Edimax 3G-6200N Review

PassieenStrijdNewbie 13 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 399 views

Edimax 3G-6200N

Pluspunten

• Werkt goed samen met de KPN Dongel (Model MF628)

Minpunten

• Er moet eerst een Firmware upgrade naar V2.12 uitgevoerd worden voordat de router met de KPN Dongel kan samenwerken.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
De Edimax 3G-6200N router heb ik uitgezocht om Draadloos internet beschikbaar te krijgen middels een KPN Dongel (Model MF628). Edimax is een voor mij onbekend merk maar hij ondersteunt de KPN Dongel volgens de compatibity list en daar ging het om.
De standaard op de router aanwezige Firmware is erg handig in te stellen met een wizard maar helaas is die Firmware niet aan de praat te krijgen met de KPN Dongel.
Download van Firmware V2.12 van de site www.edimax.com wordt geadviseerd in Quick Installation Guide. Die Firmware ziet er heel anders uit en hierop heb ik de installatie wizard niet meer kunnen vinden.
De volgende stappen zijn nodig om de KPN Dongel aan de praat te krijgen:
> Firmware download van de download pagina
> Installatie van de Firmware op de router
> Na Installatie moet een reset naar Factory Settings worden uitgevoerd (Tools / Configuration Tools / Restore to Factory Default
> Bij General Settings / WAN kies je voor 3G/2.5G. In het volgende scherm hoef je alleen de pin code van de Dongel op te geven. De andere default instellingen zijn goed.
> Bij General Settings / Wireless / Basic Settings moet een ESSID (naam waarmee de router zichtbaar wordt) aangegeven worden
> Bij General Settings / Wireless / Security Settings kan een WEP key gegeven worden voor de beveiliging van het Wireless signaal.

Na deze stappen voldoet de Edimax / KPN Dongel combinatie prima. De snelheid hangt natuurlijk af van het KPN contract. Met een Snel Mobiel Internet abonnement bereik ik download snelheden rond de 100 kB/s. Dat is in de normale praktijk ruim voldoende.

Heb jij ook een Edimax 3G-6200N?