Intel 660p 512GB

€ 51,20
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (QLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Intel 660p 512GB Review

p0linskie 20 juli 2019, laatste update op 20 juli 2019, 358 views Product gekocht

Intel 660p 512GB

Ssd met duur/snel cache geheugen wat wegschrijft naar het tragere QLC. Dit is te merken zodra je een game download en je hebt 500mbit internet. Na een tijdje loopt het cache geheugen vol en heb je response tijden die oplopen tot 5000ms. Verder loop je hier niet tegen aan.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel tov S-ATA

Minpunten

• Beperkt cache snel geheugen

Met een prijs die ongeveer de helft is van de concurrentie is de Intel 660p reeks een aantrekkelijke NVMe reep op de markt. Het is dan ook niet verrassend dat hij regelmatig in de BBG's van Tweakers.net.

Na wat uitzoekwerk heb ik besloten om deze ook op te nemen in mijn nieuwe build. In eerste instantie had ik het OS op deze schijf geïnstalleerd, wat op het eerste gezicht een prima beslissing was. Echter werd ik wel wat verrast toen ik mijn steam library ging downloaden. Al gauw zat het cache geheugen vol van de Intel 660p waardoor de snelheid compleet verdween. Het voelde alsof ik terug was naar HDD. Omdat ik het OS op de Intel 660p geïnstalleerd had voelde m'n hele systeem log aan. Ik heb zelfs 5000ms voorbij zien komen.

Daarom mijn OS opnieuw geïnstalleerd op een S-ATA SSD. (met opstarten van het OS is het prestatieverschil haast niet te merken). Daarna heb ik mijn steam library verplaatst naar de Intel 660p

Door deze aanpassing voelt het systeem nu niet meer log aan en kan ik toch gebruik maken van de snelheid van NVMe.

Conclusie: Vind je het niet erg om af en toe met een traag systeem te werken of heb je niet zulk snel internet, dan is het een prima keuze. Als je echt een hekel hebt aan af en toe wat traagheid, dan zou ik deze NVMe laten liggen en door sparen.

Heb jij ook een Intel 660p 512GB?

Dankje wel voor review.

cache geheugen was voor mijn ook rede ik toch voor iets duuder 970 evo 1TB ging