Asus P5WD2-E Premium 975X Review

jwpmzijl 5 maart 2006, 4.397 views

Asus P5WD2-E Premium 975X

Pluspunten

• Komt nog...

Minpunten

• Op de IDE poort die aan de Marvel chip is gekoppeld kun je geen DVD/CD rom spelers aansluiten. Als je zowel een DVD-writer als een CD-writer gebruikt is dat een theoretisch nadeel omdat de relatief trage IDE kanalen dan overbelast kunnen raken.
  • Alle waar naar zijn geld en voor de eigenschappen van dit bord mag je in de buidel tasten. Op het moment van schrijven moet je minimaal 225,00 pleuri neertellen voor al dit moois en daarvoor krijg je nog niet eens Nvidia SLI mogelijkheden.
  • Na de installatie van Windows XP was er in het hardware beheer nog één apparaat waarvoor géén driver gevonden kan worden. Ik heb het bord net een dag en heb dit nog niet kunnen oplossen. Het kan exemplarisch zijn en het mag je niet tegenhouden om dit bord aan te schaffen.
  • geen onboard beeper

Layout Score: 5
Indien de Tweakers-crew voor de Best Buy Guide van Maart 2006 weer kiest voor een Intel processor dan zal men naar mijn overtuiging dit mobo adviseren voor het Workstation. Ik zal hieronder uitleggen waarom ik dat vind.

Je kunt voor een volledige beschrijving van dit mobo het review van Anandtech lezen. Of de uitgebreide review die VR-zone enige tijd geleden online heeft gezet. Daar staat in detail wat het mobo allemaal kan. Moet ik daar iets aan toevoegen? Nou vooruit dan.....:)

Overigens als je dit bord overweegt dan moet je ook serieus kijken naar de workstation variant. Deze is E 50,00 duurder maar heeft wel 2x PCI-X + 2x PCI en daardoor kun je nog 4 legacy PCI kaarten aansluiten of gebruik maken van PCI-X RAID controller(s). Nadeel van dat bord vond ik dat er nog maar 1x PATA IDE onboard was. Anandtech heeft hier sectie op dit bord uitgevoerd.
  • Naar het schijnt heeft de P5WDG2-WS ook het voordeel dat de Marvell RAID chip gewoon werkt -> lees vooral verder!
    update: deze informatie blijkt toch niet correct te zijn, ook op de WS-versie is de Marvell chip nog niet in RAID bruikbaar - iets dat Asus ook gewoon kenbaar maakt de op infopagina bij dit bord
Waarom heb ik voor dit mobo gekozen:
  • 2x PCI-e 16x + 3 PCI
    De indeling van de PCI-E en PCI sloten is beter dan bij de voorloper van dit bordje (Asus P5WD2). Door de plaatsing van de PCI sloten aan de buitenkant van het bord en niet tussen de 2 PCI-e sloten, zoals bij de voorloper is het ook bij een crosfire-opstelling mogelijk om minimaal 2 PCI sloten te gebruiken (TV-kaart en afzonderlijke soundkaart)
  • WHO NEEDS MORE DISKS:
    Met 8 SATA aansluitingen heb je op het gebied van opslag alle uitbreidingsmogelijkheden die je maar wenst.
  • NIEUWSTE CHIPSET
    Waarom de Intel 955X chipset gebruiken als er een nieuwere 975X beschikbaar is :)
Diverse punten die verder interessant zijn:

SATA:
Zoals tegenwoordig ieder moederbord zijn er meerdere SATA poorten. De Intel chipset heeft er standaard 4 die d.m.v. de matrix technology in RAID 0,1 en 5 gebruikt kunnen worden. Asus vond dat blijkbaar niet genoeg en heeft tevens een Marvell chip op het bord geplakt waardoor er nog eens 4 extra SATA-poorten beschikbaar zijn.

To be Marvelled or not!
Asus geeft in zijn productinfo aan dat ook de Marvell 88SE6141SATA chip RAID ondersteuning biedt. Helaas blijkt die belofte nog niet ingelost te worden. Op de support fora van ASUS wordt daar behoorlijk over geklaagd. Naar de oorzaak kan ik alleen maar gissen en of er een oplossing komt is helemaal koffiedik kijken. Op basis van mijn ervaring met eerdere high-end ASUS moederborden heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Maar wil je op dit moment 2 RAID arrays hebben dan moet je nu niet voor dit moederbord kiezen.

E-SATA
What the heck is this. Sata is inmiddels bekend maar wat betekend het voorvoegsel E- Enhanced, Experience?? NOPE => external. Zie hier voor extra uitleg.
Deze E-sata poort biedt volgens de ASUS handleiding ondersteuning voor port multipliers. Maar voorlopig moet je die nog met een vergrootglas zoeken en als je ze al vindt dan zijn ze peperduur. Buiten dat biedt de standaard aardig wat mogelijkheden zo zou het volgens Asus mogelijk zijn om 16 schijven via deze E-Sata aansluiting aan het mobo te hangen.
Er is een kleine catch. Als je de E-sata poort op het back-panel wilt gebruiken dan moet je een van de interne Sata-poorten van de Marvell chip opofferen. Elektrisch wordt er nl. een wissel omgezet. Hieruit zou je kunnen concluderen dat ook de interne SATA poorten van de Marvell chip ondersteuning hebben voor port multipliers. Dat geeft uitzicht op gigantische arrays (4x16 disks). Maar laat ASUS nu eerst maar eens de RAID functionaliteit herstellen :) .
Het in- en uitschakelen van E-sata kan in het BIOS worden geregeld.

PERFORMANCE:
processor en memory
Ik heb dit bord samen met een Intel D940 net een weekje in gebruik en kan nog niet veel zeggen over de performance. Ik ga geen processor en memory benchmarks leveren daarvoor kun bijv. op de eerder genoemde pagina's van Anandtech kijken. Mijn interesse ligt meer bij de diskperformance.
disk performance
De Tweakers Storage benchmark is natuurlijk de bijbel op dit gebied maar hij is zo veelomvattend dat de resultaten moeilijk te lezen zijn. Ook het samenstellen van deze benchmarks kost zo godvergeten veel tijd dat ik de lof daarvoor graag bij de T.net benchOp laat :) .
Voor mijzelf heb ik een aardige graadmeter voor de performance van het storage systeem. Ik gebruik nl. al jaren Norton Ghost voor de installatie van systemen en tijdelijk backuppen harde schijven. Dit ASUS moederbord heeft een nieuw snelheidrecord neergezet. Tijdens het disk-to-disk kopieren over de ICH7 SATA controller wordt 2.750 Gb. per minuut rondgepompt.
  • Ter vergelijking:
    Mijn vorige mobo (ASUS PC-DL met intel 875X) kon over de ICH ongeveer 1.2 Gb. p.m. rondpompen. Natuurlijk worden deze resultaten sterk beïnvloed door de gebruikte harde schijven. In deze 2 voorbeelden heb ik de WD Raptor 150 en een WD 160Gb. SATA RAID gebruikt.
Bij oudere (Athlon) moederborden wordt ik al gelukkig als het storagesysteem 600 Mb. p.m. overgooit.
RAID performance
Intel heeft voor de 4 SATA poorten aan de ICH7 ondersteuning voor RAID 0,1,5 en 10 toegevoegd. RAID 0,1 en 10 vergen weinig computerpower en performen gewoon goed genoeg. Op de RAID 5 optie heb ik mijn inmiddels zéér betrouwbare Ghost test losgelaten. Ik heb 4x WD 160 RAID schijven ingezet en vervolgens een 80 Gb. schijf gekloond. Het resultaat: de chipset kon maar liefst 50 Mb. per minuut naar de array schrijven. Dat is een factor 50 langzamer dan het hierboven aangehaalde record. Mijn god ik heb nog diverse 10 jaar oude schijven liggen die waarschijnlijk sneller zijn.[list][/list]WINDOWS INSTALLATIE(s):
Het moederbord bevat veel moderne componenten en dat heeft tot gevolg dat een originele installatie CD van Windows XP niet gebruikt kan worden. De installatie crasht gewoon en je komt niet verder. Je zult dan eerst SP2 moeten slipstreamen en daarbij tevens de drivers integreren. Daar had ik nog niet mee te maken gehad maar even GooLang leven nLite".

De installatie van Windows 2003 ging zonder problemen.
Het is mij nog niet gelukt om Windows 98 op dit moederbord te installeren en ik zou ook eerlijk gezegd niet weten waarom ik dat zou willen....

Maar het hoeft niet altijd problemen te geven :)
Dit moederbord moet mijn nieuwe werkstation worden waarop ik programmeer, knoei in fotosoep en ook nog wat VirtualPC werk verricht. Er zijn ruim 100 applicaties geïnstalleerd. En ik zag als een berg op tegen het opnieuw installeren. Meestal geeft het overzetten van Windows van het ene moederbord naar het andere grote problemen omdat de drivers niet compatibel zijn. Je moet dan een in-place herinstallatie uitvoeren met alle nadelen die eraan verbonden zijn.
Het blijkt echter dat de 875X en de 975X chipsets zoveel op elkaar lijken dat ik mijn harde schijf gewoon kon overzetten. Vervolgens startte Windows zonder fouten op. Nadat ik mij had aangemeld komt uiteraard de hardware wizzard te voorschijn die alle onbekende hardware wil gaan installeren maar dat is niet meer dan normaal, toch. Ook komt de registratiechecker van Microsoft zich meldden omdat er toch wel erg veel veranderd is en of ik mij maar even opnieuw wil laten verifiëren (binnen 3 dagen). LOL onlangs stond op de frontpage een artikel waaruit ik opmaak dat ik eigenlijk een nieuwe Windows licentie moet aanschaffen (OK, OK ik heb MSDN dus hier heb ik weinig last van). Maar moederborden zijn voor de gewone gebruikerd sindsdien dus ¤ 100,00 duurder gewoorden :( .

LET THERE BE SOUND!
AC 97, HD audio, het is allemaal aanwezig, maarrrrrr....arghhh
Als ik voor het eerst een nieuw bord aansluit ben ik pas gerust als ik iets op het beeldscherm zie verschijnen. Als ik niets zie dan verwacht ik beep, beep.....
Natuurlijk heb ik dan het geheugen niet goed aangedrukt of zit de videokaart niet correct in het slot. Zie ik niets en hoor ik niets dan slaat de paniek toe. En daar laat Asus met zijn WD5WD2-E een steek vallen. Uit schaamteloze kostenbesparing van wel E 0,20 heeft men géén onboard beeper geplaatst. Op de printplaat kun je precies zien waar deze component moet zitten, maar daar heb ik niets aan.

Nitpicking? Ik dacht het wel }> Maar van een bord in deze prijsklasse mag je een dergelijke feature verwachten (al heb je hem wellicht maar 2x nodig).

Verder is het allemaal leuk en aardig dat Asus een HD-compatibele Realtek chip onboard plaatst. Als je met geluid iets meer wilt dan afspelen heb je er weinig tot niets aan. Je zult een afzonderlijke soundkaart moeten plaatsen met ondersteuning van ASIO etc.

GAMERS BEWARE:
Intel heeft de 975X chipset zo ingericht dat ATI's crossfire zonder problemen werkt. Volgens Intel zou de chipset ook in staat zijn om nVidia's SLI te ondersteunen. Echter schijnt nVidia te hebben aangegeven dat er geen driverondersteuning voor SLI komt op een intel chipset. Enig commercieel denken kan nVidia niet ontzegd worden. SLI houdt men liever exclusief voor hun nForce chipsets.

Heb jij ook een Asus P5WD2-E Premium 975X?

Wil je mij hier wat meer duidelijkheid over geven .
Ik begrijp deze tekst namelijk niet .
Je wilt 98Se erop installeren maar eigenlijk toch ook weer niet :? :? :?
Tis heel simpel als ik een nieuw moederbord heb dat in mijn werkstation komt dan stoei ik er eerst een aantal dagen mee om het van binnen en buiten te leren kennen. In dat licht heb ik geprobeerd om Windows 98 te installeren, just for fun :D
Dat is met de standaard installatie CD niet gelukt en ik heb er verder geen aandacht meer aan besteed (omdat het géén meerwaarde heeft).
Meer moet je niet achter mijn opmerkingen zoeken :)
Je vermeldt wel dat je 't MoBo hebt gebruikt met Windows98, zoals hierboven al is genoemd. Klopt dus niet en is mss misleidend :+
Ik begrijp niet dat in een (user )review van een MoBo zaken als overklokbaarheid, compatibiliteit niet worden behandeld en er sprake is van nogal wat al of niet besproken problemen, de maximale score wordt gegeven voor de algemene beoordeling. Mss mijn probleem :+
Dat komt wellicht omdat ik niet zo geloof in waarderingsmeters zonder onderbouwing heb je daar in mijn ogen niets aan. En ondanks de problemen is dit bord op dit moment voor mij perfect (en dat gaat alleen maar beter worden zodra Asus met BIOS-updates komt). Dat ik niets vermeld over overklokken komt omdat ik daar zelf niet (meer) aan meedoe.
OK, dat begrijp ik. Niets mis mee, maar mijn eerdere opmerking over Win98. Vergeten :?
Je zegt het bord te hebben gebruikt icm met oa Win98
Gebruikt onder besturingssystemen:
Windows 9x, Windows XP en Windows Server 2003
Gezien de chipset vind ik 't knap als het je ooit lukt.
Verzoek: probeer snel de leesbaarheid te verbeteren.
Inmiddels heeft Crisp de functionaliteit van de userreviews uitgebreid. Vanaf dit moment worden de tags
vet, cursief, onderstrepen en lijsten ondersteund _/-\o_
En plots is het review stukken beter leesbaar.
Arghh, niet alle BBS tags worden ondersteund, dat maakt het inderdaad minder leesbaar. Probleem is dat ik niet weet welke tags nu wel en niet ondersteund worden. Op dit punt kan T.net de userinterface van de surveys nog verbeteren. Op GOT staat een beter leesbare versie van deze survey. forum: ASUS P5WD2-E Premium ervaringen
Typisch een bordje voor hysterische mensen die niet tegen dat hilarische (of minder hilarische) gebeep kunnen :+
Uh, je geeft een aantal minpunten aan en je geeft daarom bijvoorbeeld prestaties en prijs minpunten. Daarnaast heb je een aantal aspecten niet gewaardeerd. Allemaal prima, maar waarom geef je bij de algemene beoordeling dan wel 5 punten?? Vind ik een beetje raar.
Er is een nieuw BIOS beschikbaar. Meer info op GOT