LG G8s ThinQ Zwart

€ 449,95
Specificaties 6,21" • 2248x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

LG G8s ThinQ Zwart Review

aropopTestpanel 23 juli 2019, 8.604 views Testpanel

LG G8s ThinQ Zwart

Top toestel zonder ergens echt uit te blinken, buiten in het aantal gimmicks. De camera(s) bieden goede foto's. Het scherm is een erg mooi oled paneel, maar de notch is van de vorige generatie. De batterij is goed, maar je zult toch nog steeds elke dag aan de lader hangen.

Pluspunten

• Scherm
  • Camera(s)
  • Batterij
  • Ligt goed in de hand
  • 3.5mm jack
  • Stereo speakers

Minpunten

• Software
  • Vinger afdrukken
  • Gimmicks

Als 1 van de gelukkigen mocht ik met Tweakers naar de Dealerdays van LG in Brussel. Hierna kreeg ik de LG G8s Thinq 128GB zwart toegestuurd. Na meer dan een week testen schreef ik deze review.

Zelf heb ik een OnePlus 6T ook met 128GB, deze is dus ook mijn referentiepunt. Ik heb de LG G8s ook een paar dagen door mijn vriendin laten gebruiken. Zij op actief op zoek naar een nieuwe smartphone en heeft nu een Xiaomi Mi Mix 2. Zij heeft ook een achtergrond in fotografie, iets wat mezelf iets minder goed ligt.
Specificaties
  • Snapdragon 855 + Adreno 640
  • 6GB RAM
  • 1080x2248 oled display met notch
  • Android 9 met LG skin
  • 3550mah batterij
  • IP68 rating
  • Vingerprintsensor op de achterkant
  • 3 camera's (12MP f1.8 OIS + 12MP f2.6 2x Optische zoom + 13 MP f2.4 wide angel
  • Dual-SIM (of 1 SIM, 1 SD-kaart)l
Unboxing
De doos die ik ontving had geen seal meer en had een grote sticker "NOT FOR SALE". Mogelijks is de unboxing experience dus licht verschillend dan wanneer je de LG G8s in de winkel koopt.

Ik kreeg een typische rechthoekige smartphone doos. In de doos vind je het toestel, hoesje, fast charger, USB C kabel, microvezel doekje en 3.5mm in-ear oortjes. Een goed gevulde doos met alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan. Wat wel miste, is een handleiding of quick start guide.

Accessoires
De meegeleverde oortjes zijn degelijk. De kwaliteit is goed en de seal in de oren is ook erg goed. Het is ook fijn dat je de oortjes met eender welk device kan gebruiken, iets wat in deze USB-C en Bluetooth tijden niet vanzelfsprekend is.

De bijgeleverde lader laadt aan 9V 1,8A, maximum 16W dus. Zonder dat het expliciet wordt vermeld, ga ik er dus vanuit dat deze Quick charge 3 is. Het is een compacte lader, wat vooral tijdens reizen erg handig is.

Setup
Wanneer je het toestel voor de eerste keer aanzet krijg je vrij snel de standaard Android setup te zien. Dit wilt zeggen dat je je op de WiFi verbindt, aanmeldt met je Google-account en na enkele minuten ben je eigenlijk up and running. Verder biedt LG ook een applicatie om verder nog data en contacten over te brengen, dit kan via USB kabel, wifi of computer voor zowel Android als iPhone. Maar vermits Google voor mij netjes al mijn apps en de data (contacten, inloggegevens, ...) kon overzetten, had ik hier geen nood aan.

Ik was dus in minder dan 5 minuten van smartphone gewisseld. Ik herinner mij de tijden waarin ik nieuwe ROMs op mijn Nexus 5 zette en elke maal meerdere uren kwijt was aan het opnieuw instellen van m'n GSM. Dit was dus een enorme verademing. Kudos naar LG (en Google?) om dit klaar te spelen.

Hardware
De Snapdragon 855 kan heel het boeltje perfect aandrijven. Op geen enkel moment heb ik een hapering gezien en elk spelletje laadt enorm snel. Ik moet wel eerlijk bekennen dat zelfs op de vorige generatie (Snapdragon 845) al deze zaken ook al het geval waren. Maar met de laatste generatie ben je natuurlijk wel beter gewapend in de toekomst.

Diegenen die dachten deze telefoon te unlocken met hun handpalm, zal ik moeten teleurstellen. Dit werkt hoogstens 1/5 keer. De vingerprint sensor is echter wel top en ook de gezichtsherkenning werkt goed. Al had mijn vriendin met bril hier wel een iets minder vlotte ervaring dan ikzelf, zij vond namelijk dat het zelfs traag ging.

Het toestel ligt ook uitermate goed in de hand, door een soort rubberachtig gevoel dat je langs de zijkanten van het toestel hebt. Het formaat van dit toestel is goed, al mis ik het iets langere scherm van de Oneplus 6T wel. Het scherm ziet er trouwens erg goed uit. Het gaat wel niet super fel, wat in deze mooie zomer een probleem is, maar in de rest van het grijze Belgische weer, ok is. We hebben het toestel wel in de meegeleverde case gestopt aangezien de glazen afwerking aan de voor- en achterkant de indruk wekt dat het toestel niet enorm robuust is. Ook zorgt de glazen afwerking ervoor dat er enorm snel vingerafdrukken op het toestel staan, wat naar mijn mening snel ergerlijk kan zijn (wanneer men geen hoesje gebruikt).

Over draadloze bereik (WiFi, bluetooth, NFC en mobiel) heb ik geen enkele klachten dus dat is allemaal dik oke, zoals het natuurlijk ook hoort te zijn in dit prijssegment. Verder kan je ook kiezen om ofwel een tweede simkaart, ofwel een SD-kaartje te plaatsen bij de SIM-kaart.

De toevoeging van de 3.5mm koptelefoon aansluiting is een welkom zicht in het huidige smartphone-landschap. Tijdens een recente reis stoorde ik me mateloos dat ik mijn smartphone niet kon laden in de trein/auto en op hetzelfde moment een beetje muziek of podcast luisteren. Tijdens een reis is het namelijk niet zo praktisch idee om oplaadbare bluetooth oortjes opgeladen te houden.

Over de speakers hebben we een gemengd gevoel: de stereo setup is erg prettig als je op toilet een filmpje kijkt, maar in een wagen zonder Bluetooth zijn ze verre van luid genoeg om de navigatie te horen of van muziek te genieten.
Batterij
De 3550mah batterij houdt het zeker heel de dag vol. Met mijn mild gebruik (1 uurtje waze, browsen doorheen de dag en 's avonds een paar video's op YouTube) hield ik makkelijk 30-40% over. Dit is met ongeveer 4 uur aan screen on time.

Ik ga ervanuit dat je toch al je best moet doen met zware games om de batterij tegen voor het einde van de dag helemaal leeg te krijgen. Als je natuurlijk vaak lange dagen werkt of niet elke avond kan opladen kan dit misschien wel een dealbreaker zijn.

Uit mijn ervaring degradeert de batterij meestal na iets langer gebruik, naarmate er meer apps op het toestel en de batterij meer slijt. Voor mijn gebruik is dit op lange termijn dus nog steeds haalbaar.

https://tweakers.net/i/bKURK18N-Xg2cWev4sc5rIen2_A=/620x/filters:strip_exif()/m/477452/1HQ1353T0TD0Ic5moXTCtLXITc49fhIPZNR3iSRn2ARyu0U9aL?f=620xauto https://tweakers.net/i/zjMXw9Efr1-jfSp_-w3ICe2TqSo=/620x/filters:strip_exif()/m/477452/1HQ13523Tx2yUOnp3b3NFlMWf5ECpZc8HEBObMa10S0WANnKSF?f=620xauto
Software
De software waarmee je elke dag moet werken is over het algemeen OK. Maar ten opzichte van stock zijn er toch enkele ergernissen.

Android 9 heeft een LG laagje gekregen. De launcher is niet erg praktisch en onoverzichtelijk. Het homescreen bevat de meeste apps, maar je kan de app drawer bereiken met een swipe beweging omhoog. Dit lanceert echter ook de recente apps wanneer je een beetje te laag veegt. Ik was na enkele minuten al best geërgerd door dit systeem en heb dan maar Nova launcher geïnstalleerd.

Ook de notificatiebalk heeft enkele ergernissen. Je kan, zoals op de meeste android smartphones, de toggles aanpassen. Echter kan je niet gemakkelijk het percentage van je batterij zien (enkel door de togglebalk naar beneden te trekken, niet op het homescreen) en is er door de notch heel erg weinig plaats voor notificaties (slechts 2 verschillende app icoontjes!) en statussymbolen.

Er zijn ook enkele bloatware apps op de smartphone aanwezig. Zo heb je Amazon Assistant, Cell Broadcast, Game launcher, LG health, RemoteCall Service, Safe Family, Smart ThinQ en Smart World. Deze apps hebben volgens mij een zeer kleine meerwaarde en zouden perfect als uninstallable app in de PlayStore kunnen worden aangeboden. Ik ben zelf een fan van smart home, maar de apps van LG werken enkel met een select aantal LG apparaten. Dit maakt ze dus volstrekt overbodig indien je geen apparaten hebt of toevallig een niet-LG apparaat gekocht hebt.

Andere kleine ergernissen zijn onder andere een popup die je krijgt bij het aan/uit zetten van je data (iedere keer opnieuw), moeilijk switchen tussen stil-trillen-luid, instellingen zijn nogal moeilijk terug te vinden en het feit dat je niet uit de notificatie drawer kan switchen van wifi-netwerk.

Het is echter niet alleen kommer en kwel in de software. Er zijn ook enkele nuttige toevoegingen. Zo kan je contextueel acties configureren. Zo kan je bv de locatie van je auto laten onthouden en verschillende acties ondernemen wanneer je thuis of op het werk komt of vertrekt. Je kan ook de navigatie knoppen configureren naar je eigen voorkeur. Ook kan je verschillende thema's en lettertypes installeren, ook al moet ik zeggen dat de keuze hierin nogal beperkt is.

Camera
LG heeft een resem aan fijne modi in de camera app gestoken. Zo is er een Studio-modus, Portret-modus, Auto-modus, AI CAM, Manuele modus en nog vele andere (zie screenshots). Een aantal van deze modi (studio, portret, auto, manueel) zijn fijn om te gebruiken, andere een heel pak minder (bijvoorbeeld de AI CAM die vaak fout zit). Een kleine ergernis bij de manuele modus is dan weer dat de mogelijkheid om het diafragma manueel te veranderen ofwel niet bestaat, ofwel zeer erg verstopt zit. Verder zijn er ook nog een heel deel effecten die toegevoegd kunnen worden aan de foto's en/of video's, de ene al belachelijker dan de andere. Zoals daar zijn: Stickers (kroontjes, hoedjes,...), beautify, een make-up functie, een animoji cloon (in verschillende diertjes), .... Ook de effecten die aangeboden worden, zijn naar mijn mening best waardeloos. Je neemt hiervoor best een 3th party applicatie die dit honderden keren beter doet.

Wanneer je de app voor de eerste keer open doet, kan ik me inbeelden dat bepaalde mensen nogal overweldigd raken. De app biedt zeer veel functies en knopjes, waardoor je toch een bepaalde tijd nodig hebt om alle functies en settings te ontdekken. Wanneer je echter gewoon bent aan de interface van de camera, valt dit overweldigend gevoel snel weg.

Wanneer je de camera gebruikt, merk je wel meteen op dat het toestel zeer goede foto's aflevert. Dit zowel overdag als 's nachts. Ook de geautomatiseerde blur die je achter portretten kan plaatsen, lijkt zeer goed te werken (zowel bril als haren worden niet mee geblurd zoals bij vele toestellen wel het geval is). Verder is ook de flits meer dan voldoende om extra belichting te geven indien nodig.

De drie camera's zorgen ervoor dat je in iedere situatie steeds de juiste lens hebt. De fisheye is naar mijn mening echter overbodig (maar dit is zeer persoonlijk natuurlijk). De zoomfunctie via de draaischijf is dan weer wel zeer prettig om te gebruiken. Hierbij is het ook fijn dat je niet enkel de draaischijf kan gebruiken, maar ook het symbool kan aantikken om te springen tussen de verschillende camera's.

Al bij al is de camera meer dan geschikt voor de gemiddelde smartphone-fotograaf. Wanneer je echter zeer veel nadruk legt op de camera, zou ik deze niet aanraden.
Overige
De LG G8s Thinq probeert zich te onderscheiden met verschillende gimmicks. Zo kan je bijvoorbeeld een foto nemen door "cheese" te zeggen, zit er een gebarenbesturing op waarmee je naar je GSM kan zwaaien en heeft het ding zelf een fysieke Google Assistant knop. In mijn ogen is geen enkele van deze "features" nuttig in dagelijks gebruik, tenzij je dagelijks wilt opscheppen ten opzichte van je vrienden op café natuurlijk.

De gebarenbesturing werkt heel omslachtig en de toepassingen (2 apps open of het volume regelen) zijn mijns inziens zaken die je veel gemakkelijker met je vingers kan doen. Zelfs tijdens het koken of auto rijden denk ik dat je sneller en veiliger bent dan 40 seconden als een idioot met je hand over je telefoon te zwaaien in de hoop dat hij je hand maar herkent.
Prijs en Conclusie
Al dit moois heb je voor een prijs tussen €570 en €750 op moment van schrijven. Voor dit geld krijg je een mooie telefoon zonder echt nadeel. De telefoon scoort op alle vlakken goed tot uitstekend. Maar voor dit geld kan je mijns inziens wel een telefoon kopen die iets sexyer is.

Als je kijkt naar wat de concurrentie bij Samsung, Oneplus en de Chinese merken aanbieden, kan LG volgens mij de echte smartphone liefhebber niet bekoren. Maar voor de gemiddelde vader of moeder, die een degelijke smartphone wilt, kan je met dit toestel niets verkeerd doen. Ze kunnen met alle gimmicks ook nog hun vriendenkring entertainen.

Heb jij ook een LG G8s ThinQ Zwart?

Nu voor 399, ik kan me voorstellen dat deze smartphone nu een stuk aantrekkelijker is ten opzichte van de concurrentie.
Inderdaad, prima prijs-kwaliteitverhouding nu. Ik wacht nog even om te zien of hij op black Friday nog daalt :)