Sony WF-1000XM3 (Zwart)

Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sony WF-1000XM3 (Zwart) Review

ndjong 24 juli 2019, laatste update op 24 juli 2019, 1.957 views

Sony WF-1000XM3 (Zwart)

Prachtig geluid voor een prijs die niet veel hoger ligt dan de Airpods (persoonlijke vergelijking) maar vele malen beter geluid bied.

Pluspunten

• Prachtig geluid
  • Nog redelijk compact
  • Lange batterijduur
  • Noise cancelling
  • Zitten comfortabel

Minpunten

• Meegeleverde USB-C kabel vrij kort

Ik heb vandaag de Sony WF-1000XM3 koptelefoon mogen ontvangen, ik heb deze via de insiders mogen aanschaffen (en testen) en om die reden iets voor de release ontvangen.
De oortjes zijn netjes verpakt, de verpakking vermeld duidelijk welke stappen je moet doorlopen om de oortjes voor de eerste keer in gebruik te nemen.

Na de oortjes uitgepakt te hebben, heb ik ze eerst volledig opgeladen.
Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de bijgeleverde usb-c kabel, ik vind deze echter aan de korte kant en heb daarom een eigen kabel gebruikt.

Wanneer je de oortjes aan de lader hebt, zie je aan de buitenkant van de houder een rode led branden tot de oortjes volledig opgeladen zijn. De oortjes zelf hebben ook ledjes die rood zijn bij opladen, en blauw wanneer er gezocht wordt naar een bluetooth verbinding.

Bij de oortjes zijn verschillende maten siliconen dopjes meegeleverd, ik zelf ben zeer tevreden met de grootste maat. ik kan mijn hoofd als een gek schudden zonder dat de oortjes uitvallen en ik merk absoluut niet dat ik er last van ga krijgen wanneer ik ze meerdere uren in heb.

De houder van de oortjes is ongeveer 2x groter dan een Airpods houder, de houder laadt de oortjes in 10 minuten op tot een gebruik van 90 minuten, wanneer de oortjes volledig opgeladen zijn gaan ze 6 uren mee met noise cancelling aan, en 8 uren wanneer je geen gebruik maakt van noise cancelling.
De houder kan de oortjes 4 maal opladen tot een maximaal gebruik van 24 uur met noise cancelling en 36 uur zonder noise cancelling.

Dan het belangrijkste. Geluid!
Ik ben erg gewend aan mijn Airpods, en we weten allemaal dat deze veel gebruiksgemak bieden, maar niet de beste geluidskwaliteit.
De Sony WF-1000MX3 blazen de Airpods met veel gemak weg, zowel qua volume als qua geluidskwaliteit.

Ik heb nu 4 uren muziek geluisterd, ik heb veel verschillende muziek categorieën beluisterd en de oortjes gaan met alle varianten prima om. tevens de nodige spotify "audiofiel" playlists beluisterd en ik ben onder de indruk.

Als trotse bezitter van de hoogste klasse Klipsch RP2018 lijn kan ik oprecht zeggen dat ik onder de indruk ben van deze oortjes, ik ben redelijk op de hoogte van hoe muziek zou moeten klinken en dat doen deze oortjes echt zeer goed!
Geluidskwaliteit is natuurlijk een kwestie van smaak, maar mocht je nog twijfelen dan kan ik zeker aanraden ze eens ergens te gaan beluisteren, ik kan met een redelijke zekerheid zeggen dat ze niet tegen gaan vallen.

Dan is er nog noise cancelling. Nee het is geen 1 op 1 vergelijking met de Sony wh-1000xm3 maar ze komen toch wel tot 80% in de buurt van de grotere broer van deze oortjes. En dat is toch een koptelefoon die in veel reviews als beste uit de test komt qua noise cancelling.

Wanneer je het volume boven de 10% zet hoor je geen ventilatoren / afzuigkappen / airco meer en wanneer je het volume boven de 40% zet valt de hele omgeving compleet weg, denk aan het geluid van de tv tot spelende kinderen.

Mijn eindoordeel is dan ook, als je op zoek bent naar een nieuwe koptelefoon, die draadloos moet zijn en in ear, dan is het zeker de moeite waard om de Sony WF-1000XM3 te overwegen, voor de prijs krijg je prachtig geluid, goede bluetooth connectiviteit (geen probleem om door het hele huis heen te lopen met 2 verdiepingen gewapend beton) en noise cancelling.
Ik ben er van overtuigd dat ik hier nog heel veel plezier aan ga beleven.

Heb jij ook een Sony WF-1000XM3 (Zwart)?

Zaterdag heb ik ze gekocht bij CB en heb ze dit weekend getest, qua connectiveit kan ik me niet vinden met eerdere comment.
Elke earbud kan ik afzonderlijk gebruiken.GEWELDIG! Uit het doosje in je oor, voiceresponse(VR) begint met de hoeveel procent de unit is opgeladen (Met zwoele stem: "Battery Fully Charged") en na 5 seconden de status van de tot stand gebrachte bluetooth koppeling met de telefoon.("Bluetooth Connected" lekkere stem hoor...)
Met elke earbud afzonderlijk getest.
1. Rechter earbud in. connectie ok.
2. Linker earbud in. connectie ok.
3. Musiek synced meteen over beide earbuds.
4. Rechter earbud terug in het doosje. Muziek blijft niet spelen op de linker earbud.Play drukken. BTverbinding blijft.
5. Rechter earbud weer in en VR begint met batterij en BT Connectie status en muziek synced weer.

Wanneer je de bluetooth op je telefoon achteraf inschakeld, connect de headset niet automatisch.

Ik ben nu op kantoor op een open afdeling en test nu de 3 modies uit.
1. Ambient sound: Ik hoor het gerikketik van de toetsenborden om mij heen, gekuch en koffie geslurp door Nirvana heen. gespreken tussen collegas hoor ik zachtjes. Merkbaar maar niet storend.
2.Ambient sound controll OFF: De Earbuds versterken het omgevingsgeluid niet door naar binnen het gehoorkanaal.
3.Noice Canceling: Ik ben in mijn zone... geurzin verscherpt ineens.

Hiervoor heb ik Astro A41 met noice reductie. Dit is wel een verbetering.

[Reactie gewijzigd door ruderuud op 12 augustus 2019 13:16]

Bedankt voor je review! Na enigszins teleurgesteld te zijn van de Powerbeats Pro wil ik graag deze halen nav jouw review. Is ie toevallig al ergens te krijgen?? :-)
Ik ben bang dat je nog geduld moet hebben tot 9 Augustus.. ;(
Bedankt voor je fijne review. Ik ben zelf ook op de markt voor nieuwe wireless in-ears en ik twijfel nog tussen deze en de Sennheiser Momentum True Wireless. De pluspunten voor de Sony's zijn ANC en batterij duur, maar de Sennheisers ondersteunt dan weer aptX. Lastige keuze, maar dankzij je review neig ik toch richting de Sony WF-1000XM3.
Bedankt voor de review! Ik kijk erg uit naar deze oordopjes maar ik vroeg mij af hoe het zit met de latency. Ik kijk ook erg graag films/series of speel graag een spelletje op mijn nintendo switch via bluetooth en deze oordopjes zouden perfect zijn als vervanger van mijn huidige Bose Quietcontrol 30 mits de latency net als mijn Bose rond de 100ms of minder is.
Ik kan mij vrij snel ergeren wanneer het beeld en geluid niet in sync zijn, ik merk tot nu toe totaal geen problemen met deze oortjes. Ik denk dat Bluetooth 5.0 hier een waardevolle upgrade is t.o.v. De voorgangers. Ik vindt de synchronisatie ook beter dan de Airpods (Edit.. Het valt toch wel mee qua sync met de Airpods. Wil je weten hoe de Sony’s het doen, vraag eens iemand in je omgeving of je de sync van de Airpods mag testen en verwacht dan een kleine verbetering.)

[Reactie gewijzigd door ndjong op 25 juli 2019 22:12]

Ik heb de WH1000XM2, en ben deze dingetjes ook best aan het overwegen omdat ze zo compact zijn en volledige koptelefoon op de bus of op het vliegtuig betekent dat je niet tegen het raam aan kan leunen. Ook worden mijn oren nogal snel ongemakkelijk warm met de volledige hoofdtelefoon, wat bij een wandeling bijvoorbeeld niet zo aangenaam is. Ik vraag me een paar dingen wel af;
  • Is de noise cancellation goed genoeg? Wat ik vooral belangrijk vind aan noise cancelling headphones is rust kunnen hebben in drukke omgevingen, en van muziek kunnen genieten zonder achtergrondlawaai op lagere volumes (hou er niet van om mijn oren kapot te moeten blazen, ze moeten hopelijk nog even meegaan 😅)
  • De WH1000XM2 heeft de "optimizer" die je handmatig kan starten, die de noise cancellation optimaliseert voor het huidige omgevingsgeluid. Als het wat te druk wordt op kantoor en het door de standaard noise cancellation heen komt, start ik vaak even de optimiser en dan gaat het weer prima. Heeft de WF1000XM3 deze ook? Want ik leek in screenshots van de app bij reviews van deze oortjes die optie te missen.
  • Is "wind noise reduction" mode nog aanwezig? Bij de WH1000XM2 is dit een optie in de app.

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 30 juli 2019 14:26]

Heb ze net gehaald, getest in de auto voor de winkel. Ventilatoren aan van de auto, geen muziek, en mijn eerste gedachten was, is dit het? Ik hoorde letterlijk alles nog, zelf de zachtje geluiden zoals bijvoorbeeld mijn hand die over de stof van mijn broek glijd. De doppen zelf blokkeren dus abosoluut bijna geen geluid. De beste noise-cancelation kan daar weinig aan verbeteren. Ik heb zelf ook de WH1000XM2 dus verwacht niet de stilte op je oren van de headphone. Echter zodra er een beetje muziek wordt gedraaid 30% volume en daarboven begint de omgeving weg te nemen.

De optimeser die je handmatig kan actieveren heeft de WF1000XM3 niet. En moet erbij zeggen dat werkt ook enkel op headphones, want wat deze optimiuser doet ik de druk en afsluiting van de headphone op ze schedel testen. Dat heeft bij een inear niet zoveel nut ;-)

Er is verder geen wind noise reduction (op de iPhone app)

Ga ze nog even een paar dagen testen. Nu ik tevens de airpods gewend ben, vanwege het niet in-ear design zitten die airpods toch onverslagen lekker. De WF1000XM3 zijn helaas toch wel best lomp, en steken qua gewicht te ver van je oor af. Oftewel Ik voel ze zitten tijdens lopen, ze bonken bij elke stap. Weet niet ik ze ga houden vanwege deze reden.
Ah, bij jou was de noise cancelling dus ook erg matig? Ik merk zelf geen verschil tussen de modi. De headphone van Sony wel eens op gehad. Dan valt bijna alles weg. Deze oordopjes zouden 80% van de headphones moeten zijn. Echt niet, misschien 10%.

Doen we wat fout?

Ze zijn inderdaad. Vrij lomp. Eerste reactie van mijn partner: “wat zijn dat voor achterlijke dingen”. Weet nog niet of ik ze ga houden. Als de noise cancelling goed zou zijn, dan wel, maar nu ...?
Oh dear, echt? Alle reviews tot nu toe zeggen dat de noise cancellation gewoon bijna even goed is. Als dat niet is ga ik er toch nog eens even goed over nadenken denk ik, want dat is wel mijn voornaamste reden om ze te willen.
Ik heb net een korte review geplaatst. Na veel proberen toch maar teruggestuurd. De WH-1000XM3 hoofdtelefoon is een veel betere keus, als noise cancelling een belangrijk argument is. Helaas dan niet zo compact als deze oortjes.
Ja ik heb de WH1000XM2, geweldig op het werk of op het vliegtuig. Maar als je lang op een bus moet zitten of gewoon even wil gaan wandelen worden je oren echt oncomfortabel warm, daarom dat ik deze aan het overwegen was.
Duidelijke review. Ik ben alleen benieuwd hoe het schakelen tussen iPhone en iPad gaat. De Airpods hebben natuurlijk de H1 (of W1) chip die makkelijk kan schakelen, maar hoe doet deze Sony dat?
Bedankt voor je review. Ik gebruik momenteel een headphone met noise cancelling (geen high-end) om tijdens het fietsen in de binnenlanden de wind-ruis te verminderen (in het verkeer gaat hij uit). Heb je ervaring hoe goed de WF-1000XM3's dat doen?
Hoe is jouw ervaring met de microfoon? Kan je ze goed gebruiken voor regelmatig bellen?
Ik heb ze vandaag ook gekregen. Keurig de app gedownload. Als ik muziek beluister of podcasts, dan merk ik vrijwel niks van de noise cancelling. Thuis niet, Maar ook niet in de auto. Als ik switch tussen de verschillende modi, dan hoor ik subjectief iets veranderen, maar van noise cancelling is niet/nauwelijks sprake. In de app staat hij op maximale noise cancelling.

Moet ik nog iets doen? Een folie verwijderen over iets? Ik hoop toch echt dat noise cancelling wat beter is dan subjectief.
Ik heb hem sinds vandaag en probeer ze individueel aan de praat te krijgen. Als ik ze los uit de case haal gaan ze aan, maar alleen de linker wil echt apart connecten. Ik kan dus niet alleen de rechter gebruiken als ik wil, terwijl hij wel gewoon aan gaat. Ik gebruik een note 9 android. Is dit een software beperking? Volgens de handleidingen moet het kunnen. De linker connect wel gewoon braaf mono...
Ik kon rechts ook afzonderlijk gebruiken. Sowieso had ik veel problemen met de Bluetooth. Soms wel, soms niet een goede verbinding. Bij mij bleef links heel vaak onzichtbaar.
Dank voor je reactie. Mijn eerste set bleek defect te zijn aangezien een tweede set wel goed werkt op af en toe een software foutje na. Heel soms is het volume erg laag, opnieuw aanzetten helpt dan.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Gamescom 2019