Specificaties Videokaartkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Prolimatech MK-13 Review

Bjornmeijer935 13 mei 2010, laatste update op 22 mei 2010, 1.583 views

Prolimatech MK-13

Pluspunten

• Kan passief gebruikt worden
  • Koelt goed bij overclocken

Minpunten

• Montage van de koeler kan best lastig zijn
  • Neemt 3 sloten in beslag(zonder fan)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Inleiding:
Ik ben op zoek gegaan naar een betere koeling voor mijn Club3D HD5770 1GB, uiteindelijk na een berg reviews en vergelijkingen ben ik hier op gekomen.
Wat het hem vooral deed voor mij was de grootte met de gedachte dat ik hem wellicht passief zou kunnen koelen.

Verpakking:
De Mk-13 zit in een kartonnen doos met daarop wat de naam en een afbeelding van de koeler.
De doos is niet bepaald klein te noemen maargoed dat kan ook niet anders met zo'n grote koeler.

Inhoud:
In de doos zit:
- De GPU koeler
- Mounting rails om fans te monteren
- Tube Pasta
- Hoge memory heatsinks
- Middelhoge heatsinks
- Lage memory heatsinks
- VRM Heatsink
- setje beugels voor met andere gat afstanden
- Backplate
- Schroeven voor montage van de diverse onderdelen
- installatie handleinding

Het systeem
Antec Mini P180
OCZ StealthXStream 700W
DFI Lanparty JR X58-T3H6
Intel Core i7 920 @3,4GHz
Prolimatech Megahalems rev. B(2x 120mm fan 1200RPM)
3 GB OCZ Value 1333MHz
Club3D HD5770 1GB

Uiterlijk:
De koeler is opgebouwd uit een heatsink waar 6 heatpipes uit komen die over de gehele breedte van de koeler verspreid zitten. Hij is ook erg dik de koeler zal dan ook 3 sloten in beslag nemen dus is het voor mATX systemen nog mogelijk om het onderste slot te gebruiken(Mits de fan aan de zijkant geplaatst wordt)

Er zitten een heleboel lammellen aan deze koeler deze zijn uiterst stevig en zullen ook niet snel verbuigen, ik heb het zelf geprobeerd en ze bleven goed recht staan.

Installatie:
De installatie verliep niet helemaal volgens plan dit komt doordat er een aantal condensators in de weg zaten met de heatpipes van de koeler. Met enige creativiteit heb ik de heatpipes ingedeukt zodat ze de condensatoren niet zouden vermorzelen. Dit heeft wel als gevolg dat de koeler een beetje gebogen is, dit is natuurlijk in een casemod geen oplossing maar aangezien ik een dichte behuizing heb zonder doorkijk is dat voor mij geen probleem.

Vervolgens heb ik op alle geheugen chips de memory heatsinks geplaatst. Ik heb de pasta gebruikt die Prolimatech met de koeler heeft meegeleverd, deze was zeer fijn uit te smeren.

Vervolgens naar meerdere keren passen en meten heb ik hem er eindelijk op gekregen maar nogmaals met problemen, dit keer was het met betrekking tot de montage schroeven die de koeler vastdrukken op de GPU.

Het probleem was namelijk dat de schroefdraad te kort was gemaakt waardoor ik de koeler niet fatsoenlijk kon vast zetten en hierdoor schoof de koeler alle kanten op. Dit is echt een serieuze fout van Prolimatech, ik heb ruim 5mm aan opvul ringen voor iedere schroef moeten gebruiken om hem enig sinds stevig vast te zetten. :(
Zoals onder in de comment al gezegt was er zou een tweede opvul stuk in de doos zitten voor de backplate, enkel deze zat er bij mij niet bij maar hou hier wel rekening mee!

Toen de Koeler eindelijk stevig vast op de GPU geperst zat kon ik eindelijk doorgaan met het inbouwen van de kaart.
De kleine mod die ik had aangebracht heeft geen serieuze gevolgen gehad, zo is mijn vierde(pci) slot nog steeds beschikbaar en maakt de koeler geen contact met mijn NVTV tuner.

Je kan de meegeleverde handleiding gebruiken, ik heb er voor gekozen dit niet te doen.

Warmte productie:
Na de montage van mijn systeem heb ik gelijk Furmark gedraaid op stock snelheden met Extreme Burnmode op 1680x1050 & 2x msaa om te zien hoe warm de GPU zou worden, de resultaten mogen er zijn op vol vermogen na ongeveer een uurtje 48 graden. Ik heb bij de Mk-13 een Zalman 120mm rode led fan gebruikt die op 1800 RPM draait, deze is niet regelbaar dus ik heb niet op lagere snelheden kunnen testen maar zoals de testen al aangeven zal dit niet zo'n probleem zijn.

Overgeclockt(950/1250) met de zelfde settings werdt deze wel een beetje warmer maar niet aanzienlijk.

Passief heb ik ook getest het is mogelijk om met een minimale airflow in je systeem deze kaart passief te koelen al dan wel onder warme omstandigheden.
Al naar ongeveer 15 minuten met Furmark op Extreme Burnmode schoot de GPU temperatuur op naar de 80 graden en ben toen ook niet verder gegaan. :X

Ik heb een half uurtje STALKER Shadown of Chernobyl(op 1680x1050 max settings) gespeeld om te zien hoe warm de GPU zou worden zonder een fan.
Dit is dus het resultaat, een aangename 66 graden wat ruim binnen de marge is voor wat de GPU kan verdragen. :)

Om nog even alle temperaturen overzichtelijk te maken heb ik alles even in een grafiek gezet. Een temperatuur meting komt van mijn VGA review(Stockkoeling met Crysis Warhead)
Hoewel het niet een helemaal eerlijke vergelijking is geeft dit wel een beetje een beeld van de prestaties.

Conclusie:
De MK-13 van Prolimatech is met vrijwel alle gpu's compatible, Prolimatech houdt hier ook een lijst van bij op hun website en wordt ook continu geupdate. Deze koeler presteert heel goed naar mijn mening, ondanks dat de koeler niet compatible was met mijn kaart is het toch gelukt de koeler er op te monteren.
Ik vindt het enerzijds wel jammer dat ze geen fan meeleveren, maar dit laat natuurlijk ook de keuze voor de eindgebruiker open omdat ze dan zelf voor een fan kunnen kiezen. De koeler heeft aangetoond dat deze passief kan koelen al zou ik het op een high-end videokaart niet aanraden omdat dit hoogst waarschijnlijk niet gaat werken.

Mocht je nog eventueel spelfouten aantreffen(waarschijnlijk wel) meldt dit dan op een normale manier aub :D Ik heb nog wat plaatjes toegevoegd om een wat duidelijker beeld van de koeler te geven.

Heb jij ook een Prolimatech MK-13?

Goede review, nu is het wel zo dat de HD5770 niet op de compatibility lijst staat, waardoor kritiek op de montage misschien niet 100% terecht is.

[Reactie gewijzigd door mdcobra op 13 mei 2010 11:38]

Zoals ik al zij deze lijst wordt nog bijgewerkt, en het gaat hier om een custom PCB dus dat is dan ook de rede dat die niet past, wellicht passen andere kaarten wel dit is dan ook afhankelijk van de opbouw van de PCB. Als die condensatoren er niet hadden gezeten zoals op de V1 kaarten dan was er totaal geen probleem.
Ik heb het wel uit de negatieve eigenschappen lijst gehaald doordat ik dus duidelijk een onderdeel van de koeler mis.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 13 mei 2010 11:39]

Idd, dat wilde ik ook al opmerken... Wel een leuke review van een interessante koeler verder :)

[Reactie gewijzigd door Havvie op 13 mei 2010 11:31]

80 graden is niet al te veel, dat kan nog wel voor passief ;)
Dat is alleen nog maar de GPU houdt daar wel rekening mee, mijn vrm's zijn ook niet gekoeld dus ik heb geen idee hoe warm die worden, maargoed ik zij dat ik niet verder wou gaan he dus waarschijnlijk werdt die nog wel warmer als ik langer door ging. :P
Kan je de temp van de VRM's niet zien met GPU-z?
Als ik hier met mijn 5850 kijk bij sensors staat het er wel bij :)
Verder mooie review! maar damn dat ding is groot en lijkt het nou alsof hij je kaart half krom trekt? :/
Heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken maar wat ik er van gelezen heb is dat die dingen nog al behoorlijk warm worden, vandaar dat ik de test ook niet heb doorgezet. Passief gamen is mogelijk maar ik weet niet wat voor gevolgen dit heeft op lang termijn.

Nee de kaart trekt niet zo veel krom dat valt best wel mee, het is de koeler die krom is door mijn aanpassing. en ja hij is echt groot maar niks vergeleken met de Accelero Extreme die op mijn HD2900 PRO zat. :P

Ik heb op het moment 2 100mm Scythe fans erop zitten aan de onderkant, veel reviews zeggen dat van onder minder goed werkt, alleen ik kan je zeggen dat het wel degelijk beter werkt!

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 11 augustus 2010 09:19]

Met het opvullen heb je dan duidelijk iets fout gedaan. Er zit op die backplate een rubber laagje, en je krijgt er een losse bij. Deze losse moet je hier overheen plakken, zo zegt ook de handleiding ;)
Klopt er zit inderdaad een rubber laagje op de backplate, helaas geen andere in de doos aangetroffen maargoed wellicht een fout van de verpakker :D, maargoed ik heb het al op een andere manier opgelost die werkt.

[Reactie gewijzigd door Bjornmeijer935 op 13 mei 2010 11:33]