Specificaties 2TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung EcoGreen F3, 2TB Review

Bjornmeijer935 13 mei 2010, laatste update op 4 september 2010, 4.675 views

Samsung EcoGreen F3, 2TB

Pluspunten

• Veel opslag capaciteit
  • Goede prestaties ook als de schijf al ver gevuld is
  • Wordt niet heel erg warm

Minpunten

• Maakt rare spinup geluiden

Inleiding:
Vanwege dat mijn schijven steeds vol raakten en ik dus geen zin had om alles te branden of verwijderen ging ik op zoek naar een HDD met veel opslag capaciteit, in eerste instantie wou ik voor de SpinPoint F2EG 1.5TB gaan maar omdat mijn budget het toeliet ben ik voor de SpinPoint F3EG 2TB gegaan, ik kon er weinig reviews van vinden maar omdat ik zo'n goede ervaring met mijn SpinPoint F2EG 500GB nam ik de gok.

Features:
- Serial ATA II 3Gb/s
- Vier 500GB Platters
- Schijven draaien op 5400RPM
- 32MB cache
- SilentSeek™
- NoiseGuard™

Geluidproductie:
Deze HDD is opgebouwd uit vier 500GB platters hier door zal de geluidsproductie en warmte iets hoger uitvallen dan een schijf met minder platters op de zelfde snelheid. De platters draaien op 5400RPM waardoor deze dus uiterst stil is, ik hoor de schijf alleen maar bij de spinups die overigens heel vreemd en beduidend luidruchtiger klinkt in vergelijking met mijn andere schijven.
Dankzij de nieuwe features in deze serie HDD's(SilentSeek & NoiseGuard) zal de geluidsproductie lekker laag blijven.

Warmteproductie:
Zoals ik hierboven al had neer gezet wordt deze schijf wel wat warmer dan andere schijven met minder platters op de zelfde snelheid. Ik heb een maximale temperatuur van 33 graden gemeten wat best goed is. Op idle zal die rond de 30 graden hangen dit is dan wel afhankelijk van de airflow natuurlijk.
Bij mij zitten ze onder in de kast gemonteerd wat een afgesloten ruimte is, hierdoor moet mijn OCZ StealthXStream de warme van deze schijven weten af te voeren.

Prestaties:
Natuurlijk ook een van de belangrijkste dingen, de schijf moet natuurlijk snel zijn. Voor te testen heb ik gebruik gemaakt van HDTune en de resultaten zijn in de onderstaande afbeeldingen te zien.
De cpu usage klopt hier niet helemaal dus hier moet je niet op letten

Zoals je kunt zien is hij net wat sneller dan de F2 serie, op het moment van testen was de schijf al voor 80% gevuld of dit effect heeft op de test weet ik niet.

Ik heb ook de rest van mijn schijven toegevoegd om een prestatie beeld te geven tussen verschillende schijven.
Zoals te zien is doet mijn Seagate het niet al te best vooral door zijn leeftijd heb ik zo'n vermoeden.

Ik moet het wel vermelden onder IDE modus wil de schijf nog wel is hickups vertonen waardoor mijn systeem voor een aantal seconden totaal niet meer reageerde, dit kan best storend zijn maar onder AHCI modus waar ik de schijven nu onder draai heb ik er geen last van gehad.

De prijs:
Ik heb voor deze schijf 115 euro betaald wat ik een mooie prijs vind. Er zijn ook nog duurdere 2TB schijven die misschien wel wat sneller zijn, maar omdat dit door mij puur voor opslag doeleinden gebruikt wordt ga ik er niet meer aan uitgeven dan nodig is.

Conclusie:
De schijf is uiterst stil, en heb hem los van de spinups(schijnbaar normaal) nog niet gehoord. Met zijn 4 platters genereerd die wel wat meer warmte maar ondanks dit zeker niet meer dan een andere schijf. Over de prestaties ben ik zeker te spreken ik ben er dan ook heel content mee.

Update
Windows begon net met zeuren dat mijn schijf niet in orde was en dat ik de data moet backuppen.
Nog even afwachten wat ze straks bij de RMA afdeling vinden.

Mocht je eventueel spelfouten vinden meldt dit dan op een normale manier :D
15-05-10: Wat spelfouten verbeterd

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F3, 2TB?

Spinup geluid is normaal hoor :). De F1 doet het ook, de F2 doet het ook :). Heb je toevallig een Asus moederbord?

[Reactie gewijzigd door Reinman op 13 mei 2010 16:55]

Mijn F2EG 500GB doet dat anders toch niet maargoed wie weet.

Ja maar die heb ik wel ja(Rampage II GENE) maar niet in gebruik op dit moment ik gebruik nu een DFI Lanparty JR-T3H6

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 13 mei 2010 17:03]

De F2 500GB is dan ook een single platter(meen ik uit mijn hoofd). De F1 1 TB, F2 1,5TB hebben er elk 3(Die heb ik). Jouw F3 heeft er zelfs 4. Dat is natuurlijk een heel wat zwaarder dan een platter. Dat vereist ook een andere, sterkere motor. Vandaar de whoop geluid.

Nou ik had met een Asus bord problemen qua IDE emulatie(dus sata mode in de bios). Dat loste zich ook op door naar AHCI te gaan.
Nou ja ik heb hem alleen op mijn DFI bordje geprobeerd maar het is natuurlijk ook niet de bedoeling om SATA schijven in IDE modus te zetten :D al moet ik zeggen dat het qua snelheid geen verschil maakte.