Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-X58A-UD7 Review

amberjr 12 mei 2010, 1.127 views

Gigabyte GA-X58A-UD7

Pluspunten

• stabiel, goed overclockbaar, ruime instellingen in bios, zeer goede featureset

Minpunten

• kleigheidjes met aansluitingen en boottijd

Layout Score: 4
Na lang wikken toch maar voor dit systemboard gekozen, ook op basis van beschikbaarheid. Ben toch meer een asus ROG man maar daarvoor moest ik voor de nieuwe versie voor mijn gevoel te lang wachten. Ook wilde ik mij ssd raid 0 en mijn raid 5 op losse controlers en ook mijn dvd/bluray op een lossen controler. Algehele indruk is goed, maar er zijn zoals altijd wel wat kleinigheden. De aansluitng voor je onboard audio header is een drama als je de extra koeling installeert je kunt er dan (bijna) niet meer bij om de kabel aan te sluiten. Ik zou zelf ook iets meer controle willen over de fanspeed van extra ventilatoren. Dit kan nml bij de ROG borden wel. De overclockbaarheid is goed, met even spelen zat mijn -7 960 op 4.2 daar is hij ondertussen weer vanaf en draait nu normaal gesproken op 3.6 Wat wel leuk/bijzonder is, is dat je de multiplier standaard 1 stap hoger kunt zetten dan de spec van de processor.
Al met al geen spijt, verzorging van de leveromvang is goed voldoende kabels enz. Met de moderne zaken als usb3 e.d. heb ik op dit moment nog geen ervaring. Ander negatief puntje is het trage booten.

Eindconclusie goed systemboard wel prijzig maar geen echte tekortkomingen en voorlopig op de toekomst voorbereid(altijd leuk voor m'n htpc later :))

Heb jij ook een Gigabyte GA-X58A-UD7?

punt is een beetje dat het 2 ssd's zijn(stripe) en 4 seagate 1.5 tb's. oja zit ook nog een "oude"dvd speler bij in en mijn ext sata(handig voor testen met blanco installatie's) Heb ze op mijn vorige bordjes altijd gezamelijk aan de ich gehad maar dit werkt voor mijn gevoel sneller. M.b.t. boottime geen idee precies (meestal aan/slaapstand) maar aanzienlijk langer als mijn vorige bordjes van asus (4 stuks) en msi. Boottime is vooral vervelend bij tweaken en inbouw/uitbouw nieuwe hardware. Maar ach zo vaak boot ik dus niet, trouwens wel mede daarom.
Maar die boottijden worden door een aantal factoren bepaald, waaronder de biossen van de controllers waar je doorheen moet. Op het moment dat er meer controllers actief zijn zal het langer duren. Dus als je in de bios uitzet wat je niet gebruikt, dan kan dat al eens wat schelen.
Hoe lang is de boottijd dan op dit bordje? Doordat dit plankje wel wat extra controllers aan boord heeft is het idd wel zo dat booten wat langer duurt dan op een 'kale' plank, maar dat heb je met alle high-end bordjes.
Waarom wil je eigenlijk losse controllers voor je SSD, RAID5 en Bluray speler? Ik weet niet hoeveel disks het precies zijn, maar als je 1 SSD, 1 BRspeler en max 4HDDs hebt, knoop het dan allemaal aan de ICH10R, dat geeft de beste performance en omdat je de overbodige controllers dan nog eens uit kunt zetten kun je ook nog eens wat besparen op de boottijd.

Verder kun je ook eens kijken naar de meegeleverde SMART6suite. Daar zitten tooltjes bij om je boottijd drastisch te verkorten (op de P55A-UD6 bootte ik in 7 seconden vanuit sleepstate). De enige eis is dat er stroom op je PC blijft staan (dus niet de stekker uit de voeding trekken), maar in prnicipe doe je dat meestal niet. In dat geval kun je die boottijd lekker omzeilen en heb je in no-time een werkende bak voor je neus staan.