Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

aramdin 5 maart 2006, laatste update op 6 maart 2006, 5.748 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Erg accuraat
  • Draadloos
  • Geen vertraging door Fast RF
  • Zwaar (voor sommigen)

Minpunten

• Prijzig
  • Zwaar (voor sommigen)

Ik heb deze muis nu al geruime tijd in bezit & ik moet toegeven dat het tot nu toe de beste muis is die ik in mijn bezit heb gehad! Ik heb gehad: Logitech Pilot, Microsoft Intellimouse Explorer, Razer Boomslang 1000dpi, Logitech Dual Optical & de Logitech Mx500. De Mx1000 wordt geleverd in een estetisch mooie verpakking waar het volgende in is verstopt:

-Logitech® MX1000 Laser Cordless Mouse
-Rapid-charging base station
-CD with SetPoint software
-Installation guide
-USB to PS/2 adapter
-AC power adapter

Zo nu door naar punten waar de Mx1000 op beoordeeld worden beginnend met **tromgeroffel**... Ergonomie :)

Ergonomie
Ik ben van nature een gamer, nu niet meer zo verslaafd als een jaar geleden. Ik speel vooral Battlefield 2, waar hij uitermate voor geschikt is. Zelfs na uren achter elkaar spelen vind ik de muis niet irritant oid aanvoelen, dik pluspunt dus :) . De knoppen zitten op zich op plaatsen waar je ze verwacht, daar is goed over nagedacht. De Mx1000 is wel zwaarder dan een normale muis, er moet immers een accu e.d. in. Ik hoef mn muis niet veel op te tillen, dus dat scheelt.

Functionaliteit
Het speciale aan deze muis is zoals velen van ons weten de vernieuwde MX engine, gebaseerd op een Laser die afkomstig is van Agilent Technologies. Hij zou volgens Logitech 20x scherper moeten zijn dan een conventionele optische muis.
Gevoelsmatig zal dat waarschijnlijk niet waar zijn, maar deze muis is echt scherper dan bv mn Mx500 of Dual Optical!

Ander pluspunt (voor sommigen maybe een minpunt) zijn de vele knoppen. Last but not least de batterij indicator die in 4 trappen aangeeft hoe vol de batterijen nog zijn. De Setpoint software kan dit ook uitlezen (meer over Setpoint bij het kopje Drivers...).

Opkomende vraag bij velen zal zijn... Hoelang gaan de batterijen mee? Bij normaal gebruik moet hij tussen de 14 & 21 dagen meegaan. Ik gebruik mn muis elke dag, tussen de 1 & 4uur. Bij mij gaat de muis geschat 2 a 3 weken mee, en dan zet ik de muis zelfs nooit uit.

Precisie
De Mx1000 is accuraat...Zeer accuraat! Hij kan zoveel ondergronden aan, zonder te haperen. Daarnaast moet je echt veel moeite doen om de muis te laten flippen. Bij normaal tot enthousiast gaming gebruik moet dit onhaalbaar zijn. Pas als je de muis van je bureau oid afmept zal hij flippen ;) . Je merkt trouwens niet dat het een draadloze muis betreft als je kijkt naar de precisie. Hij maakt gebruik van Fast RF technologie, als het goed is een verbeterde versie van de Mx700.

Vormgeving
Persoonlijk vind ik het een mooie muis. Het is geen bling muis zoals een Razer Mamba, maar gewoon stylisch & strak zonder al teveel poespas. Hij/zij is in 2 soorten verkrijgbaar, de albekende zwart/groene en de zwart/zwarte versie. Ik heb zelf de laatste & vind die er stukken beter uitzien dan de groene versie, maar dat is persoonlijk.

Bouwkwaliteit
Bijna perfect, 2 kleine dingetjes verpesten het voor de algehele ervaring. Het Logitech logo op de bovenkant is bij mij al vervaagd...Daarnaast zit er een zilveren sticker op de achterkant (beschermd door een dunne doorzichtige sticker) die al heel snel losliet! Dit hadden ze liever achterwege kunnen laten of heel veel beter kunnen afwerken. Voor de rest is het een goed afgewerkte muis, niet te vergelijken met een Sweex of Qware muis.

Drivers en ondersteuning
Logitech maakt gebruik van Setpoint om de nieuwste muizen te configuren/aan te sturen. Het werkt makkelijk, is duidelijk & je kan lekker veel instellen (Weet niet hoe het bij de andere muizen zit). Setpoint bevat voor gamers een aparte feature. Setpoint is in staat games te herkennen & past daar als het ware een apart profiel op toe. Als er een game wordt gedetect wordt er bv:

-Mouse Acceleration uitgezet
-Muis snelheid aangepast
-Button Assignments komen te vervallen of worden behouden
etc

Zo nu en dan komen er updates uit voor de software, dit gaat bijna zonder enige user intervention. Setpoint ziet er niet amateuristisch uit & zo voelt het gelukkig ook niet aan.

Toendertijds heb ik deze muis voor rond de 75euro aangschaft, een heftige investering voor een muis. Ik vind het uiteindelijk elke euro waard, maar dit moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

Gebruik de muis ook met veel plezier.
heb 'm overigens in zwart/blauw. Gekocht in setje (MX 3000) met Wireless Multi Media toetsenbord voor 79,95 bij de mediamarkt (inmiddels een kleine 9 maanden geleden), losse muis was destijds idd 75,00.

Moeite van het vermelden waard: in setpoint zit een gaming-applicatie. Setpoint herkent als je een spel speelt en je kan kiezen of je muisversnelling zoals in Windows of zoals zelf ingesteld wil, daarnaast enkele knoptoewijzingen aan te passen voor gamen.
poeh, ik heb de mx1000 ook, maar dan wel voor photoshop en ander design-werk, voor het gamen heb ik toch echt liever mijn mx518 :z
Ik heb de Logitech MX1000 ook al sinds hij uitkwam, ik gebruik hem ook elke dag een aantal uur maar bij mij gaat de muis toch gauw 3weken op de accu en ik zet hem ook nooit uit (8>. voor de rest een perfecte muis!
Ik heb dat onding na een week teruggebracht. Ik ben al ruim 5 jaar UT-verslaafd en superkritisch wat betreft muizen. Ik denk nog altijd dat er niks bovende Mouseman Wheelmouse gaat, maar helaas is die niet meer te krijgen.

Die mx1000 verliest binnen een halve dag zijn precisie doordat de accu gewoon kracht verliest. Kortom je hebt de hele tijd het gevoel dat je je moet aanpassen aan je steeds minder precies wordende muis.

Mx518 heb ik gehaald nadat de mx1000 terugging. Wereld van verschil in het voordeel van de 518; een echte gamemouse.
Yo, mooie beoordeling! Heb de muis zelf ook, en bevalt goed!

Enige wat me opvalt, is dat hij regelmatig opeens de cursor een stuk naar beneden zet. Net of je even heel snel naar beneden ging. Beetje jammer als je net die headie ging maken en opeens de stenen kust :S Meer mensen met deze ervaring?

Maar toch bevalt de muis verder zo goed dat ik nog geen actie ondernomen heb. Wil wat zeggen, dunkt me ;)
Probeer es een matzwarte ondergrond voor dat muisje.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het "eigen leven leiden" van m'n MX 1000
Voor de mensen waar van de muis point iedere keer verschuift heb ik het volgende meegekregen van de helpdesk van logitech. Ik had hier ook last van maar na het aansluiten op de ps/2 poort is bij mij het probleem opgelost.

Uit uw e-mail begrijp ik dat de cursor van uw muis verspringt.

Dit kan aantal oorzaken hebben. Als eerste dient u te controleren of er geen stof voor de sensor zit. Ook kan de gebruikte ondergrond van invloed zijn op de werking van de muis. U kan ook nog testen of het uitmaakt of u de muis op USB of PS/2 aansluit. Als dit alles het probleem nog niet verhelpt, adviseer ik u de muis op een andere PC te testen om een software of PC defect uit te sluiten. Mocht de muis hetzelfde probleem vertonen op een andere PC, dan zal het defect zijn.

Indien een product niet direct via ons is aangeschaft en defect is, zou u het product moeten kunnen omruilen bij de handelaar waar het product oorspronkelijk is aangeschaft. Mocht dit niet mogelijk zijn, verzoek ik u om ons dit te laten weten, zodat wij dan een passende oplossing voor u kunnen zoeken.
Volgens mij haal je niet de volledige snelheid als je de muis op PS2 aansluit, maar dat ik weet ik niet zeker.

Kan iemand hier uitsluitsel over geven :)
Goeie review :)

Zelf vind ik het juist lekker dat de muis zo zwaar is! Inderdaad jammer dat 'ie zo duur is (was?), ik heb 'm een paar maanden geleden aangeschaft voor 80 euro, maar hij was dit zeker waard.

@BvDorp: Mijn muis schiet juist soms opeens omhoog! Zeer irritant. Volgens mij ligt het niet aan de ondergrond, maar wat is het dan?
Overigens heb ik hem al een jaar in gebruik en bij de into 60 euro betaald :*)
Ik vindt het een geweldige muis :9
Ik heb deze muis ook al bijna een half jaar, ik heb tot nu toe maar 1 keer een probleem gehad. Hij ging niet meer automatisch aan als je er mee beweegde, maar wel als je een knop indrukte. Dit was gelukkig alweer over na reboot van Windws. Ik vind het ook erg jammer dat het Logitech logo bij mij ook volledig is afgesleten. Verder vind ik het een prima muis, niks op aan te merken.