Scythe Kaze Master 3.5 Review

DePoe 15 mei 2010, 934 views

Scythe Kaze Master 3.5

Pluspunten

• Mooi uitgevoerde fancontroller
  • Alle kabels meegeleverd en van voldoende lengte
  • Geschikt voor 3-pins en 4-pins (PWM) fans

Minpunten

• Beperkte instructies voor aansluiting
  • Weinig ruimte voor je vingers bij het aansluiten van de stekkertjes
  • Temperatuur staat bij mij altijd op 25 graden, lijkt niet goed te werken

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 2
Om wat meer controle te hebben over het geluid dat mijn computer produceert kocht ik dit leuke 3,5" paneeltje van Scythe Kaze. De verpakking is afdoende, gelukkig niet overdreven groot. De inhoud is prima te noemen, netjes verpakt in een beschermend zakje zit het paneel en de kabeltjes zijn apart verpakt.

Wat zit er in het pakket:
  • Het 3,5" fan controller paneeltje
  • Een kabeltje voor de stroomvoorziening 60 cm lang en voorzien van molex aansluiting
  • Twee kabeltjes van 70 cm lang die van de controller naar de fans lopen
  • Drie temperatuursensors (kennelijk 1 reserve), ook 70 cm draad eraan
  • Drie gele plakkertjes om de temperatuursensors vast te plakken
  • Vier schroefjes om het paneeltje vast te zetten
Installatie
De beschrijving van wat precies de bedoeling is, is nogal summier. Er is wel een tekening waarop staat welke stekkers waar in moeten, maar dat is het dan ook. Ik vraag me bijvoorbeeld af of het uitmaakt hoe ik de temperatuursensors aansluit: Rode draadje boven of het witte draadje boven?

Het uiteinde van iedere temperatuursensor zit in een plastic buisje / omhulsel als je hem uit de verpakking haalt. Het is niet duidelijk of het de bedoeling is dat ik dit buisje verwijder of dat ik het moet laten zitten.

Er is een jumper voor de "Beep". Als één van de aangesloten fans stilstaat hoor je een beep die te vergelijken is met de normale beep van je moederbord als er iets mis is. Dit gaat door totdat de fan weer draait. Mijn mening: vervelend! Ik sluit alleen casefans aan, dus ik wil geen beep horen. Standaard staat de jumper op "ON", dus let er meteen even op bij het inbouwen wat je wilt.

3-pins en 4-pins
Wat een positieve verrassing was voor mij, is dat je zowel 3-pins als 4-pins fans kunt aansluiten. Ik had gedacht dat ik even wat zou moeten modden om mijn 4-pins fan aan te sluiten, maar dat was dus helemaal niet nodig.

Temperatuuruitlezing?
Het valt mij op dat op het display de temperatuur constant op 25.0 graden wordt weergegeven. Dit lijkt me niet te kloppen. Ik heb de sensors opnieuw aangesloten, maar het is nog niet gaan werken. Ik werk zelf altijd met een systemtray applicatie die de systeemtemperatuur weergeeft, dus ik vind de temperatuuruitlezing door de Scythe Kaze niet belangrijk, maar ik had wel verwacht dat dit beter zou werken.

Update: Ik heb de sensors nu geprobeerd in alle posities en zowel met als zonder de omhulsels. Het resultaat blijft 25.0 graden continu. Alleen met de 3e (reserve) sensor komt er beweging in: het display verspringt doorlopend en geeft afwisselend 0 graden, 16, 25 of 32 graden aan. Er is dus duidelijk iets mis. De pootjes waar de sensorconnectors op moeten vond ik al behoorlijk scheef staan. Het lijkt erop dat dit onderdeel dus echt defect is bij mij. Jammer, maar hier heb ik geen RMA rompslomp voor over.

De controller is geplaatst en in gebruik
Ik kan mijn fan regelen tussen de 350 en 1770 toeren, gebaseerd op het op het display weergegeven toerental. Onder de 1000 toeren hoor ik niks meer, dus ik stel mijn fan meestal in rond de 900 toeren. Dit is ook voldoende om het systeem op acceptabele temperatuur te houden.

In tegenstelling tot wat gemeld wordt in de andere review van deze Scythe Kaze Master, had ik geen problemen om het paneeltje in een 3,5" slot te schuiven. Het paste allemaal precies goed, niet te ruim of te krap.

Heb jij ook een Scythe Kaze Master 3.5?