en toe een spelletje spelen of filmpje kijken. Hoewel de CPU geen krachtpatser is, merk ik dat niet in normaal gebruik. Als je een groot bestand wilt zippen of rarren, moet hij het wel voelbaar afleggen tegen een Core2Duo, zeker op dezelfde kloksnelheid. Hoewel Vista wordt voorge´nstaleerd heb ik onmiddellijk geformateerd en Windows 7 Ultimate ge´nstaleerd via onze schoollicentie.

Het systeempje werkt zeker naar behoren, daar is de 4 Gb intern geheugen natuurlijk niet vreemd aan. Verder draaien spelletje als CoD: Modern Warfare en Tom Clancy's HawX hier op hoogste resolutie (1600x900) met lage details gewoon vlot. Meer hoeft dat voor mij niet te zijn, daar is hij niet voor aangeschaft. Het toetsenbord is wel van slechte kwaliteit, het lijkt een beetje op de Mac-toetsenborden (veel ruimte tussen de toetsen) maar komt in de verste verte niet in de buurt van die kwaliteit. Het typt niet lekker weg en de toetsjes vragen redelijk wat kracht om in te duwen.

Aan het grote scherm beleef je wel veel plezier als je met datasheets of rekenbladen werkt, toch is de kleurweergave niet goed, het scherm heeft gelukkig weinig last van ghosting. Wat wel storend is, is de backlight bleeding. Geen kwalitatief hoogstaand scherm dus maar te verwachten bij een budgetlaptop... Als laatste heikel punt haal ik de batterijduur aan: deze is ondermaats: hij houdt het amper een uur uit zonder prik, van in het begin van de aankoop. Ook op lage brightness en teruggeklokt. Daarbij lijkt het niet veel uit te maken of het beeld van de igp of van de videokaart komt.

De laptop voert zijn warmte weg via een outtake fan naast de adapteraansluiting op de achterkant van het toestel, als je de laptop op een niet vlakke plaats zet, bijvoorbeeld op een deken, wordt hij al snel veel te warm. Als je dit roostertje afdekt terwijl je aan het gamen slaat, duurt het geen 10 minuten of de laptop schakelt zichzelf uit.

Benchmarks

Furmark: 182p (1600x900)
228p (1024x768) Catalyst 10.4
241p (1024x768) Catalyst 10.5
SuperPi: 48,678s (1M)

Support en drivers

Met de komst van Windows 7 is dit een minder belangrijk punt geworden, bijna alle apparaten werden keurig herkend en voorzien van de juist drivers. Ik zeg bijna alle apparaten want in de eerste maand was de combinatie van 2 grafische kaarten niet supported door de mobility drivers. Dit heb ik tijdelijk opgelost door de igp volledig uit te schakelen tot hiervoor een hotfix beschikbaar was.

Besluit

Ik heb deze review geschreven omdat niet enkel high-end gaming laptops een waardering verdienen maar ook de budgetlaptops waar ook een student-tweaker zijn gading kan vinden. Tevens wilde ik benadrukken dat ik zelf nooit schandalige zaken of wachttijden van Acer heb moeten verdragen, waarmee ik niet wil zeggen dat deze zaken niet kunnen gebeuren. De laptop biedt een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding maar een aantal zaken zoals batterijduur, minder goed toetsenbord, ... rechtvaardigen zijn lagere prijs.

Updates

De foto's zijn van slechte kwaliteit maar worden vervangen zodra ik mijn digitale fotocamera terug heb. Het is ook mijn eerste review dus tips zijn altijd welkom..

23/05 Furmark en Superpi toegevoegd en betere foto's
03/06 Furmark met Catalyst 10.5 toegevoegd

Heb jij ook een Acer Aspire 7535G-644G32MN?