Cooler Master Hyper 212 Plus Review

StefanvanGelder 12 mei 2010, laatste update op 13 mei 2010, 7.550 views

Cooler Master Hyper 212 Plus

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluidsproductie (min)

Minpunten

• Installatie gemartel
  • Heatsink is flink hoog (aka Scythe Mugen)
  • Door de breedte zal niet elk geheugen passen
  • Geluidsproductie (max)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Voor de PC van mijn broertje zocht ik een goedkope koeler, die toch goede koelprestaties wist neer te zetten. Ik heb een budget van ¤ 25, – voorgenomen. Hiervoor wilde ik uiteraard de best mogelijke koeler. Ik denk dat die ik wel heb gevonden met de Cooler Master Cooler Master Hyper 212 Plus! In diverse reviews presteert hij slechts iets minder dan de 50% duurdere Scythe Mugen. Ook wordt deze processorkoeler al maanden aanbevolen in de Budget Game PC op Hardware.info.

Gelukkig zijn er meer interessante dingen over deze koeler te vertellen, anders zou mijn review behoorlijk nutteloos zijn ;)

Ik gebruik de koeler in combinatie met de volgende hardware:
Processor: AMD Athlon X2 6000+ (125W)
Moederbord: MSI K9N Platinum
Videokaart: ATI Radeon 3850
Voeding: Huntkey HK500-13BP 500W

Verpakking
Toen ik de koeler voor het eerst eruit haalde dacht ik... Wow die is groot! Hij is even hoog als mijn eigen Scythe Mugen, iets wat ik niet had verwacht... Ik had niet eens naar de afmetingen gekeken bij aanschaf, maar op de plaatjes leek hij mij niet zo groot :P Gezichtsbedrog dus. In smallere kasten kan dit wel een probleem zijn. Voor mij gelukkig geen probleem dus ik kon doorpakken.

Afbeelding 1, totaalplaatje van de Cooler Master Hyper 212 Plus

In de doos zat het volgende:

1 120mm Fan (600 - 2000 R.P.M. (PWM))
4 ijzerdraden voor de bevesteging van de fan(s) (2 per fan nodig)
Backplate
1 beugel welke te schakelen is voor elk gangbaar socket (775, 939, 940, 1156, 1366, AM2, AM2+, AM3 )
Installatiehandleiding
Koelpasta in een tube
Bevestingingsschroeven
De heatsink it self :)

Uiterlijk
Zoals ik al aangaf is de koeler behoorlijk hoog, hij is wel vrij smal. Maar doordat hij wel weer vrij diep is, kan niet echt geheugen onder de koeler worden geplaatst. Zoals zo vaak tegenwoordig, is het plaatsen van geheugen modules met hoge heatsink niet echt mogelijk. De eerste 2 geheugensloten worden namelijk bedekt door de koeler.

Voor de beeldvorming heb ik de maten van de Scuthe Mugen en Cooler Master Hyper 212 Plus even onder elkaar gezet:
Scythe Mugen: 130 x 100 x 158 mm | 870 gram
Cooler Master Hyper 212 Plus: 120 x 79.7 x 158.5 mm | 626 gram

De koeler beschikt over 4 heatpipes, welke direct contact maken met de IHS van de processor.

Afbeelding 2, de heatpipes maken direct verbinding met de IHS op de processor

Er wordt standaard 1 120mm fan meegeleverd. Deze fan draait tussen de 600 en 2000 rpm. Bij mij draait de fan op 1150 rpm, dit komt mede doordat ik in de BIOS heb gezegd dat de temperatuur op mag lopen tot 40 graden.De reden hiervoor is dat de fan anders voluit gaat draaien, wat de geluidsproductie niet ten goede komt. Daarnaast begint er vanaf 1600 rpm de lager in de fan ofzo iets te ratelen. Voor zover ik heb gezien zitten er geen kabels in de buurt, ik moet het nog verder onderzoeken. Hier zal ik later nog meer duidelijkheid over geven!

Montage
Koelers installeren op socket AM2 is meestal peace of cake. Bij deze koeler moest ik echter iets meer mijn best doen om de koeler geļnstalleerd te krijgen. De installatie van een backplate op de achterkant van het moederbord wordt namelijk vereist. Dit in tegenstelling tot oude Scythe Mugen, deze kan direct gemonteerd worden op de standaard aanwezige AM2 backplate! Ik vermoed dat dit is gedaan om de prijs te drukken, elke socket werk namelijk met dezelfde backplate en beugels. Op zich een goed bedacht systeem. Maar in de praktijk kost het wel meer tijd om de koeler te installeren. De beugel moet je zelf goed afstellen.

Afbeelding 3, de backplate op de achterkant van het moederbord

Afbeelding 4, de backplat is geļnstalleerd en de processor koeler kan erop worden gedraaid

Afbeelding 5, de koeler is afgemonteerd

Prestaties
Ik heb de standaard meegeleverde koelkasta van Cooler Master gebruikt. Zoals hierboven aangegeven heb ik in de BIOS geforceerd dat processor 40 graden mag worden. Daarom zullen de prestaties niet optimaal zijn, maar de processor blijft zelfs op 1150 rpm koel genoeg.

Voor het stressen heb ik prime95 gebruikt. Cool'n'Quiet is ook enabled. De ilde temperaturen zijn blauw gekleurd, de load temperaturen zijn rood gekleurd.

Idle
CM Hyper 212 13
AMD Stock koeler 40
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Load
CM Hyper 212 34
AMD Stock koeler 65
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Van een koeler voor ¤ 25, – mag je geen top prestaties verwachten. Toch laat deze processorkoeler weinig steken vallen als het om prestaties gaat. Als je niet veel geld wilt uitgeven aan een koeler, maar toch redelijk goede prestaties wil, dan is deze koeler echt een aanrader. Als ik moest kiezen tussen de Scythe Mugen en de Cooler Master Hyper 212 Plus, dan zou ik vanwege de iets betere prestaties toch voor de Scythe Mugen gaan. Wanneer je echt gaat over klokken kan die koeler hem net iets koeler houden. Echter is de Cooler Master Hyper 212 Plus een heel goede keus voor mensen die niet extreem overklokken:)

Het enige echte min punt vond ik het installatie-gemak, het is bij lange na niet zo simpel als bij een standaard socket AM2 processor. Ondanks het maximale geluidsniveau en het installatie-gemartel vind ik het een goede koeler voor een lage prijs en krijgt van mij 4 sterren!

Vragen m.b.t. de koeler hoor ik graag, evenals opmerkingen of toevoegingen :)

• AMD Athlon X2 6000+ (125W)
  • MSI K9N Platinun
  • ATI Radeon 3850
  • Huntkey HK500-13BP 500W

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 Plus?

Ik heb nog een vraagje,

Ik zie altijd dat mensen de fans horizontaal laten blazen, en dan via de achterkant eruit. Maar ik zat de denken, waarom zet je 'm niet verticaal? Warme lucht gaat omhoog, en als je dan toch een fan aan de bovenkant hebt zitten, waarom niet verticaal? Kan niet geloven dat dat nadelig is ofzo? Of misschien omdat je dan met de breedte van het werkgeheugen zit?

Graag reactie!

EDIT: Nou zie ik alleen dat jij het volgens mij wel horizontaal hebt (zie foto met werkgeheugen aan voorkant)? Naja, mijn vraag is er nogsteeds.

[Reactie gewijzigd door woukabouter op 27 maart 2011 14:13]

Horizontaal is koelere lucht aanwezig. Als je hem verticaal zet haalt die de inkomende lucht bij de GPU weg, aangezien die doorgaans ook veel warmte afgeeft koel je met warme lucht, wat dan weer minder goed moet koelen.

Dat is in ieder geval mijn theorie :P
Oo vandaar, bedankt!, dan ga ik het ook zo doen.
Goede duidelijke review en zal voor velen een hulp zijn mbt aanschaf nieuwe koeler. :)

FF een note: wat "smeer" jij veel pasta op de processor :X

Dit gaat ongetwijfeld ten koste van warmteoverdracht en daarmee de prestaties van deze en andere koelers...
Ik was al bang dat ik er commentaar op zou krijgen:p

Op de foto lijkt het inderdaad heel wat maar van boven gezien valt het wel mee hoor;)
Ik zit erover te denken om deze koeler(s) te nemen voor mijn serverbuild.
Ik weet alleen niet of ze passen zo is het bord 24,4 cm lang en ik denk dat de koeler 12 cm is aan het plaatje (omdat de fan ook 12 cm is).
Dus zou ik in theorie 0,4 cm ruimte daartussen moeten hebben.
heb ik hier gelijk in of moet ik opzoek naar een 92mm koeler.
het gaat om het asus z8na-d6 moederbord.
Bedankt
Voldoet de boxed koeler niet? Verder snap ik je vraag eigenlijk niet echt ;)

Ik zie niet iets raars op je moederbord waardoor de koeler niet past.
Hoe krijg je de CPU op 13 graden? Is de kamerlucht bij jou zo koud?
Brakke sensors in de AMD processoren. Dit hebben ze allemaal.

De kamertemperatuur is gewoon
De boxed koeler maakt takeherie en koelt slecht
het is een dual socket moederbord waarbij de sockets recht tegenover elkaar zitten.
Daarom 2 keer deze koeler maakt 12+12=24
24 - 24,4 =-0,4
Maar we gaan het gewoon ervaren :Y)
Is het niet mogelijk om de heatsink in een noord-zuid richting (verticaal ipv horizontaal) te bevestigen? Als de heatsink smal genoeg is dan zijn je memory slots wel beschikbaar. Ik heb zelf een Thermalright 120-e en is het mogelijk om de heatsink verticaal te mounten , waardoor ik mijn geheugensticks met heatsinks in alle 4 de memoryslots kan zetten.

[Reactie gewijzigd door schelling op 13 mei 2010 21:20]

Nee dit is helaas niet mogelijk. Dit komt omdat de heatpipes dan in de weg zitten. De beugels kunnen maar op 1 manier geplaatst worden.
Ik heb dit wel voor elkaar gekregen op een Socket AM3, vreemd/vervelend dat dit op een AM2 niet mogelijk is.

Edit: ik krijg trouwens stressed te maken met temperaturen van over de 50 graden, maar dat zal natuurlijk de bios zijn. Verder merk ik dat als de CPU klaar is met stressen, het toch makkelijk een half uur duurt voordat de RPM weer laag genoeg is voor een acceptabel geluidsniveau. Wellicht dat ik hier nog eens een uitgebreide review over schrijf, ooit :)

[Reactie gewijzigd door V_Lichtenberg op 2 augustus 2010 09:49]

Socket AM3 en AM2 zijn praktisch hetzelfde, hoe heb je het op socket AM3 wel voor elkaar gekregen dan?
De in deze review beschreven beugel is afstelbaar. Voor een socket AM3 moet die op deze manier afgesteld worden. Wat je dus doet, is eerst de beugel precies "andersom" afstellen als op dat plaatje, hem tussen de heatpipes schuiven, en vervolgens weer uitklappen zoals op het plaatje en in de manual. Dan komen de heatpipes tussen de scherpe hoek als het ware, en kan je de koeler een kwartslag gedraaid monteren :)
Hier staat een visuele vertaling van mijn verhaal hierboven.

Edit: ik deed dit in eerste instantie om te zorgen dat er koele lucht vanuit mijn achterste casefan richting processor kwam. In mijn kast is de airflow namelijk precies omgekeerd: koele lucht van achter naar binnen, warme van voren naar buiten. In "normale" opstellingen zou het dan dus wijs zijn om de koeler aan de kant van het geheugen op de heatsink te bevestigen, zodat de warme lucht direct weggezogen wordt door de casefan. Heb je most likely ook geen suck-fan nodig op je heatsink zelf.

[Reactie gewijzigd door V_Lichtenberg op 2 augustus 2010 15:57]

Weet je toevallig hoe hoog dat ding is?
Letterlijk overgenomen van de Coolermaster site :

"Dimension 120 x 79.7 x 158.5 mm (L x W x H)"
'T tubetje hoeft niet leeg hoor ;)
Wel een nette review!
Nette review! Alleen bij dat grafiekje met de temperaturen staat "Ilde" waar waarschijnlijk Idle moet staan.
Gaat deze koeler problemen opleveren als je een triple channel draait??
In principe niet. Het ligt puur aan het feit of je geheugen over hoge heatspreaders beschikt. OZC reapers gaan bijvoorbeeld niet passen. Elk ander standaard geheugen is geen probleem.

Wat je ook nog kan doen, zijjn die sloten die het verste weg zitten bij de CPU gebruiken.