Gembird EG-UPS-002

Specificaties UPS met 850VA capaciteit - Bekijk alle specificaties

Gembird EG-UPS-002 Review

Alex_dragon 23 juli 2019, laatste update op 30 september 2019, 263 views Product gekocht

Gembird EG-UPS-002

Prima UPS, helaas zeer brakke software, maar hij doet z'n werk al zeker een jaar en klaagt nooit. Heeft al meerdere keren stroomuitval opgevangen dus doet ook zeker z'n werk. Heb ondertussen een tweede aangeschaft voor m'n thuisservert en die doet het ook prima. Nog 2 aangeschaft via Amazon.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goed
  • batterij vervangbaar

Minpunten

• Kutsoftware
  • geen battery indicator op linux, ondanks USB poort
  • geen idee waar ik een vervangende batterij kan halen

Capaciteit Score: 4
Software Score: 1
Ik heb al minstens 10 jaar servertjes staan bij mij thuis en op andere plekken, waar de stroom niet altijd even stabiel is. Om dit op te vangen gebruik ik al sinds het begin verschillende UPSen van verschillende merken. Meestal werkt de stroom dus heel erg veel hoeven ze niet te doen behalve lang aanstaan en niet stuk gaan.

Voordat ik deze had gekocht heb ik een tijd met een APC BackUPS gewerkt van ongeveer 80 euro, deze werkte prima en vooral de software was erg puik onder zowel windows als linux, maar na een jaar kreeg ik al snel problemen; De accu klaagde dat deze stuk was, ookal kon ik nog prima over gaan op batterij modus en werkte de accu nog prima zover ik kon meten. Na dit een tijdje genegeerd te hebben, kreeg ik ineens een stroomuitval, die veroorzaakt bleek te zijn door de UPS zelf, die ineens uit was gevallen en daarna weer aan ging. Ik heb later nog de accu vervangen maar dat mocht ook niet baten, het apparaat bleef maar problemen geven.

Toen heb ik tijdens een aanbieding deze Energenie 850VA gekocht voor zo'n 70 euro en dat is tot nu toe nog steeds een prima koop geweest, en ik heb de eerste toch al zo'n 3-5 jaar in gebruik voor een server die 24/7 aan staat en een constante 200-300W trekt uit de muur.

Omdat deze zo goed beviel heb ik ook nog een tweede gekocht voor bij mij thuis, en ook daar tot nu nog geen spijt van gehad; hij klaagt NOOIT, als de stroom uitvalt gaat hij rustig eens in de 10 seconden piepen tot hij bijna leeg is, en hij heeft geen moeite met 500W+ stroompieken, alhoewel toen ik een tijdje 600W constant trok hij wel ging piepen, dus meer dan 500W zou ik er niet aan hangen.

Ik heb andere mensen zien klagen over de warmte die het apparaat afgeeft. Dit klopt en kan ik zelf ook bevestigen, vooral als je helemaal geen stroom trekt, omdat je dan de Automatic Voltage Regulation (AVR) module te weinig load geeft. Als je ervoor zorgt dat je in elk geval 50W trekt dan word hij wel warm maar zeker niet heet. :Y)

Overigens is de AVR module ook al handig geweest, ik woon in een flat en af en toe zijn er flinke stroompieken en dalen, die een harde tik kunnen veroorzaken uit speakers en dergelijke, maar als ze achter een AVR zitten heb ik er geen of veel minder last van (ik heb nog een AVR van PowerWalker welke geen UPS gedeelte heeft).
Meeste andere UPSs die ik heb gezien uit dezelfde prijsklasse hebben geen AVR/powerconditioning, dus dat vind ik het op zich wel waard om te benoemen. :)

Het enige wat je echt NIET moet verwachten van deze UPS is degelijke software. Hij wordt niet herkent als batterij, hij heeft geen seriele interface waarmee je kan praten, zowel Windows als Linux herkennen hem niet, en de software die online verkrijgbaar is lijkt geschreven voor Windows XP in VisualBasic oid. Er zit een USB poort op, maar ik heb de software zelf niet werkend kunnen krijgen (vooral omdat ik alleen linux gebruik), wellicht hebben andere mensen er meer geluk mee maar ik kan het apparaat in elk geval niet aanraden voor de software, want dat doet APC een stuk beter. 8)7

Als iemand nog specifieke vragen heeft over het apparaat kan je overigens het prima in de comments zetten, ik heb er nog 2 gekocht via Amazon dus met 4 totaal in gebruik kan ik wel zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben :+

Heb jij ook een Gembird EG-UPS-002?

Hallo,

In de specificaties staat er dat deze aan de muur kan bevestigd worden.
Is er maw het nodige voorzien? Zoals bijvoorbeeld op deze van APC?:

Of moeten er eerst nog iets voorzien worden aan de muur? (Buiten vijzen uiteraard)

Alvast bedankt
Ze hebben gaten aan de achterkant die mooi over schroeven met een grote kop zouden moeten heen vallen, zie hier een foto: https://seafile.dragonhive.net/f/7c2252f367a64280851e/ (wel is waarschijnlijk 'zijwaarts' monteren het beste, maar het kan alle kanten op zo te zien)

[Reactie gewijzigd door Alex_dragon op 20 juli 2020 17:46]