LG G8s ThinQ Blauw Review

soskesTestpanel 26 juli 2019, laatste update op 28 juli 2019, 299 views Testpanel

LG G8s ThinQ Blauw

De standaard shots die de telefoon maakt zijn goed, de gimmicks (wanneer werkend) zijn tof en het is een prachtig scherm. Wel moet je kunnen leven met de backlog van LG dat het niet de snelste updaters zijn en dat er hevig ingegrepen wordt in software.

Pluspunten

• Goede standaard pictures
  • Scherm
  • Accuduur

Minpunten

• Update snelheid backlog LG
  • Software
  • Niet verwijderbare apps

Wie ben ik?

Ik zal mijzelf even voorstellen. Jullie Tweakers kunnen mij kennen als soskes. Ik ben 34 jaar oud en heb een leuk gezinnetje. Doordeweeks verkoop ik onderdelen voor (hele grote) graafmachines en in mijn vrije tijd game ik graag, fiets ik graag en...... ben ik ontzettend nieuwsgierig naar gadgets.
Nu gebied de eerlijkheid mij wel te zeggen dat ik tegenwoordig oppervlakkig kijk naar gadgets en ze dus gebruik zoals ze in de markt zijn gezet. Het sideloaden, rooten etc. heb ik met veel plezier op de legendarische HTC HD2 gedaan maar dit is nu (voorlopig) niet meer mijn ding.

Hoe is dit in zijn werk gegaan?

Ik had mijzelf opgegeven voor de LG Dealerdagen en heb hier met volle teugen van genoten. Het is voor mij leuk om te zien wat deze dealerdagen inhouden en een korte indruk te krijgen wat hier gedaan wordt. Ondanks dat de producten zo van elkaar verschillen is het leuk om te zien dat er aardig wat overeenkomsten zijn tussen deze dealerdagen en degene die ik gewend ben.
We konden vooraf een keuze opgeven of we een LG V40 wilden testen of de nog niet uitgebrachte LG G8S. Voor mij geen moeilijke keuze, zeker niet na het zien van de gesture besturing (air motion) die mogelijk is op de LG G8(s).

Vergeleken met ....?

Ik heb ongeveer een maand of 3 bij schrijven van deze review de Google Pixel 3 gebruikt. Daarnaast heb ik nu voor ongeveer 1 week de Xiaomi Mi9T in mijn bezit. Ik zal de telefoon hier dus tegen aan vergelijken. Helaas lukt dit met de Pixel niet in directe foto's omdat deze helaas niet meer in mijn bezit is maar mijn ervaring hiermee kan ik wel overbrengen natuurlijk.

Inhoud doos

Wat krijg je bij de telefoon (In ieders geval deze test periode):

De telefoon zit keurig in een doosje met een doekje (meestal geen goed teken).
Daaronder bevinden zich:
1. De lader.
2. De oordopjes (met extra oorrubbers).
3. De USB A --> USB C kabel.
4. Het welbekende pinnetje.
5. Een doorzichtig TPU / Plastic hoesje.

Al met al een aardige inhoud van de doos. Maar wat kun je er allemaal mee?

1. De lader
Het is een snellader die Quick charge 3.0 ondersteunt. Inmiddels is er ook Quick charge 4.0 maar ik moet zeggen dat het geen vervelende snelheid is waar de telefoon wordt opgeladen.

2. De oordopjes
De oordopjes zitten goed in mijn oren en blijven ook goed zitten. Ik heb ze gedragen naar de fitness en tijdens fietsen en heb van de oortjes zelf geen last ondervonden.
Waar ik wel last van heb ondervonden? De draad. Deze zit aardig in de weg als je gaat sporten en tijdens sporten gebruik ik dan ook liever de BT oortjes die ikzelf heb.
Nu moet ik wel zeggen, voor mijn werk reis ik vaak naar het buitenland en in het vliegtuig geef ik de voorkeur aan bedrade oortjes. Wat ik naast de maatvoering van deze oortjes prettig vind is dat ze zijn uitgevoerd met een stoffen beschermingskabel. Dit geeft mij het gevoel dat er minder snel schade op zal treden en ik ben minder bang voor kabelbreuk.

3. De USB A --> USB C kabel.
Tsja, niet veel over te zeggen. Hij is mooi wit en doet wat hij moet doen.

4. Het welbekende pinnetje.
Slaan we gewoon over, oke?

5. Een doorzichtig TPU / Plastic hoesje.
Tsja, het hoesje. Vooropgesteld, het is prettig dat er een hoesje bijzit mocht je er geen hebben gekocht en wel één willen gebruiken. Daarnaast is een hoesje onderhevig aan persoonlijke smaak, ik weet het.

Maar...... mijn god, dit is echt een vervelend en goedkoop hoesje. Het ding zorgt ervoor dat de lijnen van de telefoon vervormen, hij ligt absoluut niet lekker in de hand en het ding is zo scherp dat je er bevroren kip mee kunt snijden. LG, alstublieft. Kijk naar andere merken wat zij erbij doen als fatsoenlijke hoes of doe er geen bij. Dit is gewoon zonde van de totale beleving van dit product. Als men een high-end telefoon kopen mag je verwachten dat een gebruiker er zelf een fatsoenlijke hoes bij gebruiken of deze niet gebruiken.

Featureset

Laten we beginnen met de specs:
  • Snapdragon 855 i.c.m. Adreno 640
  • 6GB RAM
  • FPS on back
  • 2248x1080 oled display
  • 3.5mm head jack
  • Android 9
  • 3550mah batterij
  • IP68 rating
  • 3 camera's (12MP f1.8 OIS + 12MP f2.6 2x Optische zoom + 13 MP f2.4 wide angel
  • Dual-SIM (Laat ruimte voor een SD kaart i.p.v. de tweede simkaart)

Al met al een goede lijst aan specs. Kijkend naar de Google Pixel 3 die ik hiervoor had geeft hij voor de prijs zeker extra's zoals de Snapdragon 855 en 6GB aan RAM.
De specs zouden voor mij voldoen aan de eisen voor een high-end telefoon. Hier zou ik dan ook geen extra wensen in hebben.

Daarnaast zijn aan de zijkant 2 volume 'rockers' te vinden en een dedicated knop voor de Google Assistant. Aan de andere kant de simtray en de aan/uit knop. Bovenop zit een microfoon en onderop zit, naast de microfoon ook nog de USB C poort, een speaker en, jawel... een 3.5mm head jack.

Dit is voor mij voor mij een perfecte samenstelling op schrift.

Bereik

Ik kan niet veel meer zeggen over het bereik dan dat dit goed is. In vergelijking met de Xiaomi Mi9T en de Google Pixel 3 zag ik geen dramatisch verschil en switchte het bereik soms van vol bereik naar bijna vol bereik.
Zelfs in de bossen waar het bereik van mijn Tele2 nu niet heel best is gaat dat met alle 3 de telefoons goed. Ik heb gechecked of er een verandering in masten is geweest maar dit is niet het geval.

Zoals gezegd, hier scoort de telefoon bij mij gewoon goed op.

Accuduur

Ik heb de telefoon een week als daily driver gebruikt en een halve week als 'werktelefoon' (terwijl mijn vakantie begon). De laatste halve week is hij meer gebruikt als extra mobiel waarbij het scherm groter was dan van de Pixel 3 en dus handiger voor films.
Ik kon in beide gevallen de dag makkelijk doorkomen. Helaas is mijn screenshot verloren gegaan (telefoon herkende mijn pincode niet meer) dus ik kan enkel op mijn mooie groene ogen aangeven dat op de dag dat ik +/- een uurtje heb gegamed, een uur of 1.5 Netflix heb gekeken en verder gewoon gebruik (Veel de Tweakers site checken dus :P ) de telefoon pas rond 21.00 uur aan de lader moest leggen.
Deze dag begon rond 08.00 uur.

Voor mijn gebruik voldeed de telefoon dus zeker aan mijn accu eis.

Gebruiksgemak

Nu komen we dus wel bij een aantal dingetjes. Laten we beginnen met:

De FPS
Hij zit voor mij exact op de uiterste plek voor ontgrendelingen wanneer ik de telefoon met 1 hand wil ontgrendelen (wat dus de meeste gevallen zal zijn). Om een indicatie te geven, ik heb handschoen maat L (voetbalmaat 9) en volgens mij een gemiddelde grootte. Voor de meeste zal dit dus voldoen.
De scanner pakte mijn vinger vooralsnog altijd, zelfs na een verfrissende duik in het zwembad.

De 3mm jack.
Eerder heb ik aangegeven dat ik bij vluchten het liefst bedrade oortjes gebruik en deze 3.5mm head jack (wat helaas een uitzondering is) bied daarin dus zeker uitkomst. Verder heb ik ook nog een oud koppelstuk van USB C naar 3.5 mm jack in de USB C poort geprobeerd en dit werkte ook prima.
Reden dat ik dit probeerde? De Pixel 3 bijvoorbeeld vind het niet oke als je een niet Pixel 3 koppelstuk gebruikt. Het gebruikte koppelstuk is er notabene één van de Pixel 2 XL ??
Anyway, verder over de LG. Dit is dus prettig om te hebben.

Aan/uitknop
Simpel, deze zit te hoog. Je moet de telefoon met twee handen vasthouden om deze knop in te drukken. Ik weet dat je het tap-to-wake kunt gebruiken maar soms is een knop gewoon handig. Behalve deze dus....

Google Assistent knop
Ik ben iemand die de Assistent regelmatig gebruikt en de starting voice commands vaak niet goed door krijg. Waarom, geen idee. Misschien geen gemiddelde stem :P .
Voor mij is deze dedicated knop dan ook zeker handig om de Assistent direct op te roepen.

Scherm

Ik vind de LG schermen altijd 1 van de mooiste. Het zijn mooie volle kleuren en je kunt de schermen aanpassen naar jouw wensen (voor zover mogelijk). Het is een prachtig scherm om op te Netflixen, foto's te bekijken of om op te gamen.

Uiteraard zijn de voorbeeld afbeeldingen de foto's waarbij de kleuren van je scherm afspatten. Door het AMOLED scherm is zwart ook gewoon zwart en komt contrast goed tot zijn recht.

Een dingetje hierbij is wel de notch. Inmiddels blijkt het toch mogelijk te zijn om de notch te beperken, gewoon op te nemen in een volledige rand of andere oplossingen om geen notch meer te hebben.
Hieraan merk je wellicht dat het toestel al eerder uit is gekomen dan dit bij ons het geval is geweest.

Design

Het toestel is een herkenbaar LG design. Denk aan een kleine V-serie telefoon of gewoon een voortzetting op de LG G7. Het toestel ziet er niet spannend uit en is dus zeer herkenbaar maar, zonder een TPU hoesje, ligt het heerlijk in de hand. Het toestel is wel relatief zwaar en de aan/uitknop had ergens anders moeten zitten.

Verder heb ik goed kunnen ontdekken waar het doekje voor was. Omdat ik normaliter hoesjes gebruik (en deze regelmatig schoonmaak om krassen te voorkomen) zie ik geen fingerprint magnets.
Maar allemachtig wat is zo een glazen achterkant hier gevoelig voor. Dit is LG niet direct aan te rekenen omdat het nu eenmaal de huidig trend is maar LG, please, kom terug met een oplossing waarbij wellicht een plastic achterkant of een metalen een oplossing is.
Persoonlijk wil ik hiervoor best draadloos laden opgeven. Wel heeft het geholpen dat ik het bijgeleverde doekje vaak gebruikt heb wat goed werkt. Daar kan ik dus wel een plus voor geven :).

Al met al een voldoende voor het design. Een goed als LG zelf een mooi hoesje erbij levert of verkoopt.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het toestel lijkt stevig in elkaar te zitten. Ik heb het toestel 1.5 week zonder hoesje gebruikt en ik kon achterop geen kras ontdekken. Helaas zit voor op het scherm al wel een klein haarkrasje wat niet storend is maar dus wel aanwezig is.

De metalen bezels geven het een stevige basis. De glazen achterkant zal net als de voorkant beschadigd raken bij een val met een verkeerde hoek. Maar goed, zoals aangegeven is dit de huidige tendens bij veel fabrikanten.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Tijdens het gebruik van deze telefoon heb ik geen last gehad van spontane reboots, mijn telefoontjes werden niet afgebroken en appjes kwamen altijd aan. Zelfs in de belachelijk hete dagen (vandaag en gisteren) bleef de telefoon gewoon preseteren. Ik ga er dus vanuit dat de betrouwbaarheid van de telefoon goed zit.

Het minpuntje wat ik had is dat na ongeveer 3 dagen de telefoon mijn pin niet meer accepteerde. Het was gewoon onmogelijk voor mij om in de telefoon te komen, wat aan de ene kant een goed punt is, waardoor ik de telefoon compleet moest resetten en dus helaas testgegevens verloor.

De stabiliteit van de software ligt ook bij de ontwikkelaar. Hoe lang gaat LG door met de ondersteuning en hoe snel komt dit beschikbaar.

De LG G6 krijg Android 9 / heeft Android 9 beschikbaar en dit houdt in dat je dus minimaal 2 jaar ondersteuning kunt verwachten (LG G6 kwam uit in 2017). Wel heb ik eerder ervaren met LG's dat de software niet als één van de snelste uitkomt. Ben je dus een update gele persoon dan zou ik LG vooraf hierin niet aanraden. Geef je hier niets om dan is er geen probleem omdat LG dus de 2 jaar wel aan zal tikken met grote updates (Lees; mijn vermoeden zegt...).

Beeldkwaliteit opname

De fotos die ik maak met een toestel moeten point en click zijn. Voor extra instellingen aan mijn foto's en geneuzel met fotobewerking heb ik een Spiegelreflex.

Voor wat ik van een toestel vraag zijn de fotos goed. Ze zijn scherp en worden nog nabewerkt door LG. De software heeft wel de neiging om de blauwe kleuren wat aan te passen maar niet zo dat ik dit storend vind om te zien.
Om jullie wat beelden te geven heb ik bloed en tranen geleden en het hellevuur van gisteren getrotseerd in één van onze Brabantse trotsen, de Efteling.

Bekijk de foto's en oordeel zelf. Vergelijkend met mijn Xiaomi Mi9T vind ik dat de fotos op de LG er scherper uitkomen. De foto's met de Fototelezoom vind ik toch wat minder over het algemeen.
De supergroothoek vervormd beelden die dichtbij zijn maar soms is het een echte uitkomst om zoveel mogelijk op het scherm te krijgen.

Het Bokeh-effect is dan weer een minpuntje. De belijning lijkt niet lekker uit de software te komen en het is vaak een kwestie van geluk of je de foto eruit krijgt zoals je wilt.

Fotos

Standaard instellingen

Studio

AI Cam

AI Cam Ingezoomd

Voor mij presteert de LG op dit gebied goed als we kijken naar enkel telefoons bij statische fotos. Bewegende fotos met veel contrast en donkere omgeving blijken toch problemen op te leveren..

Software

LG pakt voor mij toch behoorlijk het kale Android gevoel aan. Hiermee bedoel ik dat er veel apps worden gepushed en dat bijvoorbeeld het menu compleet wordt aangepakt.
Daarnaast is er de mogelijkheid om een simplified launcher te gebruiken maar ik hoop dat gebruikers van deze LG G8S dit niet zullen doen. Ik begrijp dat dit voor de ouderen of niet-in-telefoons-geinteresseerden wordt gedaan maar die zullen al gauw de Qserie voor zich nemen.

De software ansich is niet vervelend om te gebruiken al is het wel wennen. Zeker wanneer je een cleane Android (Pixel 3) gewend bent. Echter, kijkend naar bijv. Xiaomi kan het nog gekker.

Wat ik wel vervelend vind is de hoeveelheid eigen apps die LG pusht door ze op het toestel te plaatsen en niet verwijderbaar te maken.
Ook zijn er partners / app aanbieders die ik niet gebruik maar ook niet verwijderbaar zijn (MacAfee).

Naar mijn mening kan dat echt niet meer. Wanneer je onderscheidend wilt zijn in apps kun je ze pushen maar maak ze verwijderbaar. Daarnaast is het wellicht beter om je eigen apps beter vindbaar in de store te maken om ze zo te promoten.

Verder zoals gezegd is de software goed om mee te werken en begrijpelijk. De camera met de extra instelling lijkt mij (ik gebruik het zelf dus niet, enkel om te zien wat mogelijk is) makkelijk om mee om te gaan en het is makkelijk bereikbaar.

Al met al een voldoende voor mij, dit omdat persoonlijk het blocken van het verwijderen van apps zwaar weegt.

Specials

De special van dit toestel is natuurlijk Air Motion. Dit is hetgeen wat mij o.a. heeft overgehaald om de LG G8S te testen.
En ik moet zeggen, het is ZEER TOF..... als het werkt. Uiteraard baart oefening kunst maar in de 2 weken dat het toestel in mijn bezit is moest ik toch al vaak vrienden, familie en kennissen teleurstellen. Het lijkt erop of je echt in een bepaalde hoek moet zitten en op een bepaalde afstand om het goed te laten werken.
Zoals gezegd, als het werkt is het zeer tof. De toepassing hiervan is mij nog niet helemaal duidelijk maar als het toestel op het bureau / de tafel ligt is het zeker een bruikbare toepassing. Als dit werkt dus.

UPDATE: Op mijn laatste dag heb ik het nogmaals geprobeerd met het toestel liggend op tafel en verder in verschillende hoeken. Het lijkt nu wel te werken, misschien is het dan gewoon de sociale druk die het laat mislukken. Ik ben dus ook geneigd aan te geven dat het nu, op basis van een aantal maal proberen zo tussen de 70 - 80% van de pogingen WEL LUKT. Dit geldt zowel voor de air motion als het unlocken van de telefoon.

Het fijne is dat je nu het toestel met je pols / hand kunt ontgrendelen om dus de Air Motion te gebruiken. Als dit beide werkt is het ideaal. Je hoeft de telefoon dan niet te verplaatsen en kunt direct beginnen. Echter, het unlocken met mijn pols werkte niet vaak. Vaker niet dan wel en kijkend naar de mede-reviewers ben ik hierin niet de enige geweest.

Mocht LG dit dus middels een software update kunnen verhelpen dan zie ik hierin echt nog wel een kans om het te laten slagen voor simpel gebruik.

Disclaimer: Probeer dit zeker niet in de auto. Ik heb het geprobeerd op een parkeerplaats die leeg was en zeer lage snelheid (stapvoets) maar het leverde een frustratie op en dus uiteindelijk zou het een gevaar kunnen opleveren. O-)

Ik heb onderstaande vergelijking gemaakt:

Deze vergelijking in het achterhoofd houdend vind ik het een zeer schappelijke prijs. Voor hetgeen wat je hiervoor terugkrijgt denk ik dat het een gemiddelde prijs / een goede prijs is.
Hierbij kijk ik dus ook niet naar de 'specials' die de LG aanbiedt omdat deze op dit moment naar mijn mening nog geen meerwaarde bieden.

Heb jij ook een LG G8s ThinQ Blauw?

Nette review soskes! Bedankt
Bedankt voor je bericht en uiteraard graag gedaan. Geïnteresseerd in de telefoon geraakt?